שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    צוואת האדמו"ר מויז'ניץ: דברו בבית יידיש

    בני משפחתו של האדמו"ר מויז'ניץ פרסמו חלקים מצוואתו, שבה הוא קורא לתלמידיו ולחסידיו לייסד "בית חסידי אמיתי", להקפיד על הצניעות - ולהיזהר מה"תאווה" לחבוש פאת בלורית הצצה החוצה. מבניו - שהתחרו על מקומו - הוא מבקש להרבות שלום

    אחרי מות – הצוואה נחשפת: משפחת האדמו"ר מוויז'ניץ, רבי משה יהושע הגר, שהלך לעולמו בשבוע שעבר, החליטה לפרסם קטעים מצוואתו, המיועדים לכלל תלמידיו וחסידיו, שכוללים דברי חיזוק רוחניים וקריאה להישמר בענייני הצניעות.  עוד בצוואה, קריאה אקטואלית במיוחד לבניו ובנותיו - המפולגים לחצרות שונות - להימנע ממחלוקת.

     

    עוד בערוץ היהדות  - קראו:

     

    באחד מסעיפי הצוואה מפציר האדמו"ר מויז'ניץ ז"ל בתלמידיו ובחסידיו להתמיד בלימוד התורה "ולהגביר חינוך בניכם ובנותיכם בדרך התורה והחסידות שזו שאיפתי החזקה". הוא מבקש להוסיף כל יום בלימוד תורה ומעשים טובים, ולחנך את הילדים שלא לזוז מדרכי אבות.

     

    האדמו"ר אף מפרט כמה מההלכות והמנהגים החשובים בבית החסידי, כשהוא מדגיש את עניין הצניעות ומבהיר כי על הנשים ללכת בכיסוי ראש, ולא לחבוש פאת בלורית הצצה החוצה. על כך הוא אומר כי "צריך להיזהר מעוון הזה מאוד מאוד".

     

    עוד הוא כותב כי חשוב שבבתי החסידים השפה תהיה יידיש, ולא עברית - ומיד לאחר מכן מבהיר: "העיקר שהבית שלכם יהיה בית חסידי אמיתי, ללא התחכמויות".

     

    הבן הבכור נושל - והוחזר

    צוואת האדמו"ר מוויז'ניץ נכתבה לראשונה ב-1984, אך כעבור 18 שנה, ב-2002, נעשו בה שינויים - זאת בעקבות פיוס היסטורי עם בנו הגדול, רבי ישראל, שבמשך שנים ארוכות היה מורחק

    מקריית ויז'ניץ ומבית אביו בשל סכסוך משפחתי-קהילתי.

     

    ההערכה היא כי בגרסה הראשונית של המסמך נישל האב את בנו מנכסים ומסמכויות הנהגה שיועדו לו כבן הגדול, האמור באופן טבעי לרשת ולהמשיך את השושלת. לאחר קבלתו בחזרה לחיק המשפחה והחסידות, תיקן זאת האדמו"ר והעניק לו אותם מחדש.

     

    לאור זאת נראה כי הרב הגר ייחד חלק מהצוואה למסר פנים-משפחתי. בבקשה מ"בניי ובנותיי היקרים", וכן מידידיו ומתלמידיו, כתב: "אל תטו אוזן לפיתוי היצר לעשות קטגוריא ולהתלבש באיצטלא של חסידות ויראת שמים ולעורר קנאה ‫שנאה ותחרות חס וחלילה, כי זה עוון גדול...

     

    "אדרבה, תשתדלו שכל אחד ואחד יעשה יותר מכפי יכולתו וכוחו להרבות שלום... השתדלו בכל עוז שתשכון ביניכם ‫אהבה, אחווה, שלום ורעות, וידידות כנה, להיות אוהבי שלום ורודפי שלום",

     

    יש אדמו"ר חדש

    ברחוב החרדי של הימים האחרונים קיימת סקרנות רבה בכל הנוגע לצוואה המלאה, והדיס-אינפורמציה חוגגת. התהיות נעות סביב שאלות כמו היכן מופקד המסמך (על פי השמועה הרווחת, אצל "פוסק הדור" החסידי, הרב שמואל וואזנר); האם

    יש בו "הפתעות" ו"חומרי נפץ" העשויים להשפיע על הסכסוך במשפחה; כמה עצמאי - בגופו ובעיקר במחשבתו - היה האדמו"ר כשחיבר את הצוואה, והאם התיקונים בצוואה יעמדו במבחן משפטי (מספרים כי אחד העדים למעמד השינוי נפטר, אך מאידך שהדבר נעשה לעיני מצלמות ובפיקוח עורך דין).

     

    כך או כך, מכיוונם של שני האחים המתחרים – רבי ישראל ורבי מנחם מנדל – מנשבים בימי ה"שבעה" רוחות פיוס, ונראה כי גם בקרב חסידיו של האב המנוח השלימו כולם כי הראשון הוא "האדמו"ר מויז'ניץ" החדש, ואילו השני מנהיג קהילה מקבילה, קטנה יותר, של אותה חסידות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים