שתף קטע נבחר

קם לבנימין נתניהו מתחרה והוא מהציונות הדתית

זה לא היה חינני או נעים לעין, אבל הסערה במפלגות הימין מלמדת דווקא שביכולת העמידה והתמרון הפוליטי, יש לביבי מחליף. ייתכן שקוראים לו בנט

 

איילת שקד נפתלי בנט רפי פרץ בצלאל סמוטריץ (צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
מנצחים, מפסידים וטייס מהולל לשעבר(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)

לאחר שמיצי הקיבה מתייצבים מהבחילה, ולאחר ההתפכחות וההפנמה שאין קשר מינימלי בין הערכים שלהם מטיפים ראשי הציונות הדתית לבין דרך התנהלותם, לא נותר אלא להתבונן בהשתאות ברכבת ההרים המוטרפת והמטלטלת שעברו מפלגות הימין בחודשים האחרונים. לקראת מערכת הבחירות השלישית, ברור גם מי ניצח ומי כשל.

 

 

המנצח הגדול והמנהיג של מפלגות הימין הוא נפתלי בנט, שניתב את דרכו בעורמה ובתושייה. רק לפני כמה חודשים נדמה היה שהוא מתנהל כאסקופה נדרסת. בג'נטלמניות ובשתיקה הוא ספג מאיילת שקד ומסביבתה את מלוא האשמה והאחריות שהטיחו בו על כשלון הימין החדש בבחירות אפריל. הוא הכיר פומבית בטעויות שעשה, הצליח לרסן את האגו לטובת הצגת צניעות וענווה, ופרס את השטיח האדום לפני שותפתו כשדרשה לעקוף אותו. יחד עם הבלגתו על ההסתות הפרועות של בנימין נתניהו וסביבתו על רעייתו ואביו, והסכמתו להשפלה בהצבתו במקום הרביעי בימינה, נדמה היה שניתן לדרוך עליו. ימים הוכיחו שהתנהל באופן מחושב ונבון, וכי התלמיד בנט משתווה למורו ורבו נתניהו ביכולת התמרון הפוליטית.

 

כאשר ימינה בראשות שקד לא סיפקה את הסחורה, התברר שבנט אמנם פינה את הבמה, אבל הותיר את המושכות בידיו. הוא נותר היו"ר, היה בכוחו לפרק את הבלוק הטכני, והוא שלט בהרכב הרשימה, כך שתוגבר על ידי מתן כהנא ככוח עזר משמעותי. הוא היתל בנתניהו כשפלרטט עם כחול לבן, ובהכירו את נפש ראש הממשלה, זכה בכל הקופה כאשר זה מינה אותו בבהלה לשר הביטחון. הוא תמרן את נתניהו גם בסבב הנוכחי, והבין שהאיומים בפיטוריו הפעם יפגעו בנתניהו יותר מאשר בו. בנט לא מצמץ, והנה הוא שוב על הגה ההנהגה של מפלגות הימין, כאשר הקו המתון שאותו הוא מייצג נמצא כעת כשידו על העליונה.

 

 

מנצח נוסף הוא בצלאל סמוטריץ'. רק לפני שבוע נדמה היה שהוא יסיים כמו סתיו שפיר, והנה הצליח לתמרן עצמו לצמרת ימינה, לעומת רפי פרץ, הרב רפי, שגם אכל דגים סרוחים וגם גורש מההנהגה. קשה להיזכר במי שתדמיתו קרסה במהירות שיא שכזו, מטייס ואיש חינוך מהולל לנציג החשכה, האיוולת והחולשה. היכן שבנט עמד כצוק איתן מול לחצי נתניהו, פרץ התקפל ואיבד את אמינותו, אחיזתו ושארית כבודו.

 

 

אודליה כרמון (צילום: רמיר זרנגר,
אודליה כרמון(צילום: רמיר זרנגר, "ידיעות אחרונות")

ימים יגידו אם איתמר בן גביר הפסיד או יזכה ממהלך הבגידה. הרצון והכוחנות המופעלים עליו בברוטאליות – ישירות מראש הממשלה – לפרוש מהתמודדות בבחירות, יכולים לפעול כבומרנג. הרצחתם וגם ירשתם? ייתכן שרבים מהשותפים להשקפתו הקיצונית יתקבצו סביבו מתוך תחושת הזדהות ונקם.

 

מצבה של איילת שקד עגום ביותר. אישה הבוחרת להתרועע עם אנשים שאמונתם "קול באישה ערווה", ואין היא נלחמת עבור בנות מינה, אל לה להתפלא שלא יאפשרו לה להגביה עוף. מעופה לצמרת הוא ככנפי איקרוס, נמסו יחד עם המראתה ויומרתה. "אשת הטייס", כדברי פרץ, קורקעה. תדמיתה נשחקה, וכשבודקים את פרטי ההסכמים, נוכחים שבנט וסמוטריץ' אמנם מפנים לה את הבמה לראווה, אבל גם בהסכם הקודם וגם בנוכחי הם דואגים להחזיק את מלוא הכוח והעוצמה בידיהם. אמנם הרשימה מתהדרת בחמש נשים, אך ספק אם הן תקבענה באופן שוויוני את הטון.

 

בקרוב נדע איך יגיב הציבור ישר הדרך והערכי המצביע עבורם. ייתכן שהמנצח יהיה שוב אביגדור ליברמן, שנותר היחיד בזירה המיצג ימין ליברלי. ייתכן כי תומכיהם המאוכזבים יעדיפו את הליכוד, וייתכן שיסלחו להם בבחינת ברירת מחדל. אך בכל מקרה, החודשים האחרונים הוכיחו כי ביכולת העמידה והתמרון הפוליטי – יש לנתניהו תחליף.

 

  • אודליה כרמון היא יועצת תקשורת, בעבר עבדה עם בנימין נתניהו ואריאל שרון

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רמיר זרנגר, "ידיעות אחרונות"
אודליה כרמון
צילום: רמיר זרנגר, "ידיעות אחרונות"
מומלצים