שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: shutterstock
    צרכנים נדהמו: חשבונות החשמל שלנו הוכפלו
    גל הקור והתייקרות החשמל ב-15% עשו שמות בחשבון החשמל האחרון: צרכנים רבים נדהמו לגלות חיובים גבוהים במיוחד כמו 1,700 שקל לזוג ו-2,000 שקל למשפחה. אם לשניים: "אין לי תינוק בבית, אני בהלם. יש לי רק רדיאטור קטן. זה ממש מפחיד". גם אתם הופתעתם? שתפו אותנו בטוקבקים

    תדהמה בחשבון החשמל: צרכנים ברחבי הארץ הזדעזעו לגלות כי חשבונות דצמבר-פברואר גבוהים מאוד מהרגיל, חלקם פי 2 ופי 3. בעוד בחברת החשמל מבשרים כי סוף השבוע הראשון של מרס שבר גם הוא שיאים בצריכת החשמל, דרישת תשלום של אלף שקלים לזוג על חשמל - זה לא חלום בלהות, זו מציאות עבור לא מעט מאזרחי ישראל שהתבוננו בחשבונית וראו שחור בעיניים.

     

     

    לפי חברת החשמל, הסיבות לחשבונות שהתנפחו הן עליית מחיר החשמל לצרכן הפרטי ב-15%, בכמה גלים, ומזג האוויר הקר. שיא הביקוש החורפי לחשמל 11,100 מגוואט היה ב-22 בינואר והיווה שיא חורף של כל הזמנים. ב-29 בפברואר, הביקוש עמד בשיאו על 11,000.

     

    בחודשיים האחרונים, עקב גל הקור החריג והרצוף - גאו ביקושי החשמל בקרב הצרכנים הפרטיים. בחברת החשמל מוסרים שניתן לראות עלייה במספר הימים והלילות בהם הופעלו אמצעי החימום, שדלקו למשך יותר שעות, וכן הופעלו יותר מכשירים חשמלים מהרגיל.

     

    סיבה נוספת יכולה להיות "הערכת צריכה" - בחשבון הקודם שילמתם מעט מדי כיוון שלא ערכו אצלכם קריאת מונה, החודש נערכה קריאה גם עבור החודש שעבר ונתגלה ששילמתם מעט מדי? תשלמו החודש גם את יתרת התשלום על החודש שעבר.

     

    חשבון חשמל ל-4 נפשות: 2,080 שקל. חשבון לזוג: 1,700 שקל

    התוצאה: משפחה מפרדס חנה, ובה זוג הורים ושני ילדים, קיבלה חשבון חשמל של 2,080 שקל, לעומת 1,150 שקל בחשבון הקודם,עלייה של כאלף שקלים. מדובר בחשבון חשמל רגיל, קריאת מונה ולא בהערכת צריכה. "אין לי מושג למה קיבלנו חשבון עצום כזה", סיפרה ל-ynet האם. "אין מזגן בסלון, אין מזגנים בחדרי הילדים, אין לי תינוק בבית, אני בהלם. יש לי רדיאטור קטן וזה הכל. זה ממש לא ברור ומפחיד". 

        

    שירה מרחובות מספרת: "קיבלתי חשבון חשמל לפיו במשך 64 ימים צרכתי חשמל בשווי 1,700 שקל. ואני נמצאת בעבודה רוב היום! אפילו בקיץ אני לא זוכרת שקיבלתי חשבון כזה, ואז המזגן דלוק אצלי לפעמים גם 24 שעות ביממה. ביררתי והשכנים שלי קיבלו חשבונות פחות גבוהים משלי. הפעם האחרונה שקיבלתי חשבון דומה היתה בקיץ, כשישבתי חודש שלם בבית, וקיבלתי 1,500 שקל".

     

    ד' מראשל"צ קיבלה חשבון של 901.46 שקל. "זה לא הגיוני, אנחנו שתיים בדירה - לא מפעילות מזגן, שתינו מגיעות הביתה באזור 23:00-20:00 ויושבות עם מפזר חום. הדוד שלנו דולק רבע שעה וכבה מעצמו ואנחנו עושות שתי כביסות במוצ"ש. זו צריכת חשמל רגילה והחשבון הזה פשוט מדהים, בטח לנוכח העובדה שהחשבון הקודם עמד על 420 שקל, וגם אז התבאסתי, אבל אמרתי טוב בסדר, החשמל התייקר".

     

    1,400 שקל חשבון חשמל עבור דירת זוג עם נורות חסכניות

    ש' משדרות, קיבל חשבון חשמל של 944 שקל. "אנחנו זוג וממוצע חשבונות החשמל שלנו נע בין 350 ל-400 שקל. התקשרנו לחברת החשמל לשאול מה קרה ומסתבר שבבדיקה הקודמת הם לא לקחו קריאה, אלא 'הערכה על פי ממוצע'. כיוון שמחיר של החשמל עלה בכ-20% לאחרונה, וכך גם הצריכה בחודשים הקרים, יצא שהחשבון האחרון תפח, כך אמרו לנו. כך יצא שאנחנו משלמים יותר על חשמל, ובנוסף משלמים את ההפרש על החודש הקודם. ובכל זאת, איך קרה ששילשנו את החשבון?".

     

    לדירתו של גלעד מר"ג החי עם בת זוגו, הגיע חשבון חשמל של כ-1,400 שקל. החשמל בדירתי הם אותם מכשירים כבר 3 שנים - מזגן בסלון שגם מחמם, רדיאטור קטן שפועל מספר שעות ביום, דוד למים חמים, טלוויזיה, מחשב, מכונת כביסה שעובדת פעם בשבוע ומייבש שעובד פעם בשבועיים. אנחנו 2 נפשות בבית עתיר בנורות חסכניות ואנו מקפידים לכבות מכשירים חשמליים ביציאה מן החדרים. בקיצור צרכנים ממוצעים ולא בזבזנים.

     

    "החורף הנוכחי קר, אך היו חורפים קרים יותר ואני גר במרכז לא בירושלים. גם אם החשמל התייקר ב-15%, הוא לא התייקר ב-200%. התקשרתי לחברת החשמל ונאמר לי שלא מדובר בהערכה ולא בחובות עבר. נציג השירות האדיב אמר לי לבדוק את המונה ולפי המספר קבע כי זה אכן הסכום המדויק לצריכה שלנו. הוא אמר שהוא מוכן לשלוח בודק שעון תוך 30 יום, אבל בינתיים, עלי לשלם את הסכום. כל נסיונות להתווכח עלו בתוהו. נציגה אחרת אמרה כי גם היא קיבלה חשבון כפול. אני לא מוכן לשלם את הסכום לפני בדיקה משום שאני חושש שנפלה פה טעות בחישוב".

      

    בשורה רעה: גם מרס יהיה יקר, שבר שיאי ביקוש

    לפי חברת החשמל, בסוף השבוע האחרון, שעלויותיו יבואו לידי ביטוי רק בחשבון החשמל הבא, נשברו שיאי הביקוש לחשמל לימים שישי ושבת.

     

    ביום שישי, 2 במרס, 18:15 - נצרכו 9,640 מגוואט, כשהשיא הקודם של ימי השישי אירע ב-13 בינואר השנה ועמד על 9,600 מגוואט. בשבת, 3 במרס, 19:15 - נצרכו 9560 מגוואט, כשהשיא הקודם של ימי השבת החשמליים היה ב-14 בינואר, ועמד על 9,390 מגוואט.שיאי הביקוש שקדמו לשנה זו נרשמו ב-2008, אז שיא הביקוש לימי שישי עמד על 8,100 מגוואט, ועבור ימי שבת: 8,700 מגוואט.

     

    סך כל צריכת החשמל בסוף השבוע הנוכחי יום ו' , 2.3 - 185 מליון קוט"ש יום שבת, 3.3 - 174 מליון קוט"ש ביום ו', ה-13.1 השנה - סופקו 187 מליון קוט"ש - שיא הביקוש של סופ"ש ממוצע הצריכה יומי - ליום חורף; ימי ו' חורפיים: 175 מליון קוט"ש; ימי שבת חורפיים - 170 מליון קוט"ש.

     

    "כשהחשבון היה נמוך לא התלוננתם"

    מחברת החשמל נמסר בתגובה: "מבדיקת המקרים עולה כי בשלושה מקרים (שירה מרחובות, ד' מראשל"צ וש' משדרות מ.ק) נובע הסכום עקב הערכות בצריכת החשמל (בחשבון הנוכחי, או בחשבון הקודם) ואילו בשניים האחרים (המשפחה מפרדס חנה וגלעד מר"ג) מדובר בצריכה גבוהה יותר של הלקוחות בהשוואה לחודשים קודמים.

     

    "בהערכת צריכה, חברת החשמל עורכת חשבון על בסיס הערכה של צריכת החשמל, בכפוף לאמות המידה לשירות המופקות על ידי 'הרשות לשירותים ציבוריים חשמל', כשהחישוב נעשה על פי נוסחאות סטטיסטיות. בין שאר הפרמטרים עליהם מתבססת הנוסחה: שימושי עבר ו/או שימוש ממוצע של לקוחות באזור האספקה.

     

    "חשוב להדגיש, כי לקוח המסתייג מחשבון הערכה הנשלח אליו לתשלום, רשאי למסור קריאה של מונה החשמל באמצעות אתר האינטרנט, מוקד 103 או באמצעות הפקס. לאחריו, מפיקה החברה ללקוח/ה חשבון מתוקן. ‬

     

    "ההערכות נעשות עקב חוסר גישה חופשית למונה (המותקן בתוך הדירה) או עקב מחסור זמני בקוראי מונים ( עקב מחלה, שירות מילואים וכו'). המודל הסטטיסטי להערכת הצריכה מתבסס על הצריכה למעשה של הלקוח עצמו באותו מקום צרכנות בעבר. סטטיסטית, שיעור ההערכות הגבוהות דומה לשיעור ההערכות הנמוכות, אך רוב הפניות לחברה הינן בגין הערכות גבוהות.

     

    "בכל מקרה, אם הלקוח שילם בהערכה סכום נמוך מהצריכה בפועל - הדבר יתוקן בחשבון החשמל הבא, וכך גם אם שילם יותר: בחשבון החשמל הבא יוחזר הסכום ויקוזז מהחשבון. הצרכן לא ישלם שקל אחד יותר מהצריכה שצרך.

     

    "הרדיאטור זולל חשמל ולכן ייקר את החשבון"

    "במקרה של גלעד, אכן חשבון החשמל עלה משמעותית לעומת החשבונות הקודמים. צריכת החשמל כמעט והוכפלה. יוזכר, כי בחודשיים אלה שררה טמפרטורה נמוכה ביותר והפעלת אמצעי החימום היתה ממושכת בהרבה מאשר בחודשים קודמים. כמוכן, הלקוח מציין כי בדירתו 'רדיאטור המופעל מספר שעות מדי יום' - צריכת החשמל של רדיאטור גבוהה מאוד וככל הנראה בחודשיים שלגביהם הוגש החשבון הרדיאטור פעל שעות רבות יותר מחודשים אחרים.

     

    "אם הלקוח יהיה מעוניין בכך גם לאחר הסבר זה, נציג של חברת החשמל יוכל לבדוק את מונה החשמל בדירתו כדי לוודא תקינותו. גם במקרה של המשפחה מפרדס חנה, שימושי החשמל בדירה כמעט שהוכפלו ביחס לחשבון החשמל שלפניו, ומכאן התשלום הגבוה יותר".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים