אוולוציה של טעויות
למה מנעו מיצובישי מאתנו את חווית האיוו עד עכשיו? ואיך קרה שסובארו לא העניקה להם את כל חומר המחשבה הנחוץ, כדי להבין את חשיבות גרסת המירוצים?
התנהלות מיצובישי עם האיוו מעלה אצלנו מספר נקודות למחשבה, שאינן מחמיאות ליצרן היפני, ועלולות להסביר כיצד נקלע למשבר האחרון. כי המסקנה הסופית בעניין הגעתה המאוחרת של האיוו לאירופה חייבת להיות אחת: האנשים שצריכים היו להבהיר את חשיבות הגרסה הספורטיבית, לא השכילו להעביר את המידע הלאה.
כי זה פשוט מאד ואפילו מעט מרגיז. בעידן בו כל יצרן מנסה לתור אחר סמלים ונקודות ייחודיות, עובד נואשות ומשקיע עשרות מיליונים בשיפור תדמית ומיצוב בשוק, כשלה מיצובישי כשלא הבינה את חשיבות השם evo. האמת, לעיתים זה נראה כמו מקרה קלאסי של התנהלות חובבנית.
מיצובישי, כמו כל יצרן רכב המשתתף באליפות העולם בראלי, עשתה זאת כדי לפרסם עצמה ולא מתוך רצון לעודד את הספורט דווקא, או לתמוך פיננסית בבחורים פיניים תכולי עין ובהירי שיער. ובכל זאת, ההתנהלות עם הלנסר איוולושן מעלה תמיהות לגבי הבנת השוק של מנהליה.
הרי מוקד העניין של אליפות העולם בראלי הוא באירופה. כל הקבוצות ומרבית היצרנים מגיעים בלאו הכי משם. אלא שלמרות ההצלחות האדירות ואליפויות העולם לרוב, בחרה מיצובישי להותיר את האיוו שנים ארוכות לטובת השוק היפני בלבד. באופן חד-משמעי הוחלט שם שלא להביאה לאירופה, למרות שהייתה בעלת פוטנציאל להפוך למכונית פולחן ולסמל, ולמרות שהמותג סבל מדימוי משעמם-משהו. אגב, לא רק האיוו, אלא גם דגמים ספורטיביים נוספים לא הגיעו לאירופה.
אבל זה עוד לא הכל. גם את הלנסר הרגילה לא שיווקו מיצובישי באירופה, ובחרו על פניה את הכריזמה. לעיתים אמנם כינו את הלנסר-ראלי בשם "כריזמה", אבל בסופו של יום מדובר היה בלנסר לכל דבר ועניין. כך זכר אותה הקהל, ולכן לא קידמו אותם מירוצים אפילו עשירית מכפי שניתן היה.
ואם צריך היה ללמוד ממישהו כיצד לקדם הצלחה במירוצים, וכיצד יכולה הצלחה זו להשפיע על מכירות, צריך היה רק לשלוח מבט חטוף לכיוון סובארו. יצרן זעיר שידע להפוך בעזרת הצלחות במירוצי ראלי מיצרן אפרורי ואלמוני לכזה שאהוד על ידי כל חובב רכב. מיצובישי, חברה גדולה בהרבה עם פוטנציאל עדיף, כשלה בכך.
אלא שמאז כניסת דיימלר למיצובישי, משהו בכל זאת קרה שם. היפנים הבינו סוף סוף את כוחה של האיוו, ואפילו טרחו להחזיר את הלנסר לאירופה במקום הכריזמה הכושלת. הם עושים זאת אמנם דווקא בזמן שמכונית הראלי מתקשה להביא תוצאות, אבל למזלם קהל חובבי הרכב צמא לאגדה שנמנעה מהם. והיום? מיצובישי נפרדת מדיימלר, אבל אומרת שהיא רוצה "קצת איוו" בכל מיצובישי. בינתיים זה יותר מס שפתיים ממציאות, אבל מי יודע מה יקרה בעתיד.
__________________________