רוקח, שומר הסף של הבריאות שלך

עצה יד ראשונה מרוקח סופר-פארם

הם מייעצים כל היום, מסבירים וממליצים, אז ביקשנו מהם לחלוק איתנו את העצה הטובה ביותר שלהם

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
שמרו על האיזון בין עצמכם לנשמה
חאמד חליפה, רוקח בסניף גרנד קניון, חיפה
"שלום, שמי חאמד חליפה ואני רוקח ברשת סופר פארם כבר יותר מ־20 שנה. בנוסף להיותי רוקח אני גם הומיאופת קלאסי, ואני אוהב לשלב בין שני העולמות ולתת ללקוח ייעוץ כולל ורחב. אני תמיד מייעץ לאדם לשמור על איזון בין עצמו ובין הנשמה. מה הכוונה בלהיות באיזון? רוב המחלות מתפתחות מחוסר איזון כלשהו בין הגוף לנפש. כאשר הסטרס, הדאגה וטרדות היומיום תופסים את רוב מחשבותינו, עיסוקנו וזמננו, נוצר שיבוש באיזון. בהפרה של האיזון מתחילים סימפטומים העלולים לגרות את אחד מחמשת החושים שלנו וכתוצאה מכך כוח חיינו עלול להיפגע. לכן אני תמיד אומר כי על האדם לשמור על פרופורציות ולהבין כי העבודה הקשה שלך היא חלומו של כל אדם מובטל המחפש אותה, והילד השובב שלך הוא חלום של כל אדם חסר ילדים. כמו כן הבית הקטן שלך הוא החלום של כל אדם ללא קורת גג. האיזון האמיתי נמצא בפנים. תקשיב לעצמך, ללב שלך, אל תלך שולל על ידי טרנדים, חפש את 'האני' האמיתי שלך. תעריך כל דבר שנמצא ברשותך ברגע זה מכיוון שלעולם לא נדע מה צופה לנו העתיד. חשוב לטפח את הנפש כמו גם את הגוף, כי אחרי הכל 'נפש בריאה בגוף בריא'. ולזה אני קורא קבלת החיים והחיים בקבלה".

הגוף כרכב בלי דלק
אמילי זאטולובסקי, רוקחת מסניף רמות רכס, באר שבע, וסטודנטית לנטורופתיה
"'יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך', אמר היפוקרטס, אבי הרפואה המערבית בשנת 300 לפנה"ס בערך.
"הדרך הכי טובה להיות בריאים כבר היום היא לאכול בריא. תחשבו שמזון לא מותאם לגוף זה כמו רכב שיתקלקל אם יתדלקו אותו בדלק לא מתאים.
"קחו אחריות על בריאותכם, ותימנעו מלקנות המון תרופות עוד כמה שנים".

מברשת השיניים ומחלות
רינת בורנשטיין־אביטוב (רוקחת מעל 25 שנה ברשת), סניף כפר גנים, פתח תקווה
"מברשת השיניים שלנו יכולה להוות מקור להדבקה חוזרת של תחלואות שונות שמחוללן מצוי ברוק. נדרשים לטיפול בדלקת גרון חיידקית (סטרפטוקוק) או אפילו בתולעים? כדאי ומומלץ להחליף את מברשת השיניים כעבור חמישה ימים מתחילת הטיפול".

3 צפייה בגלריה
כל מה שיעזור לך להישאר בריא
כל מה שיעזור לך להישאר בריא
כל מה שיעזור לך להישאר בריא
(shutterstock)

לדעת למי להקשיב
אמיר יגורי, מנהל אגף תרופות, סניף עמק סנטר, עפולה
"ייעוץ תרופתי מקבלים או מרופא או מרוקח ולא משכנה".😅 כמו שהתרופות עוזרות הן גם יכולות להזיק אם לא לוקחים אותן כמו שצריך.
"לפני שלוקחים תרופה חדשה בודקים את האינטראקציה עם תוספים ותרופות אחרות שאנחנו לוקחים. יש תרופות שצריך ליטול בזמן מסוים - אחרי האוכל, לפני השינה, על קיבה ריקה, בבוקר. לכן מקשיבים לרוקח ולא לוקחים את כל התרופות בבת אחת על דעת עצמנו.
"תוספי תזונה לוקחים רק כשאנחנו באמת צריכים אותם. אין לקחת ברזל, למשל, אם לא עשיתם בדיקות דם שהוכיחו שהוא חסר, כי יש לו תופעות לוואי. שמעתם ממישהו שברזל עוזר לו? זה נכון לו, לאו דווקא לכם".

הכל על תינוקות מצוננים
בלאל סייד אחמד, צפת
"צינון אצל תינוקות הוא בעיה נפוצה שאנו נתקלים בה ביומיום בדלפק. בניגוד למבוגרים, תינוקות נושמים בעיקר דרך האף ולא דרך הפה, ולכן ההתמודדות של תינוקות עם נזלת קשה יותר מאשר בקרב מבוגרים.
"חשוב לדעת: אם הצינון מלווה בחום ובשיעול יש לפנות להתייעצות אצל רופא המשפחה או רופא הילדים המטפל. במקרים אחרים אנחנו ממליצים על שימוש בתרסיסים על בסיסי מי ים (או מי מלח לילדים שמתחת לגיל שנתיים). בנוסף אפשר לשלב טיפות של שמנים ארומטיים כמו אקליפטוס ורוונסרה, לילדים מעל גיל שלושה חודשים.
"ההמלצה הבאה היא הצבת מכשיר אדים קרים בחדר, שמעלה את הלחות באוויר ועוזר מאוד במקרים של נזלת ושיעול.
במקרים אחרים אנחנו יכולים להמליץ גם על מכשירי אינהלציה עם מי מלח כדי לעזור ליבוש של הנוזלים במערכת הנשימה".

מה שלא ידעתם על ברזל
מייקל הייב, רוקח אחראי, ראש פינה
"'ברזל - מקסימום ספיגה ומינימום תופעות לוואי'. אנשים רבים סובלים מחוסר של ברזל המתבטא בחולשה, עייפות, דופק מהיר, קוצר נשימה במאמץ, סחרחורות וכאבי ראש ונשירת שיער. לכן ישנה חשיבות מאוד גדולה בצריכת ברזל באופן נכון ויעיל.
"ברזל הוא מינרל מאוד חשוב בגופנו אך הצריכה שלו מלווה בתופעות לוואי, במיוחד במערכת העיכול, כמו גזים, עצירות, כאבי בטן ועוד. ההמלצה שלי כדי למקסם את הספיגה ולמנוע תופעות לוואי כאלה היא ליטול את הברזל על קיבה ריקה בין אם זה שעה לפני אוכל או שעתיים אחרי אוכל. כמו כן אין לאכול מזון המכיל קפאין, ביצים, חלב ודגנים מלאים שעתיים לפני או שעתיים אחרי .
"ההמלצה האחרונה היא לאכול שעה לפני הנטילה או שעתיים אחרי מאכלים המכילים ויטמין C, לדוגמה מיץ תפוזים סחוט, עגבנייה, גמבה, דבר שגורם לספיגה יותר טובה ומונע תופעות לוואי.

3 צפייה בגלריה
רוקחים, האנשים שמביאים אליכם את הבריאות
רוקחים, האנשים שמביאים אליכם את הבריאות
רוקחים, האנשים שמביאים אליכם את הבריאות
(shutterstock)

לא רק תאריך תפוגה
אפנאן גנאמה, רוקחת אחראית, קריית ים
"יש לכם תרופה להורדת חום בבית? לפני שאתם נותנים אותה, עצרו!
אולי הגיע הזמן לעשות סדר בארון התרופות שלכם? אני ממליצה שתעברו מדי פעם על כל התרופות בבית, לבדוק תאריך אחרון לשימוש, אשר בדרך כלל מוטבע על פני האריזה.
"אבל שימו לב: לא תמיד התאריך המופיע על גבי האריזה הוא תאריך תפוגה. לא מעט תרופות מציגות את תאריך התפוגה לפי הזמן שעבר מאז פתיחתן. בדרך כלל זה רשום על גבי האריזה או בתוך העלון לצרכן. בתכשירים כאלה מומלץ לרשום על האריזה תאריך פתיחה וכך תוכלו לדעת במדויק מתי תם תוקפם".

הליכה 20 דקות ביום
סעיד אבו אל היג'א, סניף רמב"ם, חיפה
״השמנת יתר זה מצב לא בריא שיכול לסכן חיים. השימוש בתרופות להורדת משקל הוא אמצעי עזר בלבד. צריך לשמור על אורח חיים בריא ולשלב עם התרופות תזונה בריאה ופעילות גופנית. ממליץ מאוד על הליכה יומית למשך 20 דקות לפחות ולשתות הרבה מים״.

איך להימנע מדלקת בדרכי השתן
דיאנה נסאר, רוקחת בסניף כפר סבא
"בקיץ עולה הסבירות להידבק בדלקת בדרכי שתן. כדי להימנע מכך חשוב להיזהר מפני התייבשות, להקפיד על שתייה מרובה של מים ותזונה קלילה שמתבססת על ירקות ופירות. הימנעו ככל האפשר מטיגונים, שומנים חמוצים ואוכל מתובל מדי, שבקיץ מכביד על מערכת העיכול, מעלה את חום הגוף וגורם להצטברות מלחים בגוף, מה שעלול להביא להתייבשות".

איך להוריד חום לילדים
גלינה עבד אל רחמאן, רוקחת אחראית ומנהלת אגף, ביג קריית אתא
"לטיפול בחום אצל תינוקות וילדים צריך לדעת כיצד להשתמש במדחום (זה פותר הרבה טענות שהמדחום מזייף). קראו את הוראות השימוש המצורפות לתכשיר.
"איך להוריד את החום? יש שני חומרים פעילים המתאימים להורדת חום אצל ילדים: פרצטמול ואיבופרופן, שניהם מתחילים להשפיע בתוך שעה, שיא פעילותם - לאחר כשלוש שעות, ושניהם מורידים את החום בערך במעלה אחת.
פרצטמול משפיע למשך 4-6 שעות.
איבופרופן משפיע למשך 6-8 שעות.
"רצוי להחזיק בבית את שניהם - אפשר אחד בסירופ ואת השני בצורת נרות (אין לחתוך את הנרות) ולבחור מה לתת לפי שיתוף הפעולה של הילד. מינון יש לבדוק בעלון לצרכן (בדרך כלל מחשבים לפי משקל).
חשוב: יש לרשום את שעת מתן התרופה - עוזר למנוע מינון יתר.
"כמו כן עקבו אחר מגמת החום והמצב הכללי של התינוק או הילד וסימפטומים נוספים. דאגו שהילד ישתה מספיק נוזלים (במצב של התייבשות עדיף להימנע משימוש באיבופרופן), ובמקרה הצורך פנו לרופא.
שימו לב: חום אצל תינוקות עד גיל שלושה חודשים מצריך פניה מיידית לרופא (חוץ ממקרה של חום אחרי מתן חיסונים).
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button