שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה לאכול כדי להפחית את הסיכון לשבץ מוחי?
    השמנה, עישון, סוכרת ויתר לחץ דם גורמים לעלייה בסיכוי ללקות בשבץ מוחי, גם אצל צעירים. בחירה בתפריט מתאים יכולה להקטין משמעותית את הסיכון. דגים וחלב דל שומן בפנים, בשר ומשקאות ממותקים - עדיף להשאיר בחוץ

    שבץ מוחי הוא האירוע הקרדיו-ווסקולרי המפחיד ביותר גם עבור חולים במחלות לב וכלי הדם, אך גם עבור אנשים בריאים. אף על פי ששכיחותו ירדה בין השנים 1970 ל-2008 ב-42%, כנראה בשל עלייה במודעות הציבור לסכנות הנובעות מגורמי סיכון כגון עישון ויתר לחץ דם, הוא עודנו הגורם השני למוות ברחבי העולם.

     

    כתבות נוספות על שבץ מוחי:

     

    יותר חולים צעירים

    כיום, שבץ מוחי אחראי בכל שנה ל-4.4 מיליון מקרי מוות מתוך 50.5 מיליון מקרים (9%), והסיכון ללקות בו עולה עם הגיל. בשל כך הוא נחשב למחלת הגיל השלישי, אולם בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור החולים הצעירים.

     

    הסיבה לכך היא כנראה עלייה בשכיחות גורמי סיכון כגון השמנה, סוכרת ויתר לחץ דם. הסיכון של אנשים בעלי יתר לחץ דם ללקות בשבץ מוחי גבוה פי שבעה, ובחולי סוכרת הסיכון גבוה פי שניים וחצי.

       

    על פי סקירה שהתפרסמה בגיליון ינואר 2012 של Lancet Neurology, לתזונה נבונה חשיבות רבה בהשפעה על הסיכון לשבץ מוחי. בהקשר זה, איזון בין צריכה קלורית לבין הוצאתה והאיכות הכוללת של התפריט משפיעים יותר מאשר מוצרי ורכיבי מזון ספציפיים. 

     

    הגורם הראשון לסיכון הוא מצבי תזונה קיצוניים, שלא על כולם יש לנו שליטה: תת-תזונה בתקופות מוקדמות יותר של החיים מגבירה את הסיכון לשבץ מוחי בשלב מאוחר יותר. אכילה מופרזת מגבירה את הסיכון באותה מידה, בשל היותה גורם להשמנה, ליתר לחץ דם ולסוכרת. 

     

    הסיכון של אנשים עם יתר לחץ דם ללקות בשבץ גבוה פי 7 (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
    הסיכון של אנשים עם יתר לחץ דם ללקות בשבץ גבוה פי 7(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    תוספי תזונה לא בהכרח עוזרים

    אף שמחסור בוויטמינים מקבוצת B ובוויטמין D קשורים בשכיחות גבוהה יותר של שבץ מוחי, תוספת שלהם ושל נוגדי החמצון בטא קרוטן, ויטמין C וויטמין E, לא הוכחה כתרופת מנע.

     

    מחקר שעקב במשך שנים אחרי כ-250,000 מבוגרים, מצא שצריכה גבוהה יותר של אשלגן מביאה לירידה של 21% בסיכון ללקות בשבץ מוחי. דרושים ניסויים נוספים כדי לאשש השפעה ארוכת טווח של צריכה מוגברת של אשלגן, אך הם כנראה לא ייערכו בגלל קשיים טכניים ובעיות אתיות. 

     

    לגבי השפעת תוספת סידן, עם ובלי ויטמין D, ממצאי המחקרים עד כה סותרים. חלקם טוענים שהתוספת מגינה משבץ מוחי, וחלקם טוענים שלא רק שהיא אינה מגינה, היא אף מעלה את הסיכון ללקות בו.

     

    על גורם אחד אין ויכוח: מלח. צריכה גבוהה שלו (חמישה גרמים ליום בממוצע) לאורך זמן מעלה את הסיכון לשבץ מוחי ב-23%. ירידה בצריכת מלח בכשני גרמים (חצי כפית) ליום קשורה בירידה של 20% באירועים קרדיו-ווסקולריים.

     

    בארצות הברית מעריכים כי ירידה מתונה של כלל האוכלוסייה בצריכה של עד שלושה גרם מלח (המכיל 1.2 גרם נתרן) ליום תביא לירידה של 50% במספר המקרים החדשים של שבץ מוחי - השפעה דומה לזו של ירידה בשימוש בטבק, בהשמנה וברמות הכולסטרול.

     

    בשר אדום, מפתה בעבור חלקנו, אבל לא מומלץ להגזים  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    בשר אדום, מפתה בעבור חלקנו, אבל לא מומלץ להגזים (צילום: shutterstock)
     

     

    מזון ושתייה: המומלצים והמסוכנים

    • דגים: הגדלת הצריכה של דגים ב-3 מנות לשבוע קשורה בירידה של 6% בסיכון לשבץ מוחי.

     

    • פירות וירקות: אכילת יותר מחמש מנות ביום קשורה בירידה של 26% בסיכון לשבץ מוחי.

     

    • בשר: כל מנה יומית קשורה בעלייה של 24% בסיכון לשבץ מוחי.

     

    • חלב דל-שומן: צריכתו קשורה בסיכון מופחת לשבץ מוחי בהשוואה לחלב מלא.

     

    • שוקולד: צריכת כמות גדולה קשורה בירידה של 29% בסיכון לשבץ מוחי.

     

     

     

    • משקאות ממותקים: צריכה גדולה קשורה בעלייה בשכיחות השמנה, סוכרת, תסמונת מטבולית ומחלת לב כלילית, אך אין נתונים מהימנים לגבי הקשר לשכיחות שבץ מוחי.

     

    • דגנים מלאים: צריכה גדולה קשורה בירידה של 21% של אירועים קרדיו-ווסקולריים, עם נטייה לא מובהקת לירידה בסיכון לשבץ מוחי.

     

    מחקרים על דיאטות בריאות, כמו הדיאטה הים תיכונית ודיאטת DASH, לעומת הרגלי האכילה המערביים

    מראים שהדיאטות הללו קשורות בירידה בסיכון לשבץ מוחי. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים כדי לקבוע איזה דיאטות ישפיעו בצורה הטובה ביותר.

     

    הסביבה שבה אנו חיים במדינות המערביות תורמת לצריכה מוגברת של מלח ואנרגיה, ופחות להוצאתה. ייתכן שהשינוי הגדול יגיע מצעדים שנוקטות ממשלות כדי להקטין את כמות המלח במוצרים.

     

    במקביל, גם הגברת המודעות לתזונה מאוזנת ומגוונת יחד עם פעילות גופנית יכולה לסייע לכל אחד להרגיש יותר טוב.  

     

    הכותבת היא דיאטנית PhD RD, מנהלת תחום תזונה נבונה, האגודה לבריאות הציבור




     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אורח החיים המערבי גורר צריכת קלוריות מיותרות
    צילום: shutterstock
    מומלצים