שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שומן משמין יותר מפחמימה? 6 עובדות על קלוריות
    כולם סופרים ומחשבים אותן, אבל מה המשמעות האמיתית של הקלוריות שאנו צורכים? כמה קלוריות ביום אנו צריכים לקבל מפחמימות וכמה משומנים - ועוד עובדות חשובות על קלוריות

    1. מהי קלוריה?

    קלוריה היא יחידת מדידה של אנרגיה. למעשה, זוהי כמות החום הדרושה כדי לחמם גרם אחד של מים לטמפרטורה של מעלת צלזיוס אחת יותר.

     

    המונח המדויק הוא קילו קלוריה, אך בפועל רובנו משתמשים במונח קלוריה.

     

    כל הכתבות בנושא דיאטה - בערוץ הבריאות ב-ynet:

     

    2. איך יודעים כמה קלוריות יש במזון?

    המכשיר שמודד את מספר הקלוריות במזון נקרא קלורימטר. באמצעות המכשיר מתבצעת שריפה של המזון וחישוב של מידת החום הנפלטת. כך ניתן להעריך את מידת האנרגיה, כלומר מספר הקלוריות במזון הנבדק.

     

    3. כמה קלוריות מכילים אבות המזון?

    • 1 גרם פחמימה מספק ארבע קלוריות.
    • 1 גרם חלבון מספק ארבע קלוריות.
    • 1 גרם שומן מספק תשע קלוריות.

     

    ויטמינים ומינרלים אינם ספקי אנרגיה.

     

    כשמסתכלים על המספרים קל להבין מדוע השומן משמין, כיוון שגרם אחד של שומן דחוס אנרגטית פי שניים ביחס לחלבונים ולפחמימות.

     

    4. איך מתחלקות סך הקלוריות היומיות בין אבות המזון?

    כשמדובר בתפריט יומי קלאסי לאוכלוסייה בריאה, מומלצת החלוקה הבאה:

     

    • כ-55%-60% מהקלוריות יסופקו מפחמימות כגון דגנים מלאים ופירות.
    • 15%-20% מהקלוריות יסופקו מחלבונים, כגון מוצרי חלב, ביצים, עוף, עדשים, דגים ועוד.
    • מקסימום 30% מהקלוריות יסופקו משומנים, כמו שמן זית, טחינה, אגוזים ועוד.

     

    5. איפה מאוחסנות הקלוריות בגופנו?

    המחסן הקלורי העיקרי והגדול של הגוף הוא כמובן רקמת השומן. כל קילו שומן בגופנו אוצר בתוכו 7,700 קלוריות.

     

    כאמור, גרם אחד של שומן שווה לתשע קלוריות, אך תאי שומן אינם מכילים 100% שומן, ומכאן הפער בחישוב.

     

    6. כמה קלוריות צריך כדי להפעיל את מערכות הגוף החיוניות?

    מהו קצב חילוף החומרים הבסיסי? המונח "חילוף חומרים" מתאר את מספר הקלוריות הנצרכות ביממה על ידי מערכות הגוף השונות, כולל במנוחה ובצום - אך לא כולל פעילות גופנית יזומה.

     

    ערך זה משתנה כמובן מאדם לאדם, ותלוי בגורמים רבים, בהם מין, משקל, גיל, גובה, גנטיקה, מצב הורמונלי ועוד.

     

    מעבר לחישוב הקלורי היומי, חשוב לציין שישנה משמעות רבה למקור הקלוריות ולפיזור שלהן על פני היום. יש שוני מהותי בין צריכת כל הקלוריות היומיות בארוחה אחת או בפיזורן על פני חמש-שש ארוחות.

     

    לסוג הקלוריה הנאכלת, למקורה ולאיכותה יש השלכות הנוגעות לבריאות הגוף ולמשקלו, וטעות היא לחשוב שקלוריה היא קלוריה ולא משנה מהיכן הגיעה.


    הכותבת היא דיאטנית קלינית וספורט B.Sc.Nutr ברשת סטודיו C, סניף רחובות




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לסוג הקלוריה הנאכלת, למקורה ולאיכותה יש השלכות הנוגעות לבריאות הגוף ולמשקל
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מומלצים