שתף קטע נבחר

 

בן הרב עובדיה: לחתן חילונים עם עדים פסולים

כדי למנוע מצב שבו אשה נשואה תלד לגבר זר, מציע הרב יעקב יוסף לחתן זוגות ללא רקע דתי באמצעות עדים פסולים - וכך לא ייחשבו נשואים. "זה פתרון גרוע, אך עדיף מממזרים", הסביר

הרב יעקב יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, קרא השבוע לרבנים לערוך חופות עם עדים פסולים, במקרה שלבני הזוג אין רקע דתי ויש חשש שלא ישמרו אמונים זה לזה. כך, אם האשה תתעבר מגבר אחר - הרי שהילד לא יהיה ממזר.

 

 

עוד בערוץ היהדות  - קראו:

 

בשיעורו השבוע אמר הרב יעקב יוסף אמר כי על עורך החופה "לראות עם מי יש לו עסק", ואז לבחור בדרך הרצויה: "אם הם קרובים למסורת, ואין סיבה לחשוב שהאישה תהרה לגבר אחר, יעשה חתונה כדת משה וישראל... אבל לפעמים, כשיש סימני שאלה - לא למהר לקחת שני עדים כשרים. אלא ייקח עדים פסולים ויגיד 'רק הם העדים'... יקדים רפואה למכה".

 

בנו של מנהיג ש"ס, שלימד חלק ממסכת "קידושין" בתלמוד, הסביר כי ברגע שהעדים פסולים, הרי שהנישואין לא תקפים מעיקרם, ואם הייתה בגידה - הרי שזו נעשתה כלפי חבר או חברה, ולא כלפי הבעל או האישה. הוא מעיר כי הפתרון המוצע אינו טוב, ואפילו גרוע, אבל זהו "הרע במיעוטו".

 

הרב יעקב יוסף העלה את הצעתו נוכח ההידרדרות המוסרית בישראל, כראות עיניו. לדבריו, עד לדור האחרון, היה מקובל אצל כולם כי לא בוגדים - אלא שמאז שהאינטרנט הפך נפוץ בכל מקום: "גולשים, מכירים פרצופים חדשים, ואישה שהתקוטטה עם בעלה מכירה מישהו אחר, והשם ירחם, לא תמיד יש לה סבלנות לחכות עד שתקבל גט, ולפעמים יש אסונות".

 

גלגל הצלה

עצת הרב יוסף, כך העיד, נסמכת בין היתר על מאמר של הרב הספרדי הראשי לישראל לשעבר, אליהו בקשי-דורון, שבכרך 25 של "תחומין" (מכון "צמת") כתב מאמר התומך בנישואים אזרחיים.

 

בשיעורו, הרב יעקב יוסף לא הזכיר את לב המאמר של הרב בקשי-דורון, ובחר לספר סיפור מתוכו על מצוקה של אדם שביקש להינשא, אך היה מוגדר הלכתית כממזר בעקבות בגידה של אמו. הוא פנה לבית הדין הגדול, ושם ביקש הרב הראשי לשעבר לבחון את נישואי הוריו, שהתברר כי נעשו בעדים פסולים מלכתחילה - אביו של החתן ואביה של הכלה.

 

הרב בקשי-דורון בירר את העניין עם הרב המקדש, שהסביר כי עשה זאת בכוונת מכוון, מתוך מחשבה שתיתכן בגידה - והוא ביקש להציל את הילד מממזרות.

 

אין פתרון לממזר

על-אף שבמקרה הנדון היה זה גלגל הצלה, במאמרו הרב בקשי-דורון דווקא לא הביע תמיכה בפתרון זה: "בהוראה זו הרב מרמה את המְקדש, שנדמה לו שהקידושין תופסים, אך למעשה האשה פנויה, וגורם לו לעבור על איסור פילגש או לעבור על שלט לגור בלא קידושין", כתב אז הרב, ואף התריע מפני בעיות הלכתיות אחרות, בהן: חילול השם (כשיתגלה שהקידושין נעשו בכוונה עם עדים פסולים), בעיה של "ברכה לבטלה" על הקידושין ובעיה במקרה שבני הזוג חזרו בתשובה ונמצא שחיים באיסור.

 

במאמר אף צוטט הרב משה שטרנבוך (ראב"ד העדה החרדית) שקבע כי שימוש בעדים פסולים מכוונים

לא מועיל להשאיר את האשה "פנויה", מכיוון שבדרך כלל יש במקום עדים כשרים והם יכולים להיחשב עדים - אף אם לא מונו לשם כך.

 

הרב יוסף מצדו, בשיעור, הזכיר פתרונות לחלק מהבעיות שהוצגו על-ידי הרב בקשי-דורון, ואמר כי בנוגע לברכה לבטלה - הרב יכול למלמל את המילים "למדני חוקיך" אחרי אמירת "ברוך את ה'" - ובכך להשלים פסוק מהתנ"ך (ולמעשה לא לברך ממש את הברכה). בנוגע לזוג שחוזר בתשובה אמר כי ניתן לספר להם שעל-פי הכתובה הם עוד נחשבים רווקים, ומיד יירשמו לנישואים - ויתחתנו.

 

"לכל בעיה יש פתרון", אמר הרב יוסף, "אבל לממזר אין פתרון. איזהו חכם? הרואה את הנולד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב יעקב יוסף
צילום: עטא עוויסאת
הרב אליהו בקשי דורון
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים