שתף קטע נבחר

האם מותר לשים מצלמה נסתרת על הילד?

חשיפת המקרים האחרונים של התעללות בגני ילדים מעלה חששות בקרב הורים. עורכת דין, מומחית למשפט מנהלי ודיני חינוך, מסבירה מה המשמעות בבית משפט של מצלמה נסתרת בגן, מה קורה אם הורה עושה שיימינג לגננת ולמה גם כשמציבים מצלמה לא תמיד תוכלו לראות את ההקלטה

 

 

חשיפת המקרים האחרונים של התעללות בגני ילדים גורמת להורים להתלבט מה הפתרון הנכון וכיצד יידעו שילדיהם בטוחים. אחד הפתרונות הוא הצבת מצלמות בכל הפעוטונים וגני הילדים. "אני חושבת שחייבים לדרוש מגני הילדים להציב מצלמות", אומרת עו"ד הדס ברוה, מומחית למשפט מנהלי ודיני חינוך, באולפן ynet. "זה לא תמיד ימנע מקרי התעללות - הרי באותו פעוטון שבו נרצחה, נהרגה, הפעוטה יסמין, הייתה מצלמה, וזה לא מנע את המקרה - אבל עצם הצבת המצלמות מיידעת את המטפלות שיש עין נוספת על המעשים שלהן. זה חשוב בעיקר במסגרות שבהן הצוות יותר קטן ומצומצם".

 

אבל אין מחויבות חוקית של גן להיענות לדרישה כזאת.

"אין מחוייבות, לכן אני חושבת שזה צריך להיעשות בחקיקה ראשית. בכלל אני חושבת שצריך להכניס לפיקוח את גני הילדים הפרטיים ולקבוע שכל אחד חייב ברישיון, ואז אחד מהתנאים לקבלת הרישיון יהיה הצבת מצלמות בכל המתקנים של הגן, כולל במבנה עצמו, בחצר וכדומה".

 

קראו עוד:

12 נורות אזהרה להתעללות בילדים

"כל עבריין מורשע יכול לפתוח גן ילדים"

בחירת משפחתון: שימו לב לדברים שלא נאמרים

 

האם זה חוקי שאלביש מצלמה נסתרת על הילד שלי, על התיק שלו, איזשהו ציוד מקליט, ואשלח אותו עם זה לגן?

"לצערי הרב בשנים האחרונות הפרשנות בפסיקה אוסרת את זה. היו מקרים שבהם הורים הציבו מצלמות בתיק של הילד או על גבי הילד ולאחר מכן רצו להשתמש בזה כראיה, ואפילו במשפטים פליליים בגין התעללות, וההקלטה הזאת נפסלה בתור האזנת סתר".

 

"היה פסק דין כזה ממש לפני חצי שנה. אני חושבת שהפרשנות הזאת לא מחויבת המציאות. בתי המשפט היו יכולים להגיד: 'יש פה הורה שהוא האפוטרופורס של הילד, הוא רשאי להציב את המצלמה על גבי הילד כי הילד הוא צד לשיחה או למה שמתרחש בגן ולעשות בזה שימוש'. לצערי כיום המגמה בפסיקה לא ממש מאפשרת את זה, ולכן יכול להיות שצריך פסיקה בדרג יותר גבוה או שינוי של החקיקה גם בהיבט הזה".

 

זה בעייתי מאוד. אני לא יכול לשים על הילד שלי אמצעי מקליט, כדי שאדע שלא מתעללים בו?

"השאלה היא מה אתה עושה עם זה אחר כך. אם אתה הצבת בתיק אמצעי הקלטה ואף אחד לא יודע, ואחר כך אתה מחליט להוציא את הילד שלך מהגן בגלל ששמעת שם דברים לא טובים, אז אף אחד לא יידע, אבל אם אתה רוצה לעשות בזה שימוש במסגרת משפט, זה יהיה משהו שהוא בעייתי".

 

מצלמה נסתרת (צילום: shutterstock)
מצלמה נסתרת(צילום: shutterstock)

 

ואם אני עושה שיימינג לאותו מוסד?

"גם לגבי שיימינג, צריך להבין שהפצת תלונות על מוסד כזה או אחר יכולה להיחשב כלשון הרע, ואז נשאלת השאלה אם יש הגנה, אם הדברים שנאמרו היו אמת ואם יש לך הקלטה שמוכיחה שזה מה שהיה שם. תוכל לטעון: אמת דיברתי, או לחלופין ברגע שאתה מגיש תלונה לגורם המוסמך אז התלונה הזאת מוגנת מבחינת דיני לשון הרע. אבל אם אתה עכשיו מעלה פוסט בפייסבוק וטוען שגן כזה או אחר התעלל בילדים, אתה חושף את עצמך לתביעת לשון הרע".

 

עד כמה המגמה של פעולה משפטית נגד גנים או בתי ספר זו תופעה מוכרת ונרחבת, כפי שאת מכירה אותה מקצועית?

"אני יכולה להגיד שאני מטפלת בעשרות תיקים בהיבט הזה, במסגרות מפוקחות וגם בלא מפוקחות".

 

לכתבות נוספות -היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

הכול אלימות או גם תופעות שונות?

"לפעמים זה גם רשלנות. לצורך העניין יש לי תיק שבו ילדה ננשכה מספר מרובה של פעמים בפנים שלה על ידי ילד אחר, פשוט בגלל שהמטפלות לא טרחו לשים עין. היה מקרה בשנים האחרונות שבו פעוט פשוט נחנק מריפלוקס שעלה לו, ובגלל שהמטפלת לא הייתה באזור ולא שמה לב הוא נפח את נשמתו. יש גם מקרים שהם לא התעללות מכוונת בפעוטות, אלא חוסר אנשי צוות וחוסר תקינה אמיתית שתבטיח שלא יהיו מקרים של רשלנות בגן".

 

זה מחריד מה שאת מתארת כאן. בעיקר לנוכח העובדה שאין לנו יכולות או כלים כהורים לפקח באופן חוקי על המקומות האלה.

"בבתי ספר רבים אכן הציבו מצלמות אבטחה במסדרונות, שנועדו לראות אם יש אירועי אלימות, אבל אחר כך, כאשר ההורים באים ודורשים לראות את ההקלטה, מערימים עליהם שורת קשיים והרבה פעמים מונעים מהם את הזכות הזאת. אז גם אם יוצבו מצלמות במעונות של גילאי 0-3 היכולת לממש את הזכות ולהשיג אחר כך את ההקלטות עדיין יכולה להיות מאוד בעייתית".

 

האם את מבחינה בהבדלים בין אוכלוסיות שונות, כלומר גני ילדים במגזרים שונים ששם למשל תופעות של אלימות הן שכיחות יותר?

"אני לא יכולה לשים את האצבע על הבדלים. אני יכולה להגיד שברשויות חלשות הרבה פעמים הנושאים האלה מתרחשים יותר, אבל לאחרונה ראינו שגם בגבעתיים, שהיא רשות מאוד חזקה, עם אוכלוסייה יותר ממעמד סוציואקונומי גבוה, עדיין גם שם קרה מקרה של התעללות, לכאורה.

 

"אני מאוד מאוד מקווה שלמרות כל ההפגנות והמחאות בשנים קודמות שלא צלחו, הפעם המדינה תתנער ותחליט סוף-סוף להכניס את המסגרות הפרטיות לפיקוח, וגם במסגרות שמפוקחות, לקיים את האכיפה באופן ממשי ורציני".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפתרון - פיקוח על המסגרות
צילום: shutterstock
מומלצים