שתף קטע נבחר

"כלב התקיפה של טראמפ": ג'וליאני בלב המהומה

ראש העיר לשעבר של ניו יורק, שזכה להערצה אחרי 11 בספטמבר, הפך לדברי מבקריו ל"רוצח השכיר" של הנשיא. אחרי שהגן עליו בפרשת "רוסיה גייט" וטען ש"האמת אינה אמת" הוא מסתמן כאיש שעמד בחזית המאמץ של טראמפ לסבך פלילית באוקראינה את ג'ו ביידן

בעוד דונלד טראמפ מתמודד עם האיום הגדול ביותר שנשקף עד כה לנשיאותו – פרשת "אוקראינה גייט" – אדם אחר, המקורב ונאמן לו באופן יוצא דופן, מסתמן כדמות מפתח בפרשה: עורך דינו האישי רודי ג'וליאני.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ 

 

רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה
ג'וליאני. "איזה תפקיד יש לו בממשל?"(צילום: EPA)
 

אוקראינה גייט – עוד כותרות:

"המתלונן נגד טראמפ: קצין CIA שהוצב בבית הלבן"

נחשפה התלונה: "בבית הלבן ניסו להסתיר"

הבקשה מנשיא אוקראינה: "תעשו טובה"

הרביעי בהיסטוריה: כתם ההדחה של טראמפ

 

ג'וליאני, ראש העיר ניו יורק לשעבר, מתברר כמי שעמד בחזית הניסיונות-לכאורה של טראמפ לחלץ מאוקראינה מידע שיציג באור שלילי את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, אחד המועמדים המובילים בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות ומי שעשוי להתמודד מול טראמפ על התפקיד בשנה הבאה.

 

הניסיון של טראמפ לשדל את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לנהל חקירה נגד ביידן ובנו האנטר, שהיה חבר הנהלה בחברת גז אוקראינית, הוא לטענת גורמים אמריקניים ניסיון לעודד מדינה זרה להתערב בבחירות, והשבוע הוא הוביל לפתיחה בהליך הדחה נגד טראמפ בבית הנבחרים.

רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה
עם הנשיא טראמפ. "דיווחתי להם על כל שיחה"(צילום: EPA)

כשביום רביעי פורסם תמליל השיחה המפוקפקת שנערכה ב-25 ביולי בין טראמפ לנשיא אוקראינה הוסר כל ספק בנוגע למעורבותו של ג'וליאני: לפי התמליל, בשיחה ביקש טראמפ מפורשות מזלנסקי לשתף פעולה עם ג'וליאני בכל הנוגע לחקירת הביידנים. טראמפ תיאר אז בטלפון את עורך דינו כ"איש מכובד מאוד", וביקש שזלנסקי ישוחח איתו בטלפון כדי לבדוק את העניינים הקשורים לסגן הנשיא לשעבר. "ג'וליאני יודע טוב מאוד מה קורה והוא בחור בעל יכולות, אם תוכל לדבר איתו זה יהיה נהדר", אמר טראמפ.

 

רודי עשה את כל זה

הבקשה להתערבות של ג'וליאני בענייני חוץ גרמה להרמת גבות בוושינגטון. "איזה תפקיד יש לרודולף ג'וליאני בממשל?", שאל האקים ג'פריז, חבר קונגרס דמוקרטי מניו יורק. "האם הוא עובד במשרד המשפטים? האם הוא עובד במחלקת המדינה? האם הוא שגריר ארה"ב באוקראינה או באיחוד האירופי? ג'וליאני הוא הרוצח השכיר הפוליטי של הנשיא".

 

ג'וליאני טען להגנתו כי לאורך כל הדרך תיאם עם מחלקת המדינה את מאמציו בעניין אוקראינה. "מעולם לא שוחחתי עם גורם רשמי אוקראיני מבלי שמחלקת המדינה התקשרה אליי וביקשה ממני לעשות זאת", אמר ל"פוקס ניוז", "וכשזה קרה – דיווחתי להם על כל שיחה".

רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה
מדמוקרט לרפובליקני. ג'וליאני נואם בשביל טראמפ(צילום: EPA)

אלא ש"וושינגטון פוסט" דיווח כי גורמים אמריקניים רשמיים בעבר ובהווה מביעים מורת רוח מההשתלבות של ג'וליאני בזירה הדיפלומטית. גורם אחד אמר לעיתון שג'וליאני הוא האחראי למשבר כולו: "רודי – הוא עשה את כל זה". 

 

"בכל הנוגע לאוקראינה", כתבו השבוע בסוכנות הידיעות AP, "ג'וליאני הפך לשליח של טראמפ, כלב תקיפה, האיש שמארגן את הדברים. מטרתו הייתה ברורה: 'להשיג מידע שיעזור מאוד לקליינט שלי'".

 

ראש העיר של אמריקה

ג'וליאני, בן 75 כיום, נולד בברוקלין ב-1944. אף שצמח מרקע משפחתי קשה הוא היה לתלמיד מצטיין והפך למשפטן בכיר. בצעירותו היה איש המפלגה הדמוקרטית, אבל בשנות ה-70 הפך לעצמאי ובהמשך הצטרף למפלגה הרפובליקנית.

 

לפרסום ארצי ובינלאומי זכה ג'וליאני כשכיהן כראש העיר ניו יורק בזמן מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001. המנהיגות שגילה באותם ימים, כשהעיר הייתה מוכה וחבולה, הביאה לו הערצה וזיכתה אותו בתואר איש השנה של המגזין "טיים" ובכינוי "ראש העיר של אמריקה". מתקופת כהונתו כראש העיר, בשנים 2001-1994, זכורה גם הירידה הדרמטית שחלה בפשיעה ובמעשי הרצח בעיר. רבים זוקפים את הירידה הזו לזכותו.

רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה
יורה משפטים וסותר את עצמו. ג'וליאני בעצרת של הנשיא(צילום: AP)

ג'וליאני ניסה לרוץ לנשיאות ארה"ב בבחירות של 2008, אבל נכשל בפריימריז. אף שמאז הוזכר עוד כמה פעמים כמי שעשוי להתמודד על התפקיד, הוא לא שב לעשות זאת, ובמרוץ של 2016 הכריז על תמיכתו בטראמפ. בשנים האחרונות הוא נחשב לתומך נלהב של טראמפ ולאחד היועצים שבהם בוטח הנשיא יותר מכול.

 

במהלך קמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016 ליווה אותו ג'וליאני מקרוב. הוא נשא בוועידה הרפובליקנית נאום בזמן של צפיית שיא, והרבה להופיע בטלוויזיה האמריקנית ולהדוף מתקפות על הנשיא-לעתיד.

 

האמת אינה אמת

אחרי הבחירות ההן לא קיבל ג'וליאני מינוי בקבינט של טראמפ, אבל מונה ליועצו לענייני אבטחת סייבר. בשבתו בתפקיד זה ספג אשתקד לעג ברשת, כשנראה כי חסר לו ידע בסיסי במחשבים ובאינטרנט: ג'וליאני צייץ בטעות רצף תווים שנקרא על-ידי טוויטר כקישור ושלח את הגולשים לאתר לא-קיים בהודו. מתנגדי טראמפ קנו את הכתובת הזו ופרסמו בה את המסר: "טראמפ בוגד". במקום להבין שרצף התווים הפך לקישור האשים ג'וליאני את הרשת החברתית: "טוויטר אפשרה למישהו לפלוש לטקסט שלי ולשתול בו מסר מבחיל נגד הנשיא", כתב.

רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה
"ודאי שביקשתי!". בהפגנה של מתנגדי המשטר האיראני(צילום: AP)

באפריל 2018 מונה ג'וליאני לעורך דינו הפרטי של טראמפ, ומאז הוביל בתקשורת את מאמצי ההגנה של הנשיא מול החקירה שניהל התובע המיוחד רוברט מולר נגד טראמפ בפרשת "רוסיה גייט", הפרשה שבמרכזה התערבות רוסיה לטובת טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016.

 

אחד הרגעים הזכורים ממאמצי ההגנה שלו על הנשיא היה כשניפק בשנה שעברה את האמירה "האמת אינה אמת". ג'וליאני התראיין אז לתוכנית "פגוש את העיתונות", וכשנשאל על האפשרות שטראמפ יעבור תשאול אצל התובע מולר השיב למראיין צ'אק טוד: "אתה אומר לי שהוא (טראמפ) צריך להעיד כי הוא הולך לספר את האמת ושהוא לא צריך לדאוג. ובכן, זה כל כך מטופש כי זו רק גרסה אחת של האמת, של אדם מסוים. לא האמת". כשטוד השיב "האמת היא אמת" ענה לו ג'וליאני: "לא, האמת אינה אמת. האמת אינה אמת".

רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה
נסיעה למדריד וגישושים עם אנשי זלנסקי. ג'וליאני(צילום: EPA)

טוד פרץ בצחוק מזלזל והשעין את ראשו בין ידיו. "האמת אינה אמת? אדוני ראש העיר, אתה מבין שזה הולך להפוך למם גרוע?", שאל. ג'וליאני אמר אחר כך שדבריו הוצאו מהקשרם, אבל לרבים הזכירה האמירה שלו את טענת היועצת של טראמפ קליאן קונוויי שנה לפני כן, שלפיה הצהרותיו של דובר הבית הלבן אינן דברי שקר אלא "עובדות אלטרנטיביות".

 

ראיונותיו הלוחמניים של ג'וליאני הפכו לאחד הסממנים המזוהים איתו יותר מכול: הוא נוהג לפלוט משפטים במהירות הבזק, לסתור את עצמו ולדלג בזריזות מנושא לנושא. דוגמה אחת לכך ניתנה ממש השבוע, כשעורך הדין נשאל בריאיון ל-CNN אם הוא עצמו ביקש מאוקראינה לחקור את ענייניו של ביידן. הוא הכחיש בתוקף את הדברים, אבל שניות אחר כך אמר: "ודאי שביקשתי!".

 

הדאגה בבית הלבן: "ג'וליאני עוקף"

השבוע טען טראמפ כי המעורבות של ג'וליאני במגעים עם אוקראינה נועדה לחשוף כיצד החלה למעשה חקירת "רוסיה גייט", שאותה כינה "ציד מכשפות". "לרודי הייתה כל זכות ללכת לגלות איפה זה החל", טען הנשיא.

 

אבל כשביום רביעי נחשף נוסח התלונה שהגיש בחשאי נגד טראמפ אותו קצין מודיעין שפרטי השיחה המפוקפקת הגיעו לאוזניו, קשה היה להתעלם מהדברים הבוטים שכתב על עורך הדין ג'וליאני.

 

"נשיא ארה"ב מנצל את סמכותו כדי לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות שייערכו בארה"ב ב-2020", כתב אותו איש מודיעין אלמוני. "ההתערבות הזו כוללת, בין השאר, הפעלת לחץ על מדינה זרה לחקור את אחד מיריביו הפוליטיים המרכזיים של הנשיא. עורך דינו הפרטי של הנשיא, מר רודולף ג'וליאני, הוא דמות מרכזית במאמץ הזה".

רקע פרשת אוקראינה גייט (צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)
(צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)

חושף הפרשה דיווח בתלונתו על פגישות שקיים ג'וליאני עם אנשיו של זלנסקי, בין השאר במדריד, "בהמשך ישיר" לשיחה בין טראמפ לנשיא האוקראיני ול"עניינים" שנידונו בה. ג'וליאני, כך כתב, יצר קשר עם יועצים ובכירים רבים בממשלו של זלנסקי.

 

"החל מאמצע מאי שמעתי משלל פקידים בבית הלבן שהם מודאגים מאוד ממה שנראה להם כעקיפה של ג'וליאני את תהליכי קבלת ההחלטות הקשורים לביטחון הלאומי כדי לקיים שיחות עם גורמים רשמיים אוקראיניים ולהעביר מסרים הלוך ושוב בין קייב והנשיא", כתב. "הפקידים האלה סיפרו לי גם שגורמים רשמיים במחלקת המדינה, בהם השליח האמריקני המיוחד לאוקראינה קורט וולקר ושגריר ארה"ב באיחוד האירופי גורדון סונדלנד, שוחחו עם מר ג'וליאני בניסיון 'להכיל את הנזק' לביטחון הלאומי האמריקני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים