שתף קטע נבחר

לא למרוקאים בלבד: כולם חוגגים את המימונה

"לא רק מופלטות, חמאה ודבש - אלא רעיונות עמוקים של חיבור בין כלל החברה הישראלית": יותר ויותר ישראלים שרחוקים ממזרחיות כרחוק המופלטה מהגפילטע-פיש מחפשים חיבור בחג הידידות היהודי-מרוקאי, עם קורסים להנחיית מימונות - וגם חוברות מיוחדות לדור שלא ידע את מרקש

 

 

לא רק מופלטה: עם צאת החג (והשנה – גם השבת), ייפתחו הדלתות בבתים בכל רחבי הארץ. מה שהיה פעם "חג של מרוקאים" הפך לחג כלל-ישראלי שהולך וכובש מקום גם קרב אנשים שלא ידעו טעמה של מופלטה בבית הוריהם.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

 

לאותם ישראלים (ממוצא אשכנזי, תימני ושאר עדות) שרוצים לחגוג את המימונה כהלכתה – פתחה תנועת "כל ישראל חברים" (כי"ח) "קורס מנחי מימונות". "המטרה היא להעביר את הרוח נכונה של המימונה שהיא לא רק מופלטות וחמאה ודבש, אלא רעיונות מאוד עמוקים של הכנסת אורחים, של פתיחת הבית, של חיבור בין כלל החברה הישראלית", מסביר יהודה מימרן, יו"ר כי"ח, בראיון לאולפן ynet. "מזמן החג הזה הוא לא רק חג של מרוקאים, זה בהדרגה תופס מימד של חג ישראלי, שכולם-כולם מגיעים אליו".

 

פסח בערוץ היהדות :

 

אורית בר-הלוי גדלה במשפחה שרחוקה ממימונות כרחוק המזרח ממזרח אירופה, והיא בוגרת קורס הכשרת מנחי טקסי מימונה. "בשבילי זה אומר, בעצם, לרכוש כלים לחג, או לאיזשהו ציון במעגל השנה של החיים שלי שאני לא מכירה", היא אומרת.

 

"אני לא באתי מבית שבו חגגו מימונה, המשפחה שלי באה ממקומות אחרים. אבל אני מחוברת לתנועה שנקראת 'תיקון', ועוסקת בהבאת הקול של המסורתיות - של היהודים המסורתיים שהם כ-50% מתוכנו - ואני במסע לחיפוש הזהות היהודית והישראלית שלי".

 

חג של קירוב לבבות

בין השאר הוציאו בתנועת "החכם היומי" חוברת סיוע הכוללת אוסף של שירים וקטעי הגות בנושא. "אנחנו רואים שאנשים שמקיימים מימונה אצלם בבית רוצים להוסיף את הממד הרוחני, הרעיוני של החג", אומר מימרן.

 

אורית בר-הלוי ()
אורית בר-הלוי: לא מהעדה, לא יודעת להכין מופלטות, אבל תחגוג מימונה

 

בר-הלוי מתחברת למימונה דרך ערכי הידידות: "זה חג של ידידות", היא מדגישה. "אני לא יודעת לעשות מופלטה, ואני גם כנראה לא אלמד, אבל אני כן יכולה להתחבר למקורות המהממים שיש בחוברת, ואל דפי המנחים שקיבלנו, כך שכאשר אזמין חברים, וזה מה שאני הולכת לעשות באיסרו חג, פשוט נהיה בידידות".

 

"חשוב לזכור שהמימונה היה החג שחיבר גם בין הקהילה במרוקו – לשכניה הערבים, והבתים נפתחו אחרי חג הפסח, שהיה חג שסגר את היהודים כי הם נאלצו לאכול אוכל מיוחד, וכל הנקיונות, השמירות וההקפדות של החג הזה... והנה יש לנו איסרו חג, ואנחנו מזמינים את האנשים, את השכנים הערבים והיהודים, וגם את זה אנחנו יכולים וצריכים להביא לתוך מציאות החיים שלנו, לדעתי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים