הפעילות הזאת סוחפת את הילדים ומנתקת אותם מתחושת המתח. הפרחת בועות סבון

הילדים לחוצים? 15 דרכים פשוטות ליישום שיעזרו להם (וגם לכם) להירגע קצת

ילדים רבים סובלים בימים אלה ממתח נפשי ומחרדה הגורמים להם לכעס, לדכדוך, להסתגרות ולמחשבות שליליות. אבל דווקא במצב של חוסר הוודאות הזה נפתח בפניכם חלון הזדמנויות לספק להם כלים מעשיים שיעזרו להם להשיב לעצמם את תחושת השליטה והרוגע

פורסם:
המלחמה הנוכחית הובילה לשיבוש השגרה ולמפגש עם מידע שעלול להיתפס על ידי ילדים צעירים כמטריד ומאיים. התוצאה: יותר ויותר ילדים סובלים בימים אלה ממתח נפשי ומחרדה, המתבטאים בתסמינים כמו כעס, דכדוך, הימנעות, דפיקות לב מואצות, מחשבות שליליות, הסתגרות, כאבי בטן, קשיי ריכוז ועוד.
אבל דווקא עכשיו, במצב של חוסר ודאות ומתח מתמיד, נפתח חלון הזדמנויות לספק לילדים כלים שיעזרו להם להוריד את מפלס הסטרס והחרדה ולהשיב לעצמם את תחושת השליטה והרוגע. לפניכם 15 דרכים פשוטות ליישום שיסייעו להם להגיע לשם. רק שימו לב: כדי שהם יפיקו את התועלת מהן, עליהם לחזור עליהן שוב ושוב עד להפנמה.

1. תנו שם לרגש שמציף אותם

שיום הרגש (למשל: הרגשת מפוחד/ת) עוזר להם להבין את עולמם הפנימי. כשהם מבינים מה המשמעות של התחושות שהם חווים בגוף הם לרוב רגועים יותר. מעבר לכך, השיתוף בתחושות תומך גם בחיבור הרגשי שלהם אליכם.

2. עודדו אותם ליצור "קופסת נעים ורגוע לי"

שאותה הם יוכלו לשלוף בכל זמן שבו הם יחוו תחושות לא נעימות של מתח ודאגה. זו יכולה להיות קופסת נעליים שאותה הם צובעים ומקשטים והיא תכיל פריטים שהם חווים כמרגשים ונעימים - ערכת בועות סבון, חוברת לצביעת מנדלות, כדורגמיש, בובה אהובה.

3. שמשו דוגמה להתמודדות במצבי חירום

ילדים מסתכלים על המבוגרים סביבם ורואים בהם מודל לחיקוי. אתם לא צריכים להציג חזות של גיבורי־על. זה בסדר שהם יראו אתכם לעתים עצובים או מודאגים, אבל חשוב שהם יראו שאתם נוקטים גישה מאופקת וממשית לשיפור המצב.

4. ספקו להם מידע אמין, מבוסס עובדות ותואם גיל

כשילדים שואלים שאלות על המצב, ספקו להם מידע אמיתי. ידע בסיסי תואם גיל מפחית חרדה (חסכו מהם תיאורים דרמתיים). עודדו אותם לשתף במחשבות, לשאול שאלות וכך תוכלו גם לתקן אותם כשהם מתייחסים לשמועות.
3 צפייה בגלריה
אם הם מתקשים לדבר על המצוקה, דובבו אותם
אם הם מתקשים לדבר על המצוקה, דובבו אותם
אם הם מתקשים לדבר על המצוקה, דובבו אותם
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

5. אפשרו להם לדבר את זה

לילדים שמסוגלים לבטא את רגשותיהם במילים עצם הדיבור על מה שמפריע להם מאפשר להם ליידע אתכם במה שמתחולל בתוכם ובו בזמן לעבד את האירוע או את מקור הדאגה. לכן אל תבטלו או תקטינו את רגשותיהם (למשל במשפט "זה שום דבר. אין לך מה לדאוג"). פשוט הקשיבו.

6. למדו אותם שלוש טכניקות משחקיות של נשימה מודעת

נשימה מודעת היא דרך מהירה ויעילה לכבות את תגובת הלחץ ולאפס את מערכת העצבים. אבל כדי לעודד ילדים לתרגל נשימות, רצוי להשתמש בטכניקות שמשלבות משחק. הנה שלוש דוגמאות:
כיבוי נרות יום הולדת: הדליקו נרות כמספר שנות הילד/ה ובקשו מהם לכבות אותם. לאחר מכן הדליקו אותם שוב אך הרחיקו אותם יותר ויותר. בכל פעם הילד/ה יצטרכו לקחת נשימה עמוקה ולנשוף עד שהנר יכבה.
בבטן יש בלון: בקשו מהם לדמיין שהבטן שלהם היא בלון. אמרו להם לנשום עמוק כדי למלא את הבלון ואחר כך להוציא החוצה, לאט־לאט, את כל האוויר מהבלון. הנחו אותם לחזור על התרגיל חמש פעמים, והסבירו להם שזהו משחק קטן שעוזר בהרגעה.
להריח פרח: הושיטו להם אצבע. בקשו מהם לדמיין שזהו פרח יפהפה והם צריכים לנשום נשימה עמוקה דרך האף כדי להריח את ריחו המבושם והנפלא, ולאחר מכן עליהם לנשוף דרך הפה.

7. הציבו אקווריום בבית

לא בכדי תמצאו במרכזים רפואיים רבים אקווריום גדול עם שפע של דגי נוי. מחקרים הראו שלצפייה בדגים הצבעוניים שנעים בתוך מכל המים יש אפקט מרגיע. אתם יכולים להציע לילדים לבחור שמות לדגים ולהראות להם כיצד להאכיל אותם ולדאוג להם. החיים באקווריום מספקים ניגוד חד לקצב המהיר של האירועים שסובבים אותנו, ולכן בזמן צפייה בדגים יש האטה במחשבות ובתחושות. גם הדאגה לרווחתם עשויה להסיח את הדעת ממצב החירום ולהקל על תחושת הבדידות.

8. בקשו מהם לכתוב על פתק היכן הם היו רוצים לראות את עצמם בעוד שבוע, חודש או שנה

ולאחר מכן בקשו מהם לשמור את הפתק במקום מסוים. המחשבה על העתיד עשויה לנסוך בהם תקווה ולאפשר להם להרים ראש ולהסתכל קדימה.

9. חבקו אותם חזק

החיבוק עוזר לילדים לחוש תחושת ביטחון, מוגנות וחיבור להורה. בנוסף נמצא במחקרים כי בזמן חיבוק הגוף משחרר אוקסיטוצין, הורמון המקושר לאהבת אם, מרגיע ומדכא לחץ נפשי.
3 צפייה בגלריה
עודדו את הילדים למצוא פתרונות למצוקות שלהם
עודדו את הילדים למצוא פתרונות למצוקות שלהם
עודדו את הילדים למצוא פתרונות למצוקות שלהם
(צילום: שאטרסטוק / א.ס.א.פ קריאייטיב )

10. נסו טכניקת הארקה 5, 4, 3, 2, 1

טכניקת הארקה לקוחה מאסטרטגיית מיינדפולנס. היא פשוטה ליישום, מעוררת אצל הילדים את כל החושים ומאפשרת להם להעביר את המיקוד ממקור הדאגה למה שקורה סביבם כרגע. כך מבצעים זאת: בקשו מהילדים להסתכל סביבם ולחפש חמישה דברים שהם יכולים לראות, ארבעה דברים שהם יכולים לגעת בהם, שלושה דברים שהם יכולים לשמוע, שני דברים שהם יכולים להריח ודבר אחד שהם יכולים לטעום. התרגיל משדר לגוף שלנו שהכול בסדר ושאפשר להירגע.

11. נסו את תרגיל הצבע

זו פעילות נוספת המפעילה את אזור החשיבה במוח, מסיחה את הדעת ומסייעת בהורדת לחץ והרגעה: בקשו מהם לבחור צבע. לאחר מכן יהיה עליהם להסתכל סביבם ולמצוא משהו בצבע המסוים הזה. התור הבא הוא שלכם או של משתתף אחר. וכך חוזר חלילה.

12. בקשו מהם לדרג את הרגשת המתח והדאגה שלהם באמצעות כוס מים

לילדים בני 3־4 אתם יכולים לתת כוס ולומר להם שאם הם ממלאים אותה ממש עד הסוף, סימן שהם מאוד מודאגים. לאחר שיעשו זאת, הניחו את הכוס עם המים בצד. עודדו אותם לבצע פעילות מרגיעה כלשהי. כשיסיימו את הפעילות בקשו מהם למלא כוס אחרת של מים בהתאם למידת הדאגה שהם חווים והשוו בין שתי הכוסות. כך הם יוכלו להעריך טוב יותר את רגשותיהם ולגלות דרכים לצמצם את המצוקה.

13. בקשו מהם לספור לאחור מ־100 ל־1

רופאי ילדים משתמשים בטכניקה הזאת בזמן טיפול שעלול לגרום לאי נוחות כי זו דרך מצוינת להתמקד במשהו אחר. הספירה לאחור היא משימת ריכוז המונעת הצפה של המוח במחשבות שליליות

14. עודדו אותם למצוא פתרונות לבעיות שלהם

חכם סיני אמר פעם: תנו לאדם רעב דג, ותהיה לו ארוחה ליום אחד. למדו אותו לדוג, והוא לא יהיה רעב לעולם. כך גם עם הילדים. אם תספקו להם פתרונות, הם לא יפתחו את שריר התושייה. לכן כשהם במצוקה רגשית בשלב הראשון הציעו להם 2־3 פתרונות ואפשרו להם לבחור בזה שמתאים להם. עם הזמן הם ילמדו לעשות זאת לבד.

15. שמרו על שגרת היומיום כמשפחה

שגרה מייצרת לילדים ודאות גם כשאין. לכן שמרו על זמנים מסודרים למשחק משותף, ארוחות, מקלחות, שעת סיפור, שינה. השגרה מקנה תחושה של שליטה במצב ומגבילה את משך הזמן שילדיכם עלולים להשקיע במחשבות על דאגות. השגרה גם מסייעת להם לישון טוב יותר בלילה.
ייעוץ מקצועי: שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה, ממייסדי עמותת אמפטיה לטיפול בהורים וילדים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button