המעצב של פולקסווגן רוצה מכוניות מחייכות
למורט גונאק, מעצב העל של קונצרן פולקסווגן ובעבר האחראי לעיצוב פיז'ו 206, יש ביקורת על היצרן הצרפתי והבטחה לעתיד מזהיר בפולקסווגן. ראיון
בדברי ימי הרכב, ייזכר המעצב מורט גונאק כאיש שהציל את פיז'ו, וחולל מהפך במרצדס. כעת הוא בפולקסווגן, בתפקיד מורכב למדי. מצד אחד הוא זה שעומד בראש פירמידת העיצוב של הקונצרן כולו. מצד שני הוא אחראי ומעורב הרבה יותר במותג פולקסווגן. "התפקיד שלי הוא למצוא לכל מותג את הכיוון שלו, אבל בפולקסווגן אני אחראי ממש". את הפאסאט והג'טה הוא הספיק רק לעדכן לפני שיצאו לאור, והעתיד מבחינתו מבטיח יותר. נפגשנו איתו לשיחה אחד על אחד: על ההבדל בין אודי לפולקסווגן, הקשר לפורשה וגם מילה על העיצוב של פיז'ו.

מורט גונאק (ימין) והקונספט C בז'נבה. התעקש על סבכת הכרום הנוצצת
אז איך מפרידים בין כל כך הרבה מותגים?
"הדבר החשוב הוא לעבוד ביחד בתקשורת מלאה ולא לחוד כמו שעבדו כאן בעבר. צריך ליצור תחרות בריאה ולבנות אסטרטגיה ברורה לכל מותג".
אבל למרות ההצהרות, בחרתם בפולקסווגן ללכת על גריל אנכי דומה לזה של אודי.
"יש דמיון, אבל זה לא באמת אותו הדבר. באודי הסבכה היא כמו כונס אוויר כוחני, בפולקסווגן זה לא כונס אלא מעין מגן. הדמיון היחיד הוא בכך שהסבכות חותכות לתוך הפגוש. האם אתה אומר על כל המכוניות הרגילות עם סבכות אופקיות שהן דומות?".
הכתבת את המראה החדש של פיז'ו בשנות התשעים, האם אתה מרוצה מהכיוון בו הם ממשיכים?
"לא. ואסביר בכלליות. כמעצבים אנו צריכים ליצור מכונית מאד אלגנטית וזה לא פשוט. כולם אומרים אלגנטי, אבל זה הדבר הקשה לביצוע. אנחנו צריכים ליצור מכוניות שייגעו בקהל באלגנטיות ובקלילות, ולטעמי יותר מדי יצרנים רוצים להיות 'ספקטקולריים'. הם מקלקלים את המוצר כי הם הולכים על רושם ראשוני ולא על מראה לטווח ארוך. תסתכל על פרארי של פעם: הן לא היו אגרסיביות אלא עדינות, ובכל זאת כולם ידעו שהן ספורטיביות".
_wa.jpg)
פיז'ו. "יותר מדי יצרנים רוצים להיות ספקטקולריים"
אז מה הצד הקשה בעיצוב פולקסווגן?
"זו ההליכה על הגבול. אנחנו צריכים להיות בכל פלח עם אופי יוקרתי, אבל גם עממי עם תמורה. אסור שנראה יומרניים או צעקניים".
אם כך ודאי היה קשה להנהלה לקבל הסבכה הבוהקת?
"הייתה התנגדות גדולה לסבכת הכרום, כי בכל קליניקה ולאור זרקורים זה בלט מדי. זה דבר שמתאים לכביש ולא לתערוכות. כשהמכונית בחוץ זה מביא ברק ויוצר משהו מעניין. כרום הוא אלמנט שאנשים תמיד אהבו לאורך ההיסטוריה של המכונית".
איך אתה מסתכל על מה שקרה לפולקסווגן בשנים האחרונות?
"פולקסווגן היא תכשיט בעולם הרכב. אז נכון, אבדנו קצת את התשוקה והפכנו רציניים מדי, אבל עם שיוף עדין אפשר להפוך את פולקסווגן למותג מבריק בהרבה. פולקסווגן תמיד שילבה תמורה עם צביטה בלב. אנשים רצו פולקסווגן. תסתכל על החיפושית, השירוקו, המיקרובס, ה-GTI. אלו מכוניות שזכו להרבה אהבה".
_wa.jpg)
פולקסווגן איוס. מבשרת על שינוי?
ומיהן המכוניות שמבשרות על השינוי?
"כרגע מבחינתי אלה הן הפאסאט והאיוס".
האם הן יהיו חשובות עבור פולקסווגן כמו ה-206 עבור פיז'ו?
"ההיסטוריה תגיד. אבל תזכור שגם המצב שונה. אם ה-206 לא הייתה מצליחה, פיז'ו הייתה נופלת. למזלנו, המצב כאן שונה. חוץ מזה, זה לא רק העיצוב - יש כאן תהליך כללי של שינוי בפולקסווגן".
האם אתה מקבל השראה מהעבר?
"אני לא מסתכל על מכוניות ישנות כדי להעתיק. אני לא מאמין ברטרו. אבל במקרה של פולקסווגן יש דבר שלמדתי. אני חושב שבתת ההכרה יש חיבור בינינו לבין פורשה. יש כאן חברות של שנים עם מסורת ארוכה. הרי פורשה תכנן את החיפושית. והקשר הזה הוא דבר שאני בודק כל הזמן בזהירות ומוצא דמיון".
למשל?
"לחיפושית המחודשת ולאיוס יש הרבה אמוציות, אבל הן לא מאיימות. תסתכל על ה-911 והבוקסטר (והוא בכוונה נמנע מאזכור הקאיין, א.ש), הן מחייכות וכלל לא אגרסיביות. בעולם של אגרסיביות מוגזמת, הן מכוניות עם המון רגש ותחושה חברותית. וזה מה שפולקסווגן צריכה".
ואם כבר הזכרת רטרו, האם צריכה באמת להיות חיפושית או שזה תרגיל בעיצוב?
ה"כיוון שלנו עם החיפושית הוא הרגסטר. לטעמי חייבת להיות חיפושית אבל היא צריכה להיות אגרסיבית יותר".