שתף קטע נבחר

"החיילים דרכו לי על הפנים והכו. כשסיימו - הם רקדו" | חשיפה: עדויות מתיק ההתעללות בפלסטינים

האלימות שהפעילו חיילי נצח יהודה כלפי אב ובנו החשודים בסיוע למחבל הייתה, לפי העדויות, אכזרית ביותר. "הרביצו לי עם הנשק בחזה, בברכיים ובאשכים", סיפר בן 15. אביו: "חייל דרך על פניי, נשברו לי האף ו-3 צלעות. איבדתי הכרה". החייל שתיעד הודה: "זה היה מביש". חשיפת העדויות שגבו במצ"ח והובילו לאישום, חלק ראשון

 

 

חשיפה: העדויות המלאות שהובילו לכתב אישום בגין ההתעללות של חמשת לוחמי גדוד נצח יהודה בשני פלסטינים כפותים – גבר בן 50 ובנו בן ה-15. על פני יותר מ-300 עמודים נפרשות הגרסאות המשרטטות את השתלשלות האירוע שבמסגרתו הפעילו החיילים אלימות אכזרית כלפי מי שנחשדו בסיוע למחבל עסאם ברגותי להסתתר ליד רמאללה. המחבל נמלט לשם לאחר שהרג את חבריהם של הנאשמים לגדוד, סמ"ר יובל מור יוסף וסמל יוסף כהן, בפיגוע בצומת גבעת אסף בדצמבר האחרון.

 

עד כה פורסם חלק קטן בלבד מגרסת הנאשמים, המיוצגים בידי הסנגוריה הצבאית, שבה הוצג בעיקר הצד שלהם, ולפיו שלחו אותם למשימה נפיצה של שמירה על מי שהיו מעורבים בהרג חבריהם. אולם מאות העמודים - הכוללים את עדויותיהם של מפקד המחלקה, המואשם בכך שלא מנע את המעשים, של הרופא הצבאי שטיפל בעצורים, של מג"ד נצח יהודה ובעיקר של שני הפלסטינים עצמם - שופכים אור על מה שהתרחש בבוקר 8 בינואר, בנסיעה בת 15 הדקות ברכב ה"זאב" בין הכפר אבו שחידם, שבו בוצע המעצר, לבסיס בית אל.

 

אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו  (צילום: שאול גולן)
הנאשמים בבית הדין הצבאי ביפו (צילום: שאול גולן)

הלוחמים טוענים שסערת רגשות הניעה אותם להכות את השניים באגרופים ובעיטות בכל גופן, כולל באשכים, למשוך בשערם, לקלל אותם ולהסיר את הכיסוי מעיניו של הבן כדי שיצפה באביו סופג את המהלומות. מהעדויות שנחשפות כאן עולה שזמן קצר לאחר מכן, כשהבינו שהסתבכו, ניסו שניים מהנאשמים לתאם גרסאות ולשקר לחוקרי מצ"ח, עד שנחשף בפניהם הסרטון שצולם ברכב ועדיין אסור לפרסום.

החוקרים הופתעו מההסבר שסיפק הלוחם שצילם את הסרטון: רצונו לגרום ללוחמים האחרים להתבייש במעשיהם ולהפסיק להכות את השניים. "הקדשתי את הסרטון לרס"פ שלהם מהטירונות, כדי שיראה איזה חיילים חרא הוא גידל", אמר לחוקרים.

 

ביום חמישי יתקיים דיון ראשון בהליך הגישור שאליו נשלחו הצדדים - התביעה הצבאית והלוחמים הנאשמים - במטרה להימנע ממשפט הוכחות ולהגיע לעסקת טיעון. לעדויות שנתנו ומפורסמות כאן יהיה משקל מכריע לעניין העונש.

 

לילה של חודש מתסכל

לוחמי הפלוגה המסייעת בנצח יהודה, הגדוד החרדי הסדיר היחיד בצה"ל, עברו לפני האירוע שלושה שבועות מטלטלים שבהם כאמור קברו שני חברים, ותמכו בלוחם נוסף שנפצע באורח קשה בפיגוע חדירה לבית אל.

 

התסכול שלהם נבע הן מכך ששלושה פיגועים (ליד חומת היישוב בית אל, בצומת עפרה וכאמור בצומת גבעת אסף) הסתיימו בישראלים הרוגים או פצועים כשהמחבלים נמלטים ללא פגע, והן על רקע ביקורות שהוטחו בגדוד, חלקן על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפקד האוגדה תת-אלוף ערן ניב.

יובל מור יוסף ו- יוסף כהן ()
הנרצחים בגבעת אסף, יובל מור יוסף ויוסף כהן

בלילה שבין 7 ל-8 בינואר נשלח כוח ימ"מ לכפר שבפאתי רמאללה כדי לעצור את עסאם ברגותי, אחד משני האחים שביצעו את שני הפיגועים הקשים בגזרה. חיילי הגדוד סייעו במעטפת החיצונית לפעולה. זה אמור היה להיות לילה מוצלח ומשחרר לחץ, אחרי חודש של מצוד מתסכל, אבל התסכול החל להתעורר מיד אחרי המעצר. "ראינו את ברגותי מורד באלונקה. אפילו לא נטרלו אותו. נאלצנו להרים באלונקה את החרא שירה בחברים שלנו", העיד אחד הלוחמים הנאשמים.

 

מיד לאחר מכן הם קיבלו את משימת הליווי של אב ובנו שלפי החשד סייעו לברגותי להסתתר במהלך מנוסתו. מכאן הולכת הפרשה ומסתבכת.

 

"תסתכל על אבא, מגיע לו לחטוף"

האב ובנו אושפזו באותו בוקר בבית החולים שערי צדק בירושלים עם שברים בצלעות ואפים מרוסקים. מצבם היה כה קשה עד שלוחמי מג"ב, שאמורים היו לקבל אותם מחיילי נצח יהודה במטרה לקחת אותם למתקן החקירות, סירבו לעשות זאת.

 

בעדותו סיפר הנער בן ה-15: "שכבתי על הרצפה, על הגב שלי. הידיים שלי היו אזוקות מאחורי הגב. הייתי אזוק לכל אורך הדרך... ועם כיסוי לעיניי. כשנכנסנו לרכב אחד החיילים תפס אותי וזרק אותי לתוכו. קיבלתי מכות באזור הפנים, אזור החזה, הבטן וברגליים עד לברכיים. הרביצו לי ארבעה חיילים, עם הידיים, הרגליים וכלי הנשק.

 

"אחד החיילים דרך על הרגל שלי. קיבלתי הרבה אגרופים לפנים. לא יכולתי לספור. גם בחזה. הם הרביצו לי בברך עם הקנה של הנשק ועם הכת של הנשק בחזה, בברכיים, בירכיים ובאשכים. כשירדתי מהרכב הייתי עם פנים נפוחות. לא יכולתי לפתוח את עין שמאל. הפה שלי היה מלא בדם וכך גם החולצה שלי. דיממתי גם מהאף".

 

לדבריו חלק מההתעללות היה גם מילולי: "אחד החיילים ביקש שאגיד 'בדם ובנשמה נפדה את פלסטין' וביקשו ממני להסתכל איך מרביצים לאבא שלי. כל פעם שהיו מרביצים לאבא שלי שאלו אותי 'הכל בסדר?'. הם קיללו אותי גם בערבית, 'בן שרמוטה' ו'כוס אמק'. כשהם הורידו לי את כיסוי העיניים וביקשו שאראה איך אבא שלי מקבל מכות אמרו לי 'תסתכל על אבא שלך, מגיע לו לחטוף מכות. אתה משחק אותה לאומי'.

 

"ראיתי אותם מרביצים לאבא שלי בפנים ובאזור החזה עם הנשק, וזה גרם לו לשברים. הידיים שלי היו כבולות מאחורי הגב. לא יכולתי לעשות כלום ולא אמרתי כלום. לא יכולתי להתנגד ואף אחד ברכב לא ניסה למנוע את האלימות. כשהם סיימו להרביץ לנו הם רקדו".

העצור הצעיר ()

העצור הצעיר ()

המג
המג"ד: "התעקשות הלוחמים הייתה מוצדקת"

האב סיפר בחקירה: "כשהגיעו אליי הביתה שחררו את הכלבים לתוך הבית שלי. חקרו אותי במשך חצי שעה בבית השכנים ואז לקחו אותי ברכב עם החיילים. בהתחלה הרביצו לי עם חגורה וקיללו אותי. כששאלתי למה מרביצים לי הם הכו אותי עם כת הנשק. אחר כך אחד החיילים דרך לי על הפנים וכך נשבר לי האף. דיממתי באופן מסיבי מהאף במהלך הנסיעה והחיילים לא נתנו לי דבר. הרביצו לי ואיבדתי את ההכרה.

 

"עברתי בהמשך ניתוח וגילו לי שלוש צלעות שבורות. דרכו עלי יותר מחמש פעמים בכל אזור בגוף. צעקתי עליהם בטונים הכי גבוהים שלי, למה אתם מרביצים לי, ואחד מהם צעק לי לשתוק. התחלתי לבכות, ואז הם הרביצו לי בפנים ואיבדתי את ההכרה. הם הרביצו גם לבן שלי ושמעתי אותו צורח ובוכה".

 

"צילמתי כדי שיחדלו ממעשיהם"

ראיית הזהב בתיק היא כאמור סרטון בן כחצי דקה שתיעד חלק מהאלימות, ולבקשת התביעה הצבאית והחיילים אסר בית הדין הצבאי ביפו את פרסומו. בתיעוד נראה אחד הלוחמים קורא למצלמה בשמו של לוחם אחר, שאינו ברכב. "צעקתי למי שהיה רס"פ שלנו בבא"ח, הוא היה המפקד של החיילים וגידל אותם", סיפר הלוחם המצלם בחקירתו. "הקדשתי לו את הסרטון כדי שיראה איזה חיילים חרא הוא גידל. שלחתי לו את הסרטון הזה".

 

מוקדם יותר בחקירה הוא שיקר כשהכחיש שצילם סרטון כלשהו במהלך הנסיעה, ורק כשחוקרי מצ"ח הציגו אותו בפניו, אמר: "זו סיטואציה לא נעימה, מבישה אפילו. זה צילום מאוד מבייש. אם היו מסריטים אותי כך מיד הייתי חודל. צילמתי כדי שיחדלו ממעשיהם. חדלנו את זה בזמן ולא היה שם משהו 'אובר'".

הלוחם שצילם את הסרטון ()

אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו  (צילום: שאול גולן)
הנאשמים בבית הדין הצבאי(צילום: שאול גולן)


הלוחם שצילם את האלימות ()

גם הוא התייחס לתחושות הלוחמים בעקבות האובדן של חבריהם: "בתור אחד שקבר את אחד הלוחמים בעצמו, תחושת הכאב הייתה עצומה. לראות את המיטות של שניהם ריקות, לשמור בתחנה שבה הם נרצחו. אני לא חושב שמישהו נשאר שלם עם עצמו. אני מאמין שזה לא יקרה לי שוב. נפלתי, מעדתי. קורה שמועדים".

 

מפקד הגדוד, סגן-אלוף ניתאי עוקשי, סיפר בחקירתו שאת הפעילות באותו לילה הוביל הסמג"ד, אבל הדגיש שהוא לא מתחרט לרגע על כך שהלוחמים הטעונים נשלחו למשימה. בחקירתו אמר: "לא היה לי ספק שהפלוגה המסייעת צריכה לבצע את הפעילות כדי לסגור מעגל עם המחבל שהרג שני לוחמים מהפלוגה, על מנת לייצר תחושת הצלחה בקרב הלוחמים".

 

החוקרים הקשו עליו ושאלו אם לא סבר שפעילות שקשורה למחבל עלולה לגרום לאמוציות ולרגישות יתר מצד הלוחמים. "חד משמעית – עדיין הייתי מוציא את הלוחמים לפעילות זו", השיב סא"ל עוקשי, "בהמשך, בשיחות על המקרה בגדוד, אמרתי שלא מקובלת עליי התנהגות מסוג זה והשעיתי את הלוחמים ברגע ששמעתי על האירוע".

 

מדובר צה"ל נמסר: "בבית הדין הצבאי מתנהל משפטם של חמשת לוחמי נצח יהודה המואשמים בכך שהכו שני פלסטינים אותם החזיקו כעצורים. ללוחמים מיוחסות עבירות של התעללות בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות. הנאשמים כפרו בכתב האישום. בשלב זה, מעצרם הוארך בהסכמה עד ל-19 בפברואר, בין השאר, לצורך קיום הליך גישור. מעצרו של קצין בדרגת סגן הוארך בתנאי מעצר פתוח ביחידתו עד ל-12 בפברואר בגין אחריותו כמפקדם של הלוחמים".

 

גורמים צבאיים הוסיפו כי "שניים מהלוחמים מואשמים בנוסף בעבירה של שיבוש הליכי משפט, לאחר שתיאמו את הגרסה שאותה ימסרו לגבי אירוע זה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים