ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) מוקדשות לא מעט הנחיות לטיפוח השיער מהשורש, כלומר גם מבפנים

HAIRY קרישנה: גם אתם יכולים לטפח רעמת שיער כמו ההודים

אם ביקרתם בהודו, סביר להניח שגם אתם התקשיתם להתעלם מהשיער השופע, המלא, הארוך והמבריק, שבו מתהדרות בנות תת־היבשת המופלאה הזאת וגם הגברים, שמטפחים אותו בחרדת קודש. אז בואו לגלות למה כדאי לישון על ציפית סאטן, איזו תנוחת יוגה הכי טובה להמרצת הקרקפת, ומה כדאי לאכול כדי לטפח את הרעמה גם מבפנים? סודות האיורוודה לשיער בריא ושופע

פורסם:
נהוג לזקוף את כוחותיו המאגיים של שמשון הגיבור לרעמת השיער המפורסמת שלו. גם אלים יוונים, כמו זאוס, ונוס ואפולו, מתוארים כבעלי שיער ארוך וגולש כסמל לכוח. האינדיאנים מאמינים שבאמצעות השיער שלהם הם מסוגלים להתחבר לכוחות החיים והטבע, וגם בספרות ובמיתולוגיה ההודית מתוארים כל האלים ההודים כבעלי שיער ארוך ומפואר. ולא רק בתרבויות עתיקות - רעמת שיער מרשימה מהווה סמל לנעורים, בריאות ומרץ גם בעולם המערבי העכשווי.
עוד בנושא:
על פי חוקי מאנו (Manusmirti), אחד הטקסטים העתיקים בהודו של מי שנחשב לאדם הראשון לפי האמונה ההינדית, אסור לתפוס בשערות ראשו של אדם בכל דרך שהיא, אפילו לא במסגרת מאבק. זאת משום ששיער שופע ומטופח נחשב לא רק סמל ליופי, אלא כמעניק לבעליו יוקרה רבה. גם במסורת הסיקית יש לשיער משמעות של קדושה. מסיבה זאת הגברים הסיקים מחויבים להימנע מלגזור את שערם ומצווים לחבוש טורבן שיכסה אותו, והנשים צריכות להימנע מתספורת.
מהתבוננות בשיער אפשר ללמוד הרבה על בריאות רקמת העצם. כך לדוגמה, נשירת שיער יכולה להיות סימן לירידה באיכות רקמת העצם (Asthi Kshaya) ועלולה להתבטא גם בעצמות דקות ופריכות ובנטייה גדולה יותר לשברים
אם ביקרתם בהודו, סביר להניח שגם אתם התקשיתם להתעלם מהשיער השופע, המלא, הארוך והמבריק, שבו מתהדרות בנות תת־היבשת המופלאה הזאת וגם הגברים, שמטפחים אותו בחרדת קודש. למושא הקנאה הזה יש סיבות שאינן רק דתיות אלא גם ארציות. בשונה מתעשיית הטיפוח המערבית שעוסקת לרוב בטיפוח השיער מבחוץ, ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) מוקדשות לא מעט הנחיות לטיפוח השיער מהשורש, כלומר גם מבפנים - משינה טובה, דרך עיסוי הקרקפת בשמנים ועד תזונה תומכת. הנה כמה מהסודות האיורוודיים לשיער בריא ושופע.

סוד שבע הרקמות

לפי האיורוודה, גוף האדם מורכב משבע רקמות בשם דאטוס (Dhatus) שפירושו "האלמנט הבונה". רקמות אלה נועדו לתמוך במבנה הגוף ובאיבריו, ולכל אחת מהן יש תפקיד אחר:
  • הרקמה הראשונה - ראסה (RASA): זו רקמת הפלסמה והרקמה הראשונה במעגל ההזנה שמכילה נוטריאנטים מהמזון המעוכל.
  • הרקמה השנייה - ראקטה (Rakta): רקמת הדם, השולטת בכל תהליכי החמצון ברקמות ובאיברים החיוניים.
  • הרקמה השלישית - מאמסה (Mamsa): רקמת השריר, המספקת הגנה לאיברים הפנימיים ואחראית לייצור השרירים בגוף ולתנועתיות המפרקים.
  • הרקמה הרביעית - מדה (Meda): רקמת השומן, האחראית להיקף השומן בגוף ומסייעת לסכך ולשמן את המפרקים ואת איברי הגוף השונים.
  • הרקמה החמישית - אסטהי (Asthi): רקמת העצם, המעניקה תמיכה לשלד ואחראית לבניית העצמות והסחוסים.
  • הרקמה השישית - מג'ה (Mejja): רקמת מוח העצם, האחראית למערכת העצבים ולמוח העצם.
  • הרקמה השביעית - שוקרה (Shukra): רקמת הרבייה, והיא בעלת חשיבות מרכזית מכיוון שהיא אחראית הן לפוריות והן למערכת החיסון ומכילה רכיבים של כל הרקמות האחרות.
שיער
הייצור של כל רקמה קשור לאיכות של הרקמה הקודמת לה ותלוי בין היתר במזון שאנו אוכלים וב"אגני" (AGNI) - כוח העיכול של כל רקמה. לצד הייצור של כל אחת משבע הרקמות מתרחש גם ייצור של חומרים נוספים הנחשבים לתוצרי לוואי של הרקמה הקודמת. כך לדוגמה, השיניים הן הרקמה הנלווית של רקמת העצם, ואילו הציפורניים, שיער הראש והזקן נחשבים ל"פסולת" של רקמה זו, ומכאן ששיער בריא, חזק ושופע הוא פונקציה של רקמת עצם חזקה.
באיורוודה, על ידי התבוננות בשיער אפשר ללמוד הרבה על בריאות רקמת העצם. כך לדוגמה, נשירת שיער יכולה להיות סימן לירידה באיכות רקמת העצם (Asthi Kshaya) ועלולה להתבטא גם בעצמות דקות ופריכות ובנטייה גדולה יותר לשברים. בנוסף, השיער מקושר גם למערכת העצבים ולמעיים, כך שאם בריאותה של אחת מאלה לא תהיה במיטבה (למשל, הפרעות במערכת העיכול או סטרס משמעותי לאורך זמן), גם השיער צפוי להיפגע.
3 צפייה בגלריה
80% מהגברים מתקרחים ברמה כזו או אחרת
80% מהגברים מתקרחים ברמה כזו או אחרת
השיער מקושר גם למערכת העצבים ולמעיים
(shutterstock)

בחנו את עצמכם: איזה טיפוס שיער אתם?

משתנה נוסף המשפיע על מראה השיער שלנו ואופיו הוא הטבע המולד שלנו, מה שמכונה ברפואה ההודית המסורתית תיאוריית הטרי־דושה. היא מתייחסת לשלוש הביו־אנרגיות המתקיימות בכל חומר ומשפיעות על כל מנגנוני החיים: ואטה (Vata) - שילוב של אוויר וחלל; פיטה (Pitta) - שילוב של אש ומים; קאפה (Kapha) - שילוב של אדמה ומים.
באופן כללי, לטיפוסי הוואטה תהיה נטייה מובנית לשיער דק ודליל, לטיפוסי הפיטה תהיה נטייה להקרחה ולשיער דליל, ולטיפוסי הקאפה תהיה נטייה לרעמה מפוארת.
טיפוסי ואטה
  • האלמנטים: אוויר וחלל, שמאופיינים בקור, קלילות, תנועה, חספוס ויובש.
  • השיער: גלי ודק יחסית. חלק, מתולתל, או שילוב של השניים, ואפילו קצת סורר.
  • הבעיות: מצבים של עודף ואטה יגרמו לשיער להיות יבש, דליל, מקורזל, שביר, בעל קצוות מפוצלים וחסר ברק. השיער יתקשה לצמוח, ובשל הנטייה ליובש תהיה הקרקפת עם נטייה לקשקשת וגירוד ורגישות לחומרים כימיים ורעלים.
  • הפתרון: עיסוי איורוודי של הקרקפת והשיער בשמנים מזינים (ראו בהמשך).
  • ההמלצות התזונתיות: ואטה היא דושה קרה ויבשה, ולכן מומלץ לאמץ תפריט שכולל מזון מחמם, מקרקע ומזין כמו דגנים, אגוזים וזרעים, וטעמים מלוחים, חמוצים ומתוקים.
טיפוסי פיטה
  • האלמנטים: אש ומים, שמאופיינים בחום, קלילות, חדות, נוזליות, שמנוניות ונטייה להתפשטות.
  • השיער: בריא, חלק, רך ובעל עובי בינוני אך עדין מאוד. גון השיער נוטה לבלונד או אדמוני. קיימת נטייה להאפרה. לגברים מסוג פיטה תהיה גם נטייה להתקרחות.
  • הבעיות: מצבים של עודף פיטה יגרמו לעודף חום בזקיקי השיער, מה שעלול לפגוע בשיער ולהוביל לדילול, וכאמור להאפרה מוקדמת, נסיגה והקרחה.
  • הפתרון: כדי להביא את הפיטה שלכם לרמות אופטימליות, מומלץ לשמור על הגוף ועל הראש קרירים ולהימנע מחשיפה לחום, שמש, מקלחות במים חמים מאוד (בייחוד באזור הראש).
  • ההמלצות התזונתיות: להימנע ממזונות חריפים, חמוצים ומלוחים כי יש להם השפעה מחממת.
משקה מצנן לפיטה
שיער
מבשלים את כל המרכיבים בסיר קטן ומביאים לרתיחה. 2. מחכים 10־20 דקות, מסננים ושותים. אפשר לשתות גם בטמפרטורת החדר.
טיפוסי קאפה
  • האלמנטים: אדמה ומים המאופיינים בכבדות, איטיות, שמנוניות, נוזליות וקרירות.
  • השיער: בריא, גלי, מבריק, מלא, חזק, עבה ורך למגע. הקרקפת נוטה ללחות. גם בגיל מבוגר השיער יהיה מלא יחסית.
  • הבעיות: עודף קאפה יהפוך את השיער לדביק, שמנוני, עבה וכבד. קיימת נטייה לקשקשים.
  • הפתרון: חפיפה בתדירות נמוכה (לא על בסיס יומיומי) בתכשירי ניקוי עדינים.
  • ההמלצות התזונתיות: להתמקד במזונות חמים, יבשים וקלים לעיכול שהוכנו בשיטות בישול יבשות כמו אפייה, צלייה או הקפצה.

עד כלות הנשירה

נשירת שיער היא אחת התלונות השכיחות ביותר בכל הנוגע לבריאות השיער. בנשירת שיער רגילה יתרחש איבוד של כ־100־125 שערות בכל יום. למרבה המזל, השערות האלה מוחלפות בשערות חדשות הצומחות במקומן. התקרחות אמיתית תתרחש כששערות אבודות אינן צומחות מחדש או כשנשירת השיער היומיומית עולה על כמות של 125 שערות.
3 צפייה בגלריה
נשירת שיער, מלחיץ, אבל יש מה לעשות
נשירת שיער, מלחיץ, אבל יש מה לעשות
תורשה, תרופות ומתח. גורמים לנשירת שיער
(shutterstock)
הגורמים לנשירת שיער בשלבי החיים השונים הם מגוונים:
  • מחסור בוויטמינים ובמינרלים עקב תזונה לא מאוזנת (חסר בוויטמין B12, ביוטין, ויטמין B2, חומצה פולית, אבץ, ברזל).
  • מתח נפשי ורגשי.
  • חוסר איזון הורמונלי (תת/יתר פעילות של בלוטת התריס, לאחר לידה, בגיל המעבר עקב ירידה ברמות האסטרוגן וכו').
  • הפרעות שינה.
  • תרופות מסוימות (גלולות למניעת היריון, תרופות נוגדות דיכאון, כימותרפיה ועוד).
  • מחלה ממושכת.
  • זיהומים מסוימים שיכולים לעודד נשירת שיער, למשל זיהום בקרקפת על רקע פטרייתי או בעיות עור אחרות.
  • זרימת דם לקויה.
  • גורמים תורשתיים (מצד כל אחד מההורים במשפחה).
  • שימוש בחומרים כימיים וטיפולים שונים שמחלישים את השיער.

להחזיר רעמה ליושנה

כדי לתמוך בבריאות השיער, הנה כמה טיפים לאורח חיים מהאיורוודה שכדאי לאמץ:
1. הקפידו על משטר שינה של 7־8 שעות - שינה טובה ואיכותית תסייע לאזן את רמות אנרגיית הוואטה בגוף ותגרום לכם לחוש רגועים ושלווים יותר. כדאי גם לישון על ציפית מבד סאטן כי היא עוזרת להפחית את החיכוך ואת שבירת שיער.
2. למדו לנהל את הסטרס - יש לא מעט דרכים מהנות להירגע קצת. פרגנו לעצמכם קצת חופש מהעבודה, קחו נשימות עמוקות בתקופות, תרגלו מדיטציה, צאו לטבע, צאו לאימון כושר, צפו בקומדיות. אפשר גם להיעזר בצמחים אדפטוגניים (שמיועדים לתמיכה במצבי סטרס גופני ונפשי) ובהם אשווגנדה, ברהמי וזעפרן.
3. בססו תפריט המעודד צמיחה - מכיוון שצמיחת השיער ובריאותו מושפעות מתזונה, חשוב לשמור על תפריט מאוזן ואיכותי הכולל את כל אבות המזון - מוויטמינים ומינרלים חיוניים לשיער ועד חלבונים. מה לאכול?
  • הגבירו צריכת ירקות ירוקים עליים, מלפפון, קישוא, אספרגוס, רימון. הם מסייעים "לפייס" את הפיטה דושה.
  • הגבירו את צריכת החלבון מהחי (דגים, עוף, הודו, בשר, ביצים, מוצרי חלב) ו/או מן הצומח (קטניות, ובייחוד שעועית מש).
  • הוסיפו למזון כף שמן זרעי שומשום (עדיף שחור). זהו מקור נהדר לסידן ולמגנזיום.
  • שתו במהלך היום כמות מספקת של מים, עדיף בטמפרטורת החדר, כדי לא לפגוע בעיכול.
4. הימנעו מתזונה ומאורח חיים שמגבירים את אנרגיית הפיטה או צמצמו אותם למינימום - למשל, תזונה הכוללת מזון מטוגן, שמנוני, חריף, מלוח, חמוץ, צריכה עודפת של בשר, קפה ותה שחור, וגם אלכוהול ועישון.
5. צמצמו את החשיפה למזג אוויר חם או חום מוגבר - זאת כדי לא לחמם את הקרקפת ואת הגוף יתר על המידה (ראו סעיף "בעיות" של טיפוסי פיטה).
6. אזנו את הרגלי החפיפה (Snana) - הימנעו מרחצה של הראש והשיער במים חמים או קרים מדי. שימוש במים חמים מדי מחליש את השיער. ההמלצה היא לחפוף בתדירות של עד שלוש פעמים בשבוע, וכדאי להשתמש בתכשירים עדינים על בסיס חומרים טבעיים, נטולי כימיקלים, הכוללים תמציות צמחים כמו חינה, ברינגראג', ג'טמאנסי, טריפלה, כורכום, ברהמי.
7. הימנעו מסירוק ומהברשה של השיער כשהוא רטוב - ירוק שיער רטוב גורם להחלשה של השיער.
8. נסו לתרגל אסאנות יוגה המגבירות את זרימת הדם לראש - תרגול אסאנות יוגה ספציפיות על בסיס יומיומי, כמו Shirshasana (עמידת ראש) ו־Sarvangasana (עמידת נר), יסייע להגביר את זרימת הדם לכיוון הראש ובדרך זו להפחית את נשירת השיער.
9. עסו את הראש לפחות פעם בשבוע בשמן חמים - למשל: קוקוס, שקדים, ברהמי, ברינגראג', אמלה (Amla - אפשר להשיג בחנויות הודיות או להזמין מחו"ל) כדי לשפר את הסירקולציה של כלי הדם בראש ולהזין את שורשי השיער.
עיסוי שמן ממריץ
מה צריך: אחד השמנים המוזכרים ברשימה (עדיפות לברינגראג' או אמלה). הכמות של השמן משתנה בהתאם לסוג השיער ואורכו (לרוב מדובר בכף אחת). כדאי להיזהר לא למרוח כמות גדולה כדי שהשיער והקרקפת לא יהיו שמנוניים מדי.
מה עושים:
  1. מחממים מעט את השמן בקערה קטנה.
  2. טובלים את קצות האצבעות של יד אחת בשמן, תוך הפרדת השיער בחלק העליון של הראש, ובעזרת היד השנייה מורחים את השמן על הקרקפת.
  3. ממשיכים לשמן את הקרקפת בין קווצות שיער סמוכות סביב כל הקרקפת, עד שעוברים על כל הראש.
  4. מורחים מעט שמן לאורך השיער.
  5. מעסים בסבלנות את הקרקפת בתנועות קטנות ומעגליות כדי להמריץ את זרימת הדם ולעודד את השמן להיספג. משאירים 30 דקות או למשך הלילה (רק זכרו להגן על המצעים שלכם בדרך כלשהי אם אתם עושים זאת).
  6. מורחים שמפו עדין על השיער לפני הרטבתו ושוטפים במים פושרים במקלחת. חופפים שוב במידת הצורך.
10. הגנו על הראש מפגעי הסביבה - חבשו כובע או מטפחת על הראש כדי להגן על שערכם מפני רוח, חום, אבק והשפעות סביבתיות.
11. נסו טיפולי פנצ'קרמה - טיפולים לניקוי ולטיהור הגוף מרעלים כמו נאסיה ושירודהרה יכולים לעזור להמריץ את הקרקפת ולשפר את צמיחת השיער.
  • נאסיה (Nasya): משמעותה היא נטילה של חומרים רפואיים דרך הנחיריים. באיורוודה האף הוא השער למודעות, להכרה, למוח וגם הדלת לפראנה — אנרגיית החיים שהגוף מקבל באמצעות הנשימה. הרעיון פשוט: הזלפה של שמן, גהי או אבקות צמחים לנחיריים בהתאם לדושה שלכם. לפי האיורוודה, הנאסיה מסייעת להזין את זקיקי השיער ולחזק אותו. ההמלצה להשתמש בשמן Anu Thailam או בשמן שומשום בכבישה קרה - לא זה המיועד למאכל (1־2 טיפות בכל נחיר על בסיס יומיומי) או מריחה של מעט גהי.
  • שירודהרה (Shirodhara): "שירו" פירושו בסנסקריט ראש ו"דהרה" פירושה קערה. במהלך הטיפול נוסכים על מצחו של המטופל ועל הקרקפת שלו זרם עדין של נוזלים (מרתח צמחים, יוגורט נוזלי או שמנים רפואיים חמימים). הטיפול מסייע בהפגת מתח, בהפחתת קשקשים ובשיפור צמיחת השיער.

מסכת שמן קיק וקוקוס מזינה

שיער
מה צריך
  • 10־15 מ"ל שמן קוקוס (אם הוא מוצק אפשר לחמם מעט)
  • 10־15 מ"ל שמן קיק
שימו לב: שמן קיק אינו מתאים לשימוש במצבים של דלקת בעור או פטרייה, ובכל מקרה אין להשתמש בו יותר מפעם בשבוע.
מה עושים:
  1. מערבבים את שני השמנים בקערה, מורחים את התערובת על כל השיער - מהשורשים ועד הקצוות - ומעסים את הקרקפת.
  2. מכסים את הראש במגבת ומשאירים למשך שעתיים.
  3. שוטפים את השיער במים פושרים וחופפים בשמפו צמחים.
הכותבת היא מטפלת באיורוודה (רפואה הודית מסורתית)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button