שתף קטע נבחר

כלות בלי חתן ופחד מוות: החלומות של רבי נחמן

הוא חלם חלומות אפלים על איש מת שמסתובב בין החיים, ועל רבי שמועמד להיות קורבן - אבל חלק אותם עם חסידיו. עכשיו מקבץ הרב אלחנן ניר עשרה חלומות של רבי נחמן מברסלב, ויוצא למסע בעקבות התת-מודע שלו - עם תובנות חדשות על החסידות הכי ניו-אייג'ית: "רבי נחמן הוא 'הרבי של הלילה' - יהודי שנוגע במודחק ובמוכחש, ולא רק בנראה ובגלוי"

קבוצת כלות שרוקדת בישיבה אך החתנים אינם; איש מת החוגג בינות לחיים, ורב שמחליט להראות כמו גוי: הרב אלחנן ניר יצא למסע בעקבות התת-מודע של אחת הנשמות הסוערות והמאתגרות שידעה היהדות מעודה, רבי נחמן מברסלב.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 

הרב ניר הוא בכלל בוגר ישיבת הדגל של הציונות הדתית, "מרכז הרב", ומלמד בישיבות ההסדר "שיח יצחק" ו"מחניים". את ברסלב ותורות רבי נחמן פגש בשלב מאוחר בחייו, ומאז הוא לומד וחוקר אותם. עשרה חלומות הוא קיבץ לספר "יהודי בלילה" (הוצאת "ידיעות ספרים") שחלם הרבי שחי חיים קצרים בין שתי מאות: ה-18 וה-19 – והוא מנתח אותם.

 

עוד תרבות בערוץ היהדות:

 

הרב ניר מספר על אחד השונים והסוערים במיוחד: "רבי נחמן חלם על קבוצת כלות שנכנסות לבית המדרש, ולמעשה בחלומו הוא פותח פתח לשאלת יחס החסידות לשוויון מגדרי. העניין במקום הנשי נמצא בעיקר בחסידות חב"ד. הרב מלובביץ' כתב שאחרי אלפי שנות עליונות גברית אנחנו עומדים על סיפה של התקופה הנשית, וראה בפמיניזם והתעוררות הקול הנשי את אחד מסממני הגאולה".

 

הרב ניר מזכיר כי רבי נחמן, לעומתו, חי באוקראינה בתקופה אחרת לחלוטין מבחינה מגדרית, "אבל כן יש בחלום הזה תקווה לגילוי של דתיות פחות אגרסיבית; דתיות שהמרכז שלה היא השכינה שהיא דמות 'נשית'. מורי הרב שג"ר, שהספר הזה מושפע מאוד ממנו, מציב את תורת העתיד לא כשיקוף של קיום ושל תורה גברית ופטרנליסטית, אלא ככזו המתאפיינת ביכולת להקשיב, וביכולת להביא שפה אחרת. אני חושב שאנחנו רואים את ההתחלה של הדברים היום עם כניסתן של הנשים ללימוד התורה".

 

פחד מוות

אחד מחלומותיו האחרונים של רבי נחמן עוסק בפחד האנושי מהמוות: "החלום הוא על יום הכיפורים שבו מקריבים קורבן. בחלומו הוא אומר: אני רציתי להיות הקורבן שיקריבו אותו, ואז הוא בורח. הוא מתחבא, הוא מפחד מההקרבה, ותוהה מה יעשו כעת. האם יקריבו משהו אחר במקומו? בחלום הזה הוא כבר קרוב אל מותו, ויש פה קישור ברור לחרדת המוות.

 

 (צילום: ישראל ברדוגו) (צילום: ישראל ברדוגו)
(צילום: ישראל ברדוגו)

 

"בחלום הזה מתגלה רבי נחמן החרד, האנושי. הוא מביא איזושהי תקווה, שאם אדם כל כך מודע לעצמו, שעבד את האלוהים בצורה כל כך אינטנסיבית, חרד מהסוף - אז זה בסדר להיות חרד באותה המידה, ויש סיכוי גם לצמוח בתוך המקום הזה".

 

המפגש שלו עם חסידות ברסלב ומנהיגה המת הכי חי שיש, החל בשלב מאוחר בחייו של הרב ניר: "אני זוכר שכילד, לפני שלושים שנה, פגשתי לראשונה בחסיד ברסלב בשבוע הספר", מספר הרב ניר. "הוא היה נראה לי כל כך מוזר, מין איש יער פראי כזה. שאלתי את אמא שלי מיהו אותו אדם, והיא ענתה לי: חסיד ברסלב וזו חסידות 'מתה'. אין להם רעבע. רק בבגרותי כשפגשתי את התורות שלו, היה בהם משהו שלא הניח לי. משהו בתביעה שלו, 'רציתי שתהיו כחיות הנוהמות בלילה'. משהו במענה שלו לנהמות הלילה".

 

 

ודווקא הלילה, מחדד הרב ניר, הוא לא זמן מומלץ לתלמידי חכמים. במסכת ברכות מלמדים חז"ל שאסור לתלמיד חכם לצאת יחידי בלילה, ובמקומות מסוימים בספר הזוהר מודגש שלא רק לתלמיד חכם - אלא לכל אדם מומלץ שלא לצאת ביחידות "במחצית השנייה של החודש, שהאנרגיות המסובכות נמצאות בהם", כדבריו.

 

"אבל רבי נחמן לכאורה אומר הפוך בספרו ליקוטי מוהר"ן: 'שֶׁיֵּלֵךְ לְבַדּוֹ בַּלַּיְלָה, בְּדֶרֶךְ יְחִידִי, בְּמָקוֹם שֶׁאֵין שָׁם אָדָם. וְשָׁם יֵלֵךְ וְיִתְבּוֹדֵד'. בפעולת ההתבודדות האדם מתבונן בריצה שעברה עליו משך כל היום, ברצונותיו, בחלומות הגדולים שהתחיל איתם לעומת המימוש החיוור והדל שלהם. אלא שהוא נדרש לא רק להתבונן, אלא לדבר; האדם מדבר אל הקדוש ברוך-הוא, ולפתע מייצר בכך את היומיום האפור והעייף שלו כשיח, כשפה, כנקודת הקשר. בעיניי זה הסוד של רבי נחמן, שהוא בעיניי 'הרבי של הלילה' - הנה יש יהודי בעולם שנוגע בלילה, ולא רק ביום; במודחק ובמוכחש, ולא רק בנראה ובגלוי".

 

מה יש בלילה שמעסיק את רבי נחמן כל כך ?

 

"כתוב במדרש שהקדוש ברוך-הוא הסתכל בתורה וברא את העולם, אבל אצל רבי נחמן זה הפוך: הוא הסתכל בעולם, בעולם שלו, על תקוותיו ופחדיו - ועל פיהם הוא יסד את התורות שלו. בכך הוא למעשה הקדים את המהפכה הגדולה של הפסיכואנליזה.

 

עטיפת הספר (הוצאת "ידיעות ספרים") ()
עטיפת הספר (הוצאת "ידיעות ספרים")

 

"העיסוק בלילה בא להסיר את המסווה מעל מערכת שמציגה פאסון של יום - והמערכת הזו היא בהכרח גם המערכת הדתית. יש משהו בנראות של העצמים באור היום, שמצד אחד יש בהם המון בהירות אך מצד שני גם חסימה. הם לא מאפשרים לעשות חפירות עומק, לראות מעבר להם. רק בלילה עולים הפחדים, היצורים, היצרים, והחצר האחורית משמיעה קולות. אנחנו נמצאים בדור שפחות מוכן להציג את 'היום' כחזות הכול, ומבקש גם לגעת בלילה".

 

איפה משתלבים בתפיסה הזאת החלומות שלו?

 

"החלומות שלו הם בעיניי השיא של יצירתו. הם הדבר הסוער ביותר שיש. כמו במעשיות שלו, תמיד העסק לא עובד, תמיד מונח בהם מטען צד, שבירה של כל מה שאתה מצפה לו כקורא וכלומד. הלא-צפוי והתוהו מתפרץ, ובדיוק ברגע שלא ציפית לכך. אתה אף פעם לא מקבל סיפור חסידי עם מסר ברור שאפשר לספר בנינוחות לילדים בסעודת שבת. וכנראה שדווקא בגלל זה, יש בהם משהו שכל כך משמעותי לנו היום: הנה, יש רבי שמדבר תכלס על המציאות שלנו, על מצבי קצה וחרדות, ועל מה עושים כשאתה נתקע, כשלא הולך לך, כשאתה כולך בספק".

 

ספק על מה? הרי הוא אדם מאמין.

 

"על הכל. ספק על עצמך ועל החיים שלך; ספק על הקיום האנושי ועל הסיכוי לתקשורת של האדם עם עצמו ועם הזולת. הפלא אצל רבי נחמן הוא שהוא מצליח לייצר דבקות דתית שאין דומה לה מכל רגעי הייאוש והפירוק. דווקא מתוך ההתפרקות, הקריסה וחוסר הנינוחות עולה מפגש עם מציאות הרבה יותר נוקבת ומעמיקה. אלוהים הוא לא השלם, אלא זה המתגלה דווקא מתוך השבר, או לכל הפחות גם מתוך השבר".

 

האומץ שלא להיות "הרבי המושלם"

תולדות חייו הקצרים והסוערים של רבי נחמן - מי שעזב את העולם בגיל 38 בלי שהותיר אחריו יורש - משרטטים דמות יוצאת דופן בכל קנה מידה היסטורי: "רבי נחמן נולד כבר לתוך הקיים של החסידות", מסביר הרב ניר. "הוא נין של הבעל שם-טוב (מייסד תנועת החסידות במזרח אירופה, שיום פטירתו חל בשבועות). כשהוא נולד, המהפכה כבר התרחשה. הוא כבר פוגש כמובן מאליו את השמחה שהבעל שם-טוב הביא לעולם, הפשטות, היכולת לעבוד ולגדול רוחנית בחבורה, והגילוי הזה שאפשר לחוות את אלוקים בכל מציאות. אז מה עושים כשאתה חי בתודעה של אחרי 'קום המדינה'? בתודעה שהיה פה שמח לפני שנולדתי? מה עכשיו?"

 

ומה עכשיו?

 

"עקרון המציאות מאוד חזק אצלו, אבל במקביל הוא מאפשר לגעת במה שמעבר. רבי נחמן מציע תורה שלא בהכרח הרמונית. תורה שבה הדברים לא תמיד מסתדרים ומשתלבים. מבנה דתי שבו האמונה צומחת דווקא מתוך האבסורד, מחוסר הקוהרנטיות, מהנוכחות האלוהית שעולה מתוך היעדר – ותורה הנחשפת דווקא מתוך המחלוקת. הוא מלמד אותי איך אפשר לחיות בתוך סתירות; לא לדרוש ללא הרף שלמות חסרת כֵּנות, אלא ללמוד לחיות חיי קדושה ודבקות מתוך אלמנטים סותרים, שימשיכו כל החיים לסתור האחד את השני".

 

"האומץ שלו הוא שהוא לא מותיר את חלומותיו לעצמו, אלא שהוא מספר אותם לתלמידיו. יש להניח שהחסידים היו קצת יותר שמחים עם רבי של 'מצג שווא'; עם 'חלומות' שהם כולם חידושי תורה קלאסיים. אבל הוא לא מוכן להיענות לזה, הוא מביא את עצמו עם כל הספקנות והקשיים והֵיעדר השלמוּת. כמו בחלום על הצדיק שמגיע 'ממקומות מטונפים', רבי נחמן חותר למפגש נטול מניירות, ומביא את עצמו לגמרי, ולכן הוא מצליח לגעת היום בכל כך הרבה אנשים בכנות ובישירות שלו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים