שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "הפקעת קידושין" לעודד גז: אז מה בעצם קרה כאן

    "פסק הדין איננו מבוסס על הצעות חוק שמבקשות להפקיע את הנישואין במקרים של עגינות, אלא על עילות הלכתיות שמסוגלות להביא לביטול הקידושין אם התקיימו. במילים אחרות, במקרה כזה, אין ולא כלום באקט הקידושין - גם אם הצדדים סברו אחרת, כך שכל אחד מהם חופשי להינשא לאחר ללא קבלת גט". פרשנות

    פסק הדין האמיץ של בית הדין הרבני בחיפה הביא לסיומה של אחת מפרשיות העגינות הקשות בדרך של "ביטול הנישואין": זו של עודד גז, שהשאיר את אשתו עגונה חמש שנים. עגינות היא אחת התופעות הקשות ביותר בתחום דיני המשפחה, והיא הרעה החולה שבהם. תופעה זו איננה שונה מכל פשע חמור אחר שגורם לשלילת חירות וחיים, כמו רצח או הריגה.

     

    << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

     

     

    בני זוג אכזרים ונקמנים מסרבים לגרש את בני זוגם, במטרה לשלול מהן את חירותם ועל ידי כך לחבל בניהול התקין של חייהם. לפי דין תורה, שעל פיו מתנהל תחום המעמד האישי במדינת ישראל, על הבעל למסור את הגט לאשתו מרצונו החופשי לאישה, שתקבל את הגט מרצונה החופשי. בפועל, מדובר בתוכנית-כבקשתו של הבעל, שמעניקה לו את "כוח העל בהליכי הגירושין" . אם הבעל מסרב למסור את הגט לאשתו מרצונו הטוב והחופשי, האישה איננה מגורשת ושום כוח לא יכול לגרש אותה.

     

    קראו עוד בערוץ היהדות :

     

    בניגוד למצב במדינות אחרות ובדתות אחרות, אין אפשרות לקבל מבית הדין הרבני פסק המתיר את הנישואין ללא "עילת גירושין" או ללא הסכמה. מכאן, הבעיה מתעוררת כאשר נעשה שימוש לרעה בכוח זה באופן ששולל את חירותה של האישה, ועל ידי כך היא הופכת לאישה למסורבת גט, נסחטת ומנועה מלפתוח דף חדש בחייה, שהרי היא "אשת איש".

     

    "אין ולא כלום באקט הקידושין"

    פסק הדין של בית הדין הרבני בחיפה, על פי הפרסום באתר זה, דן "באשר לתוקף הקידושין של בני הזוג ולאחר דיונים, עדויות חוות דעת וסקירות מקצועיות – הוחלט בצעד נדיר ביותר לבטל את הקידושין של בני הזוג גז ולהתיר את האישה מעגינותה".

     

    עודד גז ()
    עודד גז

     

    המשמעות המשפטית והמעשית של פסק הדין הוא שמעמדה של האישה הוא כשל רווקה שלא נישאה מעולם. ניתן להניח כי הבסיס לפסק של בית הדין בחיפה שמבטל את הקידושין, הוא בסיס הלכתי איתן, משום שעל פסק הדין סמכו ידיהם גדולי הרבנים העוסקים בתחום.

     

    מכאן, המסקנה היא כי פסק הדין איננו מבוסס על הצעות חוק שמבקשות להפקיע את הנישואין במקרים של עגינות, אלא על עילות הלכתיות שמסוגלות להביא לביטול הקידושין אם התקיימו. במילים אחרות, במקרה כזה, אין ולא כלום באקט הקידושין – גם אם הצדדים סברו אחרת, כך שכל אחד מהם חופשי להינשא לאחר ללא קבלת גט.

     

    בהקשר זה כדאי וראוי להביא לתודעה הציבורית את פועלם המבורך של בתי הדין הרבניים בכל הנוגע להתרת עגונות, מלאכת קודש. בית הדין לא נח על שמריו ופועל על בסיס יומיומי וללא לאות לאתר פתרונות הלכתיים שיתירו נשים מעגינותן. גם שליחי בתי הדין יוצאים מגדרם בארץ ומחוצה לה ופועלים לשחרור נשים מעגינותן.

     

    בימים אלה עומדת לדיון הצעה לתיקון חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), באופן שתורחב סמכותו הבינלאומית של בית הדין הרבני בישראל כדי לאפשר לו, בנסיבות מסוימות, להתיר נשים עגונות יהודיות גם כאשר אין להן כל זיקה למדינת ישראל מלבד יהדותן, וזאת כאשר הנישואין נכרכו על פי דין תורה, והאישה לא קיבלה גט מנישואין אלה בבית דין מחוץ לישראל.

     

    • הכותבת היא מומחית לענייני משפחה וירושה, מנהלת הקליניקה במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" ויו"ר הוועדה לזכויות הילד והוועדה לאימוץ ולפונדקאות בלשכת עורכי הדין.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים