למה אנחנו מרגישים פרפרים בבטן כשאנחנו מתאהבים

מרגישים שהבטן שלכם מתהפכת מרוב התרגשות? 11 עובדות מרתקות על פרפרים בבטן

למה אנחנו מרגישים פרפרים בבטן כשאנחנו מתאהבים, איך זה קשור לקשר מוח-מעי, באיזה אופן התחושה הלא נעימה הזאת יכולה לשרת אותנו בריאיון עבודה ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לשלוט בה טוב יותר

פורסם:

1. פרפרים בבטן הם תחושה של רטט או פרפור בבטן שמתחוללת במצבים של חרדה, התרגשות או ציפייה דרוכה

כמו למשל לפני דייט חשוב או ריאיון למשרה משמעותית. אף על פי שהתחושה יכולה להיות קצת מוזרה ולפעמים לא נעימה, בסך הכול מדובר לרוב בתגובה פיזיולוגית טבעית הנתמכת בהסברים מדעיים.

2. התחושה הזאת מדגימה את הקשר בין המוח לבטן שלנו

הקשר הזה זוכה להתעניינות רבה לאחרונה בשל צבר מחקרים עדכניים שמצביע על כך שלא רק שהמוח חשוב לבטן, אלא שגם ההפך הוא נכון וכי מעי בריא חיוני למוח בריא! למעשה, המדע מתייחס היום לשני מוחות: המוח הראשון, שנמצא בגולגולת, והמוח השני - שנמצא בבטן. המעי הוא האיבר היחיד בגופנו שיש לו גם מערכת עצבים עצמאית משלו. הוא יכול לבצע פונקציות בסיסיות ללא הוראה מהמוח והוא מתקשר עם המוח על בסיס קבוע במה שקרוי "קשר מוח־מעי".

3. ביטוי לקשר הזה הודגם כבר בשנות ה־50 של המאה הקודמת

זאת על ידי ד"ר תומס אלמי, גסטרואנטרולוג שביצע ניסוי על אחד מתלמידיו. הוא השתמש בסיגמואידוסקופ (צינור חלול עם אור ועדשה בקצהו) כדי להסתכל לתוך המעי הגס של המתנדב. בזמן הבדיקה סיפקו החוקרים לנבדק ממצאים כוזבים ואמרו לו שיש חשש לסרטן. באותו רגע הם ראו איך המעי הגס שלו מתחיל לשנות את צבעו ולהתכווץ. אחרי שהם חשפו את המתיחה שלהם והמתנדב הבין שהבדיקה תקינה, המעי הגס שלו נרגע מיד וחזר למצבו הרגיל. ניסוי זה סלל את הדרך להבנת היחסים המורכבים והדו־כיווניים בין גוף לנפש - בין המוח שנמצא בגולגולת לזה שנמצא בבטן.

4. כל אדם יכול לחוות את הפרפרים בבטן באופן קצת שונה

כשלפעמים נלווים לכך גם תסמינים האופייניים למצבי חרדה, כמו עלייה בקצב הלב, רעד, תחושת עצבנות, הזעה בידיים, סחרחורת, קוצר נשימה ועוד.

5. הפרפרים בבטן, אם הם מופיעים במידה, יכולים לספק לנו הזדמנות להתרכז במשהו חיובי

שהרי התרגשות, ואפילו חרדה ברמה סבירה, מאפשרות לנו להתכונן היטב לאתגר, למשל ראיון עבודה, ולגייס את הכוחות שלנו להתמודדות מוצלחת עם המשימה.

2 צפייה בגלריה
רוצים להרגיע את הפרפרים? נסו יוגה
רוצים להרגיע את הפרפרים? נסו יוגה
רוצים להרגיע את הפרפרים? נסו יוגה
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

6. ההסבר האבולוציוני לתופעה מקורו בתגובת "הילחם או ברח"

מדובר במנגנון ההישרדות העתיק של הגוף המכין אותנו להתמודד עם האתגר (להילחם) או לברוח למקום מבטחים (ברח). כשאנחנו נמצאים במצב סכנה, מערכת העצבים האוטונומית מכינה אותנו לתגובה זו ומורה על הפרשת ההורמון אדרנלין. זהו הורמון מופלא שביכולתו לחולל פעולות הפוכות בגוף - להרחיב את כלי הדם באזור הלב והריאות (כדי שנמלא את השרירים בחמצן) מצד אחד, ומנגד - להצר את כלי הדם במעי כך שפחות דם יגיע לקיבה, כי בשעת סכנה אין זמן להשקיע אנרגיה בעיכול מזון. זו בדיוק הסיבה לכך שקשה לנו לאכול כשאנחנו בחרדה או מתרגשים מאוד. הגוף יודע שהקיבה לא תהיה מסוגלת להתמודד טוב עם פעולת העיכול במצב זה. זו גם הסיבה לכך שאצל אנשים מסוימים התרגשות משמעותית עלולה לגרום לבחילות ואף להקאות. מדובר בשינוי זמני, ולאחר שהגוף נרגע חולפת ההרגשה המוזרה והתיאבון חוזר.

7. השינויים הפיזיולוגיים בזמן "הילחם או ברח" קשורים גם להתאהבות

כאמור, שינויים אלה אמורים לסייע לנו לשרוד במצבים מלחיצים ומסכני חיים, אבל כשהמקור לכך הוא התאהבות, הם מאפשרים לנו למקד את כל תשומת הלב באדם שלפנינו ולגייס את כל האנרגיה שלנו כדי להרשים אותו או אותה. חרדה והתרגשות יכולות להיות דומות, וזו הסיבה שאולי אתם מקשרים לפעמים את תחושת הפרפרים עם רגשות רומנטיים כלפי אדם חדש, ואף מבינים את הקשר שבין התאהבות לחרדה.

8. חלק מהמומחים סבורים שהיעדר פרפרים בבטן בזוגיות חדשה מהווה תמרור אזהרה לכך שאתם עם האדם הלא נכון

אבל לפי ד"ר דניאל ג' אמן, פסיכיאטר, מדען מוח ומחבר הספר Change Your Brain, Change Your Life, תחושת הפרפרים בבטן בזמן התאהבות אינה באה לבשר על אהבה נצחית. לרוב זו תגובה לתשוקה מינית או לאהבה זמנית. לדבריו, ההתאהבות (או ליתר דיוק: התאווה) מפעילה את אותם מרכזים במוח, מה שגורם לתגובה פיזיולוגית מיידית: הדופק עולה, הידיים קרות ומזיעות והבטן "עושה סלטה".

9. ככל שתהיו יותר במודעות למצבכם הרגשי, כך תוכלו לווסת את התגובה של הבטן

בפעם הבאה שתרגישו שהמעיים מתחילים להתהפך לכם לפני פגישה חשובה או בחינה, זכרו - זה המוח השני שלכם שמגיב למצבכם הרגשי באותו הרגע. ככל שתהיו יותר במודעות לאותו מצב רגשי ותיתנו לו מקום לביטוי, כך תוכלו לווסת את התגובה של הבטן ולנצל אותה לטובתכם. בסופו של דבר, בדומה לכל מערכת יחסים, לפעמים המוח והבטן פשוט צריכים ללמוד לעבוד על התקשורת ביניהם.

10. אפשר להרגיע את הפרפרים בבטן בעזרת טכניקות רגיעה

מה עושים אם הפרפרים תופסים אותנו ברגע לא מתאים? אל תדאגו. יש לא מעט דרכים להערים על הבטן שלנו לחזור לשגרה. האסטרטגיות השונות להירגעות, כמו תרגילי נשימה, הליכה בטבע, מדיטציה ועוד, ישקיטו גם את הבטן הנרגשת.

11. אם הפרפרים בבטן לא חולפים במשך זמן רב וגורמים לאי נוחות קיצונית, פנו לרופא

ייתכן שהם מצביעים על מצב רגשי חמור או על הפרעה במערכת העיכול, שעלולה להתבטא בתסמינים נוספים כמו שינוי במשקל, בחילות, הקאות וכאבי בטן מתמשכים. במקרים אלה רצוי לפנות לרופא המטפל לצורך אבחון וקבלת טיפול מתאים.

ייעוץ מקצועי: ד"ר אורן טנא, מנהל המכון הפסיכיאטרי באיכילוב ומכון מנטליקס לרפואת הנפש
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button