יונייטד: חברת התעופה שרוצה להשתלט על העולם
נראה שחברת התעופה יונייטד, שהתמזגה עם קונטיננטל לפני כשנתיים, מרשתת את עצמה בכל מקום: ב-2011 היא הטיסה הכי הרבה מכל חברה אחרת, עם ממוצע של 5,600 טיסות ל-193 מדינות. אז איך זה עומד להשפיע עלינו?
בשנת 2010 חברו להן שתיים מחברות התעופה הגדולות בארצות הברית, יונייטד איירליינס וקונטיננטל, והפכו לחברה אחת - יונייטד איירליינס - במהלך שהיה אמור להשתלט על שוק התעופה האמריקני, ואולי גם העולמי.
כמעט שנתיים אחרי אותו מיזוג, התוצאות כבר נראות בשטח, ויונייטד הפכה לחברה השנייה הגדולה בארה"ב (אחרי דלתא), ולה מספר היעדים הגדול בעולם (149 מחוץ לארה"ב), כשאחד מהם הוא תל אביב.
"המטרה של האיחוד בין שתי החברות האלו היתה לשרוד", אמר ל-ynet מנכ"ל יונייטד בארץ, אבי פרידמן. לדידו של פרידמן, התחרות הקשה בין חברות התעופה בעולם והירידה במחירי הכרטיסים, הובילו את שתי החברות לעשות חושבים וליצור מערך של התייעלות.
עוד על חברות תעופה בערוץ התיירות:
- ריינאייר: הנוסעים יסתפקו בתא שירותים אחד
- חברת תעופה מזמינה: בואו לעשות סקס במטוס
- סאן דור מאבדת כנפיים: לא תוכל לטוס מאפריל
- אל על לנוסעים: ותרו על הטיסה עבור שר התיירות
בעקבות המיזוג האווירי הפכה חברת התעופה האמריקנית, שנשארה עם השם יונייטד אך אימצה את הסמל של קונטיננטל, למעין יציר כלאיים שעדיין נאבק ליצור אחידות בין שורות החברה, כשאחד האתגרים שבדרך הוא
להטמיע את מערכות הזמנת הכרטיסים החדשות ומערכת צבירת נקודות הטיסה. עם זאת, זה לא הפריע לה לטוס הכי הרבה מכל חברת תעופה אחרת בעולם ב-2011: יותר מ-2 מיליון טיסות שהובילו 142 מיליון נוסעים ליעדיהם.
בעקבות המיזוג מעסיקה יונייטד מספר בלתי נתפס של כ-85 אלף עובדים, כשהמטה המרכזי והחדש שלה עבר מיוסטון לשיקגו. בסיסים נוספים של חברת הענק נמצאים בלוס אנג'לס, דנבר, ניו ג'רזי ו-וושינגטון די.סי. על ידי הקמת הבסיסים הללו, מרשתת יונייטד את כל העולם, ומאז המיזוג נוספו עוד כ-70 יעדים חדשים לחברה, שכאמור מחזיקה בשיא כחברת התעופה עם מספר היעדים הרב ביותר בעולם - 375 נמלי תעופה בשש יבשות.
ממוצע של 5,600 טיסות ביום!
נתון נוסף שגורם ליונייטד לחלוש על העולם, עם צי של כ-700 מטוסים וכ-5,600 טיסות יומיות בממוצע (!), הוא השתייכותה ל"סטאר אלייאנס" - ברית התעופה הגדולה בעולם הכוללת 27 חברות תעופה בינלאומיות, שמטיסות את נוסעי יונייטד ליעדים שהיא לא טסה בעצמה.
כך, למשל, הפסיקה יונייטד את טיסותיה לאפריקה (פרט ללאגוס שבניגריה) ולחלק ממדינות המפרץ הפרסי, והיא נעזרת בשותפות שלה ב"סטאר", כמו לופטהנזה, שדואגת לשנע את נוסעיה לאזורים אלו.
עם זאת, אליה וקוץ בה: היותה של יונייטד כל כך גדולה גם הפכה אותה לחברה ש"זוכה" להכי הרבה תלונות מנוסעים בארה"ב. במחצית הראשונה של שנת 2012 נרשמו 1,740 תלונות מנוסעים של יונייטד - פי שלוש מאמריקן איירליינס שמוקמה במקום השני אחריה, כך לפי משרד התחבורה האמריקני.
לחברה נרשם גם מספר האיחורים הרב ביותר בנוגע להגעת מטוסיה, מבין 18 חברות אמריקניות, ברבעון השני של השנה.
אבל יונייטד מודעת לחבלי הלידה של המיזוג. "השינוי שעברנו קשה וצריך להתרגל ולהיות סבלני, כי אנשים לא אוהבים שינויים", אמר ל-ynet מנכ"ל יונייטד העולמית, ג'ף סמיסק (Jeff Smisek), שנשאב מתפקידו הקודם כמנכ"ל קונטיננטל לנהל את החברה שאימצה לה את השם, ולא במקרה - יונייטד (ביחד, איחוד).
אבל למה כל זה צריך לעניין אותנו?
יונייטד היא אחת מארבע חברות - אל על, יו.אס איירוויז ודלתא הן השלוש הנוספות - שטסות מארה"ב ישירות לתל אביב. התחרות בין ארבעתן על הנוסע הישראלי מתרחשת יום-יום, בין אם זה במחירים אטרקטיביים ומבצעים של כל אחת מהן, ובין אם זה בחידושים טכנולוגיים, שיפור ברמת השירות והצטיידות במטוסים חדישים.
לאחרונה החלו אל על ויונייטד ביצירת מהלך שאמור לשפר את תנאי הטיסה במחלקת תיירים, ויצרו את "תיירים פלוס" - מחלקת תיירים
שבה מרווח גדול יותר לרגליים (פיטצ' - בעגה המקצועית) בין מושב אחד למשנהו. המחלקה "החדשה" אמורה לתת פתרון לאנשי עסקים שיוכלו לעבוד על הלפטופ שלהם בטיסה, או סתם לנוסעים שמעדיפים מרווח של עוד כמה סנטימטרים לרגליים.
אספקט נוסף בתחרות בין החברות הוא צי המטוסים ואיכותם. אין ספק שבפרמטר הזה יונייטד "לוקחת" את אל על, היות ולה כבר ארסנל של הזמנות למטוס ה-787 של בואינג, הלא הוא ה"דרימליינר".
"מטוס החלומות", כפי שהוא מכונה, ימריא לראשונה במדי יונייטד בארבעה בנובמבר 2012, לטיסת פנים באמריקה, בין יוסטון לשיקגו, כאשר הטיסה הבינלאומית הראשונה שלו תהיה בקו שיקגו-אמסטרדם בדצמבר אותה השנה.
יונייטד היא החברה האמריקנית הראשונה שהצטיידה ב-787, שחסכוניים יותר בדלק ואמורים להחליף את מטוסי הבואינג 767 הישנים של החברה - מטוסים שאל על טסה איתם כיום ליעדים קצרים באירופה אך גם ליעדים ארוכי טווח, כמו מומביי, יוהנסבורג ואף לקנדה. ההצטיידות של אל על בדרימליינר לא נראית כרגע באופק.
"הקו לתל אביב נחשב לאחד הכלכליים בעולם"
התחרות על הקו לישראל גרמה ליונייטד לשכלל גם את מערכת הבידור במטוסי ה-777, שכיום מכילה כ-150 סרטים במסך מגע, מאות שירים להאזנה לפי סגנונות, תוכניות טלוויזיה ומשחקים. בעתיד מתוכנן להיות מחובר למושב גם מטען לאייפון/אייפד, ובשנה הקרובה מצפים בחברה לאפשרות גלישת wifi ב-250 מטוסים בצי, וזאת על ידי שירותי גלישה לוויניים של חברת פנסוניק.
נראה שהגלישה הלווינית היא אחד השכלולים שיונייטד מאוד גאה בהם. בתקופת האולימפיאדה בלונדון 2012 היא שידרה את המשחקים בשידור חי לנוסעיה, ובעתיד הקרוב היא מתכוונת לאפשר לנוסעים להתעדכן און-ליין בחדשות שיגיעו לסמארטפונים שלהם בטיסה. התענוג, כמובן, יעלה לנוסעים. כמה? על זה עדיין אין להם תשובה.
אז כן, השכלולים והחידושים מיטיבים עם יונייטד, וראשי חברת התעופה בטוחים שהיא במסלול הנכון להפוך לחברה המובילה בקו ישראל-ארה"ב. "הקו לתל אביב נחשב לאחד הכלכליים בעולם", אומר פרידמן במפגש שנערך עם ראשי החברה בארץ ובחו"ל, ואילו סמיסק מוסיף ש"מטרת יונייטד היא לא להיות החברה הגדולה בעולם, אלא החברה המובילה בעולם".
אך האם כל החידושים שיונייטד מצטיידת בהם ישאירו את מחיר הטיסה שפוי? שהרי בסופו של דבר הוא זה שאחראי באיזו חברה יטוסו הישראלים. נצטרך לחכות ולראות. מה שבטוח, תחרות על הקו לתל אביב תהיה והנוסע הישראלי יצביע ברגליים, ואולי עם מרווח גדול יותר עבורן - יהיה לו יותר קל להחליט.



