שתף קטע נבחר

שתהיו למירוץ ולא לזנב

הרף שנעשה גבוה יותר, הגיור שלא הצליח והליהוקים שהכשילו את הכוונות הטובות. רודנית הריאליטי סמדר שילוני מסכמת שנת תוכניות מציאות ונותנת כמה טיפים לקראת השנה החדשה

הדבר הראשון שקופץ לראש בסיכום השנה האחרונה בריאליטי בארץ הוא שאולי יש יותר שמש, אבל חדש תחתיה - אין. מותגי הריאליטי המצליחים נותרו אלה הוותיקים, לפחות בעולם אם לא אצלנו, ומבחינה זו מה שקורה אצלנו הוא - כמו תמיד כמעט - חיקוי של מה שקורה באמריקה.


שורדי העונה השלישית. רף הריאליטי קפץ (צילום: גיא קרן)

 

אחרי הרף הגבוה שהעמידה "הישרדות", ובעקבותיה הקפיצה הגדולה של "האח הגדול" מעל הרף הזה, בשנה העברית האחרונה המשיכה הטלוויזיה המקומית לייבא פורמטים מצליחים מחו"ל. "האח הגדול" ו"הישרדות" זכו לעונה שנייה, ואילו "רשת" העלתה עונות ראשונות של "פרויקט מסלול" ו"המירוץ למיליון". יחד היוו ארבע האחיות האלה את בסיס הבית של הריאליטי הישראלי, שכולו מגוייר ומאוזרח.

 

פורמטים חדשים ומקוריים - אַין. מדוע? לא ברור. מאז "משפחה חורגת" לא קם פה פורמט מקורי שהצליח לענות על דרישות הבאזז והרייטינג. המשבר הכלכלי בארצות הברית שהשפיע גם על התעשייה המקומית לא עודד הפקות וגופי שידור לקחת סיכונים מיותרים, כך שהנטייה המקומית ללכת על בטוח - מהדהדת השנה את מה שקורה גם באמריקה הגדולה.

 

בארצות הברית כבר הספיקו לעשות סיבוב שלם על הגלגל. לעבור את תוכניות הריאליטי הבוטות, המגעילות, המזעזעות, ולנחות בחיקו החם של ה"Good Will Reality", הריאליטי ש"עושה לכם טוב". פחות מניפולטיבי, פחות סליזי, ("רוקדים עם כוכבים", "הרווק" - וכשהרווק מגיע פלוס ילד, אז הוא בכלל חמוד!).

 

אפשר בעצם לראות בכך עוד צעד במגמת ההתייצבות של הז'אנר והטמעתו כמשפחתי ומיינסטרימי יותר. הילד הרע של הטלוויזיה הסכים ליישר קו ובתמורה התקבל אצל משפחת הצופים. התוצאה היא שהמותגים היציבים והמוכרים שרצים כבר שנים מתחזקים, בעיקר ברשתות הציבוריות, והשוליים נשחקים ויוצאים מהמשחק.


"האח הגדול VIP". אנטי-טייפ-קאסטים מנצחים (צילום: ערוץ 2)

 

ובזמן שבאמריקה מדובר בשעתן היפה של ותיקות כמו "Biggest Loser" ו"הרווק", בארץ אלה "האח הגדול VIP", "הישרדות" ו"המירוץ למיליון" של שלוש הזכייניות הגדולות, שלושת פורמטי הריאליטי מהמצליחים בעולם, שמוכתרים כמנצחים הגדולים של השנה שחלפה.

 

שלושתם הצליחו לעשות את מה שציפו מהם - מי יותר ומי פחות - וזה אומר לעורר פה שדים עדתיים, שדים של זהות מינית ושדים חדשים יותר ב"בלוק", כמו אלה שהגבר הישראלי הממוצע סוחב איתו בקיטבג של השריטות משירותו הצבאי.

 

מחלת הלַהֶקֶת

אבל מעבר לכל, מוכיחה השנה האחרונה שלא הצלחנו ללמוד מאמריקה. הכוונה היא למחלת הילדות העיקשת של הריאליטי בארץ. היא תוקפת עוד לפני הצהבת והאדמת הרגילות, ויכולתם לראות אותה ב"פרויקט מסלול", ב"הישרדות", ב"בלוק" וב"מירוץ למיליון" - הלַהֶקֶת.


זוכי "המירוץ למיליון". גם כאן פגעה מחלת הלהקת (צילום: אייל אלקבץ)

 

בשם כל הקיקואים והמוריניות, המשי חוג'ות, הבובלילים, המירית ועקניניות והגיא גיאורים, השי כהנאות והעמיחי גתים, אני רוצה לפנות בפנייה נרגשת לצוותי הליהוק בתוכניות הריאליטי: יש עוד אנשים בעולם חוץ מדוגמנים-דוגמניות או מזרחיים-אשכנזים. למה שלא תתנו להם צ'אנס?

 

להוציא את "האח הגדול סלבס", שם מגוון המתמודדים היה מוגבל מלכתחילה, כי עד כמה שזה נשמע מופרך, יש במדינה הזאת יותר אנשים רגילים מסלבס, כל הסדרות המצליחות והמצליחות פחות (טוב, אולי חוץ מ"הטלפון", כן, היתה סדרה כזאת!), אכלסו אנשים יפים בשיער חזה פרוע שכמעט בלתי אפשרי להבדיל ביניהם, או סוג של דמויות בורקס שהמציאו מחדש את השפה העברית.

 

ב"אח הגדול סלבס" מנחם בן ושימי תבורי הצילו את המצב בהיותם האנטי-טייפקאסט המושלם.

אבל שאר התוכניות נפלו לגוב הסטריאוטיפים או טעו להאמין שעם ישראל יסתפק בלשטוף את העיניים ויתעלם מהעובדה שמשדרים לו את אותה תוכנית שוב ושוב.

 

אולי כשהזכייניות יתפכחו ויתפסו קצת אומץ, ויתחילו לתסרט את העונה שלהם קצת יותר מורכב ואינטיליגנטי, ולא ילחצו ישר על הבלוטות הכי זמינות, נוכל לעלות פה כמה רמות של ריאליטי. בסך הכל החומר האנושי פה מאוד מוצלח. הישראלים הם אנשים חמים, מוחצנים, שיוצרים אינטרקציות בקלות וברוך השם המזרח התיכון הוא מקום שיוצר מספיק שריטות כדי להחזיק כמה סדרות ריאליטי במקביל.

 

גם הקהל פה אוהד יחסית, למרות התובענות שמבקשות תוכניות הריאליטי הישראליות, הרבה יותר מ-45 הדקות השבועיות בארצות הברית. לא מעט צופים בוחרים מדי שבוע להעניק את נקודות הרייטינג שבידיהם לאותן תוכניות בלב הפריים-טיים.

 

תתחילו לעבוד

אז לפני שיהיה מאוחר מדי, קדימה. קחו דוגמה מ"הישרדות" האמריקנית, שמצליחה לשמור על מתח עונה אחר עונה בזכות ליהוקים מעניינים שיוצרים אינטרקציות מרעננות.

 

קחו דוגמה של איך לא לעשות מה"ביג בראדר" הבריטי, שהגיעה השנה לעונתה ה-11 עם הלשון בחוץ ונאלצה לרדת מהמסך. אגב, אני מקווה שאתם רושמים הכל, מלהקים יקרים. אתם בהחלט תיבחנו על זה בסוף השיעור.


נטע-לי, אריק ומירית שהשאירה לדוקטור את הפרס (צילום: קרן נתנזון)

 

כי עם כל הכבוד לכנופיית חוג'ה ב"פרויקט מסלול") או לטלנובלה מבית מיה ועמיחי של "המירוץ למיליון" שהפסידו את המיליון ואז את הזוגיות, לשערוריות מבית קיקו ומורין, שזגזגו בין חברויות ב"הבלוק" או למירית ועקנין, שקצת התבלבלה בין פאסיביות לטוהר מידות, אבל למזלנו השאירה את הפרס לרופא האסטרטג ב"הישרדות 2" - היינו שם, עשינו את זה, פתחנו על זה קבוצה בפייסבוק. די, הלאה.

 

אם האנשים שמגיעים לאודישנים הם טיפוסים שטחיים שרק רוצים להתפרסם, ואין לכם פרס אטרקטיבי מספיק כדי להוציא מהחורים את הטיפוסים המעניינים, כתתו נא את רגליכם, צאו מהמשרד ותמצאו אותם בעצמכם. ישתלם לכם.


"מחוברות". ריאליטי לשונאי ריאליטי (צילום: שי וליץ)

 

אבל לכל דופן יש יוצא דופן: בעוד בערוצי הברודקאסט נאחזים בפורמטים של גויים, דווקא בכבלים ובלווין מצליחים לשמר סוג של פורמטים מקוריים. ב-yes העלו השנה את העונה הרביעית של "פעם בחיים", שהחלה כמחווה ל"חיים הפשוטים" מארצות הברית אבל הפך לסדרה חכמה וביקורתית.

מנגד ב-HOT העלו את "מחוברות" שהצליחה לתפוס גם את פלח השוק שגאה בעובדה שהוא לא רואה ריאליטי, אבל עדיין נהנה להציץ למפורסמים.

 

מה צופן לנו העתיד? ב"רשת" עובדים על עונה נוספת של "רוקדים עם כוכבים" ועל האודישנים לעונה השנייה של "המירוץ למיליון". את הפורמט של "פרויקט מסלול" שאיכזב ברייטינג יעלו לבוידעם.

 

בערוץ 10 נמצאים כרגע בסוג של בלימה. קאסט לעונה נוספת של "יורדים בגדול" כבר נבחר אבל נעצר בעקבות מצב הערוץ, וכרגע מתקיימים גישושים לגבי העונה הרביעית של "הישרדות". במקביל עדיין עובדים שם על גרסה מקומית של "הרווק", שכאמור חזרה לככב בטבלאות בארצות הברית. ההיסטוריה חוזרת? אולי. עד שיחזור גם הכסף, כנראה שזה יהיה המצב. שנה טובה.

 

עוד כתבות ראש השנה

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדס וענבל. תוציאו מהחורים טיפוסים יותר מעניינים
צילום: רפי דלויה
לאתר ההטבות
מומלצים