שתף קטע נבחר

בעקבות יוניליוור: חברות נוספות יעלו מחירים?

יוניליוור הכריזה על העלאת מחירים, אז בדקנו מה מתכננים בחברות אחרות. בתנובה עוד "לומדים את המשמעויות", באסם מסרו כי "לא יהיה מנוס מהעלאה במוצרים בהם חלה התייקרות" ובאחווה יעלו מחירים באוקטובר ב-6%-10%. ברשתות לא מתרגשים: "אחרי החגים אלוהים גדול - לא נאשר כל התייקרות"

יוניליוור הודיעה אתמול (א') שתעלה מחירים ב-5%-6% אחרי החגים  ויצרני ויבואני מוצרי הצריכה שוקלים כעת את צעדיהם. האם גם הם יצטרפו לעגלה ויכריזו על עליות מחירים?

 

 

לנוכח סירובן העיקש של רשתות השיווק לאשר עליות מחירים, רבים מהספקים איימו בפומבי בחודש האחרון כי אין מנוס מעליית מחירים. ברם, עם הודעות משרדי התמ"ת והחקלאות על ייקור הלחם שבפיקוח ועל הערכות להתייקרות של עד 17% במחירי הביצים, החלב והעוף – הסכר נפרץ. יוניליוור החליטה לנקוט בצעד חד צדדי במו"מ מול הרשתות, לחצה אותן אל הקיר באופן נחרץ יותר והפריחה בלון ניסוי: הודעה לעיתונות על עליית מחירים של 5%-6%.

 

לנוכח ההכרזה הזאת, בחברות הגדולות מחכים לתגובת הרשתות לצעד של יוניליוור, בעוד שבחברות הקטנות טוענים שאין ברירה, על הרשתות לאשר עליות מחירים, או שהן יסגרו את הבסטה.

 

בחברת המזון הגדולה במשק, תנובה, מסרו לנוכח הערכות משרד החקלאות להתייקרות חלב, ביצים ועוף: "אנחנו עדיין לומדים את המשמעויות".


ההתייקרויות הצפויות בחודשים הקרובים

ההתייקרויות הצפויות בחודשים הקרובים
מוצר התייקרות מתי?
מע"מ 1% 1 בספטמבר
דלק כ-50 אג' 1 בספטמבר
ביצים 8% ל-17% עד סוף השנה
חלב ומוצריו 6%-13% בקרוב
עוף 6%-14% עדסוף השנה
לחם שבפיקוח כבר התייקר ב-6.6% צפוי להתייקר בעוד כ-4% עד סוף השנה
מוצרי יוניליוור: מזון וחומרי ניקיון אישי וניקוי 5%-6% אחרי החגים
מוצרי מזון של חברות נוספות עד 10% אחרי החגים
תחבורה ציבורית 5%-8% עד סוף השנה
מוצרי אלקטרוניקה   בקרוב
 

באסם מסרו ל-ynet כי: "עדיין לא התקבלה החלטה. לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים במוצרים שבהם חלה התייקרות משמעותית בתשומות מאז עדכון המחירים האחרון בינואר 2011".

 

בשטראוס סירבו להתייחס להודעה של יוניליוור ולשאלה האם יעלו מחירים, אם כי כרגע לא נראה שיש שם כוונה לייקר מוצרים. כך או כך, יתכן שכוונותיה יוצהרו בדו"חות שלה שאמורים להתפרסם בעוד יומיים.

 

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, שהיא גם הבעלים של מחלבות טרה נמסר: "ההשלכה של העלייה החדה במחירי התשומות נבחנת על ידנו בימים אלו. החלטות תתקבלנה לאחר החגים".

 

רמי לוי: יוניליוור עושים חשק לחברות האחרות

ברשתות השיווק לא מתרגשים לכאורה מהכרזת יוניליוור. רמי לוי אמר ל-ynet: "אחרי החגים זה עוד חודשיים, אז כבר מדברים? אף אחד לא הגיש בכלל מחירונים חדשים. למה לדבר עכשיו? זה סתם נותן חשק לחברות אחרות לעלות מחירים. ואם לא תהיה הצדקה - לא נאשר כל כך בקלות עליית מחירים בלי הצדקה ממשית. למה לדבר חודשיים מראש? אחרי החגים, אלוהים גדול, אולי שער הדולר דווקא ירד עד אז? 

 

"בזכות המחאה, 13 חודשים לא הגישו לנו מחירונים חדשים. פעם, הספקים לא החשיבו אותנו ולא את הצרכן. עכשיו הם בודקים דרך התקשורת אם להעלות מחירים חודשיים מראש. אני מציע שהיצרנים הגדולים יורידו ברווח הגולמי שלהן עבור הצרכנים, בדיוק כמו הרשתות שנפגעו קשה ברווח הגולמי.

 

"החשש האמיתי שלי, הוא שלא יהיה מנוס מעליית מחירי הירקות בגלל מזג האוויר. לכן אני ממליץ לצרכנים שאם הם לא צריכים ק"ג עגבניות שלא יקנו ק"ג. שייקנו פחות. שהציבור ייצר פחות ביקוש כי יש חוסר בירקות".

 

החברות: בזכות המחאה לא יהיו עליות מטורפות

"אחרי החגים" זה אכן מושג זמן עמום אי שם בעתיד מעורפל. ההכרזה על עליית מחירים הופכת לעמומה עוד יותר, שכן מחירו של מוצר הוא מטריצה מורכבת שמשקללת מרכיבים רבים במשקלים שונים כך שכל מוצר – מתומחר באופן שונה. מכאן שלא ברורה ההכרזה על התייקרות כללית בקרב חברות שמייצרות פורטפוליו מוצרים רחב.

 

שטראוס למשל, מייצרת מתקני מים, מוצרי חלב, קפה, ודבש. אסם מייצרת טבעול, במבה וקטשופ. איך בוחרים אלו מוצרים בתמהיל יתייקרו ואלו רצוי שבכלל יוזלו? האם דין שמפו דאב של יוניליוור כדין גלידה או דגני בוקר של יוניליוור?

 

גורם באחת החברות הגדולות במשק אמר ל-ynet: "אנחנו משתדלים להמשיך ולספוג את ההתייקרויות כי אנחנו יכולים לעמוד בזה. אין לנו כרגע תוכניות להעלות מחירים, אבל אם משרד החקלאות אומר שמחיר החלב יעלה אז זה משבש את התוכניות שלנו. אנחנו רוצים להכריז שכרגע אנחנו לא מעלים מחירים אבל חוששים מהמחר. אולי עוד 3 חודשים כן נצטרך להעלות מחירים?

 

"בכל מקרה לא יהיו עליות מטורפות במחיר. בגלל המחאה, החברות כל כך רגישות ולמרות המצב הקטטוני של שוק המזון, החברות מפחדות להעלות מחירים. כשמעלים מחירים, זה באמת כשאין ברירה. בסוף יהיה קו אדום".

 

אחווה: נעלה מחירים ב-6%-10%

בקרב הספקים הקטנים - יש יצרנים שלא מהססים להכריז על עליית מחירים. לפי אחת מרשתות השיווק - בחברות הקטנות מחכים שהחברות הגדולות יעלו מחירים, ילחצו על הרשתות הגדולות לאשר את עליית המחירים, ומשם - המדרון יהיה פנוי גם עבורן.

 

מנכ"ל חברת אחוה, יעקב מלאך מסר ל-ynet: "ב-10 בינואר צפויה עליית מחירים, של בין 6 ל-10%". אחוה מייצרת עוגות, חלבה וחטיפים, במחירים נמוכים יחסית למתחרים הגדולים.

 

לפי מלאך "אחוה מוכרת, על פי תפיסתה, מוצרים עם תשומות מינימליות, כי זו חברה יעילה ועם רווח מינימלי. מסיבה זו, החברה אינה נוקטת במדיניות מבצעים, משום שאין מקום למבצעים ברווח הקיים. בגלל עליית הדולר, התייקרות חומרי הגלם בעולם והתייקרות יזומה של תשומות ייצור מצד הממשלה - דלק, מיסים עירוניים, מים ועוד, לא נותרה לנו ברירה אלא לעלות מחירים, עם כל הצער שבדבר, או לצמצם את הייצור, שגם צעד זה נלקח בחשבון. לצערנו, נאלץ לשקול להפסיק את האספקה לרשת בה לא יאשרו לנו עליית מחיר. המפעל מחויב בראש ובראשונה לתשלום לעובדים, ועל כך לא אתפשר".

 

ויטה פרי גליל: "תעשיית המזון לא יכולה לספוג ולספוג"

בחברת הנקל סוד, ספקית בינונית עד גדולה שמייצרת מוצרי ניקיון אישי וניקיון הבית, לא מעלים בינתיים מחירים. דני שרף, נשיא החברה מסר: "למרות התייקרות מחירי חומרי הגלם והאנרגיה אשר מייקרות את עלויות הייצור, ההובלה והאספקה ולמרות הפיחות בשער השקל - החליטה הנקל סוד, בשלב זה, לספוג את התייקרויות הללו, על מנת שלא לייקר את מוצריה לצרכניה הנאמנים".

 

גם בוויטה פרי הגליל, מודאגים אך בינתיים לא מעלים מחירים. אושיק אפרים אמר ל-ynet: "אנחנו לא רוצים להעלות מחירים לפני החגים ולא מתכוונים להעלות מחירים לפני החגים, אך אחרי החגים - נשקול כל דבר לגופו. אם חומר הגלם התייקר במוצר מסוים, נייקר אותו. למשל, במוצרי קפולסקי, החיטה התייקרה, ויתכן שהקמח יתייקר בטווח הקרוב אז נשקול עליית מחירים, אבל אם לא יעלו לי את מחיר הקמח, לא אעלה את המחיר".

 

אבל מחיר המוצר לא קשור רק בחומרי גלם.

 

"תסתכלו מה קורה בחשמל ובמים. ויטה תשלם תוספת של 7 מיליון שקל בגלל עליות המחירים האלה ומישהו צריך לתת לזה את הדעת. תעשיית מזון לא יכולה לספוג ולספוג, היא חייבת להגיב בעליות מחיר. כולם יודעים מה מצב התירס יש בצורת אדירה. משנות ה-50. דבר גורר דבר. מה, מצפים שלא יהיו עליות כשמשרד החקלאות הודיע שייקר את הביצים והחלב"?

 

מה לגבי ירקות קפואים ושימורים?

 

"ספגנו עלייה בסוכר, במקביל לעליית הדולר וגם עלייה במחיר הפח ובמחיר התירס למאכל. אותה קופסת שימורים עם הפח, המים והתירס עולה לנו יותר".

 

לפי אפרים ושאר היצרנים עמם דיברנו, עיקר עליית המחיר קשורה למחיר הדלק. "המזוט זה מרכיב גדול במוצר, בטח עבור כל חברת מזון שיש לה חברת הפצה, כמונו, ומחזיקה 40 משאיות. מחיר הסולר עלה וחשוב שאנשים יתנו על זה את הדעת".

 

יש סחורה שמחירה ירד בגלל ירידת מחיר הסוכר?

 

"מחיר הסוכר בעייתי כי זה רכיב מאוד חשוב עבורנו. עכשיו סיימתי לקנות סוכר עד השנה הבאה ועד לאחרונה לא רק שמחיר הסוכר לא ירד, אלא שגם הדולר עלה".


פורסם לראשונה 19/08/2012 21:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
אחרי החגים? מי יודע מה יהיה אז
צילום: גיל יוחנן
מומלצים