כתמי פיגמנטציה. לא מסוכן אבל מציק

כתמים על גבי העור – התופעה והפתרונות

סובלת מכתמי שמש? תשאלי את הרופא שלך על תרופות בהכנה רוקחית להיפר־פיגמנטציה, שמותאמות במיוחד בשבילך ומשיגות תוצאות קליניות טובות. הרוקח רפי פרחי, מנהל מעבדת הכנות רוקחיות "סופר-פארם פרופשונל", מסביר כל מה שצריך לדעת

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
ככה זה כשחיים בארץ שטופת שמש. נשים רבות, וגם גברים, סובלים מהיפר־פיגמנטציה – כתמים עקשנים על גבי העור, שנוצרים גם מתוצאה לחשיפה לא מבוקרת לשמש.
בעיה רפואית זו מציקה מאוד לאנשים רבים ובולטת ביותר בעיקר מהפן האסתטי. חשוב לדעת שאם לא מטפלים בתופעה, הכתמים לא נעלמים מעצמם.
הבשורות הטובות: טיפול נכון, בהתייעצות עם רופא מומחה, יכול לסייע עד להעלמת הכתמים. בין הטיפולים האפשריים לתופעה יש קרמים, פילינג כימי וטיפולי לייזר. קיימות גם אפשרויות טיפול נוספות, יעילות מאוד: קרמים ברקיחה כהכנה רוקחית.
מדובר בטיפול לא אגרסיבי, בשימוש חיצוני ופשוט לשימוש, שמביא לתוצאות טובות עד מעולות. תכף הפרטים המלאים, אבל לפני כן הסבר קצר על התופעה.

מהם הגורמים להיפר־פיגמנטציה

גון העור נקבע מהפרשה של פיגמנט, מלנין שמופרש מתאים בעור הנקראים מלנוציטים. תפקיד המלנין לשמש קו הגנה ראשון לעור כאשר אנחנו נחשפים לקרני השמש המזיקות. המלנין נוצר מחומצה אמינית בשם טירוזין שנמצאת בתוך תא המלנוציט. כאשר הטירוזין משופעל באמצעות קרני השמש, נוצר הפיגמנט מלנין, וזהו למעשה שיזוף העור המוכר לכולנו. המנגנון הזה איננו עובד כמו משוואה מתמטית, וכך מופיעה תופעת ההיפר־פיגמנטציה.

הגורמים העיקריים לתופעה:
1. מצבים של חבלה בעור: כוויות, אקנה, הסרת קעקועים או פרוצדורות קוסמטיות קיצוניות יכולים להוביל להופעה של כתמים, בעיקר בקרב כהי עור. במקרים האלה דווקא מדובר במופע זמני של היפר־פיגמנטציה שייתכן שישתפר ויחלוף לאחר ריפוי מלא של רקמת עור.
2. מלזמה: תופעה של היפר־פיגמנטציה הורמונלית. רובנו מכירים אותה בשם מסכת היריון (כלואזמה) האופיינית לתקופת ההיריון, אז מופיעים כתמים (לרוב סימטריים) באזור המצח, האף, הלחיים ולפעמים גם בצוואר. למלזמה יש קשר הורמונלי ברור הכרוך באינטראקציה בין ההורמונים הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון לעור. פרט לתקופת ההיריון המלזמה עלולה להופיע גם כתוצאה משימוש בגלולות למניעת היריון ומחשיפה לשמש או מנטילת טיפול הורמוני חליפי בגיל המעבר וחשיפה לשמש.
3. חשיפה לשמש: אנו נחשפים לשמש מגיל צעיר. התופעות נצפות בגילים מאוחרים יותר, 35־45, אז מופיעים הכתמים על גבי העור. מכונה בעגה העממית כתמי גיל אבל אין קשר לגיל, הם ביטוי לטעויות שעשינו כשהיינו צעירים.
4. שימוש בתרופות: תרופות רבות הן פוטו־סנסיטיביות, ובעת נטילתן יש למרוח קרם עם מקדם הגנה גבוה כמה פעמים ביום.

טיפול בהיפר־פיגמנטציה בהכנה רוקחית

כאמור, קיימים כמה שיטות ופתרונות לטיפול בתופעה. אנו נתמקד כאן בהכנה רוקחית.
פורמולות בהכנה רוקחית מותאמות באופן אישי לכל מטופלת ומטופל. הפורמולות מכילות חומרים פעילים פרמצבטיים המשלבים הבהרת כתמים עם הפחתת ייצור המלנין. במרכז ההכנות שלנו, מציין רפי פרחי, רוקחים הכנות רוקחיות מיוחדות על פי תקני GPP המחמירים של משרד הבריאות. הפורמולות לטיפול בהיפר־פיגמנטציה נרקחות על פי מרשם רופא ושיקול דעתו המקצועית.

איך משתמשים בהכנה הרוקחית להיפר־פיגמנטציה

יש למרוח בשעות הלילה שכבה דקה על גבי העור ולעסות עד ספיגה מלאה. בתחילת השימוש בקרם עשויות להופיע תופעות קלות כגון צריבה, קילוף או אדמומיות. תופעות אלה מוכרות, הן חלק מהסתגלות העור לטיפול וחולפות בתוך שבועיים מתחילת הטיפול. חובה למרוח קרם מסנן קרינה דרמו־קוסמטי (היפו־אלרגני, שנדבק דרמטולוגית) עם 50SPF לפחות. הטיפול הראשוני נמשך 8־12 שבועות, אחר כך יחליט הרופא על המשך הטיפול המתאים.

חשוב לדעת

הטיפול בהיפר־פיגמנטציה הוא תהליך לטווח ארוך. זה מצב כרוני שלא עובר עכשיו ומיד. ברוב המקרים חייבים להמשיך לאחר 12 שבועות עם מריחת קרם במינון נמוך יותר כדי לשמר את המצב. השיפור ניכר תוך כדי התקדמות הטיפול ויכול להוביל להיעלמות הכתמים. שם המשחק: היו סבלניים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button