שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    אפשר לדלג על ארוחת הבוקר: 5 סיבות מדעיות

    במשך שנים המומחים "הכריחו" אותנו לאכול מיד אחרי הקימה מהשינה. אבל עכשיו טוען ד"ר לתזונה כי אפשר בהחלט לפסוח על ארוחת הבוקר ואף לרזות ואפילו נותן 5 סיבות טובות לכך

    אחרי ששנים שחשבנו שארוחת הבוקר היא הכי חשובה ביום - עכשיו מתברר כי אולי טעינו. התזונאי ד"ר ג'ון ברארדי, מייסד חברת "תזונה מדויקת", טוען כי אין חובה לאכול ארוחת בוקר. לדבריו, דילוג על ארוחת הבוקר עשוי להיות בעל יתרונות בריאותיים, החל מאובדן של כמה קילוגרמים, עד לעליית רמת ההורמון נוגד הזיקנה.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    ד"ר ברארדי אומר כי ארוחת בוקר היא אופציונלית. לכן, אם אתם נהנים מארוחת הבוקר, המשיכו בשגרה הזו. אבל אם לא, תרגישו חופשי לדחות את הארוחה לצהריים או לבוהוריים, כל עוד התזונה שלכם ב-24 השעות הן מאוזנת.

     

    עוד חדשות בריאות

    בלעדי: הישראלי שהיה שותף לזוכה פרס נובל לרפואה

    התרופות שנותנות תקווה למחלה של אשת הנשיא

    חלית בשפעת בחורף שעבר? כנראה שתחלו שוב

     

    מוותרים על ארוחת בוקר - חוסכים בפחמימות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מוותרים על ארוחת בוקר - חוסכים בפחמימות(צילום: shutterstock)

     

    למה זו לא ארוחה הכרחית?

    ד"ר ברארדי מפרט:

     

    1. זה אינו נחוץ כדי להאיץ את המטבוליזם. הרעיון שחילוף החומרים מואט בצורה קיצונית בתגובה לחוסר אכילה אינו מדויק. כמות הקלוריות שצורכים הוא מה שמשפיע עלהמטבוליזם.

     

     2. ארוחת בוקר עשויה להוביל לאכילה מופחתת יותר בהמשך. אבל אם אתם מדלגים על ארוחת הבוקר, תוכלו לאכול ארוחות קטנות יותר פעמים רבות יותר ביום.

     

    3. צום מפחית את רמת האינסולין וכך שתוכלו להעלות את הרגישות להורמון בגוף. בזמן זה גופכם ישחרר יותר הורמון גדילה, המסייע לשרוף רקמות שומן.

     

    4. ויתור על ארוחת בוקר יסייע להפחית את צריכת הפחמימות בגוף, המהוות את הרכב המזון שאנו צורכים הכי הרבה ביום. לכן ויתור על ארוחת בוקר תביא גם לויתור הקורנפלקס, הטוסט, הכריך השמן.

     

    5. זה יעזור לכם לכוון את גופכם: אתם עשויים לחוש בטוב לאחר שתיית לימון או מיץ קר מאשר להכריח את עצמכם בבוקר לאכול. חלק מהאנשים אף חשים בחילה לא מוכנים לאכול בבוקר. לכן העצה הטובה ביותר היא להקשיב לגוף ולצרכיו.

     

    דיאטנית: התיאוריה לא נכונה

    לתאוריה הזו, לא מסכימה הדיאטנית קלי מירנדה. לדבריה, יתרונות ארוחת הבוקר הוכחו במחקרים רבים במשך שנים ואף נותנת דוגמאות: 

     

    לאחר שנת לילה ושעות רבות ללא אכילה, מאגרי הגלוקוז בגוף מתרוקנים. יש צורך לספק גלוקוז לכבד, לשרירים ולמוח על מנת להתחיל את יום עם רמת אנרגיה מספקת. רק ארוחת בוקר מזינה למילוי המאגרים תספק את האנרגיה הדרושה.

     

    אכילת ארוחת בוקר מגבירה את חילוף החומרים. באנגלית קוראים לארוחת בוקר ״שבירת הצום״ ובדיוק כמו ביום כיפור, בצום הגוף חש מצב של סטרס. קצב חילוף החומרים יורד בעקבות חשש ואי ידיעה לגבי תזמון הארוחה הבאה.

     

    הגוף אוגר מאגרי שומן ואינו מתחיל את פעילות העיכול בצורה מיטבית. ולכן בניגוד למצופה, סביר שחסכון בקלוריות בארוחת בוקר לא תביא לירידה במשקל. מומלץ לאכול ארוחת בוקר אפילו אם היא קטנה תוך שעתיים מההשכמה.

     

    מחקרים הראו שאנשים שמדלגים על ארוחת בוקר נוטים לפצות על כך בנשנושים במהלך היום או בארוחת צהריים גדולה בעלת הרכב קלורי גבוה. הרגשת הרעב הולכת מתעצמת ככל שהפער בין ארוחת לארוחה גדל. ככל שנהיה יותר רעבים במהלך היום הפיתוי לאכילה מוגברת במהלך היום גדלה. בנוסף תוצאות המחקרים הראו שאנשים שמגדלים על ארוחת בוקר נוטים לעלות יותר במשקל ומתקשים להורידו לאורך זמן.

     

    בעקבות דלדול מאגרי הגלוקוז והסטרס שהצום מביא איתו, הרצון לאכול פחמימות עולה. ככל שהצום ארוך יותר הגוף מאותת לצרוך יותר ויותר פחמימות. ולכן ניתן לקבוע כי הקפדה על אכילת ארוחת בוקר מונעת רעב ומקטינה את הסיכוי לאכילה עודפת ובלתי נשלטת של פחמימות. בנוסף מניעת רעב עוצמתי בסמוך לארוחת צהריים מובילה להחלטות שקולות יותר בעניין הרכב הארוחה וכמות הפחמימות הנצרכת במהלך הארוחה.

     

    מחקרים הראו שדילוג על ארוחת בוקר גורם לחוסר אנרגיה לחוסר ריכוז. רעב מעפיל על הצלחה בלימודים ובעבודה. נמצא שאכילת ארוחת בוקר יום יומית מביאה לשיפור בריכוז, הצלחה במבחנים ומונעת עייפות.

     

    ארוחת בוקר תורמת לשיפור המצב רוח ולמניעת דיכאון. מחקר בנושא מצא שאנשים שאוכלים ארוחת בוקר בדרך כלל שמחים יותר ופחות עצבניים.

     

    לצד היתרונות המופלאים שיש לארוחת בוקר כמובן שיש להקפיד על הרכב הארוחה. מומלץ לאכול ארוחת בוקר מגוונת ומאוזנת שכוללת פחמימות מלאות, חלבונים וסיבים תזונתיים. לא מומלץ לאכול עוגה, שוקולד או קינוח לארוחת בוקר.

     

    אכילה של פחמימות פשוטות גורמת לירידה דרסטית בכמות האינסולין זמן קצר לאחר הארוחה והתוצאה תהיה חשק עז לאכול עוד סוכר, ממתקים ודברי מתיקה.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לאכול או לאכול ארוחת בוקר?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים