שתף קטע נבחר

שמירת שבת, סיפוח ולגליזציה: כל הבטחות הבחירות של המפלגות

מי בעד פתרון שתי המדינות? מי תומכת בדחיית שביתות בשירותים חיוניים ומי תעלה את שכר המינימום ל-7,000 שקל? מי בעד גיוס חרדים ומי בעד עבודות תשתית בשבת? כל התוכניות בתחום המדיני, הכלכלי, דת ומדינה, החינוך, התחבורה, הרווחה והבריאות. וגם: מי המפלגה שמסרבת לפרסם מצע?

 

בחירות 2019 סיכום מצע מצעים ()

הבחירות לכנסת ה-21 כבר ממש מעבר לפינה, כשמחר (ג') ב-07:00 ייפתחו הקלפיות - וזה הזמן המתאים ביותר להיזכר בהבטחות הבחירות של המפלגות. מההצהרות בנושא הלגליזציה, שהפך לנושא החם של הבחירות, ועד לנושאים כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תחבורה ציבורית ומלחמות השבת.

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

בשבועות האחרונים סיכמנו עבורכם את כל התוכניות שהציגו המפלגות לקראת בחירות 2019. פחות מיממה לפתיחת הקלפיות - סיכום הסיכומים.


אף שאזרחי ישראל ייצאו מחר לקלפיות כדי לממש את זכותם הדמוקרטית ולהכריע בנוגע לעתידה של ישראל, לא כל המפלגות פרסמו את המצע שלהן - שכולל את התוכניות שהן רוצות לקדם ביום שאחרי הבחירות. כך למשל, מפלגת השלטון הליכוד סירבה לפרסם מצע וטענה שהמצביעים צריכים לבחון אותה "לפי ההישגים בעשור האחרון".

 

גם המצעים שכן פורסמו בידי מפלגות אחרות היו לרוב מעורפלים וכללו אמירות עמומות שלא מחייבות. מעטות המפלגות שפרסמו מצע מפורט ותוכניות מלאות.

 

מי פרסמה מצע ומי לא? לחצו כאן לסקירה המלאה

 

למרות שזו הפעם הראשונה, זה 20 שנה, שמפלגת עלה ירוק לא מתמודדת, נושא הלגליזציה של הקנאביס הפך די מהר להיות אחד הנושאים החמים במערכת הבחירות הנוכחית.

עוגיות קנאביס  אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
קנאביס. הנושא החם של הבחירות(צילום: shutterstock)

הראשון ש"רכב" על הגל היה משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות, שהצהיר שלגליזציה של קנאביס היא תנאי לכניסתו לקואליציה. מהר מאוד ראשי מפלגות נוספות הודיעו שיתמכו בלגליזציה, מלאה או חלקית, ואפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שיבחון את הנושא.

 

אז מי בעד לגליזציה ומי דווקא מתנגד? לחצו כאן לסקירה המלאה

 

למרות ההבטחה של נשיא ארה"ב לפרסם את "עסקת המאה" מיד לאחר הבחירות לכנסת ה-21, או בתום הרכבת הממשלה החדשה, הנושא המדיני לא עמד במרכז הקמפיין של המפלגות.

מי רוצה להקים בית כנסת על הר הבית? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מי רוצה להקים בית כנסת על הר הבית?(צילום: רויטרס)

אבל אי אפשר להתעלם לגמרי מהנושא ולכן הוא מופיע במצעי המפלגות השונות (אצל אלו שכן פרסמו ממצע), אבל לרוב בצורה מעומעמת - כדי שלא יקטלגו אותם כימנים או שמאלנים. מי רוצה לספח יישובים? מי תומך בפתרון שתי המדינות? ומי מבטיח שלא תהיה התנתקות שנייה?


כל התוכניות המדיניות במקום אחד - לחצו כאן לסקירה המלאה

 

נושא נוסף שמעסיק לא מעט את האזרחים בישראל הוא יוקר המחיה ובעיית הדיור. פתיחה של מונופולים, הפחתת מע"מ על מוצרי יסוד, הגברת התחרותיות והשלמת הרפורמה בבנקאות - היו רק חלק מהפתרונות של המפלגות ליוקר המחיה.

 

 

בנוגע לדיור העלו המפלגות כל מיני רעיונות, בהם תמריצים לקבלנים עבור בנייה מהירה, קידום תוכניות שכירות לטווח ארוך והוספת קרקעות ליישובים הערביים. בשוק העבודה הציעו המפלגות מתן תמריצים לעסקים קטנים, דחיית שביתות בשירותים חיוניים והעלאת שכר המינימום.

 

איך מנצחים את יוקר המחייה? לחצו כאן לסקירה הכלכלית המלאה

 

נושאי דת ומדינה תמיד נמצאים במקום מרכזי במערכת הפוליטית בישראל, והנושאים מגוונים: משירות צבאי משותף של גברים ונשים, דרך גיוס חרדים ועד למערכת הכשרות ומלחמות השבת.

 

הפתרונות של המפלגות בנושאי דת ומדינה היו מגוונים: מתחבורה ציבורית 24/7, דרך חוק גיוס חדש ועד לדרישה לפטור את כל הבנות היהודיות משירות צבאי. וגם: מי מתנגדת בכלל לגיוס ומי חושבת שהגיע הזמן לעבור לצבא מקצועי?

 

כל נושאי דת ומדינה בכתבה אחת - לחצו כאן לסקירה המלאה

 


תיק החינוך קם לתחייה בבחירות הנוכחיות. באיחוד מפלגות הימין לוטשים עיניים לתיק, שהיה כבר פעמים רבות אצל המפד"ל הוותיקה, גם פייגלין הודיע כי הוא רוצה שתיק החינוך יגיע למפלגתו, ונתניהו הצהיר ששר החינוך הבא יבוא מרשימת הליכוד. מנגד, הודיעה יו"ר מרצ תמר זנדברג שאם תוקם ממשלת מרכז-שמאל, היא תדרוש את תיק החינוך או המשפטים.

 

 

רעיונות בתחום החינוך לא חסר: חיזוק מעמד המורה, הוצאת ה"הדתה" ממערכת החינוך, חוק יום חינוך ארוך, תוכנית לימוד להכרת גיבורי ישראל וכמובן - שיטת השוברים לחינוך של מפלגת זהות. על דבר אחד כולם הסכימו: להכניס את החינוך לגיל הרך תחת חוק חינוך חינם.

 

כל ההבטחות בנושא החינוך במקום אחד - לחצו כאן לסקירה המלאה

 

מערכת הבריאות בישראל כבר ידעה ימים טובים יותר, ואין ספק שדרוש פתרון עומק כדי לשפר את המערכת הציבורית מול זו הפרטית.

 

בין היתר הציעו המפלגות הוספה של מאות מיטות לבתי החולים, פתיחת בתי ספר נוספים לרפואה, העלאת מס הבריאות ועוד. אבל בחלק מהמקרים מדובר בהבטחות ללא כיסוי תקציבי ברור ולא בפתרון משמעותי.

 

אז מה מציעים בתחום הבריאות? לחצו כאן לסקירה המלאה

 

חוץ מימין ושמאל מדיני, אפשר לחלק את המפלגות בישראל גם לפי תפיסה חברתית. מימין, המפלגות שחושבות שמעורבות המדינה בתחום הכלכלה כבר גדולה מדי ולא יעילה, ומשמאל - אלו שתומכות בהגדלת מעורבות המדינה.

מצעי הרווחה של המפלגות  (צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP)
(צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP)

בתחום הרווחה הפתרונות מגוונים: הגדלת שכר המינימום ל-7,000 שקלים, הפרטת מערכת הרווחה, השוואת קצבאות הזקנה והנכות לשכר המינימום ועוד. בנוגע לזרים מאפריקה הבטיחו רוב המפלגות לפזר אותם ברחבי הארץ. וגם: מה עמדת המפלגות השונות בנושאי הקהילה הגאה?

 

אז איך יטפלו בתחומי הרווחה? לחצו כאן לסקירה המלאה

 

מבקר המדינה פרסם במהלך מערכת הבחירות דו"ח חריף על התחבורה הציבורית בישראל, אבל בשטף החדשות הוא נעלם ונשכח. יחד עם זאת, הציבור הישראלי חווה בעצמו את הקשיים בתחום - באוטובוסים וברכבות העמוסים או בפקקים האינסופיים בכבישים.

 

המפלגות הבטיחו לקצר את זמן הנסיעה מהפריפריה למרכז, לתת בונוס למי שישתמש בקארפול לעבודה, לעודד חברות לאפשר לעובדים לעשות את תפקידם מהבית וכמובן - הקמת קבינט תחבורה. וגם: איזו מפלגה הציעה שהביטוח יתבע נהג שביצע תאונה?

 

כל הבטחות התחבורה מחכות לכם כאן - לחצו לסקירה המלאה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP
אילוסטרציה
צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP
מומלצים