גובה נקשר ללא פחות ממאה סיכונים רפואיים אפשריים

הגובה שלך מעל 1.80 מטר? זו הסיבה שכדאי שתעקוב מקרוב אחר הבריאות שלך

מחקר שסקר כ־280 אלף איש בארצות הברית מצא כי גובה נקשר ללא פחות ממאה סיכונים רפואיים אפשריים. וגם: איך החיסון נגד נגיף הפפילומה קשור אליך ולמה אם אתה בעניין של צאצאים - כדאי מאוד שתפסיק עם הג'וינטים? שבעה מחקרי בריאות חדשים שכדאי לכל גבר להכיר

עידן לושי
פורסם:

1. רוצה להפחית את הסיכון לסרטן הערמונית? לחץ על דוושת השפיכה

הערמונית היא בלוטה קטנה היושבת בבסיס שלפוחית השתן שלך ותפקידה לייצר את הנוזל שמסייע לזרע הגברי לחדור לביצית ולהפרות אותה. סרטן בלוטת הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים, ובישראל כ־17% מכלל הגברים יחלו בו. בניגוד לסרטנים אחרים, מדובר בסרטן הניתן לטיפול ולמניעה על ידי בדיקות שגרה, ועם זאת ב־10% מהמקרים לפחות הוא עלול להוביל לתמותה.
קראו עוד:
החדשות הטובות הן שיש כנראה דרך מענגת במיוחד להפחית את הסיכון למחלה. ממחקר עוקבה חדש שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, עולה שיש קשר בין מספר השפיכות הגבריות להפחתת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. במחקר, שהסתמך על נתונים שהחלו להיאסף בשנת 1992, השתתפו 31,925 שהתבקשו לדווח על מספר הפעמים שבהן הגיעו לשפיכה בחודש. נמצא כי גברים שגמרו כ־21 פעמים בחודש, הפחיתו את הסיכון שלהם לפתח סרטן הערמונית ביותר מ־30% לעומת חבריהם הפחות פעילים מינית.
נמצא כי גברים שגמרו 21 פעמים בחודש או יותר, הפחיתו את הסיכון שלהם לפתח סרטן הערמונית ביותר מ־30% לעומת חבריהם הפחות פעילים מינית
אגב, מחקרים נוספים מהשנים האחרונות מראים כי שפיכה גברית שמסתיימת באורגזמה טומנת בחובה בונוסים נוספים כמו ירידה במתח, חיזוק מערכת החיסון ושינה ערבה. אבל כמו בכל דבר אחר בחיים, כדאי לשים לב שאתם לא מגזימים.

2. אם טרם מלאו לך 26, רוץ להתחסן נגד נגיף הפפילומה

נגיף הפפילומה האנושי (או בקיצור, ה־HPV) מוכר בעיקר בהקשר של חיסוני נשים לנגיף בשל העובדה שהוא אחראי לרוב מקרי סרטן הרחם, אבל האם גברים לא צריכים לחשוש מפניו כלל? במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי The Lancet נמצא כי 80% מתוך 70,000 מקרים של סרטן בגברים שהופיע בפין, בפי הטבעת, בוושט או בצוואר נגרמו על ידי נגיף ה־HPV. בעוד שבשנים האחרונות נרשמה ירידה במקרים של הידבקות נשים בנגיף בשל תוכנית החיסונים, הרי שבגברים המגמה הפוכה.
במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי The Lancet נמצא כי 80% מתוך 70,000 מקרים של סרטן בגברים שהופיע בפין, בפי הטבעת, בוושט או בצוואר נגרמו על ידי נגיף ה־HPV
אז מה אפשר לעשות? אם גילך מתחת ל־26, לך להתחסן. החיסון לפפילומה ניתן לגברים בני 9־26 בשלוש מנות חיסון הניתנות בהפרשים של 3־6 חודשים, והוא מונע הדבקה והידבקות בתשעה זנים נפוצים של הנגיף. לפי ה־CDC (המרכז לבקרת מחלות ולמניען בארצות הברית), HPV היא מחלת המין המועברת והנפוצה ביותר בקרב אנשים פעילים מינית, יחד עם הרפס. כך שמעבר לכך שתפחית את הסיכון שלך לנגעים לא נעימים בפין ולחיסול חיי המין שלך, תוכל גם להגן על הפרטנריות או על הפרטנרים שלך - וכאמור גם להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן.
ואם כבר שכחת מתי היית בן 26 ואתה אב או סב לבנים בגילאים הרלוונטיים, זה בהחלט הזמן להעביר את המידע הזה הלאה.

3. אם אתה בעניין של צאצאים, כדאי מאוד שתפסיק עם הג'וינטים

חלק מאיתנו אוהבים להיזרק על הספה לאחר יום מאומץ ולהתרווח על סיגריה או ג'וינט, אבל לפי מחקר חדש ההרגל הזה עלול לפגוע בסיכויים שלך להפוך לאבא. מחקר שפורסם בכתב העת The Journal of Ureology בשנת 2019 ביקש לבדוק את ההשפעה של קנביס וטבק על הזרע הגברי. החוקרים גייסו 622 נבדקים וחילקו אותם לארבע קבוצות: עקרים, מעשני טבק, מעשני קנביס וגברים פוריים שלא מעשנים כלל. הזרע של הנבדקים מכל הקבוצות נבדק בהתאם לפרמטרים מוסכמים של בריאות הזרע (מבנה, ריכוז ותנועה). כמו כן נבדקו תקינות ה־DNA של הזרע ונוכחות של רדיקלים חופשיים של חמצן (ROS), חבורה מאוד לא נחמדה של אטומי חמצן חופשיים שמחפשים במה לתת "ביס" ולהרוס אותו.
4 צפייה בגלריה
 גראס
 גראס
בקבוצת הקנביס נמצאו הכמות הגדולה ביותר של רדיקלים חופשיים והנזק הגדול ביותר ל־DNA הזרעי
(צילום: shutterstock)
המחקר מצא שבקבוצות המעשנים ובקבוצה העקרה (ששימשה כקבוצת ביקורת) הנזק ל־DNA היה גבוה בהשוואה לקבוצת הלא מעשנים, אך בקבוצת הקנביס נמצאו הכמות הגדולה ביותר של רדיקלים חופשיים והנזק הגדול ביותר ל־DNA הזרעי לעומת כל שאר הקבוצות. ואם זה לא מספיק, בקבוצת מעשני הקנביס נמצא כי הזרעים שחו הכי פחות טוב, גודלם וצורתם היו חריגים, וריכוזם בנוזל הזרע היה הנמוך ביותר.
ובכן, מה ההמלצה? לא ברור מהמחקר אם הנזק קבוע או זמני, ולכן אם אתם מנסים להיכנס להיריון אולי כדאי שתיקח פסק זמן מהקנביס ומהסיגריות.

4. במקום לעשן, רוץ למכון הכושר

מחקרים רבים כבר הוכיחו שלשמירה על כושר תפקיד חשוב במניעת השמנה, במניעת מחלות כלי דם ובשיפור מצב הרוח. אבל מה ההשפעה של הכושר על בריאות הזרע והפוריות? על השאלה הזאת ניסו חוקרים לענות במאמר שפורסם בכתב העת Human Reproduction בדצמבר 2019. המחקר כלל 746 רווקים ונשואים שסיפקו יחדיו לא פחות מ־5,252 דגימות זרע במהלך חצי שנה. בו זמנית הם התבקשו לדווח על הרגלי העישון, צריכת האלכוהול והפעילות הגופנית שלהם. הנתונים שנבחנו בדגימות שסיפקו היו: מבנה הזרע (מורפולוגיה), ריכוז הזרע בנוזל הזרע ותנועתו.
4 צפייה בגלריה
 כושר
 כושר
נמצא שלנבדקים האקטיביים ביותר היו נתוני הזרע הטובים ביותר
(צילום: shutterstock)
נמצא שלנבדקים האקטיביים ביותר, כלומר כאלה שגם נמצאים בתנועה רוב הזמן וגם מתאמנים הרבה, היו הנתונים הטובים ביותר - ובייחוד נתוני התנועה של הזרע. תנועת הזרע היא פקטור מכריע בפוריות משום שזרע שאינו זריז מספיק לא יעקוף את חבריו בדרך אל הביצית. ומה אם כל הזרעים אינם זריזים מספיק? ובכן, או אז הביצית נותרת בודדה. לחוקרים היה קושי לשים את האצבע בדיוק על רמת הפעילות המינימלית הנדרשת לשיפור איכות הזרע, אבל אפשר להסתמך על ההמלצה הכללית - שלוש פעמים בשבוע לפחות.

5. חזרת מאימון? שתה כוס בירה (אבל עם 4% אלכוהול לכל היותר)

מה אתה עושה כשאתה מסיים אימון מוצלח בחדר כושר - שותה שייק חלבון? אולי כדאי שתלך על בירה. לפי סקירת מחקרים חדשה שפורסמה בכתב העת International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism וכללה 16 מחקרים מהשנים האחרונות, כדאי מאוד שתשקול את האפשרות הזאת לצורך התאוששות.
4 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
אם אתה רוצה להעצים את אפקט ההרוויה והשבת האלקטרוליטים שאבדו במהלך האימון, כדאי שתצרוך את הבירה עם מזון חלבוני
(צילום: Shutterstock)
בבירה יש פחמימות ונתרן המסייעים בשמירה על מאזן הנוזלים ובהחלמה מהירה יותר של השריר. בנוסף, אחד מהמחקרים מצא כי לאחד החומרים בבירה, נוגד חמצון בשם פוליפנול, יש סגולות אנטי דלקתיות ואנטי ויראליות שמסייעות למערכת החיסון למנוע התפתחות דלקות לאחר אימון. כדי ליהנות מהיתרונות האלה חשוב להגביל את הצריכה לכוס בירה אחת של 330 מ"ל ושזו תכיל 4% אלכוהול לכל היותר. אגב, אם אתה רוצה להעצים את אפקט ההרוויה והשבת האלקטרוליטים שאבדו במהלך האימון, כדאי שתצרוך את הבירה עם מזון חלבוני.

6. אם אתה סובל מחלומות רעים, ספר על כך לרופא שלך

לפי האגודה האמריקאית לפרקינסון, הסיכון של גברים לחלות בפרקינסון גבוה פי 1.5 לעומת נשים, ואחת מהפרעות השינה הידועות בפרקינסון היא חלומות מטרידים וסיוטים. במחקר חדש שהתפרסם ביוני האחרון בכתב העת eClinical מבית Lancet, ביקשו החוקרים לבדוק אם גברים שחווים חלומות מטרידים באופן תדיר הם בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בפרקינסון.
נמצא כי הסיכון של גברים שחוו סיוטי לילה באופן תדיר לחלות בפרקינסון היה גבוה פי 2 לעומת גברים ששנתם הייתה שלווה
במחקר, שנמשך 12 שנה, השתתפו 3,818 גברים בני 65 ומעלה, והחוקרים השתמשו בשאלונים פסיכולוגיים, במודלים סטטיסטיים ומתמטיים ובאבחונים רפואיים. בסוף המחקר אובחנו 91 מהגברים כחולי פרקינסון, ונמצא כי הסיכון של גברים שחוו סיוטי לילה באופן תדיר לחלות בפרקינסון היה גבוה פי שניים לעומת גברים ששנתם הייתה שלווה.
זה כמובן לא אומר בהכרח שאם אתה סובל מסיוטי לילה תחלה בפרקינסון, אבל מדובר במידע בעל ערך היכול להצביע על תסמין מוקדם של המחלה, שאותו אפשר לחבר לתסמינים אחרים וכך לנסות לעכב את התקדמות המחלה.

7. הגובה שלך מעל 1.80 מטר? עקוב מקרוב אחר הבריאות שלך

אם אתם כמוני, מעל 1.80 מטר, ברכות - יש מצב שהגובה שלנו מפסיק להיות יתרון. אמנם מחקרים שנערכו בעבר מצאו כי גברים גבוהים נמצאים בסיכון נמוך יותר למחלות לב, לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה, אך מחקר חדש שפורסם ביוני האחרון בכתב העת הנחשב PLOS Gentecis עשוי להעיד על כך שהמזל הפסיק לשחק לנו.
נמצא כי גברים שגובהם יותר מ־1.80 מטר נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות במערכת העצבית, בדגש על הרגליים ועל כפות הידיים. אם זה לא מספיק, המחקר מצא כי אותם גברים גם נמצאים בסיכון רב יותר לקרישי דם
במחקר, שסקר כ־280 אלף איש בארצות הברית, 91% מהם גברים ו־70% מהם לבנים, והצליב נתונים גנטיים ורפואיים, נמצא כי גובה נקשר ללא פחות ממאה סיכונים רפואיים אפשריים!
כך לדוגמה, נמצא כי גברים שגובהם יותר מ־1.80 מטר נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות במערכת העצבית, בדגש על הרגליים ועל כפות הידיים. אם זה לא מספיק, המחקר מצא כי אותם גברים גם נמצאים בסיכון רב יותר לקרישי דם. למה? פשוט מאוד, אנשים גבוהים נושאים שלד כבד יותר ומשקל גופם גדול יותר, ואלה בתורם מעמיסים על המערכות, שעלולות להינזק. עוד נמצא במחקר כי גברים גבוהים נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות עור כמו צלוליטיס ואפילו לפטרת בכף הרגל. אמנם גם המחקר הזה הראה כי לגברים גבוהים יש פחות סיכון לפתח כולסטרול גבוה ומחלות לב, אך הוא הראה שבאנשים גבוהים לפעמים קצב הלב לא היה סדור.
ומה הבשורה במחקר הזה? ההבנה כי גובה יכול להוות גורם סיכון למחלות שונות, מה שיכול לסייע לך ולגופי הבריאות להתייחס לכך בהיבט המניעתי.
הכותב הינו בוגר תואר (B.Sc) בביולוגיה מאוניברסיטת תל אביב וסטודנט לתואר שני בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button