שתף קטע נבחר

לאן טסים מכאן? סיכום העשור ומבט לעשור הבא

בתום עשור תיירותי שפיגועי 9/11, הצונאמי והמשבר הכלכלי הטילו עליו צל כבד, והאינטרנט נהפך בו הפריט הראשון ברשימת הציוד של כל חופשה, כינסנו את מנכ"ל אל על הפורש, בעלי רשת "פתאל" ובעלי "הדקה ה-90" כדי לבחון מה צופן לנו העשור החדש. תיירות הקוויקי הממוקדת תפרח, סוכני הנסיעות יאלצו להשתכלל והתייר הישראלי ישוב למכורתו; טורקיה, אלא מה

אז מה היה לנו? תאומים שקרסו בלבו של התפוח הגדול והפכו את אחד היעדים המתוירים בעולם לגראונד זירו; צונאמי ששטף את החופים הכי קסומים, והזכיר לנו מי בעל הבית האמיתי של הגלובוס הזה; טרור, שהבהיר לישראלים שהביקור בסיני אכן מיועד למהמרים כפייתיים; רכבות ואוטובוסים מתפוצצים בלב לונדון ובמרכז מדריד; שכנה צ'ילבה, שלא הפסיקה לירוק לתוך הארנק שהנחית אצלה מאות צ'רטרים מנתב"ג; ומוישי קטן אחד, ששרד את ההתקפה הרצחנית במומבאי.

 

אין ספק שהעשור הראשון של המילניום השלישי ניצב איתן על שתי רגליים: מתקפות טרור ואסונות טבע. שני אלו לא הפסיקו לבעוט בצורה אקראית ואכזרית באלפי תיירים, שבסך הכל רצו לצאת לחופשה רגועה.

 

העשור האחרון לימד אותנו שהטרור כבר מזמן אינו נחלתו הבלעדית של המזרח התיכון, ואין כבר מקום "בטוח" לצאת אליו לחופש. ואם במקרה הצלחת למצוא יעד נטול איומי טרור, היה סיכוי לא רע שבאמצע הטרק תגלה שהר הגעש הרדום זה 200 שנה הקיץ מתרדמתו דווקא לקול שאון נעלי הטיפוס שלך.

 

העשור שהיה:סבתא מצטרפת לטְרֶק

אבל לא רק טרור ואסונות טבע איפיינו את העשור הראשון של שנות ה-2000. אם בעשור שחתם בעבורנו את המאה ה-20 החופש לא היה חופש אם לא כלל את צמד המלים "צימר רומנטי" או סקי ב"קלאב מד", הרי שאין ספק שהעשור שפתח את המאה ה-21 שייך לאינטרנט.

 

הכל זמין, הכל נגיש, הכל גלוי, בזמן אמת, ובליווי מצלמות שיראו לך בדיוק איך נראה המדרון שעליו תגלוש בחופשה הקרובה. נוסף על האינטרנט שנהפך ל"ציוד" הראשון הנדרש בכל תכנון חופשה, העשור הראשון של שנות ה-2000 התאפיין בשני סוגי חופשות עיקרים: זו של שוחרי האקשן, ומולם חובבי הספא והפינוקים.


לפנק, לפנק, לפנק. כולם רוצים להירגע ולהרפות (צילומים: ויז'ואל/פוטוס)

 

חופשה אקטיבית המציעה פעילות סמי-אקסטרימית נהפכה מיין-סטרים, וכל טיול קבוצתי שמכבד את עצמו מציע היום גם ג'יפים, רפטינג, טיסה בכדור פורח ולינות בשטח. התרמילאות - שעד לפני עשר שנים הייתה נחלתם הבלעדית של משוחררי בקו"ם טריים - נקלטה באהבה על ידי כל שכבות האוכלוסייה.

 

אתה כבר לא צריך להיות בוגר סיירת מסוקס כדי לצאת לטרק בהימלאיה, ואמא, אבא ואפילו סבתא שאורזים תרמיל ויוצאים בעקבות הילדים (או הגירושים), הם כבר כמעט עניין שבשגרה.


כבר ממש לא לצעירים בלבד

 

לצד הסוטול המשפחתי הזול בגואה, אין ספק שהעשור שהסתיים טבל גם בשמן עיסוי לרקמות הרכות. ספא/חופשה מפנקת/מלון בוטיק הם ה"צימרים" של שנות ה-2000. חלוקים לבנים, מזון בריאות (גורמה, כמובן) ותפריט עיסויים באורך של קטלוג היינות של שאטו לאפיט השתלטו על נישת החופשות למתעשרים, מאוהבים, מתבודדים וסתם כאלו שחייבים להיות בעניינים.

 

אם הייתי צריכה להכתיר את המנצח הגדול של ראשית שנות ה-2000, הוא ללא ספק היה נושא - בלוּק בריא ומעודן - את צמד המלים "בוטיק-ספא". כי כבר אי אפשר להסתפק בחוות בריאות, או חלילה סתם מלון 5 כוכבים. אנחנו עכשיו חזק באווירת הבוטיק.

 

העשור שהיה: הקודקודים מסכמים

וכיאה לסיכומים ולהזדמנויות חגיגיות שכאלו, כדי להנפיק את חותמת העשור הראשון, ובאותה הזדמנות גם לנסות ולנבא את הבאות, כינסנו את שלושת הקודקודים המובילים את התיירות בישראל.

 

מנכ"ל אל על היוצא חיים רומנו, שבמשך חמש שנים עמד בראש המוביל הלאומי (לשעבר), ובסוף שבוע זה מפנה את כיסאו לטובת מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') אליעזר שקדי; דוד פתאל, הבעלים של רשת בתי המלון הגדולה בארץ, המונה 62 בתי מלון - 29 בישראל ועוד 33 בתי מלון באירופה; ואת צביקה מושקוביץ, מנכ"ל ואחד הבעלים של הדקה ה-90, שנהפכה "סוכן הנסיעות" האינטרנטי של המילניום השלישי.

 

אז מה הדבר שהכי אפיין את העשור האחרון בתיירות העולמית? פתאל טוען שזה היה העשור שבו שווקים חדשים "גילו" את העולם ואת המוצר שנקרא תיירות חוץ. "שוק התיירות העממי נפתח לשווקים ממזרח-אירופה ומאסיה, דוגמת ההודים, הסינים והרוסים, שהתחילו לצאת ולטייל בעולם", אמר פתאל בשיחה עם ynet. "לפני עשר שנים לא נתקלת בתיירות מהיעדים האלו, כי לא היה שם מעמד ביניים אמיתי".

 

מושקוביץ כמובן חושב שהמאפיין הראשי הוא כניסת האינטרנט. "בתחילת העשור זה היה בעיקר אמצעי מידע, ואילו בשנים האחרונות האינטרנט נהפך אמצעי שיווק ומכירות מוביל. בעולם האינטרנט משמש מכשיר למכירת מוצרי תיירות בצורה מלאה. בארה"ב 70% ממוצרי התיירות נמכרים באינטרנט, באירופה כ-40% וגם בארץ יש כל הזמן צמיחה".


לא רק אמצעי מידע, אלא אמצעי השיווק והמכירות המוביל (צילום: jupiter)

 

לדברי רומנו, הייתה זו מהפכת התקשורת ששינתה את פני התיירות - החל באינטרנט, עבור במכשירי הסלולר שנהפכו חלק בלתי-נפרד מכל טיול ובטלוויזיה הרב-ערוצית, וכלה בשיחות הוועידה הבינלאומיות בקול ובווידיאו. 

 

"העולם קטן, ולכן מה שנתפס בעבר כמבצע מורכב ונסיעה אל מעבר להרי החושך נתפס כיום כ'קפיצה קטנה לשכן ממול'", אומר רומנו. "בזכות שבירת מחסומי הגנה ממשלתיים, פתיחת שמיים לתחרות, התפתחות חברות Low Cost וזמינות המוצר התיירותי באינטרנט צמחה תנועת התיירות העולמית.

 

"לצד זה, כיום גם עולם העסקים גלובלי ונטול חומות. הייצור במזרח, השיווק במערב, מתפתחים שווקי מטרה חדשים, המטבעות וההשקעות חוצי גבולות - מהרוכל הקטן המייבא בגדים במזוודה מסין ומהודו, ועד הקונגלומרטים הרב-לאומיים שמניעים עשרות אלפי עובדים. העולם נהפך מגרש משחקים אחד בעבור קהיליית העסקים, והתיירות העסקית נהפכה מנוע צמיחה מרכזי לכל העוסקים בתחום".

 

ואולם גם שלושת קודקודי התיירות שכינסנו מסכימים שהשחקן הראשי שנתן את הטון בעשור האחרון בתיירות העולמית הוא הטרור.


השפיע יותר מכל על התיירות והתעופה בעשור שחלף (צילום: AP)

 

"ישנה רגישות הולכת וגוברת של תעשיית התיירות לכל משבר", מסביר רומנו. "המשבר המעצב - החשוב מכולם בעשור הזה - היה כמובן אסון התאומים ב-11 בספטמבר. הגלובליזציה מביאה לידי כך שאפקט הפרפר משפיע על כל התעשייה העולמית.

 

"משבר בריאותי, דוגמת מגפות הסארס או שפעת החזירים, משברים ביטחוניים דוגמת טרור ומלחמות, אסונות תעופה וכמובן משברים כלכליים ומשבר אנרגיה - כל אלה יוצרים תנודתיות חריפה, חוסר ודאות, קושי לתכנן לטווח ארוך וחוסר יציבות כלכלית של כל גורמי התעשייה".

 

העשור שהיה: מההייפ של האפיפיור הקודם ל"עופרת יצוקה"

אוקיי, אז אחרי שהבנו איך נראה העולם, מה בדיוק קרה כאן אצלנו, בחצר האחורית והקטנה שלנו? לדברי מושקוביץ, נהפכנו הרבה יותר ספונטניים בעשור שחלף, והוא מגבה את דבריו בסקר של "הדקה ה-90", ולפיו בשנת 2000 רק 7% מהישראלים העידו על עצמם שתיירות ספונטנית מתאימה להם, לעומת 23% ב-2009.

 

גם פתאל תומך בדעה הזו, וטוען בשיחה עם ynet שגילינו את חדוות הגיחות הקצרות לחו"ל בתדירות גדלה והולכת. כיאה למי שהתרגל למעוף הציפור, רומנו בוחר לראות את התמונה הרחבה מלמעלה.

 

"זה היה עשור שראשיתו בתקווה לסיום הסכסוך ובביקור האפיפיור הקודם, שצלל בתוך פחות משנה לאירועי האינתיפאדה שנמשכו כ-4 שנים, להשפעות האזוריות של המלחמה בעיראק, למבצע חומת מגן, מלחמת לבנון השנייה ומבצע עופרת יצוקה. כל אלה בלמו שוב ושוב את המגמה המבטיחה של צמיחת התיירות לישראל", גורס רומנו.


שוב ושוב נבלמה הצמיחה. פגיעה במלחמת לבנון השנייה (צילום: ירון ברנר)

 

"מנגד, במחצית השנייה של העשור הוכפלה הקיבולת של חברות התעופה הזרות בישראל - לעתים בצורה בלתי-מבוקרת ותוך רמיסת האינטרסים ויכולת התחרות ההוגנת של החברות הישראליות. פתיחת השמיים הביאה לירידת מחירים, ובאופן נקודתי להגדלת התיירות לישראל, ואולם היא עדיין לא מימשה את הציפיות שתלו בה בכל הקשור להאצת התיירות לארץ, וחלק מהחברות שהגיעו נטשו, לא לפני שנהנו מסובסידיה מממשלת ישראל.

 

"המאפיין השלישי הוא הצמיחה הכלכלית וההיי-טק. למרות המשברים הביטחוניים, העשור האחרון סימן את פריצת הגבולות של קהילת העסקים הישראלית לעולם. ישראל היא קטר היי-טק מוביל, שמושך אחריו את המשק כולו לפריצת גבולות. בעקבותיו צועדים, בין השאר, הנדל"ן, היהלומים, התעשיות הביטחוניות והמזון. קהילת העסקים הישראלית נושאת את עיניה לעולם, והתיירות העסקית צומחת בהתאם".

 

אז מה היה עיקר ההבדל בין העשור הראשון של המילניום השלישי לעשור שחתם את המאה ה-20?

 

מושקוביץ טוען שעיקר השוני הוא באופיים של הטיולים המאורגנים. "לאחר אסון התאומים המחירים ירדו, וזה גרם לישראלים לצאת לחו"ל יותר פעמים, אבל לגיחות יותר קצרות. טיולים מאורגנים של 30-21 יום כמעט נעלמו, ומנגד עלו הטיולים הקצרים לשבוע עד 10 ימים, דוגמת 'טיולי כוכב' או טיולים בהדגש של מדינה אחת או שתיים".

 

רומנו שב ומדבר על העולם לפני כניסת האינטרנט ואחריו. "בעשור האחרון נהפך העולם לכפר גלובלי בזכות מהפכת התקשורת, בראשה האינטרנט. היו שניבאו שהתקשורת הזמינה תפחית את התנועה הפיזית של התיירות העסקית והתיירותית. שיחות וידאו יחליפו פגישות עסקיות ויקרבו קרובים ורחוקים באופן שיצמצם נסיעות למפגשים משפחתיים.

 

"מה שקרה הוא בדיוק להיפך, הגלובליות העצימה את התחושה שהעולם קטן והפחיתה חסמים פסיכולוגיים מנסיעות. היכולת לטייל באמצעות google earth, לסרוק ולחפש לבדך אלטרנטיבות לטיולים, לסדר בעצמך את סידורי הנסיעה, לבחון בעיניך את חדרי המלון, לצ'וטט ולהתכתב עם אנשים מעבר לים - כל אלה רק יצרו תיאבון למפגשים פנים-אל-פנים, למגע בלתי-אמצעי עם מקומות ועם אנשים. הנסיעה מכל מקום לכל מקום כבר אינה נתפסת כמבצע מורכב המצריך היערכות ושהייה ארוכה, היוועצות במומחים וסידורים מורכבים".


איזה עולם קטן. הגלובליות הסירה מחסומים רבים (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

פתאל בוחר להיצמד למחיר, שלדבריו שינה את כל כללי המשחק. "שירותי התיירות נהפכו יותר עממיים ונגישים - מטיסות צ'רטר זולות ועד למלונות. פעם היו מעט בתי מלון; כיום יש היצע גדול יותר והמחיר בהתאם, וזה מה שגרם לצמחיה בכמות התיירים בעולם כולו".

 

מה השתנה במפת התיירות העולמית בעשור האחרון?

 

"כמו בכלכלה העולמית, כך גם בתיירות העולמית, המזרח הרחוק נותן את הטון", טוען רומנו. "סין נהפכה מדינה מתויירת ומתיירת בקצב הצמיחה הגבוה ביותר בעולם. ההשקעות הגדולות ביותר בתעופה, במלונאות ובאטרקציות מתרחשות במזרח הרחוק.

 

"ארצות הברית ומערב אירופה שומרות עדיין על מעמדן, ואולם המזרח הרחוק נהפך יותר-ויותר לסמן הימני של התעשייה העולמית בכל הקשור לסטנדרטים התיירותיים, לספי הגירויים התיירותיים ולהשקעות. לצד אלה עלתה על המפה גם רוסיה כמדינה המייצאת ומייבאת תיירות, בעיקר כתוצאה מצמיחתו של מעמד בינוני רחב היקף".

 

ומה קרה לנו, כצרכני תיירות, בעשר שנים שחלפו?

 

"השתדרגנו", משיב פתאל, "נהפכנו צרכנים יותר מתוחכמים ויותר אניני טעם - שדורשים יותר. זה הולך ביחס ישיר עם הגידול בשאר מוצרי הפנאי. זו הסיבה שבתי המלון כיום צריכים ליישר קו עם דרישות הלקוח הישראלי ולהציע אוכל טוב יותר, שירותים רחבים יותר דוגמת מכון כושר ואזורי ספא, שלא היו נפוצים בעשור הקודם. הכל התחדד לכיוון השדרוג".

 

רומנו ממשיך לטעון שהאינטרנט אשם (כמעט בהכל). "צרכן התיירות הישראלי שואב מידע בקנאות מהאינטרנט. נטייתו של הצרכן הישראלי בכל תחום להיות מושפע מחוות דעת של אחרים ולאמץ טרנדים הואצה בעשור האחרון כתוצאה מחדירת האינטרנט. בהרגלי הקנייה והצריכה שלו הצרכן הישראלי עדיין שמרן, ואולם הוא מגבש את החלטותיו, בודק חלופות ומשווה מחירים בדרך שונה מזו שנהג בה בעבר. הישראלי הוא תייר מתוחכם, אך שמרן".

 

בסוגיית להיטי העשור שחלף שוררת תמימות דעים בין השלושה. בשורה התחתונה מתברר שאנחנו די אוהבים להישאר קרובים לבית ולקבל כמה שיותר. "טורקיה, ובעיקר אנטליה ואתרים אחרים לאורך החוף דוגמת מרמריס ובודרום היו הלהיט השליט של העשור האחרון", קובע מושקוביץ.


"סדר לי משהו קרוב". חוף באנטליה (צילום: אחיה ראב"ד)

 

"מלונות בוטיק ושיטת 'הכל כלול' הם החידוש של שנות ה-2000", גורס פתאל. רומנו מסכים, אבל בוחר לפרוש כנף קצת הלאה. "כמובן שטורקיה יצרה שינוי אדיר בכל הקשור להרגלי הנופש של הישראלי, והחליפה במידה רבה את תיירות הפנים. נוסף עליה, המזרח הרחוק עלה במלוא העוצמה על מפת התיירות הישראלית, בעיקר תודות לטיסות הישירות.

 

"תאילנד נהפכה מיעד אקזוטי מרוחק להרפתקנים לחלופה לגיטימית לטורקיה לנופש משפחתי. ארצות הברית הייתה תמיד יעד אטרקטיבי, ואולם העשור האחרון האיץ את המגמה בזכות הירידה במחירי הטיסות, הפחתת חסמי הנסיעה ובעיקר שחיקת ערך הדולר בעולם ובישראל".

 

האם יש אלמנטים תיירותיים שנמחקו מהמפה בעשור האחרון?

 

"בשל המצב הגיאו-פוליטי, אתרים כמו סיני, מצרים וירדן כמעט ונמחקו כליל ממפת התיירות של הישראלים, למעט המגזר הערבי", אומר מושקוביץ. פתאל בוחר לדבר על סוכני הנסיעות שנאלצו להתאחד ולשנות צורה בגלל כניסת האינטרנט. "כבר אין את המשרד הקטן של סוכן הנסיעות השכונתי, שהיינו מגיעים אליו ומסתכלים בתאווה בברושורים הצבעוניים, שחשפו לנו שתי תמונות מהחופשה המתוכננת. כיום האינטרנט מראה לך הכל".

 

רומנו נזכר איך בשנות ה-70 יצאנו לראות את כל אירופה בשלושה שבועות. "השינויים התרבותיים והדמוגרפיים מביאים לשחיקת התיירות המסורתית של טיולי קבוצות ממושכים על פני כמה מדינות. סוג התיירות הזה עדיין קיים כשמדובר ביעדים ארוכים ומורכבים, ואולם כמעט ונעלם ביעדים קצרים ובינוניים, או בתיירות ליעדים ממוקדים".

 

העשור החדש: בין קצה ה-Low Cost לקצה הפרימיום

אז מה יהיה? מה צפוי לנו בעשור הקרוב - מה יהיו הלהיטים, ומה נמצא בסכנת הכחדה? פתאל טוען שמה שהיה הוא פחות או יותר מה שיהיה. "אירופה הקלאסית וארה"ב ימשיכו לשלוט במפת התיירות, כמו גם טורקיה, שלמרות הכל תמשיך להיות יעד אטרקטיבי במיוחד בעבור הישראלים".

 

רומנו לא צופה עתיד מזהיר לסוכני הנסיעות. "ההנחה הרווחת שסוכני נסיעות ייעלמו מהעולם אינה מקובלת עליי. אין ספק כי מקומו של האינטרנט כערוץ מידע יהפוך אבסולוטי, וכי נתח המכירות המקוונות יגדל באופן ניכר. עם זאת, שטף המידע והגודש יחדד את הצורך של הצרכן להישען על מומחה המסייע לו לסנן את המידע, להתמקד במה שטוב בעבורו ולסייע לו בתהליך קבלת ההחלטות.

 

"סוכנים ששימשו כרטיסנים בלבד יעברו מהעולם. יתחזקו סוכנים המייצרים ערך מוסף תוכני ושירותי אמיתי, תוך שהם משכללים את הערוצים המקוונים שלהם. רובוטים אינטרנטיים ומנועי תיירות מתמחים ימשיכו בצמיחתם המואצת, ויסייעו לצרכן לסנן ולמקד את חיפושיו. חלקם בעוגת המכירה ילך ויגדל בהתאמה.


סוכני הנסיעות לא ייעלמו, אלא ישתכללו (צילום: index open)

 

"בכל הקשור לטרנדים ולהיטים אנו עדים לצמיחת תיירות הקוויקי החווייתית. תיירות של יומיים-שלושה, הממוקדת בחוויה ספציפית מתחומי הספורט, תרבות, מוזיקה או שופינג. תיירות הבריאות והקוסמטיקה תצמח בקצב מהיר. אנשים ינדדו ברחבי הגלובס לעשות תיקונים קוסמטיים בגופם או לנצל זמינות ומחירים של מערכות בריאותיות במדינות שונות על מנת לעבור ניתוחים בריאותיים שקשה לבצע במדינת האם.

 

"כל מפגש מתמשך עם הצרכן בשדה התעופה, במטוס, ברכבת או במלון יהפוך הזדמנות מכירה שתנצל את זמינות אמצעי התשלום המהירים והאלקטרוניים על מנת להציע לצרכן מוצרי Impulse. תתפתח ותצמח תיירות נישה אקזוטית ויוקרתית, המתבססת על חבילת מימוש פנטזיות התפורה למידותיהם המדויקות של הצרכנים.

 

"התיירות העסקית תמשיך להתרחב ולתפוס נתח גדל והולך במחזור ההכנסות של העוסקים בתחום. תעשיית התעופה תתמקד בשני הקצוות - קצה ה-Low Cost וקצה הפרימיום. חברות שלא יגבשו זהות ומיצוב תואם ילכו ויישחקו משני הקצוות הללו".

 

גם מושקוביץ מאמין שהאינטרנט יהפך שחקן מרכזי יותר-ויותר במפת התיירות. "לצד האינטרנט תגבר הדרישה לחברות שמציעות תיירות זולה, ולמוצרים שהם כביכול זהים. יהיו עשרות מחירים שונים. זה ישלוט בעיקר בתחום הטיסות ובתי המלון".

 

מה יקרה לתיירות בישראל בעשור הקרוב?

 

פתאל טוען כי הגידול בתיירות נכנסת ימשיך להיות תלוי בעיקר במצב הביטחוני. "יכול להיות שההשפעה תקטן, כי העולם למד לחיות עם מצבים משתנים, וכבר אין בעצם מקום בטוח בעולם . מצד שני, בכל מקום יש דרישה לבוא ולבקר בישראל. לכן אני צופה עדנה ומנבא שיקומו עוד ועוד בתי מלון".

 

גם מושקוביץ צופה צמיחה, ואולם לטענתו זה יקרה דווקא תודות למעבר לשבוע עבודה מקוצר בן 4 ימים. "זה יגרום לגידול משמעותי של צריכת הנופש בארץ ובחו"ל".

 

רומנו פסימי יותר. "התיירות לישראל תמשיך להיות מושפעת מההתפתחויות הגיאו-פוליטיות. מלחמה אזורית או מקומית והמשך שחיקת דימויה של ישראל בעולם אינם מנבאים טובות. לצד זאת, המציאות באזורנו נזילה ושינויים דרמטיים יכולים להתרחש באחת. קיים פוטנציאל גדול מאוד לתיירות לישראל. אם תתפתחנה מגמות גיאו-פוליטיות חיוביות, הפוטנציאל הזה יתממש לרווחת תעשיית התיירות המקומית כולה".

 

ומה יקרה לנופש של "עמישראל" בעשור הקרוב?

 

מושקוביץ צופה גידול בתיירות נושאית. "צמיחה מתמדת של טיולי ג'יפים, אופניים, חופשות המשלבות אירועי ספורט או תרבות. גם במגזר הדתי תהיה עלייה, שתשפיע גם על המגזר החרדי. כמו כן תהיה עלייה בצריכת מוצרי תיירות בקרב המגזר הרוסי, הערבי ובקרב הגמלאים".

 

רומנו: "התיירות העממית הישראלית תמשיך להתמקד באגן הים התיכון ובבלקן. התיירות המשפחתית תטוס לארצות הברית, ויותר אנשים יטוסו למזרח - בעיקר לתאילנד ולהודו. במקביל תגדל התיירות האקזוטית יותר לאזורים כמו דרום ומרכז אמריקה, בעיקר בזכות פתיחת הקו הישיר החדש של אל על לסאו פאולו".

 

ומה חושב האיש שיש לו בית מלון כמעט בכל עיר? "התייר הישראלי ימשיך להיות תזזיתי" מסכם פתאל. "זה תייר שרוצה המון, צורך המון - ויודע ליהנות מהחיים. כשהישראלי יוצא לחופשה הוא חי עד השקל האחרון. בעיניי זה תייר נהדר שיודע לקחת את החיים באהבה ובשמחה".

 

שמעתם? למה אתם מחכים? ארזתם לבד? נסיעה טובה ועשור מהנה!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוד פתאל
חיים רומנו
צילום: סיון פרג'
צילום: ירון ברנר
צביקה מושקוביץ
צילום: ירון ברנר
מומלצים