כאשר קונים באונליין מומלץ לשבת זקוף על הכיסא ולהישען לאחור כך שנרגיש את המשענת באופן מלא

מה הקשר בין תנוחת הישיבה שלכם לשופינג מיותר באונליין?

וגם למה כדאי לצאת לסיבוב שופינג בקניון על נעלי עקב? איך קשורה ארוחה לילית להגנה על העור מפני קרינת השמש בבוקר? ומה הקשר בין לעיסת מסטיק להצלחה במבחנים? שמונה עובדות מפתיעות על הגוף ועל הבריאות שלנו

פורסם:
1. ארוחת לילה מאוחרת עלולה לגרום לעור להיות חשוף יותר לקרינת השמש
כולנו כבר יודעים שאכילה בשעת לילה מאוחרת אינה מומלצת מסיבות רבות, אבל אם חיפשתם סיבה נוספת לוותר על האכילה הפוגענית הזאת, מחקר מעניין שפורסם בכתב העת Cell Reports ב־2017 מראה כי אכילה בשעת לילה מאוחרת עלולה גם לגרום לעור שלנו להיות חשוף יותר לקרינת השמש בבוקר שאחרי.
איך זה קורה בדיוק? בגוף שלנו קיים שעון ביולוגי הפועל במקצבים יממתיים (שעון צירקדי) ומכתיב את הפעילות לכל השעונים הצירקדיים הנוספים בשאר התאים. בזכות הפעילות הזאת, בלילה תאי העור מאיצים את קצב החלוקה שלהם כדי להיות מוכנים לבוקר שעתיד לבוא, ובנוסף היא מזרזת תהליכי ביטוי של גנים רבים. המחקר מצא כי אכילה לילית מסמנת לשעון שאנחנו עוד לא לקראת שינה ובכך מעכבת תהליכי ביטוי גנים שאמורים להגן עלינו מפני קרינת UV ומשאירה אותנו חשופים יותר אליה. אז אם כבר אכלתם ארוחה הערב, הסתפקו בה וותרו על נשנושים מיותרים עד הבוקר.
2. המצב הנפשי שלנו משפיע על הדרך שבה אנו חווים ריחות
קרה לכם פעם שהייתם עצבניים או בסטרס מטורף ופתאום ריח מוכר נהיה בלתי נסבל עבורכם? ידוע שריח משפיע על המצב הנפשי שלנו ולמעשה תחום הארומתרפיה נשען בדיוק על ההבנה הזאת. גם גופים מסחריים כמו בתי מלון וחנויות גילו זאת והם משתמשים בריחות מסוימים כדי להשרות עלינו רוגע או לעורר בנו תשוקה לקניות. אך האם ידעתם שיש מחקרים שמראים שזה עובד גם במסלול ההפוך - לא רק הריח משפיע על מצב הרוח שלנו, אלא גם מצב הרוח שלנו משפיע על הדרך שבה נחווה ריח.
7 צפייה בגלריה
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
החרדה משפיעה על תפיסת הריח
(צילום: shutterstock)
כך לדוגמה, במחקר שפורסם ב־2013 בכתב העת היוקרתי Journal of Neuroscience בדקו החוקרים כיצד חרדה משפיעה על תפיסת הריח אצלנו. הם הופתעו לגלות כי ריחות שהוגדרו "ניטרליים" (כמו למשל ריח קינמוני) דווחו על ידי המשתתפים כ"דוחים" לאחר שהחוקרים עוררו בהם חרדה, וכי ריחות שהוגדרו כ"רעים" דווחו על ידי המשתתפים כ"בלתי נסבלים" לאחר עירור החרדה.
3. צמחונות וטבעונות עשויות להגביר את האטרקטיביות של גברים
ריח גוף הוא אחד הדברים שמטרידים אותנו הכי הרבה. לריח גוף יש השפעה משמעותית גם מבחינה אבולוציונית וגם מבחינה חברתית. כיום אנו יודעים שלתזונה, ולגורמים נוספים, יש השפעה משמעותית עליו. אבל אי שם ב־2006 מחקר שפורסם בכתב העת Chemical Sense ומאז זכה לציטוטים רבים, מצא כי לאכילת בשר יש השפעה שלילית על ריח הגוף שלנו.
7 צפייה בגלריה
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
נמצא כי הנשים העדיפו את הריחות שנאספו מ"התקופה הצמחונית" של הגברים
(צילום: shutterstock)
במחקר השתתפו 17 גברים שחולקו לשתי קבוצות. המשתתפים בקבוצה הראשונה התבקשו לצרוך בשר בתזונה במשך שבועיים, ומשתתפי הקבוצה השנייה התבקשו להימנע מצריכת בשר. כעבור שבועיים הקבוצות התחלפו, והריחות שנאספו מכל מהלך הניסוי הוצגו ל־30 נשים. באופן חד־משמעי נמצא כי הנשים העדיפו את הריחות שנאספו מ"התקופה הצמחונית" של הגברים והגדירו אותם כריחות נעימים יותר, מושכים יותר ואפילו גבריים יותר.
4. נשיכת קרצייה יכולה לעורר אצלנו אלרגיה לבשר אדום
זו אולי אחת העובדות הביזאריות ביותר, אבל מתברר שנשיכה של קרצייה עשויה לפתח אצלנו אלרגיה לבשר אדום. איך בדיוק? בבשר אדום מצויה מולקולת סוכר בשם Alpha-gal. אלרגיה אליה יכולה לגרום לפריחה חריפה, הקאות, שלשולים, קוצר נשימה ובמקרים חריגים אף למוות. לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (ה־CDC), בשנים האחרונות גוברים הדיווחים של גורמי מקצוע על אנשים ברחבי העולם שננשכו על ידי קרציות ופיתחו את האלרגיה הזאת. עם זאת, ה־CDC מבהיר שעדיין נדרשים מחקרים על הקשר בין קרציות לאלרגיה הזאת וכיום מתבצעים כמה מחקרים כאלה.
5. נעלי עקב גורמות לנו לבצע החלטות צרכניות מושכלות יותר
הגעתם לקניון, נכנסתם לחנות האהובה עליכם ואתם פשוט לא מצליחים להחליט מה יפה יותר? תעלו על נעלי עקב. מחקר שנערך בשנת 2013 ופורסם בכתב העת Journal of Marketing Research הראה שאנו מבצעים החלטות מושכלות יותר בעת קנייה כשאנחנו נועלים נעלי עקב. למה הכוונה? אם הגענו לחנות וראינו מוצר ממש יקר שאין לנו באמת צורך בו ולידו מוצר זול יותר, ייתכן שהליכה על נעלי עקב תגרום לנו לחשוב באופן מושכל יותר וללכת על המוצר הזול. לדברי החוקרים, הליכה בנעלי עקב גורמת לנו לייצב את עצמנו ולהרגיש מאוזנים יותר, ובכך למוח שלנו מושגת תפיסה של איזון ושוויוניות המשפיעה על תהליכי קבלת ההחלטות.
7 צפייה בגלריה
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
ייתכן שהליכה על נעלי עקב תגרום לנו לחשוב באופן מושכל יותר וללכת על המוצר הזול
(צילום: shutterstock)
אגב, אם עקבים זה ממש לא הקטע שלכם, ודאי תשמחו לשמוע שהחוקרים מצאו שכדאי ללכת לשופינג גם אחרי שיעור יוגה, ושכאשר קונים באונליין מומלץ לשבת זקוף על הכיסא ולהישען לאחור כך שנרגיש את המשענת באופן מלא.
6. לעיסת מסטיק תורמת להצלחה במבחנים
רבות דובר על מסטיקים ועל היתרונות והחסרונות בלעיסתם, אבל מחקר שפורסם ב־2012 בכתב העת Nutritional Neuroscience מצביע על כך שלעיסת מסטיק עשויה לעזור לכם להצליח טוב יותר במבחנים או בביצוע משימות שדורשות זיכרון. במחקר נמצא כי לעיסת מסטיק העלתה את רמת הריכוז של הנבדקים ושיפרה את הזיכרון הקטגורי שלהם - אותו זיכרון שאחראי למילים, למספרים ולצורות. עוד נמצא כי השימוש במסטיק הפחית משמעותית את זמן התגובה של הנבדקים, ובשישה מבחנים שבוצעו במהלך הניסוי נמצא כי לעיסת מסטיק שיפרה את התוצאות שהשיגו הנבדקים באופן ניכר לעומת אלה שהשיגו כשהם לא לעסו מסטיק.
7 צפייה בגלריה
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
לעיסת מסטיק העלתה את רמת הריכוז והפחיתה משמעותית את זמן התגובה
(צילום: shutterstock)
7. שתיית קפה מסייעת להפחתת דיכאון
קפה הוא אחד המשקאות החשובים ביותר. הקפאין שבו גורם לרבים מאיתנו להפוך מזומבים ישנוניים לאנשים ערניים ומלאי חיות בכל בוקר. אבל מחקרים רבים בשנים האחרונות מראים כי צריכת קפה משפיעה גם על הנפש שלנו ותורמת להפחתת תסמיני דיכאון. מחקר אחד כזה הוא למשל מחקר שפורסם בכתב העת Public Health Nutrition בשנת 2010 ובדק את הקשר בין קפה לדיכאון בקרב 2,232 גברים פינים בגיל העמידה.
7 צפייה בגלריה
קפה
קפה
צריכת קפה משפיעה גם על הנפש שלנו
(צילום: shutterstock)
המחקר הראה כי קפה מפחית תסמיני דיכאון, אך לתה שחור ולמשקאות אחרים המכילים קפאין השפעה נמוכה יותר על דיכאון. החוקרים מעריכים כי כמות הקפאין בקפה בשילוב רכיבים אחרים המצויים בפולי הקפה הם הסיבה ליתרון הזה.
8. צילום תמונות מחבל לנו בזיכרון
כולנו אוהבים לטוס לחו"ל ולצלם כמה שיותר תמונות כדי לתעד את החופשה שהייתה לנו. אבל האם יכול להיות שזה דווקא מחבל לנו בזיכרונות מהטיול הנפלא הזה? מחקר משנת 2018 שפורסם בכתב העת Journal of Applied Research in Memory and Cgonition בדק את ההשפעה של צילום תמונות על הזיכרון שלנו. החוקרים גייסו 42 סטודנטים מאוניברסיטת סנטה קרוז וביקשו מהם לזכור תמונות בשלושה מצבים: כאשר הם אינם מצלמים כלל ורק צופים בתמונה, כאשר הם מצלמים את התמונה וכאשר הם מצלמים תמונה שתיעלם.
7 צפייה בגלריה
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
עובדות מדהימות על הגוף והבריאות
פעולת הצילום גורמת למוח שלנו לתחושה של "שחרר" וכך הוא אינו מתאמץ לזכור את התמונה
(צילום: shutterstock)
באופן מפתיע החוקרים גילו שהסטודנטים זכרו את התמונה באופן הטוב ביותר כשהם לא צילמו כלל. מה הסיבה? החוקרים מעריכים כי פעולת הצילום גורמת למוח שלנו לתחושה של "שחרר" וכך הוא אינו מתאמץ לזכור את התמונה. אז אם אתם בדרך לחופשה הבאה או שהגעתם לאירוע שחשוב לכם לזכור, צלמו תמונה או שתיים לתיעוד. בשאר הזמן השתדלו פשוט להיות ברגע ותנו למוח שלכם לצרוב את התמונות בזיכרון.
הכותב הינו בוגר תואר (B.Sc) בביולוגיה מאוניברסיטת תל אביב וסטודנט לתואר שני בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button