שתף קטע נבחר

כולם יודעים - אבל מורחים: באתיופיה מחכים לנו היהודים הנידחים

כל מי שלמד תורה יודע שאין ספק ביהדות אתיופיה, וגם הרבנות הראשית כבר הכירה בצורך של מינוי קסים לעורכי חופות מטעמה. ממשלת ישראל עצמה החליטה פה-אחד להעלות את כל הממתינים המחנות בגונדר ובאדיס אבבה, בידיעה ברורה שהם מזרע ישראל ושבו ליהדות בכל מאודם. אז למה חוזרות שוב ושוב טענות השקר שלה?

אפתח ואומר ברורות: מי שמטיל ספק ביהדותם של יוצאי אתיופיה, לא למד תורה כראוי. מי שלומד תורה כראוי, חייב לחקור לעומק את המסורת הדתית של "ביתא ישראל", כפי שאני משתדל לעשות בכל כוחי במשך שנים, והמסקנות הראשונות שהיו לי רק התחזקו ומתחזקות יותר ויותר, ככל שאני לומד יותר.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >> 

 

כבר בספר ישעיהו (י"א, י"א) נזכרת בפירוש גלות יהודית במצרים ובכוש, וספרי הקודש ומסורת העדה מוצאם הברור ביהדות מצרים של ימי בית שני – אלה הם דברים ברורים שאי אפשר להטיל בהם ספק, אם לומדים תורה כראוי. על כל יתר הספקות ההלכתיים כבר ענה הרב עובדיה יוסף בתשובותיו, והכול "שריר וברור וקיים".

 

קראו עוד בערוץ היהדות

 

כמי שעומד בחזית המאבק הזה במשך שנים רבות, אני יודע שקשה מאוד לשכנע חוקרים באקדמיה, כמו שקשה מאוד לשכנע דמויות מובילות בציבור החרדי, והביטחון המוחלט שלי, לצערי העמוק, עדיין איננו נחלת כל קובעי הדעות בציבוריות הישראלית.

 

 

אבל שום החלטת ממשלה לא תשפיע ולא תועיל בנושא, שכן מטילי הספק לא ישתכנעו מהחלטות ממשלה ולא מהחלטות אחרות, ועל כולנו מוטלת החובה הקדושה להסיר את הספקות.

 

אין הצדקה לסבל הזה

דווקא בתחומה של הרבנות הראשית לישראל יש התקדמות גדולה מאוד, לא רק בעצם הבחירה ברב ראשי שני ליהודי אתיופיה (הרב ראובן וובשת אחרי הרב יוסף הדנה), אלא (לפי הצעה שלי), בהסכמה בין הרבנות הראשית לבין מועצת הקסים על תהליך מוכר להכשרת קסים כעורכי נישואים מטעם הרבנות.

 

כל זה איננו נוגע כלל ועיקר לשאלת העלייה. אין שום סתירה בין עלייה לקליטה והן חייבות להתנהל ביחד – הרב ראובן וובשת כבר כתב חוות דעת ברורה הדורשת את השלמת העלייה, אחרי שנסע לאתיופיה וראה במו עיניו את הממתינים לעלייה.

 

אין שום ספק במוצאם של הממתינים שנים רבות במחנות בגונדר ובאדיס אבבה, שהם מזרע ישראל מצד אבותיהם או מצד אמותיהם, והרשימות המדויקות קיימות ועומדות במשרד הפנים. אין כל ספק בכך שמדובר ב-8,000 נפש, ששבו ליהדות בכל ליבם ומאודם, דורות אחרי ההתנצרות הנוראה של אבות-אבותיהם.

 

אין ספק שהם השאירו את עברם מאחור בלי שום דרך חזרה, והם חיים בסבל קשה מאוד ולחלוטין מחוסר הצדקה, אחרי שרוב אחיהם כבר עלו לארץ מפני שייחוסם הוכר מצד אימותיהם, ואלה נדחו משום ייחוסם מצד אבותיהם.

 

אין ספק שממשלת ישראל כבר החליטה פה-אחד (בהחלטה 716) להעלות את כל הממתינים במחנות לפי הקריטריונים הנ"ל, אבל הפקידות במשרדי הממשלה ממשיכה לפצל את הקהילה, ולשים מכשולים בטענות שקר כאילו "כל אתיופיה בדרך". כמי שנאבק גם בחזית הזאת מאז מבצע שלמה, אני שומע את השקר הזה כבר שנים רבות.

 

אל תפקירו את הנידחים

גם מועצת הקסים חזרה ודרשה מראש הממשלה להעלות את כולם (ולא רק אלף!) מינוי ועדה נוספת לא יפתור שום דבר, ורק יעכב גם את העלייה וגם את השלמת הקליטה. ככל שהדבר תלוי בממשלה, מעמד העדה מוסדר ויהדותה מוכרת וברורה.

 

מי שבטוח בכל ליבו ומאודו במוצא של העדה ובחשיבות המסורת שלה (וגם אוהב אותה בכל ליבו), צריך להיות בטוח בכל ליבו ומאודו שאסור להשאיר מאחור את הנידחים השבים ליהדותם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
הרב יואל בן-נון
צילום: שאול גולן
מומלצים