רמות נמוכות של ברזל לא תמיד יורגשו בגוף

חוק ברזל: איך נדע אם אנחנו סובלים מחוסר ברזל?

מחסור בברזל נחשב כיום לתופעה מאוד שכיחה. ממה זה נגרם, איך ניתן לזהות ולמה אנחנו בעצם זקוקים למינרל הזה?

מאת דניאלה שמגר, מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
אנמיה על רקע חוסר ברזל עלולה להופיע בכל גיל, אך נפוצה במיוחד בילדים, קשישים ונשים בגיל הפריון. הברזל חיוני לנו כיוון שיש לו תפקיד מפתח בייצור חלבון ההמוגלובין, האחראי להעברת חמצן לרקמות הגוף. את מרבית הברזל נמצא בכדוריות הדם האדומות, בכבד,מהם תפקידיו של הברזל בגוף?
המשימה העיקרית של הברזל היא נשיאת חמצן ברחבי הגוף, והוא עושה זאת על ידי היקשרות למולקולת ההמוגלובין בכדורית הדם האדומה. "ברזל חיוני בהליכי התפתחות וצמיחה של מערכות הגוף, ולכן הוא חשוב במיוחד בתינוקות וילדים מתפתחים", מסבירה מיטל אלנקוה דהן, רוקחת אחראית ומנהלת סניף ברשת סופר-פארם, "הברזל אף לוקח חלק פעיל בייצור חומצות הגרעין של החומר הגנטי ובחידוש תאים בגוף".

3 צפייה בגלריה
חוסר מתמשך עלול לפגוע בירידה ביכולות
חוסר מתמשך עלול לפגוע בירידה ביכולות
חוסר מתמשך עלול לפגוע בירידה ביכולות
(צילום: סופר-פארם)

מה קורה לגוף שלנו כשיש ירידה במאגרי הברזל?

מחסור בברזל עלול לפגוע בתהליך ייצור כדוריות אדומות בדם ולעיתים אף בפעילות חיסונית תקינה. חוסר בברזל מוביל לאספקה נמוכה של חמצן לתאים ועשוי לגרום למגוון מצבים רפואיים משניים. "חוסר מתמשך בברזל, במיוחד בתינוקות ובילדים מתפתחים, עלול לגרום לירידה ביכולות תפקודיות וקוגניטיביות או לחוליים משניים אחרים", מוסיפה אלנקוה דהן. כיום אף נחקר קשר בין רמות ברזל נמוכות בילדים והפרעת קשב וריכוז. בשרירים ובמח העצם. אז למה אנחנו זקוקים לברזל ואיך מרגישים כשאין לנו מספיק ממנו?
איך זה מרגיש?
"רמות נמוכות של ברזל לא תמיד יבואו לידי ביטוי ברמה הפיזית, אך ישנם כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם", מסבירה אלנקוה דהן
עייפות יתר. אם אנחנו מרגישים עייפים כל הזמן למרות שישנו היטב ייתכן שאנחנו סובלים מאנמיה על רקע חוסר ברזל. העייפות נובעת מהמאמץ של הגוף לייצר המוגלובין בהיעדר כמות ברזל מספקת. "כשאין לנו מספיק המוגלובין, פחות חמצן מגיע לרקמות הגוף השונות ואנחנו נחווה את זה כעייפות", אומרת אלנקוה דהן. מעניין לציין שבילדים, לעיתים דווקא נראה עוררות יתר או חוסר שקט.
חולשה או עצבנות. גם תחושת חולשה היא תסמין מוכר של אנמיה. "אך חשוב לשים לב שגם עצבנות או עוררות יתר של מערכת העצבים יכולה לנבוע ממחסור בברזל, כיוון שזוהי למעשה דרכו של הגוף לאותת לנו שהוא שרוי במצוקה", מוסיפה אלנקוה דהן.
חיוורון ורגליים קרות. שפתיים, לחיים, חניכיים או ציפורניים חיוורות הם סימנים מובהקים למחסור בברזל. לצד חיוורון, גם כפות ידיים ורגליים קרות עשויות להיות תסמין לרמות נמוכות של ברזל בגוף.
קוצר נשימה. "אמנם קוצר נשימה יכול להיגרם ממגוון סיבות, החל ממחלות נשימתיות ועד כושר גופני ירוד, אבל הוא יכול גם להעיד על מחסור בברזל", אומרת אלנקוה דהן. כשרמות ההמוגבלובין בגוף נמוכות, גם כמות החמצן בגוף יורדת. לכן חלקנו נחווה קוצר נשימה גם בביצוע פעולות פשוטות, כמו הליכה מתונה או עלייה במדרגות.
כאבי ראש או סחרחורת. כאבי ראש הם תסמין אופייני לחוסר ברזל, בעיקר בקרב נשים. "כאבי ראש תכופים או סחרחורת עשויים גם הם להעיד על חוסר ברזל", אומרת אלנקוה דהן.
יובש בעור או בשיער. שיער יבש ונשירת שיער מוגברת לצד עור יבש וקשקשי יכולים גם הם להעיד על מחסור בברזל. "גם השיער והעור שלנו זקוקים לכמות קבועה ומתחדשת של חמצן, ובהיעדרו ייתכן שנחווה יובש לא אופייני", מסבירה אלנקוה דהן

ממה נגרם מחסור בברזל?

מרביתנו נולדים עם מאגרי ברזל שיספיקו לנו בחודשי חיינו הראשונים. החל מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה וחצי, נטילה קבועה של תוסף ברזל מומלצת על ידי משרד הבריאות. "הסיבה לכך היא שבשנות חייו הראשונות התינוק גדל באופן משמעותי וזקוק לכמות גדולה של ברזל שתספק את צרכי הגוף המשתנים", מסבירה אלנקוה דהן. אך לא כל תינוק נולד עם מספיק ברזל. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שאמהות שסובלות ממצבים רפואיים שונים עלולות לא להעביר לעובר כמות מספקת של ברזל, ולכן חשוב לוודא את נוכחות הברזל בגוף כבר בגיל הינקות.
אנמיה על רקע חוסר ברזל במבוגרים יכולה לנבוע ממגוון סיבות, החל מתזונה דלה בברזל ועד אובדן מוגבר של דם במהלך המחזור החודשי. אך ישנם גם מקרים שחוסר ברזל עלול להעיד על בעיה רפואית אחרת. בעיות ספיגה של מערכת העיכול דוגמת תת חומציות של הקיבה, שלשול כרוני או זיהום חיידקי עלולות לפגוע במנגנון ספיגת הברזל בגוף. גם מחלות מעי דלקתיות עשויות להוביל למחסור בברזל. בנוסף, חלק מתרופות המרשם שלנו עלולות להוביל לירידה בספיגת ברזל, וכמובן שגם לגיל מבוגר יש קשר לירידה בברזל, כיוון שיכולת ספיגת המינרלים בגוף פוחתת בהדרגה.

3 צפייה בגלריה
ברזל. למה בעצם אנחנו זקוקים למינרל הזה
ברזל. למה בעצם אנחנו זקוקים למינרל הזה
ברזל. למה בעצם אנחנו זקוקים למינרל הזה
(צילום: סופר-פארם)

איך מתמודדים עם מחסור בברזל?

"ראשית חשוב לברר מה רמות הברזל בגוף, וזאת נעשה על ידי בדיקת דם בהפניית רופא", אומרת אלנקוה דהן. בבדיקה נוכל לקבל תוצאות על רמות הברזל וגם על רמות הפריטין – מאגרי הברזל בגוף. "אם שללנו מצב רפואי שמפחית את ספיגת הברזל, ניתן לנסות ולהחזיר לגוף שלנו את כמויות מינרל נחוצות באמצעות תזונה או נטילת תוסף, במקרה הצורך", מסבירה אלנקוה דהן, "מומלץ כמובן להיוועץ ברופא אם יש מצורך בתוסף ברזל ומהו המינון המומלץ".

ברזל נוכל למצוא בכמויות טובות בבשר אדום, איברים פנימיים כמו כבד, הודו, ביצים ובחלק מהדגים, דוגמת סרדינים. נוכל למצוא ברזל גם במזונות מן הצומח, אך חשוב לזכור שזמינותם לגוף נמוכה יותר מזו של ברזל מן החי, לכן מומלץ לסייע לספיגת הברזל באמצעות מזונות עשירים בויטמין C. "אפשר למשל לאכול מנת טופו עם פלפל אדום, שמכיל כמות טובה של ויטמין C", מציעה אלנקוה דהן. נוכל למצוא ברזל גם בקטניות, שקדים, עלים ירוקים או ברוקולי. עוד טיפ חשוב הוא להפריד את צריכת הברזל ממזונות אחרים שעלולים להפחית את ספיגתו בגוף. מזונות עשירים בסידן, למשל, עדיף לצרוך בארוחה נפרדת כיוון שהם מתחרים עם הברזל על תעלות הספיגה.

*אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ תזונתי או רפואי.לפרטים אודות הנחיות משרד הבריאות בנוגע לנטילת ברזל באמצעות תוסף תזונה בגילאי הינקות, ניתן להתעדכן באתר משרד הבריאות
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button