שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: shutterstock

    בדקנו: איזה שלגון לילדים מכיל הכי הרבה סידן?

    החופש והחום הגדול גורמים לכך שילדים אוכלים שלגונים, והרבה. אבל למרות העובדה שמדובר ב"פינוק מתוק", הוא יכול להיות גם מזין, ובעיקר להכיל כמויות גבוהות של סידן. הדיאטנית יעל דרור בדקה איזה שלגון עדיף - ועל מה כדאי לוותר

    החום הגדול, החופש והבילויים הרבים מחוץ לבית הופכים את השלגונים לפופולריים ביותר בתפריט היומי של הילדים, שלפעמים נהנים מהם אפילו כמה פעמים ביום. גלידה בכלל ושלגונים בפרט נכנסים לקטגוריה של ממתקים, קינוחים ופינוקים מתוקים, אך בחלק מהמקרים יכולים גם לתרום לבריאות מבחינת הערכים התזונתיים. בהשוואה שביצעתי נמצאו פערים גדולים מאוד (לפעמים במאות אחוזים) בין ערכים התזונתיים של השלגונים. לכן חשוב שכאשר הילד נגש למקררים העמוסים בשלגונים, תוכלו אתם, ההורים, לכוון אותו לבחור מבין האפשרויות הטובות ביותר העומדות לפניו.

     

    מה היו הקריטריונים לבחירת השלגונים להשוואה?

    ממותגים לילדים או שעל פניו נראים כמתאימים/מיועדים לילדים (גודל, טעמים, תוספות).

    חלבי (לא שרבט, לא קרטיב, לא שלוק ולא פרווה).

    על מקל.

     

    מה בדקנו?

    שלגון גלידה מוגדר כ"ממתק" ולא בהכרח כ"מזון בריאות", אך כאשר מדובר על ילדים חשוב לשים לב לכמה קריטריונים בעת הבחירה. המדד הראשון הוא כמות הקלוריות במוצר עצמו לפי הגודל הנמכר באריזה אישית. ניתן לבחור שלגון המכיל 60-100 קלוריות בארוחת ביניים תפריט היומי בקטגורית ה"פינוקים המתוקים", בלי לפגוע או לחרוג מכמות הקלוריות היומית המומלצת לגיל. הבעיה מתחילה כאשר כמות הקלוריות גבוהה ואינה משביעה באותה מידה.

     

    מה עוד הדיאטנית בדקה?

    במבה או שוש? דיאטנית בדקה חטיפי בוטנים

    אפרופו או תפוצ'יפס: איזה חטיף הכי פחות נורא?

    איזה ג'חנון מהסופר הכי פחות נורא

    איזה סלט חומוס קנוי הכי בריא?

    מה יותר בריא: מיונז רגיל או דל שומן?

    מלאווח בריא: יש דבר כזה?

    איזה צ'יפס קפוא לתנור הכי בריא?

    איזה שוקולד למריחה הכי בריא?

    איזו פיצה קפואה הכי בריאה?

    איזה שניצל תירס צמחי הכי בריא?

    איזה קטשופ מהסופר הכי בריא?

      

    מדד חשוב נוסף הוא כמות השומן, ובמיוחד כמות השומן הרווי. השאיפה היא לצרוך מוצר עם ערכים נמוכים בשני המדדים האלו. בחלק מהמקרים יש לשלגונים אף יתרון תזונתי, וזאת במידה והם מכילים כמות יפה של סידן, החשוב לבניית העצמות ולצמיחה לגובה. מכיוון שלרוב הילדים קשה להגיע לכמות הסידן היומית המומלצת, יש לכך יתרון שהשלגון יספק סידן לתפריט היומי. לא על גבי כל השלגונים מצויינת כמות הסידן, אך מבין אלו שסומנו מומלץ לבחור את העשירים ביותר.

     

    המדד האחרון הוא צבעי המאכל במוצר. מכיוון שמדובר על קהל יעד של ילדים, בחלק גדול מהמקרים לצבע יש חשיבות רבה במשיכת הילד לאכול את המוצר. חשוב לבדוק איזה צבעי מאכל יש בו, אם בכלל. ההעדפה תהיה קודם כל למוצרים ללא צבעי מאכל, לאחר מכן לצבעי מאכל המבוססים על רכז פרי (שנחשבים הכי בריאים בתחום הצבע במזון) ולאחר מכן ל"צבעי מאכל טבעיים". הכי פחות מומלצים הם מוצרים שעל גביהם רשום רק "צבעי מאכל", ללא פירוט, כיוון שהם עלולים להכיל גם צבעי מאכל שאינם טובים לבריאות.

     

    מטרה (שטראוס)

     

    כמות הקלוריות במוצר נמצאת בטווח העליון הרצוי (100 קלוריות/שלגון), כמות השומן סבירה (2.2 גרם/שלגון) וכך גם כמות השומן הרווי (1.8 גרם/שלגון). לא רשום האם יש במוצר סידן וכמה. חבל. מבחינת צבעי המאכל, המוצר מכיל צבעי מאכל טבעיים הכוללים גם רכז פרי.

     

    משקל (יחידה): 80 גרם

     

    קלוריות (גרם): 100

     

    חלבון (גרם): 1.3

     

    פחמימות (גרם): 18.3

     

    שומן (גרם): 2.2

     

    שומן רווי (גרם): 1.8

     

    נתרן (מ"ג): 39

     

    סידן (מ"ג): לא צויין

     

    פצפצים כוכב (שטראוס)

     (צילום: עדלי אנד פרטנרס) (צילום: עדלי אנד פרטנרס)
    (צילום: עדלי אנד פרטנרס)

     

    השלגון מכיל כמות גבוהה מאוד של קלוריות (213 קק"ל/שלגון) אשר נובעת באופן ישיר מכמות השומן הגבוהה במוצר (12.2 גרם/שלגון). כך גם כמות השומן הרווי במוצר (9 גרם/שלגון). לא רשומה כמות הסידן. מדובר בצבעי מאכל טבעיים. לפי ערכים אלו, עדיף לוותר ולהציע לילד שלגון אחר.

      

    משקל (יחידה): 90 גרם

     

    קלוריות (גרם): 213

     

    חלבון (גרם): 2

     

    פחמימות (גרם): 23.6

     

    שומן (גרם): 12.2

     

    שומן רווי (גרם): 9

     

    נתרן (מ"ג): 41

     

    סידן (מ"ג): לא צויין

     

    מסטיגם (שטראוס)

     (צילום: עדלי אנד פרטנרס) (צילום: עדלי אנד פרטנרס)
    (צילום: עדלי אנד פרטנרס)

     

    כמות הקלוריות גבוהה מהמומלץ (124 קק"ל/שלגון), כמות השומן בינונית (5 גרם/שלגון) וכמות השומן הרווי גבוהה מהמצופה (3.7 גרם/שלגון). משמח לראות שרשומה כמות הסידן במוצר (88 גרם/שלגון). מבחינת צבעי המאכל רשום צבעי מאכל טבעיים.

     

    נקודה נוספת שתפסה את עיני היתה נוכחות ממתיק מלאכותי בשם "סורביטל". מפתיע לגלות אותו בשלגון המיועד לילדים ושאינו מתחום ה"דיאטה". נוכחות זו של הממתיק המלאכותי סורביטול עם שאר הערכים התזונתיים שנסקרו הופכת את השלגון לפחות מומלץ עבור ילדים.

     

    משקל (יחידה): 60 גרם

     

    קלוריות (גרם): 124

     

    חלבון (גרם): 2.3

     

    פחמימות (גרם): 17.4

     

    שומן (גרם): 5

     

    שומן רווי (גרם): 3.7

     

    נתרן (מ"ג): 57

     

    סידן (מ"ג): 88

     

    שוקו-בננה/שוקו-שוקו (שטראוס)

     

    השלגונים הותיקים והמוכרים, בעלי המראה הצנוע בהשוואה לכל העטיפות הצבעוניות המיועדות עבור ילדים, שלא בהכרח מעיד על מוצר בעל ערכים תזונתיים

    יותר טובים עבור קהל של ילדים. כמות הקלוריות לשלגון גבוהה מאוד (160-157 קק"ל/שלגון), כמות השומן גבוהה (9.7-9.8 גרם/שלגון) וכך גם כמות השומן הרווי (8.3-8.4 גרם/שלגון). השלגונים אומנם מכילים מעט סידן (51 מ"ג/שלגון), אך אין בנתון זה לשפר את ההערכה התזונתית הכללית שלהם.

     

    השוקו-בננה מכיל צבעי מאכל טבעיים והשוקו שוקו אינו מכיל צבעי מאכל כלל. לסיכום, קצת מאכזב לגלות שהשלגונים הותיקים והאהובים מכילים אחוזי שומן כל כך גבוהים, ובמיוחד כמות גדולה מאוד של שומן רווי. מומלץ לוותר, במיוחד כאשר מדובר על ילדים, כי יש אפשרויות טובות יותר.

     

    משקל (יחידה): 60 גרם

     

    קלוריות (גרם): 160/157 (שוקו-שוקו/שוקו-בננה)

     

    חלבון (גרם): 2.1/2.4

     

    פחמימות (גרם): 16/14.5

     

    שומן (גרם): 9.7/9.8

     

    שומן רווי (גרם): 8.3/8.4

     

    נתרן (מ"ג): 31/34

     

    סידן (מ"ג): 51

     

    סידרת מקס: הפתעה/טוויסטר/גלשן (שטראוס)

     (צילום: סטודיו שטראוס) (צילום: סטודיו שטראוס)
    (צילום: סטודיו שטראוס)

     

    הסדרה החדשה של מקס מפתיעה לטובה. כמות הקלוריות לשלגון סבירה מאוד ויכולה להשתלב בכל תפריט יומי של ילד כארוחת ביניים מתוקה (64-82 קק"ל/שלגון), כמות השומן נמוכה (2.1-1 גרם/שלגון) וכך גם כמות השומן הרווי. הטוויסטר והגלשן מכילים צבעי מאכל טבעיים וה"הפתעה" אינו מכיל צבעי מאכל כלל.

     

    הנקודה היחידה שטעונה שיפור היא רישום כמות הסידן על גבי האריזה. במידה ונתון זה היה מופיע, יש סיכוי טוב מאוד שהמוצרים היו נכללים, חלקם לפחות, בקטגוריית ה"מוצר הנבחר". בכל מקרה, הם מהווים בחירה טובה וטעימה לשלגון עבור הילדים.

      

    משקל (יחידה)

    הפתעה: 61 גרם; טוויסטר: 66 גרם; גלשן: 61 גרם

      

    קלוריות (גרם)

    הפתעה: 82; טוויסטר: 79; גלשן: 64

     

    חלבון (גרם):

    הפתעה: 1.7; טוויסטר: 0.3; גלשן: 1.4

     

    פחמימות (גרם):

    הפתעה: 14.3; טוויסטר: 16.8; גלשן: 13

     

    שומן (גרם):

    הפתעה: 2.1; טוויסטר: 1.1; גלשן: 1

     

    שומן רווי (גרם):

    הפתעה: 1.7; טוויסטר: 0.8; גלשן:

     

    נתרן (מ"ג):

    הפתעה: 27; טוויסטר: 11; גלשן: 16

     

    סידן: לא צויין 

     

    פרוטי חלבי (שטראוס)

     (צילום: עדלי אנד פרטנרס) (צילום: עדלי אנד פרטנרס)
    (צילום: עדלי אנד פרטנרס)

     

    השלגון מכיל כמות קצת מפתיעה (וגבוהה) של קלוריות (106 קק"ל/שלגון) עבור שלגון בגודל סטנדרטי (60 גרם). כמות השומן בינונית (4.1 גרם/שלגון). כמות השומן הרווי וכמות הסידן לא רשומות על גבי האריזה. חבל. מבחינת הצבע, השלגון מכיל רק רכז פרי. קצת קשה להתייחס למוצר כאשר חסרים ערכים תזונתיים, וחוץ "מרכז הפרי" אין לו יתרון תזונתי בולט אחר. יש טובים ממנו בבדיקה שערכתי.

     

    משקל (יחידה): 60 גרם

     

    קלוריות (גרם): 106

     

    חלבון (גרם): 1.7

     

    פחמימות (גרם): 15.6

     

    שומן (גרם): 4.1

     

    שומן רווי (גרם): לא צויין

     

    נתרן (מ"ג): 46

     

    סידן: לא צויין

     

    בומבה (שטראוס)

    מדובר בשלגון ותיק המכיל סוכריות ושבבי בוטנים. השלגון עצמו גדול בהשוואה לשאר המוצרים שנבדקו בקטגוריה זו. כמות הקלוריות הייתה הכי גבוהה (240 קק"ל/שלגון), כמות השומן הייתה הכי גבוהה אף היא (13.9 גרם/שלגון) וגם כמות השומן הרווי הייתה גבוהה (7.7 גרם/100 גרם). כמות הסידן בשלגון 89 מ"ג. מבחינת הצבע, המוצר מכיל צבעי מאכל טבעיים ורכז פרי. עם כזו כמות של שומן וקלוריות, השלגון אינו מהווה בחירה מומלצת עבור ילדים מבחינה תזונתית, למרות הסוכריות שבתוך השלגון, שיכולות למשוך את תשומת ליבו של הילד.

      

    משקל (יחידה): 94 גרם

     

    קלוריות (גרם): 240

     

    חלבון (גרם): 3.8

     

    פחמימות (גרם): 24.7

     

    שומן (גרם): 13.9

     

    שומן רווי (גרם): 7.7

     

    נתרן (מ"ג): 97

     

    סידן (מ"ג): 89

     

    שוקולד השחר (פלדמן)

     (צילום: סטודיו פלדמן) (צילום: סטודיו פלדמן)
    (צילום: סטודיו פלדמן)

     

    מוצר זה היה חידוש מרענן בתחום השלגונים, אך הסתכלות מעמיקה בערכים התזונתיים לא הובילה למציאת יתרון תזונתי כלשהו. המוצר מכיל כמות גבוהה של קלוריות (166 קק"ל/שלגון), כמות שומן גבוהה (9 גרם/שלגון) וכך גם כמות השומן הרווי (7 גרם/שלגון). יפה לראות שרשום שהמוצר מכיל 76 מ"ג סידן והוא אינו מכיל צבעי מאכל. למרות שתי נקודות טובות אלו, המוצר כולו אינו מהווה יתרון ואינו בהכרח מומלץ במסגרת התפריט היומי של הילד.

     

    משקל (יחידה): 70 גרם

     

    קלוריות (גרם): 166

     

    חלבון (גרם): 3

     

    פחמימות (גרם): 19

     

    שומן (גרם): 9

     

    שומן רווי (גרם): 7

     

    נתרן (מ"ג): 32

     

    סידן (מ"ג): 76

     


    *ערכים תזונתיים בשלגונים ל-100 גרם 

    פרילי יוגורט תות/אננס (נסטלה)

     (צילום: סטודיו אסם) (צילום: סטודיו אסם)
    (צילום: סטודיו אסם)

     

    שלגון הפרילי החלבי (לא להתבלבל עם הגרסה הלא חלבית) הוא לא רק הנאה מתוקה וקרירה בקיץ, הוא גם בעל יתרון תזונתי בולט בתחום הסידן בהשוואה לשאר המוצרים שנבדקו בקטגוריה זו. כמות הסידן בשלגון אחד היא 219-218 מ"ג, כמות גבוהה יותר מזו שיש בכוס חלב אחת. כמות זו מהווה 25%-40% מכמות הסידן היומית המומלצת בתזונה של ילדים וכ-16% מהכמות המומלצת עבור מתבגרים, שזקוקים לכמויות סידן גבוהות מאוד מדי יום (1300 מ"ג/יום).

     

    כמות הקלוריות בכל שלגון עומדת בקריטריונים של ארוחת ביניים (90-99 קלוריות/יחידה). מבחינת צבעי המאכל, מדובר בצבעי מאכל טבעיים שחלקם הם רכז פרי. על סמך נתונים אלו, ניתן לומר ששלגון הפרילי-יוגורט הוא מוצר שיכול להשתלב לאורך כל השנה במסגרת ה"שעה המתוקה" של הילדים, ואף לתרום ערכים תזונתיים טובים לתפריט היומי.

     

    משקל (יחידה): 66/68 גרם (אננס/תות)

     

    קלוריות (גרם): 90/99

     

    חלבון (גרם): 1.5

     

    פחמימות (גרם): 18.2/20.4

     

    שומן (גרם): 1.3

     

    שומן רווי (גרם): לא צויין

     

    נתרן (מ"ג): 32/34

     

    סידן (מ"ג): 219/218

     

    קופיקו (נסטלה)

     (צילום: סטודיו אסם) (צילום: סטודיו אסם)
    (צילום: סטודיו אסם)

     

    במבט ראשון המוצר לא נראה מבטיח בתחום הבריאות ועלה החשש שהמיתוג הכל כך בולט עבור ילדים עלול לבוא על חשבון הערכים התזונתיים - אך לא כך הדבר. השלגון מכין בפועל רק 46 גרם ולכן מראש אפשר לצפות שהערכים התזונתיים של הקלוריות והשומן לא יהיו גבוהים. כמות הקלוריות לשלגון סבירה ביותר (67 קק"ל/שלגון), כמות השומן נמוכה (1.6 גרם/שלגון), כמות השומן הרווי לא רשומה, ולמרות שניתן להניח שמדובר בכמות נמוכה חבל שהחברה לא מצאה לנכון לרשום אותה.

     

    מבחינת כמות הסידן, מדובר ב-87 מ"ג/שלגון, כמות יפה עבור מוצר בגודל זה. כמות זו הינה קצת פחות מזו שיש בחצי כוס חלב. עבור ילדים צעירים הא מהווה יותר מ-10% מכמות הסידן היומית המומלצת. מבחינת צבעי המאכל, השלגון מכיל צבעי מאכל טבעיים בשילוב עם רכז פרי. בסך הכל מדובר במוצר טוב שיכול להשתלב ללא בעיה בתפריט היומי של הילדים ולתרום ערכים תזונתיים.

     

    משקל (יחידה): 46 גרם

     

    קלוריות (גרם): 67

     

    חלבון (גרם): 0.7

     

    פחמימות (גרם): 12.5

     

    שומן (גרם): 1.6

     

    שומן רווי (גרם): לא צויין

     

    נתרן (מ"ג): 27

     

    סידן (מ"ג): 87





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutetrstock
    שלגונים. מתאים כ"פינוק מתוק" יומי
    צילום: shutetrstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים