שתף קטע נבחר

הרב יוסף, רמאות אינה פתרון לממזרות

הצעתו של הרב יעקב יוסף - לחתן זוגות חילונים באמצעות עדים פסולים, וכך לא לתת תוקף הלכתי לקידושים - מותירה רושם של יחס קליל מדי להערמה וגניבת דעת. פסיקה כזו עלולה למוטט את כל המאמצים לקידום הנישואים לפי ההלכה

הרב יעקב יוסף העלה השבוע הצעה, המקובלת זה מכבר על רבנים חרדים מסוימים, כי עורכי חופות ישתמשו בכוונה בעדים פסולים כדי לפסול את הקידושין - וכך למנוע בעיה עתידית של ממזרות, במקרה שנראה להם כי האישה עלולה לבגוד בבעלה ולהרות לאחר.

 

 

עוד בערוץ היהדות  - קראו:

 

על פי הצעה זו, כיוון שלחופה לא יהיה תוקף הלכתי, ממילא הבן שעלול להיוולד כתוצאה מבגידת האישה בבעלה - לא ייחשב כממזר, שכן היא עצמה אינה אשת איש.

 

עם כל ההבנה לחומרת הבעיה שאיתה ביקש הרב יעקב יוסף להתמודד, הפתרון המוצע מעורר תמיהות קשות. בראש ובראשונה קיימת בעיה מוסרית כבדת משקל. על-פי ההצעה הזו, הרבנים נקראים למעשה

לרמות את החתנים והכלות, שמאמינים בתמימות שהרב דאג לכך שהם יהיו נשואים כדת משה וישראל.

 

קשה להבין מה מצדיק איסור חמור של רמאות והונאה, רק על סמך חשש עתידי שאין לו בסיס נקודתי לגבי אף זוג, שהאישה תבגוד בבעלה, ולא זו בלבד אלא שאף תלד כתוצאה מכך – תופעה שבמציאות של ימינו, עם האמצעים השונים למניעת היריון, אינה שכיחה כלל וכלל. מבחינה הלכתית, לא ברור כיצד מותר לאדם לחטוא בשקר ברור בהווה, כדי למנוע ספק עבירה בעתיד.

 

יתרה מזאת, הציבור הדתי עושה מאמצים גדולים לשמור על מסגרת המשפחה היהודית של כלל ישראל, תוך כדי שאיפה שכל אדם מישראל יתחתן על-פי ההלכה. פסיקה כמו זו של הרב יוסף עלולה למוטט את כל המאמצים הללו, שכן מדוע יתחתן אדם כדת משה וישראל, אם ידוע לו שהרב עלול לגרום לכך שנישואין אלו לא יהיו באמת תקפים לפי ההלכה?

 

לא פחות חמור משקר

קשה להשתחרר מן ההרגשה, שהצעה זו נובעת מיחס קליל מדי להערמה ולגניבת דעת. נכון, באופן פורמלי הרב לא משקר לאף אחד אם הוא משתמש בעדים פסולים, אולם דווקא משום כך יש חשיבות רבה להדגיש שמבחינה הלכתית גניבת דעת חמורה לא פחות משקר. וגם אם היא נעשית מטעמים חיוביים, הרי שבמקום שטעמים אלו אינם מחייבים מבחינה הלכתית, אין לכך כל הצדקה. ר' יונה מגירונדי, מגדולי הראשונים בספרד, כבר קבע כי גניבת דעת חמורה מגזל, "כי שפת שקר אשמה רבה, ונתחייבנו על גדרי האמת, כי הוא מיסודי הנפש" (שערי תשובה ש"ג קפד).

 

אל מול הצעה חמורה זו של הרב יעקב יוסף, נראה שהדרך העומדת בפני רב צריכה להיות שונה לחלוטין. הרב מחויב לעשות את תפקידו ביושר ובאמונה, ולחתן את בני הזוג כדת וכדין. אם אכן הרב מבקש לדאוג לעתיד, מתוך חשש שמא בני הזוג יבגדו זה בזה, מן הראוי שהוא יקדיש זמן לשוחח עם בני הזוג על חשיבות הנאמנות שביניהם, על הדרכים לשמור על הזוגיות ועל האמצעים למנוע מצב עתידי של התנהגות לא-מוסרית של אחד מבני הזוג כלפי האחר.

 

מי שמציג באופן ציבורי את ההצעה להערים על אנשים, לא יכול לבוא בידיים נקיות לבני זוג, ולומר להם לשמור על יושרה ואמינות ביחסים שביניהם. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב יעקב יוסף
צילום: עטא עוויסאת
הרב אמנוןבזק
מומלצים