מחזור חודשי יכול להיות נטול כאבים

כאבי מחזור, לא גזירת גורל

מדובר במטרד מהמדרגה הראשונה: כאבי מחזור חודשיים מופיעים בדרך כלל בגיל הנעורים ומעיבים על איכות החיים. הבשורות הטובות: יש מה לעשות! הרוקחת ענבל מתן־אייל, מנהלת אגף ורוקחת אחראית בסניף סופר־פארם בית הכרם בירושלים, מספקת פתרונות

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:

איך אבדיל בין כאבי מחזור לכאבים רגילים?

כאבי מחזור הם כאבים עוויתיים חדים באזור הבטן התחתונה. הם מופיעים בימי הדימום הווסתי, בדרך כלל סביב תחילת הדימום. לפעמים נוספים אליהם סימפטומים כמו בחילות, הקאות, כאבי ראש, כאבי גב, עייפות ותחושת עילפון. כאבים הם דבר מאוד אינדיבידואלי, לא כל אחת תסבול מכאבי מחזור או מתסמונת קדם־וסתית, אך לרוב נערות מתבגרות יסבלו מכאבים חזקים יותר.
PMS, תסמונת קדם־וסתית, מתחילה בימים שלפני הווסת. היא לרוב מאופיינת בכאבים, נפיחות ורגישות בשדיים, עייפות ושינויים במצב הרוח.

איזו תרופה אני יכולה לקחת לכאבי מחזור ולתסמונת קדם־וסתית?

נגד כאבי מחזור נמצאה יעילות גבוהה של נוגדי דלקת לא סטרואידליים כמו איבופרופן (נורופן, אדויל, איבופרו) שמשך השפעתו הוא שש עד שמונה שעות או נפרוקסן (נרוסין, פוינט, נפרוקסן סודיום) שמשך השפעתו הוא עשר עד 12 שעות. קבוצה זו של תרופות מסייעת להפחתת השפעת הפרוסטגלנדינים, חומרים המופרשים לאחר הביוץ וגורמים לכיווץ שריר הרחם ולכאבים בבטן ובגב התחתון. תרופות אלה אסורות לשימוש אם יש כיב קיבה או בעיות בכליות. למרות שעל הנייר לאופטלגין יש יעילות נמוכה יותר נגד כאבי מחזור, גם הוא עשוי להתאים ויש נשים שמעדיפות להשתמש בו.
לתסמונת קדם־וסתית יש שתי תרופות ללא מרשם, המבוססות על צמח שנקרא אגנוס קסטוס (שיח אברהם) ומסייעות להקלה על חלק מהסימפטומים: אגנוקסטון ופרפמין. הן מיועדות לנשים מעל גיל 18 ואת שתיהן צריך לקחת כל יום ולא רק לפני הווסת.
לעתים רופאים ימליצו על טיפול הורמונלי נגד כאבי מחזור חזקים, כמו גלולות למניעת היריון.
במקרים שבהם הכאבים חמורים מאוד ומשככי כאבים לא מסייעים מספיק, כדאי לפנות לרופאת נשים לבדיקה מקיפה על מנת לשלול כאבים הנגרמים ממחלות דלקתיות של האגן, בעיה ברחם או אנדומטריוזיס.

2 צפייה בגלריה
כאבים סביב המחזור החודשי? יש מה לעשות
כאבים סביב המחזור החודשי? יש מה לעשות
כאבים סביב המחזור החודשי? יש מה לעשות
(shutterstock)

אני רוצה להשתמש בפתרון טבעי, מה האפשרויות שלי?

חימום מקומי של האזור יכול מאוד להקל, למשל, עם בקבוק מים חמים או כרית חימום.
גם פעילות גופנית לא מאומצת מדי עשויה להיטיב עם הסובלות מכאבי מחזור.
המינרל מגנזיום נחשב יעיל יחסית נגד התכווצויות. לכן ניתן להשתמש בתוסף מגנזיום, למשל כזה הכולל גם ויטמין B6 שיש לו השפעה מרגיעה על מערכת העצבים, או מגנו קומפלקס המכיל מינון גבוה יחסית שלו.

האם כדאי להשתמש בהתקן תוך רחמי הורמונלי כדי להתמודד עם כאבי מחזור ודימומים?

להתקן תוך רחמי הורמונלי יש יתרונות רבים. בניגוד לגלולות למניעת היריון, הוא תמיד שם ולא צריך לזכור לקחת אותו כל יום. יעילותו נמשכת כחמש שנים. הוא לרוב מקצר את הווסת ומקטין את הדימומים. אמנם הכנסתו לעתים כרוכה בכאב וחוסר נוחות, אך לרוב אלה זמניים וחולפים במהרה. נשים רבות שמשתמשות בהתקנים תוך רחמיים מדווחות על קיצור משך הדימום והפחתה בכאבי המחזור.

האם גלולות יכולות לעזור למניעת כאבי מחזור?

גלולות למניעת היריון למעשה מונעות את הביוץ ולכן מסייעות בהקלת הכאבים. כדי להתאים גלולה צריך לפנות לרופאה לייעוץ. יש מקרים שבהם רופאה תמליץ על נטילת גלולות רצופה, ללא הפסקה של שבוע בין חפיסות, על מנת להקטין את הדימום ואת הכאבים המלווים. חשוב לציין שלא כדאי להחליט על דעת עצמך לעשות זאת, אלא בהנחיית רופאה.

יש לי תסמונת קדם־וסתית וכאבי מחזור. האם זה תמיד יהיה כך או שזה יכול לעבור מעצמו?

בדרך כלל הסימפטומים החזקים ביותר יהיו בגיל ההתבגרות, לא במחזורים הראשונים אלא כשנה לאחר מכן. עם הזמן העוצמה פוחתת. שינויים הורמונליים אחרים כמו היריון ולידה משפיעים גם הם על המחזורים החודשיים ועשויים להשפיע על עוצמת הכאבים ועל התסמונת הקדם־וסתית.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button