שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    בדיאטה והמשקל שוב תקוע? 5 סיבות - ופתרונות

    התחלתם בדיאטה עם מלא מרץ ומוטיביציה, המשקל נושר והכל נראה מצויין. ואז הוא פשוט עוצר - ומסרב להמשיך לרדת. שלב המחסום מאיים כמעט על כל מי שעשה דיאטה. איך אפשר להימנע ממנו? הנטורופת אלעז יוסף מסביר למה עודף מוטיביציה וכושר הם חלק מהבעיה

    בכל שנה זה תוקף אותנו מחדש: חיידק הדיאטות. אנחנו מנסים לרדת במשקל, להשיל מהקילוגרמים העודפים ולהתחטב. ובכל פעם יש טריגר אחר שגורם לנו לנסות: פעם זו החתונה שמתקרבת לה, פעם אחרת הקיץ שמופיע בפתח ולפעמים זו סתם תחושה של מלאות וכבדות שגורמת לנו לפצוח בדיאטה.

     

    ואז אנחנו משנסים מותניים, קונים נעלי ספורט חדשות וממלאים את המקרר במוצרים דיאטטיים ודלי קלוריות. בהתחלה אנחנו מלאי מוטיבציה והמשקל נושר ונושר, וכבר אנחנו משאירים מאחורינו שלושה-ארבעה ק"ג מיותרים. ולפתע מגיע שלב "המחסום", אותו שלב שפיללנו שלא נגיע אליו, והמשקל נתקע. לא משנה כמה נזוז או מה נאכל - הוא פשוט לא זז.

     

    • כל הכתבות בנושא דיאטה - בערוץ הבריאות ב-ynet

     

    כתבות אחרונות של אלעז יוסף:

     

    והתקעות במשקל מביאה איתה גם ירידה במוטיבציה. לאט לאט נעלי הספורט נזרקות אל תוך הארון והמקרר מתחיל להתמלא

    במטעמים טעימים ומתוקים - ממש כמו פעם. והמשקל? גם הוא מתחיל לעלות בחזרה, ולפעמים אף יותר מכך.

     

    מה ניתן לעשות? לפניכם מספר טעויות שגורמות לכם להגיע לשלב המחסום - ולא לעבור אותו בשלום:

     

    1. עודף מוטיבציה

    להתכונן לדיאטה כאילו זה האירוע הגדול והחשוב בחייך; להכריז בקול תרועה: "אני בדיאטה"; ללכת 10 ק"מ בכל יום; לא לאכול ארוחת לילה במשך חודש שלם; לחיות רק על סלט ומים.

     

    המשותף לכל המקרים האלו: מוטיבציית יתר. מבטטות כורסה אנחנו הופכים לספורטאי על ומאכלנים כפייתיים - למתנזרי מזון אדוקים. האם זה מומלץ? ודאי שלא. צריך לזכור שדיאטה פירושה אורח חיים ולא תוכנית ממוקדת וקצרת טווח, וככזו מומלץ שנבצע את השינויים בצורה מדורגת ומתונה. כך זה יהיה הרבה יותר מתאים ובטוח לגופנו ולבריאותינו - ויסייע לנו לשמור על המוטיבציה לאורך זמן רב יותר, מה שיאפשר לנו לעבור רגעים קלים וקשים מבלי להישבר בדרך.

     

    2. אוגרים מידע רב מדי

    בטח עולה אצלכם השאלה: "ידע זה כוח, אז איך הוא אומר דבר כזה?". אז נכון שידע יכול לסייע לכם רבות להצלחת תהליך הירידה במשקל, אבל ידע רב מדי מהווה מכשול ולא יתרון. אנחנו חשופים למידע רב מדי שמצוי באינטרנט, בטלוויזיה או בעיתונות ונוהרים אחרי כל גימיק או תוכנית חדשנית לירידה במשקל. התוצאה: אנחנו לא ממוקדים ועוברים מתוכנית ירידה במשקל אחת לשנייה, לא מתמידים ויותר גרוע מכך - מבולבלים, משום שפעם אומרים לנו שפחמימות (או ביצה או שומן) זה בריא ופעם אחרת זה נוראי.

     

    ואז אנחנו מגיעים לשלב "המחסום" הנוראי והמשקל פשוט לא זז כי הגוף פשוט בטראומה. הוא מגיב בהפרשת הורמני סטרס כיוון שהשינויים בתזונה שלנו הם קיצונים ונעשים באופן תדיר. התוצאה: השומן נאגר בגוף ומסרב להעלם.

     

    ומה הפתרון? התאמה אישית. לאחד תוכנית תזונה ללא פחמימות תהיה מתאימה ומומלצת, ולאחר תוכנית דיאטה רוויה בפחמימות מורכבות. צריך פשוט לגשת לאיש מקצוע אחד שיתאים לכם את התזונה האידיאלית עבורכם, ימקד את הידע שלכם וימנע מכם בלבול רב וחוסר אונים.

     

    3. כסף

    אנחנו "זורקים" כסף מבלי לחשוב פעמיים על מכשיר כושר חדש שמבטיח לנו קוביות בבטן ב-10 דקות עבודה ביום, על חומר ממיס שומנים או קפסולות שמבטיחות תחושת שובע - הכל בתקווה שזה יסייע לנו לרדת במשקל בקלות ובמהירות. ואכן, יש כלים שיסייעו לכם לרדת במשקל, אך ישנם אחרים שרק ימכרו לכם אשליה. אך גם לכלים הטובים וגם לרעים יש חסרון אחד מרכזי: הם אינם מחליפים את הדרך הקשה והארוכה לירידה במשקל על ידי שינוי אורח החיים, אלא הם רק מהווים כלי עזר.

     

    ולמה זה חיסרון? כי רבים מאיתנו מוכנים להוציא כסף רב על אותם "פטנטים", כל עוד הם ל צריכים לבצע שינוי אמיתי. ואז המשקל אכן יורד ויורד, אבל כשהוא נתקע אנחנו נשברים ולא מבינים מה לא עשינו בסדר.

     

    הפתרון האמיתי טמון בהוצאת כסף חכמה יותר: היפגשו עם איש מקצוע שיעניק לכם הכוונה מקצועית וידע ממוקד איך לשנות את אורח החיים שלכם, ורק אחר כך, ברגעי משבר, היעזרו בכלים נוספים לירידה במשקל.

     

    4. פעילות גופנית

    פעילות גופנית זה מצויין לדיאטה, נכון? אין ספק שהיא חשובה לתהליך הירידה במשקל ואף לשיפור הבריאות, אך גם כאן ישנן 

    מספר טעויות שיגרמו לכם להגיע לשלב מחסום הירידה במשקל ולא לצאת ממנו. אחת הטעויות האופייניות לאנשים שרוצים לרדת במשקל היא לבצע יותר מידי פעילות גופנית, מה שעלול לא רק לסכן אותם בפציעות, אלא גם לעכב את תהליך ההרזיה משום שגם כאן הגוף נכנס למצב של סטרס.

     

    טעות אחרת היא חוסר גיוון בפעילות הגופנית. ישנה חשיבות במניעה מהגוף להתרגל לפעילות אחת, משום שאז הוא מתרגל והופך ל"חסכוני" בשריפת קלוריות. לכן מומלץ לשלב סוגים שונים של אימונים: אימוני רצף, אימוני אינטרוולים, אימוני כוח ואימוני מתיחות.

     

    5. קיצוניות

    לא לגעת בכלל בשוקולד, לא להתקרב למאפים ואפילו לא לחשוב על פלאפל. עוד שיטה מצוינת לרדת במשקל, נכון? ממש לא! 

     

    דיאטה היא שינוי באורח החיים אבל לא תהליך של התנזרות מהם. מומלץ שלא לאכול מזונות מזיקים וחסרי ערך תזונתי, אבל מפעם לפעם מותר לנו למעוד ולתת לנפש את המזון שלו היא זקוקה. אני מבטיח לכם שאם תוותרו לעצמכם מדי פעם זה רק יעזור לכם לטווח הרחוק.

     

    הגישה של לא להיתקל "באויבים" משולה לבריחה מהתמודדות עם הבעיה: בשני המקרים אנחנו פשוט לא מחליטים, אלא רק בורחים. הגישה הנכונה היא לבחור מתוך מודעות: האם אנו זקוקים למזון הזה? האם לאחרונה שמרנו על תפריט בריא ולכן מגיע לנו פרס קטן?

     

    ברגע שנבחר מתוך מודעות נשיג שליטה טובה יותר, ערך עצמי גבוה יותר וחשוב מכך: לא נרגיש שחסר לנו שום דבר. וכך ברגע הראשון שהמשקל שלנו יתקע לא נרוץ להשלים את מה שהיה חסר לנו כל כך.

     

    אין דרך חלופית לשינוי באורח החיים. רק שינוי שכזה יוביל אתכם לירידה במשקל ולשמירה על התוצאות לאורך זמן.

      

    הכותב הוא נטורופת, תזונאי ומאמן כושר, הבעלים של "בריאות מהטבע "





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    בצעו את השינויים בצורה מדורגת ומתונה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים