שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מה יותר בריא: מיונז רגיל או דל שומן?

    אוכלים מיונז מופחת שומן ובטוחים שאתם עושים רק טוב לדיאטה? כדאי שתדעו שלא תמיד ההפחתה בכמות השומן הופכת את המוצר לבריא או לדל בקלוריות. אז אולי עדיף רק מיונז רגיל? הדיאטנית על דרור בדקה - וחזרה עם התוצאות

    המיונז נחשב לאחד הרטבים הכי שנויים במחלוקת מבחינה בריאותית, בשל הערכים הגבוהים של השומן, השומן הרווי והכולסטרול. במקביל, הוא אהוב מאוד ונעשים הרבה ניסיונות ליצור מוצרים דלי/מופחתי שומן עבור קהל הצרכנים שמחפש מוצר בריא יותר. נשאלת השאלה האם כל מיונז מופחת/דל באמת עדיף בצורה מובהקת על פני המקור והאם הוא נותן מענה תזונתי הולם.

     

    מה בדקנו?

    חילקנו את מוצרי המיונז לשתי קבוצות: המיונז האמיתי לעומת מוצרי מיונז מופחת/דל שומן. בכל קבוצה בחנו והשוינו את הערכים התזונתיים של כל מוצר, על מנת לראות מי מהם עדיף.

     

    מה עוד הדיאטנית בדקה?

    מלאווח בריא: יש דבר כזה?

    איזה חטיף שוקולד הכי בריא?

    איזה צ'יפס קפוא לתנור הכי בריא?

    איזה שוקולד למריחה הכי בריא?

    איזו פיצה קפואה הכי בריאה?

    איזה שניצל תירס צמחי הכי בריא?

    איזה קטשופ מהסופר הכי בריא?

    איזה שוקו מהסופר הכי בריא?

    איזה בייגלה שטוח הכי בריא?

     

    קבוצת "המיונז האמיתי"

    מוצרים בקבוצה זו מכילים כמות גבוהה מאוד של קלוריות, שומן, שומן רווי ואף מכילים כולסטרול.

      

    מיונז (הלמנס)

     (צילום: אבי כהן) (צילום: אבי כהן)
    (צילום: אבי כהן)

     

    מכיל את כמות הקלוריות הגבוהה ביותר מבין המוצרים שנבדקו, כ-687 קק"ל/100 גרם. הסיבה לכמות הגבוהה של הקלוריות היא כמות השומן הגבוהה במוצר, 76.6 גרם שומן/100 גרם, שמתוכם 10.6 גרם שומן רווי. מדובר בכמות גבוהה מאוד של קלוריות ושומנים בכלל, ובמיוחד שומן רווי

     

    קלוריות: 687

     

    חלבון (גרם): 0.9

     

    פחמימות (גרם): 1

     

    שומן (גרם): 76.6

     

    שומן רווי (גרם): 10.6

     

    כולסטרול (מ"ג): 41.7

     

    נתרן (מ"ג): 672

     

    מיונז אמיתי (היינץ)

     (צילום: יוני רייף) (צילום: יוני רייף)
    (צילום: יוני רייף)

     

    גם כאן ישנה כמות קלוריות גבוהה, מעל 600 קלוריות, כמות שומן גבוהה (65.3 גרם/100 גרם) וכמות שומן רווי גבוהה (9.6 גרם/100 גרם). גם כמות הכולסטרול לא נמוכה וצריך לקחת זאת בחשבון (65.8 מ"ג/100 גרם) בעת שימוש במוצר.

     

    קלוריות: 608

     

    חלבון (גרם): 0.73

     

    פחמימות (גרם): 4.56

     

    שומן (גרם): 65.3

     

    שומן רווי (גרם): 9.6

     

    כולסטרול (מ"ג): 65.8

     

    נתרן (מ"ג): 480

     

    מיונז אמיתי (תלמה)

     

     (צילום: אבי כהן) (צילום: אבי כהן)
    (צילום: אבי כהן)

     

    חשוב לציין כי תחת אותו שם ישנם שני מוצרים: אחד מתבסס על שמן קנולה (אליו אתייחס בהמשך) ואת המיונז הזה, עליו לא מצויין בצורה בולטת מאיזה שמן הוא מוכן. שני המוצרים מכילים כמות זהה של קלוריות (600 קק"ל/100 גרם) וזהים אף בערכים של השומן והכולסטרול. עם זאת, יש הבדל ניכר בכמות השומן הרווי בין השניים המוצרים. במיונז המבוסס על שמן קנולה יש כמחצית מכמות השומן הרווי בהשוואה למוצר השני (5.3 גרם /100 גרם במיונז המבוסס על הקנולה לעומת 10 גרם/100 גרם במיונז השני). מדובר בהבדל חשוב מאוד מבחינה בריאותית.

      

    קלוריות: 600

     

    חלבון (גרם): 0.7

     

    פחמימות (גרם): 3

     

    שומן (גרם): 65

     

    שומן רווי (גרם): 10

     

    כולסטרול (מ"ג): 54

     

    נתרן (מ"ג): 461

     

    מיונז (המותג - רמי לוי)

    גם כאן ערכי הקלוריות גבוהים (599 קק"ל/100 גרם) וכך גם ערכי השומן והשומן הרווי, בדומה לערכים של שאר המוצרים בקבוצה. יש לציין שערכי הנתרן הם הנמוכים ביותר בהשוואה לכל מוצרי המיונז שנבדקו (320 מ"ג/100 גרם).

      

    קלוריות: 599

     

    חלבון (גרם): 0.7

     

    פחמימות (גרם): 2.8

     

    שומן (גרם): 65

     

    שומן רווי (גרם): 10.4

     

    כולסטרול (מ"ג): 52.3

     

    נתרן (מ"ג): 320

     

    מיונז אמיתי משמן קנולה (תלמה)

     

    המוצר דומה מבחינת כמות הקלוריות, השומן והכולסטרול לשאר המוצרים בקבוצת ה"מיונז האמיתי", אך הכמות השומן הרווי הנמוכה יחסית במוצר, מקנה לו את היתרון התזונתי החשוב.

      

    קלוריות: 600

     

    חלבון (גרם): 0.7

     

    פחמימות (גרם): 3

     

    שומן (גרם): 65

     

    שומן רווי (גרם): 5.3

     

    כולסטרול (מ"ג): 54

     

    נתרן (מ"ג): 461

     


    מיונז - ערכים תזונתיים (ל-100 גרם)

    מיונז - ערכים תזונתיים (ל-100 גרם):
    תאור יצרן קלוריות חלבון ג' פחמימות ג' שומן ג' שומן רווי ג' כולסטרול מ"ג נתרן מ"ג
    מיונז לייט הלמנס 238 0.5 6.4 23.4 3.6 16.8 880
    מיונז הלמנס 687 0.9 1 76.6 10.6 41.7 672
    מיונז אמיתי היינץ 608 0.73 4.56 65.3 9.6 65.8 480
    מיולייט היינץ 380 1 8.2 38.2 2.82 95.4 416
    מיונז אמיתי תלמה 600 0.7 3 65 10 54 461
    מיונז אמיתי משמן קנולה תלמה 600 0.7 3 65 5.3 54 461
    מיוקל 5% תלמה 100 0.2 13.5 5 0.4 0 958
    כמויונז תלמה 265 0.3 9.5 25 3.8 0 670
    מיוקל קנולה 5% תלמה 100 0.2 13.5 5 0.4 0 958
    מיונז מופחת קלוריות המותג 270 0.8 3.8 28.1 4.8 55.4 430
    מיונז המותג 599 0.7 2.8 65 10.4 52.3 320

      

    קבוצת המיונז המופחת/דל שומן

    בקבוצה זו נמצאים מגוון מוצרים שמנסים לספק לנו מיונז מופחת שומן בדרגות שונות. עם זאת, לא תמיד הירידה בערכי השומן מספיקה על מנת להתייחס אל המוצר כמוצר דל שומן ובריא. לכן חשוב לא להתבלבל.

     

    מיונז מיולייט (היינץ)

     (צילום: יוני רייף) (צילום: יוני רייף)
    (צילום: יוני רייף)

     

    על פניו נראה שמדובר במוצר מופחת שומן שיכול להשתלב בכל דיאטה. אך לא כך הדבר. מדובר במוצר המכיל 38.2% (!) - יותר מגבינה צהובה - עם ערכים גבוהים של כולסטרול. ניתן לראות שכמות הקלוריות איננה דלה כלל ומגיעה ל-380 קק"ל/100 גרם. 

     

    קלוריות: 380

     

    חלבון (גרם): 1

     

    פחמימות (גרם): 8.2

     

    שומן (גרם): 38.2

     

    שומן רווי (גרם): 2.82

     

    כולסטרול (מ"ג): 95.4

     

    נתרן (מ"ג): 416

     

    מיונז לייט (הלמנס)

     (צילום: אבי כהן) (צילום: אבי כהן)
    (צילום: אבי כהן)

     

    כמות הקלוריות גם כאן אינ נמוכה. מדובר על 238 קלוריות ל-100 גרם והסיבה לכמות הגבוהה היא שוב אחוז השומן הגבוה יחסית (23.4 גרם/100 גרם). ערכי השומן הרווי והכולסטרול יחסית נמוכים במוצר, אך כמות הנתרן גבוהה ולא מומלצת מבחינה בריאותית (880 מ"ג).

      

    קלוריות: 238

     

    חלבון (גרם): 0.5

     

    פחמימות (גרם): 6.4

     

    שומן (גרם): 23.4

     

    שומן רווי (גרם): 3.6

     

    כולסטרול (מ"ג): 16.8

     

    נתרן (מ"ג): 880

      

    כמויונז (תלמה)

     (צילום: אבי כהן) (צילום: אבי כהן)
    (צילום: אבי כהן)

     

    כמות הקלוריות לא נמוכה, כ-265 קק"ל/100 גרם, וגם כמות השומן גבוהה, 25 גרם/100 גרם. עם זאת, המוצר מכיל כמות נמוכה של שומן רווי ואינו מכיל כולסטרול.

     

    קלוריות: 265

     

    חלבון (גרם): 0.3

     

    פחמימות (גרם): 9.5

     

    שומן (גרם): 25

     

    שומן רווי (גרם): 3.8

     

    כולסטרול (מ"ג): 0

     

    נתרן (מ"ג): 670

     

    מיונז מופחת קלוריות (המותג - רמי לוי)

    גם כאן מדובר בכמות לא נמוכה של קלוריות, כ-270 קק"ל ל-100 גרם, עם כמות גבוהה של שומן, 28 גרם/100 גרם. מכיל שומן רווי, כולסטרול ונתרן בדומה לשאר המוצרים בקטגוריה.

     

    קלוריות: 270

     

    חלבון (גרם): 0.8

     

    פחמימות (גרם): 3.8

     

    שומן (גרם): 28.1

     

    שומן רווי (גרם): 4.8

     

    כולסטרול (מ"ג): 55.4

     

    נתרן (מ"ג): 430

     

    מיוקל 5% (תלמה)

     (צילום: אבי כהן) (צילום: אבי כהן)
    (צילום: אבי כהן)

     

    ערכי הקלוריות נמוכים בצורה דרסטית בהשוואה לשאר מוצרי המיונז בקטגוריה זו. מדובר על כמות של 100 קק"ל/100 גרם, עם כמות של עד 5% שומן ומתוכם רק 0.4 גרם שומן רווי. המוצר אינו מכיל כולסטרול. הבעיה היחידה היא ערכי הנתרן הגבוהים, המגיעים ל- 958 מ"ג נתרן/100 גרם.

      

    קלוריות: 100

     

    חלבון (גרם): 0.2

     

    פחמימות (גרם): 13.5

     

    שומן (גרם): 5

     

    שומן רווי (גרם): 0.4

     

    כולסטרול (מ"ג): 0

     

    נתרן (מ"ג): 958

     

     

    מיוקל קנולה 5% (תלמה)

     (צילום: אבי כהן) (צילום: אבי כהן)
    (צילום: אבי כהן)

     

    הערכים הנמוכים של הקלוריות, השומן והשומן הרווי מספקים למוצר זה יתרון תזונתי בולט על פני שאר המוצרים בקבוצה. השילוב של שמן הקנולה במוצר מקנה לו יתרון תזונתי נוסף בהשוואה למוצר דומה של החברה (מיוקל 5%) ללא שמן הקנולה. חשוב לציין כי בשל הערכי הנתרן הגבוהים במוצר, לא מומלץ לצרוך כמויות גדולה בבת אחת.

      

    קלוריות: 100

     

    חלבון (גרם): 0.2

     

    פחמימות (גרם): 13.5

     

    שומן (גרם): 5

     

    שומן רווי (גרם): 0.4

     

    כולסטרול (מ"ג): 0

     

    נתרן (מ"ג): 958

     

    יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט ומנהלת תחום התזונה הקלינית והספורט במרכז הרפואי "מדיקס"‬





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מיונז. דל שומן לא בהכרח בריא יותר
    צילום: MCT
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים