שתף קטע נבחר

הפרקליטות תבחן ההמלצות, היועמ"ש יכריע: מסלול תיקי נתניהו

אחרי המלצות המשטרה, יעברו תיקים 1000 ו-2000 לידי הפרקליטה המלווה, שתבחן אם ניתן להגיש כתב אישום. לאחר מכן הם יעברו לידיו של פרקליט המדינה ניצן - ולבסוף יכריע מנדלבליט אם להגיש כתב אישום. המשנה לפרקליט המדינה לשעבר: "אם העבירות הן כפי שמתואר - נתניהו בבעיה"

 

תיקי החקירה 1000 ו-2000 צפויים עתה לעבור את המסלול הפרקליטותי עד להחלטה סופית של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שלפי הערכות תיפול בסתיו הקרוב. ראשית, יעברו התיקים לבחינת הפרקליטה המלווה, עו"ד ליאת בן ארי, שתסרוק את כל הראיות העדויות והתמלולים כדי לברר האם ניתן להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ובאילו סעיפים, או לחילופין להמליץ על גניזתם. בן ארי אף עשויה לבקש מהמשטרה לחזור ולחקור עדים נוספים, או לחדד את ממצאיה כדי לדייק בהמלצתה. מכיוון שבן ארי צפויה לשמש כתובעת בתיק - אם אכן יוחלט על הגשת כתב אישום - לחוות דעתה תהיה חשיבות מרכזית.

 

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את נתניהו על שוחד בתיקים 1000 ו-2000

נתניהו: צל כבד מעל ההמלצות, זה ייגמר בלא כלום ואמשיך להנהיג

בליכוד תוקפים את לפיד, במחנה הציוני קוראים לנתניהו לצאת לנבצרות

 

לאחר מכן, צפויים התיקים לעבור לבחינת פרקליט המדינה שי ניצן וצוותו הבכיר. גם במקרה זה ייערכו דיונים רבים במטרה לקבל המלצה שתועבר למנדלבליט - שהוא הפוסק היחיד בתיק, כפי שקובע החוק. טרם החלטתו, מנדלבליט יכנס את כל הצוותים כדי לפלח את התיקים, את הראיות וכן את הספקות. דרגי הפרקליטות השונים והיועץ המשפטי לממשלה ייאלצו למפות את האינטרסים של נותני המתנות לנתניהו ולקבוע האם ניתן להוכיח מעל לספק סביר שנתן להם תמורה מתוקף תפקידו השלטוני. במקרה כזה - החשדות לעבירת השוחד יתחזקו.

 

החשד: מתנות בסך 750 אלף שקלים. נתניהו ומילצ'ן (צילום: רויטרס, EPA) (צילום: רויטרס, EPA)
החשד: מתנות בסך 750 אלף שקלים. נתניהו ומילצ'ן(צילום: רויטרס, EPA)

המשטרה: תשתית ראייתית נגד מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס על מתן שוחד לראש הממשלה  (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
המשטרה: תשתית ראייתית נגד מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס על מתן שוחד לראש הממשלה (צילום: אבי מועלם)

 

אם הפרקליטים יתרשמו כי קיימות רק ראיות להוכחת עבירת מרמה והפרת אמונים - זה יהיה סעיף האישום. בכל מקרה, היועץ המשפטי לממשלה יצטרך לקבוע האם ישנן די ראיות להגשת כתב אישום והאם די בראיות הללו כדי להרשיע את ראש הממשלה.

 

במקרה שיחליט מנדלבליט על הגשת כתב אישום, הוא יודיע כי החליט להעמיד את ראש הממשלה לדין בכפוף לשימוע - שייערך כמה חודשים לאחר מכן. בתום השלב הזה, יתכנסו שוב הצוותים להחליט האם השימוע אכן הצליח לעורר ספקות או שהביא לשינוי סעיפי האישום או לביטולם. רק לאחר מכן תתקבל ההחלטה הסופית האם יש להעמיד את ראש הממשלה לדין. 
 
 

המיליארדר ג'יימס פאקר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המיליארדר ג'יימס פאקר(צילום: EPA)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: EPA) (צילום: EPA)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט(צילום: EPA)

 

"אם העובדות הן כפי שהמשטרה מתארת - נתניהו בבעיה"

עורך הדין יהושע רזניק, מומחה למשפט פלילי ולשעבר המשנה לפרקליט המדינה, אמר אמש עם פרסום המלצות המשטרה נגד נתניהו, כי "אם אכן ההמלצות הללו מבוססות על ראיות בתיק, אז המסקנה של המשטרה חמורה". לדבריו, הבעיה שמתעוררת בתיקים מעין אלה, היא לקשור בין טובת ההנאה לבין יסוד ה"בעד".

 

"אין צורך להראות את התמורה של עבירת השוחד בפועל, אלא רק להראות שהנותן נתן את טובות ההנאה מתוך מודעות שהוא נותן אותן לאיש ציבור בעד פעולה הקשורה בתפקידו. זהו היסוד הנפשי בעבירה ואת זה תצטרך התביעה להוכיח", מסביר רזניק. עורך הדין התייחס לתיקים 1000 ו-2000, ואמר כי "טובות ההנאה המפורטות הן בהיקפים גדולים מאוד, וזה כשלעצמו בעייתי; לא מדובר על סכומים שאמורים לתת בין חברים. לגובה טובות ההנאה יש השפעה וחשיבות".

 

עוד הבהיר הפרקליט כי התביעה "תיאלץ להוכיח שטובות ההנאה ניתנו בעד פעולה הקשורה בתפקידו של נתניהו – בין אם עשה או לא עשה. מה שנקרא 'שלח לחמך', כלומר, מתן טובות הנאה מתוך כוונה שביום מן הימים ינקוט איש הציבור פעולה. אם תוכח גם תמורה לטובת נותן המתנה – תתחזקנה הראיות לעבירת שוחד".

 

עו"ד רזניק העריך כי מדובר אמנם בתיק מורכב, אך "אם העובדות הן כפי שהמשטרה מתארת אותן - נתניהו נמצא בבעיה בשני התיקים. הפרקליטות תצטרך להוכיח זאת מעל לכל ספק סביר".

 

אמש (ג') הודיעה המשטרה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא ממליצה להעמידו לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בשני תיקי החקירה שבהם הוא מעורב - תיק 1000 (פרשת המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס). כמו כן, המשטרה ממליצה להעמיד לדין את המיליארדר ארנון מילצ'ן בגין מתן שוחד ואת מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס בגין הצעת שוחד. מהמלצות המשטרה עולה עוד כי ח"כ יאיר לפיד שימש כעד מפתח בתיק 1000.


פורסם לראשונה 13/02/2018 23:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ראש הממשלה נתניהו
צילום: רויטרס
מומלצים