שתף קטע נבחר

נציב הקבילות תוקף את צה"ל בכנסת: "איך ננצח במלחמות?"

אלוף במיל' יצחק בריק התייצב בוועדה לביקורת המדינה ופירט על הליקויים במוכנות למלחמה ועל משבר כוח האדם: "חוסר שליטה מוחלט". בריק תקף את התקשורת הפנימית בצבא: "החיילים עולים לעמדה עם טלפון". על הפרטת מערכים צבאיים: "אנחנו ניפול במלחמה". צה"ל: "מסכימים על חלק גדול, אבל מוכנים למלחמה"

נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון, אלוף במיל' יצחק בריק, הגיע הבוקר (רביעי) לדיון מיוחד בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בפעם הראשונה מאז שהחל לטעון לליקויים במוכנות צה"ל למלחמה לפני כחצי שנה. ynet העביר את הדיון בשידור חי.

 

העימות בין בריק לצמרת הצבא:

סערת הדו"ח הקשה על מוכנות צה"ל למלחמה: "הפקרות, רשלנות ותרבות לא ראויה"

הרמטכ"ל מגיב: "צה"ל במוכנות טובה למלחמה"

בריק: "להקים ועדה חיצונית לבדיקת מוכנות צה"ל"

 

בריק התייצב באופן פומבי בוועדה של ח"כ שלי יחימוביץ' מול סוללה של קצינים בכירים, והציג את טענותיו נגד צמרת הצבא בגין רמה נמוכה ושורת בעיות שמתרכזות, לדבריו, בעיקר בזרוע היבשה. לפני כארבעה חודשים הציג האלוף דו"ח עב כרס לוועדת החוץ והביטחון שבו פירט לאורך כ-270 עמודים את גרסתו. עד כה נערכו דיונים בודדים בלבד במסגרת ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון, מבלי שיהיו פתוחים לציבור, בטענה שתוכנם היה מסווג.

 

"במסגרת תפקידי כנציב ביקרתי ביותר מ-1,400 יחידות, דיברתי עם עשרות אלפי מפקדים וחיילים בקצב של שלוש וארבע פעמים בשבוע. ארבע שעות בכל יחידה", פתח בריק את דבריו. "לדעתי, אני מכיר את הצבא בשטח יותר מכל אחד היום בצה"ל. מצאתי בעיות מאוד קשות במערכים לוגיסטיים, טכנולוגיים ומבצעיים והעברתי את זה לידיעת הצבא. הצבא טיפל בבעיות שהצבעתי עליהן, אבל הבעיה המרכזית היא התרבות הארגונית. בעיות כל כך עמוקות שלא פותרים אותן".

 

 

אלוף במיל' יצחק בריק ותא
יצחק בריק, ח"כ יחימוביץ' ותא"ל אורי גורדין

"חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה חיצונית בראשות שופט כדי שנוכל לשנות את התרבות הארגונית של צה"ל מהיסוד", אמר בריק. "התרבות הארגונית בצה"ל היא החמורה ביותר מאז שהתגייסתי לפני 53 שנה. יש לי פרספקטיבה. קשר השתיקה קיים בכל דרגי הפיקוד, ועובר כחוט השני ברבות מהיחידות, שלפעמים לא מציגות לדרג המדיני את הדברים כפי שהיו בשטח.

 

"בצד כל אלה מתקיים תהליך הידרדרות ששיאו הגיע בשנים האחרונות. הפחות טוב והבינוני הולך ומשתלט על הטוב", הוסיף. "בשלוש השנים האחרונות נוצר מפגש קטלני בין קיצוצים דרסטיים, לא מבוקרים - ולעיתים לא אחראיים - באלפי אנשי קבע,  ובמקביל לזה קיצור שירות הגברים, שיצר חוסר התאמה מוחלט ופערים קריטיים בין המשימות לבין כוח האדם שצריך לבצע".

 

"איך ננצח במלחמות?"

בריק ציין את דרכי התקשורת במערכת הפנימית של צה"ל ואמר כי "נושא המיילים הוא שערורייה. כיום ההנחיות והפקודות למפקדים עוברות דרך המיילים. אני מדבר עם תתי-אלופים ומח"טים, הם מוחקים את רוב המיילים. אף אחד לא עושה על זה בקרה ומעקב. עכשיו תארו לעצמכם שבזמן המלחמה שולחים מייל, ואתה לא יודע אם האיש הזה יבצע כי ככה הרגלת אותו בשגרה. לאיזו מלחמה נגיע? איך ננצח מלחמות? זאת פשוט מערכת שאיבדה את השליטה באופן מוחלט על הפקודות, על הבקרה ועל הביצוע".

 

בריק התייחס גם לתקשורת בין המפקדים לחיילים, ואמר כי "לא יכול להיות שהחיילים יושבים עם הסמארטפונים בעמדות כל הלילה. לא יכול להיות שבמקום לגשת למפקד האישי, החייל ידבר איתו בטלפון". בריק טען שהוא שאל את הרמטכ"ל ואת האלופים על הנושא. "למה אי אפשר להשאיר את הטלפון מחוץ לשיעור? מחוץ לעמדה? יש כאן חוסר שליטה מוחלט. פשוט עולם שהשתגע".

 

אלוף במיל' יצחק בריק בועדה לביקורת המדינה עם נציב קבילות החיילים על מוכנות צבא היבשה למלחמה (צילום: אוהד צויגנברג)
בריק: "חוסר שליטה מוחלט, עולם שהשתגע"(צילום: אוהד צויגנברג)

"לא עולה על הדעת שגדודי המילואים שמסיימים תרגילים של שבוע יורדים מהכלים ולא מטפלים בנשק. יחידות שלמות לא מטפלות בנשק במשך שבועיים או שלושה. אין צבא בעולם שחייליו לא מטפלים בנשק. אני בוגר מלחמות ישראל, ואם לא הייתי יודע לתקן נשק - לא הייתי חי היום.

 

"כשהצבא מציג רכישת אמצעי לחימה מהמשוכללים בעולם - המצגת נכונה. כשיורדים לשטח ורואים מה קורה עם אותם אמצעים מבחינת הטמעתם בשטח - כאן ה'ברוך' הגדול", טען בריק. "הנגדים בימ"חים אומרים 'עשיתי' כשהם בכלל לא עשו. אנחנו במצב שאי-הטמעתם בצה"ל פוגעת ביחידות ופוגעת בכשירות במלחמה. מעולם לא טעיתי, וכל מה שטענתי הצבא קיבל ותיקן".

 

בריק התייחס לביקורת נגדו ואמר: "מי שטוען שהתחלתי לדבר על מוכנות רק עכשיו - טועה. עשיתי את זה במשך עשר שנים. יש לנו חיל אוויר טוב וחיל ים טוב. רבות מיחידות היבשה טובות, ולצה"ל יש חיילים ומפקדים טובים. כמעט כל המפקדים גדלו אצלי. כולם חבריי, לא רבתי עם אף אחד ואין כאן שום דבר אישי".

 

גם הפרטת המערכים הצבאיים והוצאתם לקבלנים פרטיים עלתה בדיון, בהמשך לחשיפת ynet על האזהרה של משרד הביטחון. "הוצאתי על כך דו"ח קשה. יש ברוך ענק בריתוק המשקי ובסוגיית המלאים. בזמן המלחמה אנחנו ניפול עם החברות שינהלו מלאים. במשרד הביטחון רודפים אחרי צה"ל בנושא ומרגישים שאין עם מי לדבר". 

 

צה"ל: "עושים ככל יכולתנו"

ראש מטה זרוע היבשה, תא"ל אורי גורדין, אמר כי בצה"ל מסכימים על חלק גדול מהדברים של בריק, בהם הפערים בכוח האדם, אתגרי התחזוקה והמשאבים. עם זאת, גורדין ציין כי "צה"ל מוכן למלחמה. אנחנו גוף מבוקר מאוד. כל אוגדה מבקרת את יחידותיה, המטכ"ל מבקר את הצבא, מבקר משרד הביטחון ומבקר המדינה. צה"ל, בעיניי, עשה הרבה לטובת תיקון הליקויים לאורך השנים".

 

גורדין טען כי בניגוד לדבריו של בריק, בצבא לא מנסים לפגוע בו, אך יו"ר הוועדה יחימוביץ' אמרה כי גורמים בצה"ל התקשרו אליה באופן אישי כדי להטיל בו דופי. מבקר צה"ל, אילן הררי, ציין כי "צה"ל והעומדים בראשו מתייחסים ברצינות לדו"חות הביקורת, והדו"חות שלי לא נחמדים. גייסתי 100 אנשי מילואים לבדיקת טענות בריק, בהוראת הרמטכ"ל, ויש ועדת היגוי בראשות האלוף במיל' אבי מזרחי שמכווינה אותנו. 

 

אלוף במיל' יצחק בריק ותא
"אי אפשר להביא את כולם לחודש מילואים בכל שנה". תא"ל גורדין(צילום: אוהד צויגנברג)

"אנו עושים ככל יכולתנו כדי להשאיר צבא כשיר יותר. ישנם פערים משאביים ותקציב הביטחון הוא מוגבל. התקדמנו רבות בתוכנית הרב-שנתית הנוכחית, ונידרש לעוד שתי תוכניות כדי להביא את זרוע היבשה לאן שאנחנו רוצים. גם אני מוטרד ממצב הימ"חים. השכר לנגדים לא מספק, ואנו באתגר כוח אדם בעולם מודרני".

 

גורדין אמר כי גם הוא היה רוצה לראות את יחידת המילואים שלו מתאמנת יותר ימים בשנה. "איש מילואים שמסיים תרגיל גדודי וישן פחות בלילה, צריך להזדכות על הציוד ולחזור לאשתו וילדיו בבית". בריק ענה לגורדין בהמשך לדבריו על הטיפול בנשק ואמר, "תיתן לו עוד יום טיפולים". גורדין ענה כי "יש מגבלה של ימים. אי אפשר להביא את כולם לשלושים ימי מילואים בכל שנה".

 

על מצבם של מחסני החירום אמר גורדין ליחימוביץ' כי "זה אחד האתגרים הכי גדולים בצבא היבשה. אני מזמין אותך מחר בשבע בבוקר לביקור באיזה מחסן שתבחרי בארץ. תבואו לבקר". יחימוביץ' ענתה כי חברי הוועדה יעשו זאת. "הפערים קיימים בכל מקום", המשיך גורדין. "גם באוגדה 98 (שעליה פיקד בעצמו - י"ז). אנחנו שקופים לגמרי בכל הנוגע לימ"חים. השקענו בתשתיות יותר מ-200 מיליון שקל. האם צריך יותר? התשובה היא כן".

 

גורדין השיב גם לביקורת על השימוש בטלפונים ניידים ואמר: "הסמארטפונים משפיעים על כל המדינה, לא רק על הצבא. בלמידה שלי ובהיכרותי עם המפקדים, אני אומר לכם שהמפקדים לא מתאמנים עם הטלפונים". יחימוביץ' שאלה אותו אם הורדת פקודות באמצעות הוואטסאפ היא מקובלת בעיניו, וגורדין ענה כי הדבר לא קיים וכי קיימת הוראה של הרמטכ"ל בנושא.

 

"כולם משתמשים בסמארטפונים. זה חלק מהתקשורת שלנו היום, מה לעשות? גם חברי הכנסת מתקשרים ככה עם האנשים שעובדים איתם. האם כל תקשורת בוואטסאפ היא פקודה? לא. כשהגעתי לחטיבת הנח"ל בצוק איתן, נלחמנו 2,500 חיילים בתוך רצועת עזה. אף אחד לא היה עם טלפון עליו. פקודות התקיפה ניתנו בקשר רדיו. כך גם קורה בקווים היום".

 

אלוף במיל' יצחק בריק ותא
(צילום: אוהד צויגנברג)

בסיום הדיון אמרה יחימוביץ' כי "לא נפלה שערה משערות ראשו של צה"ל מהביקורת של בריק, ואני הייתי עדה באופן אישי לניסיונות הדה-לגיטמציה שעשו לו. בריק משתמש בשיטות לא קונבנציונליות, אבל צריך להקשיב לדבריו. זאת הייתה טעות לייצר גל הדף נגד הדו"ח".

 

בשבועות האחרונים היחסים בין בריק לוועדת החוץ והביטחון ולצמרת צה"ל הוחרפו בשל טענותיו, ובתחילת השבוע חבר הוועדה אלעזר שטרן (יש עתיד) אף ביקש מנציב הקבילות להפסיק לשלוח לו מכתבי ביקורת, וציין בפניו כי "הדבר נמאס והמכתבים אינם מעניינים".

 

בריק סקר בדו"ח שלו את משבר כוח האדם שגרם לנטישה מורחבת של קצינים צעירים ואיכותיים, בעיקר בדרגות סרן ורב סרן, לצד מצוקת תנאי התגמול של הנגדים.

 

בריק טען כי ישנם ליקויים ומחסורים משמעותיים ברמות המלאים בצה"ל, וכי המשבר לא פוסח גם על רמת הכשירות של מחסני החירום (ימ"חים) וחטיבות היבשה.

בצה"ל טענו מנגד כי רמת המוכנות טובה, ובדו"ח שהגיש הרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט לוועדת החוץ והביטחון נכתב כי האימונים בזרוע היבשה גדלו באופן דרמטי, וכי התקציב השקלי שלה הושווה לזה של חיל האוויר.

 

כאמור, צה"ל שלח לדיון שורת קצינים בראשותו של ראש מטה זרוע היבשה, תא"ל אורי גורדין, שפיקד בעבר על האוגדה המורחבת 98 ועל חטיבת הנח"ל. בדיון משתתף גם מבקר צה"ל, תא"ל במיל' אילן הררי, שכבר התבטא בנושא וטען שרמת המוכנות של צה"ל היא טובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
אלוף במיל' יצחק בריק
צילום: גיל יוחנן
מומלצים