שתף קטע נבחר

סופר-מארקט: כללי השוק של גיבורי העל

למה לא נראה את באטמן נלחם בקפטן אמריקה על המסך, אבל כן נפגוש את קוויקסילבר במקביל ב"נוקמים" וב"אקס-מן"? ומתי ספיידרמן ישוב הביתה לחברת מארוול? הכל אפשרי בעולם הפנטסטי של גיבורי העל, אבל המציאות של הוליווד מגבילה אותה. מזל שיש את המעריצים שמגשימים חלומות ביוטיוב

לפני קצת יותר משנה יצא לאקרנים "קפטן אמריקה: חייל החורף". מי שנשאר באולם אחרי סיומו (ומי עוזב סרטים של מארוול בסוף הסרט?) זכה לראות בין הקרדיטים, קטע קצר ושובב - ובו הצצה למה שמתכננים במארוול לקראת "הנוקמים: עידן אולטרון": הברון פון סטרוקר המנוול מציג לראווה את הנשק החדש שלו: התאומים, הלא הם ונדה ופייטרו מקסימוף, הידועים בכינויהם סקרלט וויטץ' וקוויקסילבר (בגילומם של אליזבת' אולסן וארון טיילור-ג'ונסון). 

 

 

לכאורה עוד קדימון סתום שרק גיקים של קומיקס יכולים להבין, אולם בצדו שערוריה תמוהה למביני דבר. דמותו של קוויקסילבר, ידענו כבר בשלב זה, עומדת לצוץ ב"אקס-מן: העתיד שהיה" (שיצא כחודשיים לאחר "קפטן אמריקה"), ושם מגלם אותו איוון פיטרס ולא טיילור-ג'ונסון. חוץ מזה, על פי סיפור חייהם הבדיוני מהקומיקס המקורי, התאומים הם צאצאיו של מגנטו מהאקס-מן. אז איך יתכן שאותה דמות מופיעה בו זמנית בשני סרטים שונים? לכאורה נראה שמארוול הפרה את ההסכם עם אולפני פוקס/המאה ה-20, שמחזיקים בזכויות הקולנועיות על גיבורי העל המוטאנטים של האקס-מן. 

 

וזהו קוויקסילבר בגילומו של איוון פיטרס ב"אקס-מן: העתיד שהיה" 

 

זוהי דוגמה לאיך העולם הפנטסטי רב-השכבות של הסופר-הירוז - על גיבוריה ונבליה - מסתבכת אף יותר כשמדובר במציאות של תעשיית הקולנוע. כדי לפתור את סתירת קוויקסילבר ולמנוע תביעה על הפרת זכויות, הכריזו במארוול (הנמצאת בבעלות אולפני דיסני) על התאומים כבני דור הניסים. או במלים אחרות, התאומים הם פלא, לא מוטנטים. ואם הם לא מוטנטים בסרט, לפוקס/המאה ה-20 אין בלעדיות עליהם במציאות. ככה סתם, שונתה הביוגרפיה של האחים מקסימוף. הכל כדי למנוע עילת תביעה.

 

אליזבת אולסן וארון טיילור-ג'ונסון כסקרלט וויטץ' וקוויקסילבר. סוד הקסם ()
אליזבת אולסן וארון טיילור-ג'ונסון כסקרלט וויטץ' וקוויקסילבר. סוד הקסם

חודשים רבים עברו וקוויקסילבר, סקרלט וויטץ' (וגם פון שטרוקר) הגיעו השבוע למסך הגדול ביחד, ויש להם תפקיד משמעותי ב"הנוקמים: עידן אולטרון" לצד איירון-מן, קפטן אמריקה, הענק הירוק, ת'ור, האלמנה השחורה, הוקאיי והאחרים במסדר הנוקמים של מארוול. יציאת הסרט שעשוי לנפץ את שיאי זה שקדם לו ב-2012, גרמה למעין תגובת שרשרת בהוליווד: וורנר ברוס השיקו/הדליפו את הטריילר הראשון של "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" המיועד לעוד שנה.

 

בנוסף לכך, באותו שבוע (בו הושק גם הטיזר החדש של מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" מבית דיסני), יצא גם הטריילר החדש והמורחב של "ארבעה מופלאים" - עוד עיבוד של פוקס לקומיקס מבית מארוול. המודיעין שנאסף בתקשורת האמריקנית קובע כי עלילת סרט האתחול המושקע שיצא באוגוסט השנה, תתרחש בעולם האקס-מן ועשויה לשמש כגשר למיזוג בין שני הפרנצ'ייזים הללו בעתיד (בעולם דמיוני זה ישתלבו גם דדפול וגמביט, גיבורי על תוצרת מארוול, שיזכו לסרטים בהפקת פוקס). 

 

התמנון של מארוול שולח זרועות לכל הוליווד ויש לכך סיבה: הנוסחה הקולנועית שלהם היא לקפל את ציר זמן, כך שכמעט לכל גיבורי על יש סרטים משלהם (שלא לומר טרילוגייה), ועלילותיהם מתרחשות במקביל. הלהיטים הקולנועיים הללו מזינים את מפגש האולסטאר של "הנוקמים", שהציפיה לו נבנית מסרט סופר-הירו אחד לשני. זהו המודל השיווקי המצליח ביותר בהוליווד כיום, והמתחרים מוורנר ברוס, פוקס וסוני צופים משתאים מהצד ומנסים ליישם אותו אצלם.

  

הבולטים מכולם הם הוורנרים שמעמידים מול גייסות הסופר-הירוז של מארוול, את אלו של DC קומיקס, שנמצאים בבעלותם. יש להם הרבה עם מה לעבוד. באטמן וסופרמן הם דמויות איקוניות שנמצאות בבעלותם. אחרי שהתחייה של באטמן ככריסטיאן בייל בטרילוגיית "האביר האפל" זכתה להצלחה אדירה, וכך גם זו של סופרמן כהנרי קאביל ב"איש הפלדה", גיבשו הוורנרים תוכנית עבודה שתאפשר להחזרתם למסך וגם את וונדר-וומן, אקווה-מן, הברק ואחרים. 

 

"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" הוא ביטוי ראשון של המגמה, ובו אמורים להשתלב גם וונדר-וומן (בגילומה של גל גדות), אקווה-מן (ג'ייסון מומואה) ואחרים. כך יהפוך המפגש הקולנועי חסר התקדים בין באטמן (הפעם עם בן אפלק) לסופרמן כקן שיגור לפרנצ'ייזים אחרים בהובלת הגיבורים האחרים. בסוף כולם אמורים להתכנס לסרט אנסמבל אחד גדול של "ליגת הצדק" ("Justice League") - המקבילה של DC קומיקס לנוקמים של מארוול. עוד לפני כן, בקיץ 2016, יתאחדו הג'וקר, דדשוט, הארלי קווין ושאר נבלי DC - הפעם למטרה טובה ב"Suicide Squad" של דיוויד אייר מבית וורנר ברוס.

 

בשביל ליהנות מסרט גיבורי על טוב לא צריך להבין קומיקס, או אפילו לאהוב אותו. ובכל זאת, הבסיס לסרטים, ההשראה, הידע, וגם היריבות בין מארוול ו-DC קומיקס נובעת מהדף. DC קיימת משנות ה-30, ומארוול הצטרפה בשנות ה-60. מה שהחל כחוברות לילדים, התפתח, התרחב והשתכלל. הפופולריות עלתה פלאים כשנבראו בזה אחר זה גיבורי על כמו סופרמן, בטטמן, ובהמשך גם ספיידרמן של מארוול. ועם הפופולריות עלתה גם התחרות - לאו דווקא בין כותבים אלא יותר בין שתי ההוצאות, שהחזיקו בזכויות על הדמויות האיקוניות שהכותבים והמאיירים המוכשרים והרעבים בראו.

 

מארוול נגד DC קומיקס. המערכה התחילה עוד מהקומיקס ()
מארוול נגד DC קומיקס. המערכה התחילה עוד מהקומיקס

וכך עד היום יש לנו שני מחנות גדולים של גיבורים. אלו של מארוול, ואלו של DC קומיקס. על פניו, כאן מתחילה ונגמרת ההפרדה. היינו מצפים לסרטים שמשלבים את כל החבורה של מארוול מחד, וזו של DC מצד שני. זליגה ממחנה למחנה לא אפשרית, כי הזכויות שייכות להוצאה השנייה. פשוט, נכון? ובכן, חכו רגע, זה נהיה מורכב יותר. 

 

תכירו אותם - מדור האבולוציה של הגיבורים:

 

מארוול נגד DC. יאללה מכות, רק בדימיון ()
מארוול נגד DC. יאללה מכות, רק בדימיון

כמו כל עסק, גם הוצאות הקומיקס נקלעו פה ושם לצרות כלכליות. וכשיש צרות, מוכרים זכויות, במיוחד כשיש מי שרוצה לעבד את הגיבורים שלך לקולנוע ולעשות מהם הון. וכשחברת הפקה רוכשת את הזכויות לגיבורים מסוימים, האחרת לא יכולה להשתמש בהם. וכך קרה שמארוול מכרו את הזכויות על אקס-מן וארבעת המופלאים לפוקס/המאה ה-20, ואת ספיידמן לסוני. אולפני דיסני שרכשו את מארוול ב-2009 נשארו עם הנוקמים ונספחיהם - עסקה לא רעה בכלל, גילינו. 

 

 

וכיום העסקה רק הולכת ומשתפרת. על פי תנאי ההסכם, אם סוני לא מוציאים סרט ספיידרמן כל שבע שנים, הזכויות יוצאות מידיהם (לכן בער להם לאתחל את איש העכביש כאנדרו גרפילד חמש שנים בלבד אחרי סוף הטרילוגיה של סם ריימי וטובי מגווייר). על הרקע הזה, ספיידי חוזר הביתה, לאחר שסוני ומארוול הגיעו להסדר ביניהם - מה שאומר שבקרוב הוא יציל את העולם בשירות מארוול. בינתיים החלו החיפושים אחר ליהוק חדש וצעיר שיוביל את פיטר פארקר לאופק קולנועי עצום.

  

איש העכביש חוזר הביתה. מתוך "ספיידרמן המופלא 2" של סוני ()
איש העכביש חוזר הביתה. מתוך "ספיידרמן המופלא 2" של סוני

אז לכאורה בעולמות מלאי ההשראה של גיבורי העל אפשר לעשות הכל, אבל כשזה מגיע למציאות - זו של עורכי דין, רואי חשבון, חוזים ודוחות הוצאות-הכנסות - המגבלות שרירות וקיימות ודורשות יצירתיות גדולה מצד הבמאים והתסריטאים (כמו במקרה של קוויקסילבר). והקהל - לעיתים הפנטזיות על עלילות חדשות ודמויות שייפגשו יישארו בגדר חלומות בלבד. ועם זאת, יש מעריצים שמגשימים חלומות - בכוחות עצמם.

 

כזהו הוא "אלכס לות'ר" כינויו של בחור ישראלי בן 25, אשר שמעלה כל שבוע לערוץ היוטיוב שלו שניים עד שלושה סרטונים מעשה ידיו, שמציגים טריילרים פיקטיביים למפגשים אפיים שהיינו רוצים לראות בין גיבורי על. בראיון ל-ynet הוא מגלה שבעוד שהוא מעדיף להישאר בעילום שם, יש לו בהחלט במה להתגאות. הערוץ שלו פופולרי ביותר ברחבי העולם. הטריילר שערך לסרט פיקטיבי בו גיבורי מארוול נלחמים באלו של DC עבר את רף 5.5 מיליון הצפיות:

 

 

"הופתעתי מאוד, הייתי בטוח שיש איזו טעות ביוטיוב", הוא אומר, "גיליתי שאנשים לא רק נמשכים לטריילרים בומבסטיים, אלא לכאלו שערוכים בצורה מקצועית ומביאים רעיון מקורי. בשבילי זו דרך לנסות לספר סיפור". הוא מודה שהוא בעצמו מכיר ואוהב את גיבורי העל מהקולנוע והטלוויזיה, ולא מהקומיקס. עם זאת, הוא מקבל בקשות גם מחובבי קומיקס שמבקשים ממנו טריילרים לספיידרמן, ולפעמים למפגשים ספציפיים מאוד, שרק הם מכירים.

  

איזה גיבורי על הכי היית רוצה לראות נפגשים בקולנוע?

 

"תמיד רציתי לראות את באטמן וסופרמן חולקים מסך, ואני עומד לקבל את זה בשנה הבאה. לסרט יצא שם רע בעולם כי ממהרים להשוות כל סרט גיבורי על למארוול. וגם כועסים על בן אפלק וגם על הליהוק של גל גדות, כי היא רזה מדי ולא שופעת מספיק. זה מצחיק אותי שאנשים לוקחים בעלות על דמויות וסיפורים, כאילו שזה נותן להם זכות לקבוע מה נכון לדמות ומה לא".

 

באטמן נגד סופרמן גירסת אלכס לות'ור. הוא לא חיכה לטריילר הרשמי

 

למרות התמיכה בגדות, ובעולם של DC, הוא מודה שמארוול שולטים באולמות הקולנוע כיום. "הם בפסגה כרגע כי הם הצליחו להשיג את אמון הציבור", הוא אומר ומספק אבחנה נוספת בין שני המחנות, "וורנר ברוס ו-DC לוקחים את הסרטים לכיוון אפל ביחסית לסרטים הכיפיים והצבעונים של מארוול. לי אין בעיה עם זה. צריך שיהיה קצת שוני וגיוון בין סרטי גיבורי העל".

 

את החומרים לטריילרים שלו הוא לוקח מסרטים, סדרות, וגם מיוצרים חברים שעוזרים אחד לשני ברשת. "הצלחתי להרכיב מעין קהילה לא רשמית ביוטיוב", הוא מעיד, "יש יוצרים שמכינים קטעים מסוימים במיוחד בשביל הטריילרים שלי כדי שיהיו כמה שיותר אפיים". בקרוב אגב הוא עומד להעלות סרטון של "מלחמת הכוכבים נגד מסע בין כוכבים", וגם של "הענק הירוק נגד וולברין".

 

הנוקמים, אקס-מן, ארבעת המופלאים וספיידרמן. מאחד את מארוול

 

קומיקס, קולנוע, ואינטרנט, אבל מה בנוגע לטלוויזיה? ובכן, בזמן שהסרטים שואבים מהקומיקס ומשפיעים עליו, הם זולגים במכוון בשנים האחרונות גם אל הטלוויזיה וחזרה. דווקא במחנה של DC קומיקס, שדה הקרב הטלוויזיוני כבר נכבש על ידם עם הסדרות המצליחות "החץ הירוק", "הברק" - ובקרוב על פי השמועות גם סדרת איחוד לליגת הצדק. אצל מארוול מדובר במהלך מהפכני, שמבקש לייצר יקום אחד ענק שנע על אותו ציר זמן עם עלילות ועלילות משנה קשורות במסך הגדול ובמסך הקטן.

 

כבר ראינו מעבר של דמויות משנה מ"הנוקמים" אל ספין-אוף טלוויזיוני בסדרה "סוכני שילד". במקביל חברת נטפליקס משעתקת עכשיו את המודל הקולנועי של מארוול אל הטלוויזיה כשהיא מפיקה מספר סדרות, כל אחת מוקדשת לגיבור על אחר. בסוף הן אמורות להתאחד למיני סדרה אחת. בינתיים שודרה "דרדוויל" האלימה בכיכובו של צ'ארלי קוקס (צחוק הגורל, ב-2003 גילם אותו אפלק בסרט של מארוול), שמתרחשת בניו יורק שאחרי מתקפת החייזרים מסרט "הנוקמים" הראשון, וכבר בדרך לעונה שנייה. בקרוב תוכלו לזפזפ גם בין הגיבורים ג'סיקה ג'ונס, לוק קייג', ואיירון פיסט.

 

צ'ארלי קוקס הוא דרדוויל מהטלוויזיה

 

גם כאן מה שיכריע מי יתארח בסרטים זה כסף, וחוזים. רוברט דאוני ג'וניור, כריס המסוורת', סקרלט ג'והנסון והאחרים חתומים על חוזה שמחייב אותם לסרטים בלבד - לא למדיות אחרות. הסיכוי שהם יצוצו עם חליפות הסופר-הירוז שלהם גם בטלוויזיה קלוש. מצד שני כוכבי הסדרות חתומים על "חוזי טאלנט" שפותחים להם, וגם לדמויות שהם מגלמים, פתח למסך הגדול. כך שבהחלט יכול להיות שבעתיד נוכל לראות את קוקס בתפקיד דרדוויל, מגיע לתגבר את "הנוקמים", בעזרת החושים המחודדים שלו, מול נבל קשה במיוחד. מותר לגיקים לחלום.

 

השתתפו בהכנת הכתבה: לירון סיני ויוני זאבו

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים