נתקעתם בלי מרשם? יש פתרונות

לא תנחשו איזו שאלה רוקחים הכי נשאלים

ד"ר אביה אלמליח, רוקחת קלינית בסניף אשדוד סיטי של סופר-פארם וחברה בצוות רוקחי הצ'אט של הרשת, עונה על שאלות נפוצות שאנחנו שואלים רוקחים

מוגש מטעם סופר-פארם
מוגש מטעם סופר-פארם
פורסם:
השאלה הכי נפוצה:

מדוע צריך ללמוד כל כך הרבה כדי להיות רוקח?

"לימודי הרוקחות אורכים ארבע שנים, ולאחריהן יש התמחות של עוד כחצי שנה עד קבלת הרישיון. הכשרה זו חיונית, שכן הרוקחים הינם המטפלים היחידים בכל שרשרת הטיפול אשר מתמחים בתורת התרופות, והם הסמכות הרפואית המפקחת על נכונות הטיפול התרופתי. הם יודעים לבחון את יחסי הגומלין בין התרופות, להביא בחשבון את השפעת נתוני הרקע של המטופל, ולבדוק אם התרופה נלקחת לפי ההנחיות הנכונות ואם המינון מותאם לנתוני המטופל (גיל, משקל, אלרגיות, תפקוד כליית) ועוד.
”משגוח רוקחי זה נעשה חשוב אף יותר בשנים האחרונות, עם עליית תוחלת החיים, התקדמות הרפואה ועלייה במספר התרופות הזמינות, אשר מביאות לפתחנו מספר רב יותר של מטופלים עם Polypharmacy , מצב של ריבוי תרופתי".

האם יש אינטראקציות בין־תרופתיות בין כל התרופות שאני נוטל/ת?

"פעמים רבות מטופלים שנוטלים מספר לא מבוטל של תרופות, פונים אלינו בבקשה לסקור את הטיפול התרופתי שלהם ולוודא שאכן ניתן לקחת הכל יחד, או שמא יש להפריד חלק מהן או אף לפנות לרופא בבקשה להחליף משלבים אסורים.
”אנחנו בהחלט מוצאים לא פעם משלבים תרופתיים אסורים ולפעמים אף מיותרים, כגון נטילת שתי תרופות המשתייכות לאותה קבוצה פרמקולוגית ועושות את אותה הפעולה, או במקרי קיצון את אותה התרופה ממש אך בשמות שונים.
אינטראקציות יכולות להיות גם עם תוספי תזונה, ולכן חשוב לפרט לרוקח גם את כל התוספים שאתם נוטלים. מובן שבכל מקרה שבו נמצאת אינטראקציה או כפילות טיפולית, השינוי התרופתי צריך להיעשות רק בליווי הרופא המטפל".

2 צפייה בגלריה
בתור לרוקח: מה הכי מעניין אותנו לדעת?
בתור לרוקח: מה הכי מעניין אותנו לדעת?
בתור לרוקח: מה הכי מעניין אותנו לדעת?
(shutterstock)

האם זה באמת משנה אם אקח את התרופה על קיבה ריקה או מלאה?

"כן! לנושא נטילת תרופות ביחס לאוכל יש משמעות רבה, זאת משום שמרבית התרופות מגיעות לאתר המטרה שלהן בגופנו דרך מערכת העיכול. השפעה זו יכולה להיות לשני הכיוונים: מצד אחד נוכחות מזון בזמן נטילת תרופה יכולה להוריד את ספיגתה (מטופלים רבים מכירים את ההנחיה של נטילת התרופה "אלטרוקסין" להסדרת בלוטת התריס דבר ראשון בבוקר כשהקיבה ריקה); או את ההנחיה להפריד אנטיביוטיקה מסוגים מסוימים מביצים וממוצרי חלב. הנחיות אלה נובעות מכך שבתנאים מסוימים מגע עם המזון יכול להוריד מיעילותן של התרופות. מנגד תרופות אחרות מומלץ לקחת דווקא על קיבה מלאה. כך, למשל, מומלץ ליטול ויטמין D דווקא לאחר הארוחה. בעת נטילת תרופה חדשה חשוב לשאול את הרוקח או את הרופא על אופן הנטילה של התרופה בכלל ובשילוב עם מזון בפרט".

נתקעתי בלי התרופה הקבועה שלי, והרופא שלי לא זמין בשעה כזו. מה אפשר לעשות?

"מטופלים רבים נתקעים בלי תרופה, בייחוד בשעות הערב, כאשר קופות החולים סגורות, ומגיעים אלינו בבקשת עזרה. לרוב תשובתנו מתחילה בהרגעת המטופל כי יש דרכים לקבל את התרופה הנחוצה. למשל: ניתן לפנות למוקדים הדיגיטליים של קופות החולים ולבקש מרשם מרופא תורן. אם זה לא מסתייע, בסמכות הרוקחים לספק תרופה ללא מרשם במקרה של צורך מיידי ודחוף. לשם כך יש להגיע לבית המרקחת עם מסמכים רפואיים המעידים על שימוש כרוני בתרופה החסרה.
”מובן שאנחנו ממליצים לוודא שיש לכם מרשם זמין לעת הצורך ולהקדים את רכישת התרופה בבית המרקחת, כדי שתוכלו להיערך אם התרופה חסרה או אם המרשם אינו בתוקף".

מה מומלץ להקלה בגודש? לכאב ראש? לקשיי הירדמות? כאבי שיניים? תגובה אלרגית? כאבי בטן? עצירות? שלשולים? שיעול טורדני או ליחתי?

"לכל אלה ועוד יש מענה תרופתי יעיל ומתאים במסגרת תרופות ה־ OTC שנמצאות בידי הרוקחים. אם אתם סובלים מתסמינים מטרידים המקשים על תפקודכם, הרוקחים יוודאו שאין צורך להגיע לרופא, ואם כך הדבר, תקבלו טיפול סימפטומטי מתאים ומקל".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button