שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יוצאים לאור: המספרים האמיתיים מאחורי החרדים-לשעבר
    בשנים האחרונות התרחבה תופעת היציאה בשאלה ב-20% - וכיום מדובר בלמעלה מאלף איש בכל שנה. 250 משפחות עזבו את הקהילה בשלמותן, והסיבות לתופעה מגוונות. מחקר מקיף ראשון מסוגו חושף את המניעים, הסיבות והקשיים המגוונים. הכתבה המלאה - מחר ב"ידיעות אחרונות", מוסף "7 ימים"

     

    מה הפתיע את היוצאים בשאלה?    (צילום: יובל עוזרי )

    מה הפתיע את היוצאים בשאלה?    (צילום: יובל עוזרי )

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    אנחנו רגילים לשמוע על יציאה בשאלה כעל סיפור קשה של מסכנות, ניכור משפחתי ואפילו חיים ברחוב. אבל מחקר מקיף חדש על היציאה בשאלה מגלה שמדובר בתופעה הולכת וגדלה: יותר מאלף צעירים עוזבים את המגזר החרדי בכל שנה והופכים לקהילה חזקה ומגובשת. מחקר מקיף שערך ד"ר נרי הורביץ מפלח, לראשונה, את היציאה בשאלה ממגזרים שונים בתוך החברה החרדית, תוך ניתוח תקדימי של הסיבות לנטישת החברה החרדית.

     

    << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

     

    מניתוח כלל הנתונים עולה כי תופעת היציאה בשאלה התרחבה בשנים האחרונות בהיקף של כ־20% בכל החוגים (חסידים, ליטאים, ספרדים) ובכל קבוצות הגיל, אך הדבר נכון במיוחד לקבוצת הגיל 18־25, שאליה משתייכים כ־75% מהיוצאים. מקרב החוגים החרדיים ההיסטוריים, החסידויות האדוקות והקהילות ליטאיות הסגורות יחסית, המכונות במחקר "הליבה של החברה החרדית" - מוערך שיעור היוצאים כיום ב-3%-5% בשנה.

     

    קראו עוד בערוץ היהדות :

     

    שיעורי היציאה מקרב הקהילות הפתוחות יותר מוערכים בכ-10% בכל שנתון. בקרב הפריפריה החרדית הכוללת חסידויות כמו חב"ד, ברסלב והציבור הספרדי מדובר בהערכה של יותר מ־20%, כולל משפחות שלמות שיצאו. כך, בפועל, ההערכה היא כי מדובר ב־1,000-1,300 "מהגרים" מהחברה החרדית החוצה בכל שנה.

     

    "רקע טראומטי המזכיר נפגעי כתות"

    בחינת המקרים השונים מאפשרת התבוננות מרתקת בשינוי הדרמטי שחל בחברה החרדית. 40% מהנשאלים סיפרו כי הסיבה לעזיבתם היא תחושת דחייה ופער הולך וגדל בין הסיפורים שעליהם חונכו על חברת מופת, לבין מציאות שמלמדת שמדובר במגזר ככל המגזרים; 15% נוספים הם כאלה שחוו פגיעה, בעיקר מינית, או שנתקלו בשאלות של זהות מינית ובחרו לעזוב. 30% מהנשאלים סיפרו כי המניע היה הרצון בחופש. בשורה התחתונה, כ־15% בלבד ציינו ספק אמוני כעילה ליציאה.

     

      ()

    מה לומדים מתוצאות המחקר? "שהספקטרום התרחב", אומר משה שנפלד, בעצמו יוצא בשאלה וממקימי עמותת "יוצאים לשינוי" שהזמינה את המחקר. "יש הרבה יותר שוליים לחברה החרדית. פעם יציאה בשאלה הייתה צעד מטורף שמוביל לנתק. צריך היה לבחור בין יציאה לבין המשפחה. היום זה כבר לא מובהק".

     

    על פי המחקר, המצבים המורכבים ביותר בהיבט המגדרי הם של נשים נשואות ואימהות שמבקשות לעזוב, ונדרשות - לעיתים תוך הפעלת לחץ אינטנסיבי - לוותר על משמורת. חלקן דיווחו על מחשבות אובדניות ואחרות קיימו אורח חיים כפול בשלב ביניים. החשיפה והמסמך שהותירה אסתי וינשטיין ששמה קץ לחייה, הציבו על סדר היום את התופעה של עשרות רבות של נשים במעמד זה.

     

      ()

     

     

    עוד מלמדים נתוני המחקר כי תופעת היציאה של זוגות נשואים ומשפחות, שלא הייתה קיימת בעבר, הפכה לנפוצה יותר, וכיום מוכרות כ־250 משפחות שיצאו בשלמותן. תופעת היציאה בשאלה אינה אופיינית רק לחברה החרדית בישראל. "זה קורה בהיקפים גדולים מאוד גם בקהילות החסידיות בחו"ל", אומר ד"ר הורביץ.

     

    • הכתבה המלאה - מחר ב"ידיעות אחרונות", מוסף "7 ימים"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "יוצאים לאור: המספרים האמיתיים מאחורי החרדים-לשעבר"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים