שתף קטע נבחר

"טיסת השבת": 52 נוסעים תובעים 364 אלף שקלים

התובעים, אנשים שומרי שבת, טוענים כי חברת התעופה זלזלה ופגעה בערך המקודש להם. מדובר בטיסה שהמריאה מניו יורק באיחור ונאלצה, לאחר מהומה שפרצה בקרב נוסעים, לנחות ביוון כדי לא לחלל שבת. "מבוגרים נותרו ללא תרופות, תינוקות ללא חיתולים"

אלימות בטיסת אל על ()
נוסע מניף אגרוף במהלך הטיסה
 

52 מנוסעי "טיסת השבת" של חברת אל על, שהמריאה בחודש נובמבר האחרון מניו יורק, הגישו תביעת פיצויים נגד החברה בסכום של 364 אלף שקלים. התובעים טוענים ששמירת השבת היא ערך נעלה וקדוש עבורם וכי החברה "שמכנה את עמה חברת התעופה הלאומית של ישראל" זלזלה ופגעה ביודעין בערך מקודש זה, דבר שגרם להם צער, תסכול ועגמת נפש.

 

שלב אחרי שלב: האיחור, הבטחות קברניט אל על והאלימות

 

"טיסת השבת" היא טיסה של אל על שיצאה באיחור מניו יורק והיה חשש בקרב נוסעיה כי היא לא תספיק להגיע לישראל לפני כניסת השבת. בשל כך נחת המטוס באתונה, אולם עוד קודם לכן התחוללה מהומה בקרב נוסעים שצעקו כי החברה רימתה אותם ועדיף היה לו היו נשארים בניו יורק. חברת אל על הודיעה לאחר מכן כי תגיש תלונה למשטרה, אך לא עשתה זאת. בנוסף הקימה החברה ועדת בדיקה לנסיבות האירועים, אך בניגוד להבטחתה לא פרסמה את מסקנותיה.

 

בכתב התביעה, שהוגש לבית משפט השלום ברחובות, טוענים התובעים כי כבר כמה ימים לפני הטיסה דווח בכלי התקשורת השונים שמזג האוויר בניו יורק יהיה סוער במיוחד וילווה בשלגים. בשל כך, הם טוענים באמצעות עורך הדין אשר רוטבאום, הם הקפידו להקדים לצאת ביום הטיסה לנמל התעופה קנדי, זאת על מנת שלא יפספסו את טיסתם.

  

 

"התובעים התייצבו במועד בדלפקי הנתבעת, עברו את שלב הבידוק הביטחוני כנדרש ולאחר עיכוב של שעתיים, שלא היה ברור בתחילה ממה נבע, החל שלב העליה למטוס. באופן מפתיע בחלוף מספר שעות שבהן המטוס היה מחובר לשרוול והנוסעים יושבים במקומותיהם במטוס וממתינים בחוסר ודאות להמראה הופיע צוות דיילי הטיסה. מסתבר כי הדיילים שיצאו מבית המלון לנמל התעופה 'קנדי' נתקעו לשיטתם בדרכים בשל פקקים כבדים שנוצרו בשל תנאי מזג האוויר".

 

התובעים טוענים כי את הטענה הזו יש לדחות משום שכל נוסעי הטיסה התייצבו במועד על אף מזג האוויר החורפי שפקד את האזור. "אולם נראה כי דווקא דיילי הנתבעת, שהיה מצופה מהם לנקוט משנה זהירות, התרשלו ולא לקחו מקדם ביטחון נדרש. אם לא די בכך מתברר כי הסעה נוספת של צוות אוויר שיצאה באותה השעה מבית המלון הגיעה לשדה התעופה באיחור קל בלבד".

 

התובעים טוענים עוד כי בעקבות האיחור בהמראת הטיסה הם הבינו שישנו חשש ממשי שהטיסה תנחת בתל אביב לאחר כניסת השבת, דבר שהוא מנוגד להלכה אליה הם מחויבים ולכן הם ביקשו לאפשר להם לרדת מהמטוס. לדבריהם, בראיון שנתן סמנכ"ל המבצעים של החברה הוא אישר כי מגדל הפקוח אישר למטוס לשוב לשרוול, דבר שהיה מאפשר לנוסעים החפצים בכך לרדת מהטיסה. אולם באופן תמוה סירבו אנשי צוות האוויר לבקשת התובעים, מנעו הם לרדת מהמטוס וטענו כי אל להם לחשוש מחילול השבת שכן המטוס ינחת בישראל כשעה לפני כניסתה.

 

לדבריהם, כדי להרגיע אותם פנה הרב שלום בער סורוצקין, דמות ידועה במגזר החרדי שהיה במקרה על המטוס, לנוסעים והודיע להם כי על בסיס מידע שנמסר לו מאנשי הצוות המטוס ינחת בנתב"ג כשעה לפני כניסת השבת ובלית ברירה, בהסתמך על הבטחות שניתנו, המריאה הטיסה בשעה 23:46, באיחור של מעל לחמש שעות מהמועד המקורי.

 

 

על פי התביעה, לאחר שעברו כמחצית הדרך לתל אביב "עלה הקברניט במערכת הכריזה והודיע כי בשל חשש מחילול שבת הנהלת אל על החליטה לשנות את נתיב הטיסה ולנחות באתונה. עוד הוסבר להם כי נוסעים שאינם שומרי שבת יקבלו טיסה חלופית עם חברת ישראייר ולנוסעים שומרי שבת תסדר טיסה בצאת השבת. הודעה זו הם קיבלו בתדהמה ובתסכול רב. שכן טרם ההמראה הובטח להם בצורה מפורשת כי הטיסה תנחת בנמל התעופה בן גוריון לפני כניסת השבת".

 

להשלמת התמונה, נאמר בכתב התביעה, המטוס נחת באתונה בשעה 15:09, כשעה לפני כניסת השבת, הוריד את הנוסעים והמשיך כשהוא ריק לישראל. "ניתן לומר בזהירות כי מה שעמד לנגד עיני הנתבעת בהחלטתה התמוהה להמשיך בטיסה כמתוכנן, אף שידעה כי לא יגיע לישראל לפני כניסת השבת, הייתה להמשיך את לוח הזמנים שנקבע למטוס זה. מדובר בלוח זמנים לפיו המטוס אמור היה, וביצע בפועל, טיסה במוצאי שבת מתל אביב לניו יורק".

מטוס אל על (צילום: דני שדה)
מטוס אל על מ"טיסת השבת"(צילום: דני שדה)

 

"המלון היה ערוך ל-50 נוסעים בלבד" 

התובעים ממשיכים לתאר בכתב התביעה כי הכבודה שלהם לא נפרדה מהמטוס ובכך נגזר עליהם להיות כשלושה ימים ללא בגדים להחלפה או ציוד אישי חיוני. חלק נוסעים מבוגרים שנוטלים תרופות שנותרו בבטן המטוס. גם תינוקות, גך נטען, נותרו ללא חיתולים להחלפה או עגלות לניודם.

 

עוד טוענים התובעים כי המלון שאליו הגיעו היה ערוך ל-50 נוסעים בלבד והחברה העבירה אליו 180 נוסעים. גם בית חב"ד, שאמור היה להכין להם אוכל, קיבל הוראה להכין מזון עבור 50 איש בלבד, מה שגרם לכך שהם נותרו ללא מזון מספיק למשך השבת.

 

בשולי הדברים מציינים התובעים כי חברת אל על הציעה לכל אחד מהם פיצוי בדמות כרטיס טיסה לאחד מיעדיה באירופה, "אולם בכל הכבוד, פיצוי זה אינו הולם כלל את עוגמת הנפש האדירה שנגרמה להם".

 

חברת אל על לא מסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים