שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock, עמית שאבי, ירון ברנר

הליכוד הסכים שניסנקורן יקבל את תיק המשפטים; מחלוקת סביב אדלשטיין

המטרה בכחול לבן היא להגיע לסיכומים כבר בימים הקרובים כדי למנוע את בזבוז זמן המנדט שבידיהם. למרות ההסכמה למינוי ניסנקורן, מינויי שופטים ויועמ"ש יתקבלו בהסכמת שני הצדדים. הסעיף לפיו יוקם מעון למ"מ רה"מ עדיין לא ירד מהטיוטה. טרם הוכרעה זהות יו"ר הכנסת שייבחר

 

בני גנץ בנימין נתניהו ( צילום: עמוס בן גרשום, לע
נתניהו וגנץ( צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, אבי מועלם)
 

המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן להקמת ממשלת אחדות בראשות בנימין נתניהו התחדש אמש (רביעי). לאחר שיחות ארוכות נרשמה התקדמות - בליכוד מסכימים למינוי ח"כ אבי ניסנקורן לשר המשפטים. המטרה במפלגתו של בני גנץ – סיכומים בימים הקרובים כדי למנוע את בזבוז זמן המנדט שכרגע בידיהם.

 

למרות ההסכמה לניסקורן כשר משפטים, מינויי השופטים והיועמ"ש יהיו בהסכמה. גם בנוגע למשרד לביטחון פנים, כחול לבן הסכימו למינויה של מירי רגב  לתפקיד, אך מינוי המפכ"ל יהיה בהסכמת שתי המפלגות. למרות ההכחשות מצד כחול לבן, סעיף המעון הרשמי לממלא מקום ראש הממשלה עדיין לא הוסר מטיוטת ההסכם.

 

בינתיים, הושגה התקדמות גם בסוגיית הריבונות: ההסכם יכלול אפשרות ליוזמות סיפוח, אך המהלכים יתקיימו רק בהסכמת האמריקנים. נבחנת האפשרות לתת חופש הצבעה בנושא ובליכוד מקווים שהרוב הימני בכנסת יכריע.

 

אבי ניסנקורן (צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן)
בליכוד הסכימו למנות את ניסנקורן לשר המשפטים(צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן)
 

אחת המחלוקות הקשות במשא ומתן בין הצדדים נוגעת ליו"ר הכנסת הבא. בכחול לבן לא מוכנים להחזיר את מי שהתפטר מהתפקיד רק לפני כשבוע וחצי, יולי אדלשטיין, לאחר שלא היה מוכן לקיים את פסיקת בג"ץ שהורתה לו לכנס את המליאה לצורך בחירת יושב ראש לכנסת ה-23. יום לאחר מכן כידוע מונה גנץ לתפקיד, מהלך שפירק את השותפות שלו עם חברי הכנסת יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון.

 

ארוחת ערב ב בית הנשיא נשיא המדינה ו בני גנץ ו יולי אדלשטיין  (צילום: עמית שאבי)
בכחול לבן מסרבים להחזיר את אדלשטיין לכס היו"ר(צילום: עמית שאבי)
 

גנץ נפגש שלשום עם אדלשטיין, השניים נועדו בלשכתו של היו"ר לשעבר, שהסביר לגנץ כי הסיבה להתפטרותו במקום כינוס המליאה שתבחר את מחליפו נבעה מכך שפסק הדין היה מנוגד לתפיסת עולמו. בשני הצדדים טענו אז כי אין שום התקדמות בסוגיות המהותיות, וכי כל צד מתבצר בעמדותיו.

 

במידה ולא יגיעו להסכמות, בכחול לבן יבדקו את האפשרויות שלהם להובלת מהלכים אחרים שתלויים בעובדה שגנץ הוא עדיין יו"ר הכנסת, כמו לדוגמא קידום חוקים נגד נתניהו. גנץ בטוח שיש לו אפשרויות רבות לאיים על ראש הממשלה והליכוד במשא ומתן בעקבות עמדת הכוח בה הוא עומד.

 

נבחרת ימינה ()
מנסים להכשיל את המו"מ? חברי ימינה
 

הפרסומים, לפיהם ייבנה מעון רשמי לממלא מקום ראש הממשלה עוררו ביקורת מאוד קשה מימין ומשמאל. על אף הביקורת, עדיין לא יצאה הודעה רשמית שהסעיף הזה ירד מהפרק במו"מ, אולם בשני הצדדים מאשימים אחד את השני. בליכוד טוענים כי כחול לבן דרשו את הסעיף ולהיפך. אמש הכחישו את הדברים בכחול לבן ומסרו כי "גנץ מתכוון להמשיך להתגורר בביתו בראש העין עד לכניסתו לתפקיד ראש הממשלה בפועל".

 

בעניין המשפטי אמנם הסכימו על מינוי השר אבל לא על הסוגיות העתידיות, בין היתר אופן מינוי השופטים. בכחול לבן רוצים לוודא שבמסגרת הוועדה למינוי שופטים תהיה להם שליטה. זאת כדי שנתניהו לא יוכל לנצל את הרוב הימני בממשלה המתגבשת כדי להעביר רפורמות ימניות התואמות לאג'נדה הימנית של רוב סיעות הקואליציה.

 

על רקע קרטוע המשא ומתן בין הצדדים, תגיש 'ימינה' שורת הצעות חוק ימניות-אידיאולוגיות שעלולות להקשות מאוד על נתניהו להתנהל באותה הקואליציה ביחד עם גנץ ואנשיו.

 

בימינה גובשו שמונה הצעות חוק, שבאף אחת מהן לא צפויה הסכמה בין כחול לבן לבין הליכוד. חלק מהצעות החוק צפויות להגביר את כוחה של הרשות המחוקקת ובהתאם להקטין את כוחה של מערכת המשפט.

 


פורסם לראשונה 02/04/2020 13:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
שר המשפטים הבא? ניסנקורן
צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
מומלצים