שתף קטע נבחר

צילום: AP, EPA

סערה חדשה בארה"ב: צעיר שחור נורה למוות, מפקדת המשטרה התפטרה

מוות נוסף של גבר אפרו-אמריקני בידי שוטרים, הפעם באטלנטה: ריישרד ברוקס בן ה-27 נכשל בבדיקת שכרות, נאבק בשוטרים שניסו לעצור אותו - ונורה. הפגנות פרצו בעיר, סניף של רשת מזון מהיר הוצת. מפקדת המשטרה המקומית התפטרה, אחד השוטרים הודח. צפו בתיעוד מתקרית הירי

 

 

בעיצומו של גל המחאה בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, תקרית קטלנית נוספת שבה נהרג אדם שחור בידי שוטרים מסעירה את הרוחות בארצות הברית. צעיר בן 27 נורה למוות בעיר אטלנטה שבמדינת ג'ורג'יה, אחרי שהתנגד למעצר ונאבק בשוטרים. מפקדת משטרת אטלנטה כבר הודיעה על התפטרותה. הפגנות פרצו באטלנטה וסניף רשת מזון מהיר הוצת.

 

מהומות ג'ורג' פלויד – העדכונים האחרונים:

 

שחור אפרו אמריקני ריישרד ברוקס נורה למוות ירי בידי שוטרים משטרה ב אטלנטה ג'ורג'יה ארה
מתוך תיעוד ניסיון המעצר של ריישרד ברוקס באטלנטה

תיעוד ירי שחור ריישרד ברוקס אטלנטה ארה
חטף אקדח טייזר, נמלט מהשוטרים - ונורה. מתוך תיעוד מצלמת האבטחה(צילום: GBI)

תקרית הירי התרחשה בלילה שבין שישי לשבת. לפי החקירה הרשמית, שוטרים הוזעקו למגרש חנייה מחוץ לסניף רשת המזון המהיר "וונדיס" בעקבות תלונה על אדם שנרדם במכונית וחסם את התור לחלון ה"דרייב אין" שממנו אוספים הזמנות. השוטרים ערכו בדיקת אלכוהול לנהג, ריישרד ברוקס, שבה הוא נכשל. בעקבות זאת הם ניסו לעצור אותו, אך הוא התנגד.

 

לשכת החקירות של ג'ורג'יה המנהלת את החקירה פרסמה צילום של התקרית ממצלמת אבטחה. בתיעוד נראה ברוקס בורח משני שוטרים, תוך כדי שהוא מכוון אקדח טייזר שחטף מהשוטרים לעבר השוטר שנמצא במרחק כמה צעדים מאחוריו. השוטר שולף אקדח ויורה בצעיר, שנופל על הארץ.

 

בתיעוד אחר, שצילם עד ראייה, נראה ברוקס נאבק על הקרקע בשני השוטרים מחוץ למכונית. אחרי כמה שניות הוא נחלץ מאחיזתם, חוטף מאחד מהם את הטייזר ומתחיל לרוץ. אז השוטר השני משתמש נגדו בטייזר. ברוקס והשוטר רצים מחוץ לתמונה, אך נשמעות שלוש יריות והקריאה "תפסתי אותו!". אז נראה הצעיר השחור מוטל על הקרקע.

הפגנות הפגנה אטלנטה מוות ירי שחור ריישרד ברוקס (צילום: EPA)
מפגינות סמוך למקום התקרית מחוץ לסניף "וונדיס" באטלנטה(צילום: EPA)

אטלנטה הפגנות מחאה סניף וונדיס הוצת שריפה ריישרד ברוקס (צילום: AP)
מפגינים הציתו את הסניף(צילום: AP)

הפגנות הפגנה אטלנטה מוות ירי שחור ריישרד ברוקס (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הפגנות הפגנה אטלנטה מוות ירי שחור ריישרד ברוקס (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

ברוקס פונה לבית חולים בעיר, שם נקבע מותו. גם אחד השוטרים נזקק לטיפול רפואי. שמות השוטרים שהיו מעורבים לא פורסמו, אך ידוע כי שניהם לבנים.

 

כ-150 בני אדם, בהם בני משפחת ברוקס, התאספו הלילה (בין שבת לראשון) בזירת הירי מחוץ למסעדת המזון המהיר וקיימו הפגנה במקום. לאחר מכן החלו צעדות מחאה באזור שהתפתחו להפגנות של מאות בני אדם ברחובות אטלנטה. המפגינים אף חסמו כביש ראשי והציתו את סניף "וונדיס" שלידו אירעה התקרית.

 

בין המפגינים הייתה גיסתו של הצעיר קריסטל ברוקס שאמרה: "הוא לא הזיק לאף אחד. השוטרים ניגשו למכונית, ולמרות שהיא חנתה הם משכו אותו החוצה והתחילו להתקוטט איתו. הוא לקח את הטייזר, אבל רק לקח אותו ורץ".

מפקדת משטרה אטלנטה אריקה שילדס ש התפטרה בעקבות ירי ב צעיר שחור (צילום: TNS)
מפקדת משטרת אטלנטה אריקה שילדס, שהתפטרה בעקבות התקרית(צילום: TNS)
 

  (צילום: AFP PHOTO / Facebook / Darnella Frazier,gettyimages)
(צילום: AFP PHOTO / Facebook / Darnella Frazier,gettyimages)

 

 

בעקבות התקרית התפטרה הלילה מפקדת המשטרה אריקה שילדס, שדווקא זכתה לשבחים בימים שאחרי מותו של ג'ורג' פלויד במינסוטה בחודש שעבר. שילדס, אישה לבנה, הגיעה להפגנות באטלנטה ואמרה למפגינים שהיא מבינה את התסכול והחששות שלהם. היא גם אמרה שהשוטרים שהיו מעורבים במותו של פלויד צריכים ללכת לכלא. בסוף החודש שעבר, בעיצומן של המהומות בעקבות מותו של פלויד, כבר נאלצה שילדס להדיח כמה שוטרים אחרי שתועדו עוצרים ללא סיבה – ותוך הפעלת כוח בלתי מידתי נגדם – צעיר וצעירה אפרו-אמריקנים שצילמו אותם עוצרים צעיר שחור.

 

הלילה הודיעה ראש העיר קיישה לאנס בוטומס על התפטרותה של מפקדת המשטרה במסיבת עיתונאים. "אני לא מאמינה שזה היה שימוש מוצדק בכוח קטלני וקוראת להדחתו של השוטר לאלתר", אמרה ראש העיר על מותו של ברוקס. את מקומה של שילדס ימלא לעת עתה קצין משטרה שחור בשם רודני בראיינט. שעות אחר כך נמסר כי אחד השוטרים שהיו מעורבים בתקרית פוטר וכי השני הוצא לחופשה ללא תשלום.

 

סטייסי אברמס, פוליטיקאית דמוקרטית מג'ורג'יה שהוזכרה כמי שעשויה לרוץ לצידו של ג'ו ביידן כמועמדת לתפקיד סגנית הנשיא, התייחסה לתקרית בטוויטר: "טייזר איננו נשק קטלני. אקדח כן. על בריחה לא צריך להעניש במוות. שינה במכונית לא צריכה להסתיים במוות".

 

הלילה חלו התפתחויות בעוד שני אירועים שבהם מתו לאחרונה שחורים בארה"ב. בעיר פלמדייל שבדרום קליפורניה הודיעו הרשויות כי הן חוקרות את מותו של צעיר שחור בן 24 שנמצא תלוי על עץ ליד בניין העירייה, אירוע שבתחילה נקבע כי הוא התאבדות – קביעה שעוררה זעם בקרב חלק מהציבור. מאות מפגינים יצאו שם למחות ברחובות אתמול וצעדו מהפארק שבו נמצאה גופתו של הצעיר, רוברט פולר, לעבר תחנת השריף של מחוז לוס אנג'לס.

 

בדרום קרוליינה פרסמה המשטרה את התיעוד ממצלמות הווידאו שנשאו על גופם שוטרים שירו למוות בגבר שחור אזוק שלדבריהם נופף באקדח במגרש חניה של סניף ווולמרט. הצעיר, אריאן למונט מקרי בן ה-28, נורה למוות על ידי שוטרים ב-28 בנובמבר, אף שהיה כבול באזיקים. מעצרו בוצע בחשד שגנב מהחנות. בחודש מרץ טען משרד התובע הכללי של דרום קרוליינה כי השוטרים פעלו מתוך הגנה עצמית. בתביעה שהגישה משפחתו של מקרי נגד המשטרה נטען כי אין שום דרך שבה הוא יכול היה לכוון אקדח לעבר השוטרים כשידיו אזוקות מאחורי גבו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך תיעוד התקרית שהופץ ברשתות החברתיות
מומלצים