יש כמוסות ויש טבליות ויש כדורים, אז מה זה מה?

מושגים שרק רוקחים מבינים (ומעכשיו גם אנחנו)

מתי כדאי לבלוע טבלייה ומתי כמוסות בג'ל, ומה ההבדל בין קרם לפסטה? (כן, זו לא טעות!). רפאל פרחי, רוקח בכיר, מנהל מעבדת פרופשונל להכנות רוקחיות ברשת סופר־פארם מסביר

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:

מה זה פורטה?

הצורה המחוזקת/ חזקה/ מרוכזת של תרופה רגילה. לפעמים זו יכולה להיות אותה תרופה בריכוז של 50% או 100% יותר או שמדובר באותה תרופה, בתוספת של עוד חומר פעיל אחד או שניים. לפעמים מינון מסוים של תרופה מסייע בצורה טובה, אבל אם נותנים אותו עם חומרים פעילים נוספים, מקבלים אפקט תרפויטי חזק יותר. התוצאה: תרופה פעילה יותר. לדוגמה, טיפול בחום גבוה מאוד בפעוטות ובילדים, שם כדי למנוע פרכוסים אפשריים, חשוב להוריד את התפרצות החום במהירות.

מהם חומרים פעילים?

כל תרופה מכילה כמה קטגוריות של חומרי גלם, למשל: חומרי גלם המסייעים בתהליכי הספיגה בגופנו, חומרי גלם לא פעילים המסייעים בקבלת המרקם הרצוי ואלה המשמרים את התרופה המוגמרת לאורך תקופת חיי המדף. מה שלכולנו - לציבור הרוקחים והמשתמשים - חשוב לדעת הוא מה החומר הפעיל בתרופה, אותו חומר גלם פעיל שמייצר את ההבדל בטיפול.

מה הכוונה ב־OTC?

תרופות שנמכרות "מעבר לדלפק", כלומר, שאינן דורשת מרשם רופא. עם זאת, מדובר בתרופות לכל דבר ועניין. הן נמכרות רק בבית מרקחת, ומומלץ ורצוי להיוועץ בנוגע אליהן עם הרוקח/ת.

מה ההבדל בין ג'ל, קרם, משחה ופסטה?

הרבה פעמים הציבור נוטה להתבלבל, ולקוחות אומרים לי: "תן לי משחת פניסטיל" או "ג'ל של בפנטן", אומר פרחי. אז אלה ההבדלים:
ג'ל הוא הצורה המוצקה של התרופה בבסיס המימי ביותר שלה (עד 60% נוזלים). היתרונות של הג'ל נובעים מהספיגה המהירה שלו, ובנוסף הוא משפיע עכשיו ומיד בתוך כמה דקות. החיסרון: הוא משפיע לטווח זמן קצר יותר ביחס לתרופות האחרות בקטגוריה, המשמשות למריחה על העור.

4 צפייה בגלריה
הידעתם? קרם, פחות שומני ממשחה
הידעתם? קרם, פחות שומני ממשחה
הידעתם? קרם, פחות שומני ממשחה
(shutterstock)

הבא אחריו במידת השומניות הוא הקרם, שמכיל בדרך כלל פחות מ־50% נוזלים. היתרונות: נספג מהר (אבל לאט יותר מהג'ל) ופחות שומני. החיסרון: משפיע לטווח זמן מוגדר, לדוגמה בין שלוש עד ארבע שעות בלבד.
וכעת, המשחה. היא שומנית יותר מקודמיה, מכילה את הכמות הקטנה ביותר של נוזלים (עד 30% נוזל). היתרון: פועלת לאורך זמן, בדרך כלל לשמונה שעות. החסרונות: נספגת הרבה יותר לאט מהג'ל ומהקרם ומשאירה מרקם מעט שומני על גבי העור.
פסטה מגיעה במרקם השומני והמוצק ביותר ומכילה את כמות הנוזל הקטנה ביותר, לפעמים מתחת ל־20%. היתרונות: פעילה לאורך זמן, בדרך כלל עד 12 שעות ומהווה חיץ בין שכבת העור הנגועה לבגד/חיתול שנמצאים מעליה. החסרונות: קשה למרוח אותה, היא נספגת לאט מאוד ועלולה להכתים את הבגד.

4 צפייה בגלריה
מה תינוקך זקוק? למשחה או לפסטה?
מה תינוקך זקוק? למשחה או לפסטה?
מה תינוקך זקוק? למשחה או לפסטה?
(shutterstock)

אז מתי משתמשים בג'ל ומתי בפסטה? פרחי מסביר: לפעילות שנוגדת גרד, כשצריך להרגיע את העור עכשיו ומיד - נשתמש בג'ל. לפעילות באזור הנרתיק, שם הסביבה מימית יותר - נשתמש בקרם או בג'ל. לפעילות על העור באזורים שונים, שבהם הסביבה שומנית יותר, נשתמש במשחה. במקומות שבהם נצטרך בידוד בין העור הפגום לאוויר, למשל בפריחה בישבן של תינוק, נשתמש בפסטה.

4 צפייה בגלריה
מתי כדאי לבלוע כדור ומתי כמוסת ג'ל?
מתי כדאי לבלוע כדור ומתי כמוסת ג'ל?
מתי כדאי לבלוע כדור ומתי כמוסת ג'ל?
(shutterstock)

כדורים: בטבליות או בג'ל?

אותה תרופה יכולה להופיע בשתי צורות. בצורה המוצקה שלה כטבלייה או עם אותו חומר גלם פעיל, בצורה נוזלית - בכמוסת ג'ל. היתרון של התרופה בצורה הנוזלית: נספגת מהר יותר בקיבה, תגיע מהר יותר למחזור הדם ותשפיע מהר יותר באתר המטרה. היתרון של התרופה המוצקה הוא שלמרות שהספיגה איטית יותר, היא יעילה לאורך זמן ארוך יותר. כדאי לדעת: יש כמוסות ג'ל עם חומר גלם פעיל הנספגות מהר יותר וגם פעילות לאורך זמן כמו הטבלייה המוצקה. התייעצו עם הרוקח/ת.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button