פורשה טייקן החשמלית נחשפה. 70 ישראלים כבר הזמינו
מכונית הספורט החשמלית של פורשה מעוררת סערה בקרב חובבי הגה בעלי אמצעים בארץ לקראת הגעתה בתחילת השנה. מנכ"ל היבואנית, שי דואני: מעל 70 ישראלים כבר שילמו 10,000 שקלים כמקדמה על רכישתה
פורשה חושפת רשמית את הטייקן, חשמלית ראשונה ליצרנית מכוניות הספורט הגרמנית ותשובה אירופאית ראשונה לטסלה מודל S. תוצג בתערוכת פרנקפורט הקרובה ותגיע לישראל בתחילת השנה. לדברי שי דואני, מנכ"ל אורכיד, יבואנית פורשה (ובנטלי), יותר מ-70 ישראלים שילמו מקדמה של 10,000 שקלים כדי להכנס לרשימת ההזמנות. לפי הערכות, מחיר הדגם הבכיר צפוי להיות גבוה ממיליון שקלים אך עקב שינויי מס צפויים, עדיין לא ברור מה יהיה מחירה המדויק.
המכונית שהוצגה דומה לקונספט מישן-E שהוצגה לפני ארבע שנים, בעיקר בחזית עם יחידות תאורה מקוריות ושלל כונסי אוויר, בעוד האחוריים שגרתיים יותר ומזכירים את ה-911 העדכנית. ואיך לא, יש ספוילר מתרומם חשמלית בהתאם למהירות. צמד מפלטים מדומים שנצפו בתחתית אבי טיפוס בניסויי הנהיגה, לא עשו דרכם לדגם הסדרתי. בפורשה טוענים למקדם גרר סנסציוני של 0.22cd, המסייע לצריכת אנרגיה נמוכה במהירות נתונה.
עיצוב הפנים וסביבת הנהג נחשפו כבר בשבוע שעבר, עם ארבעה מסכים וצגים מלפנים ואחד נוסף מאחור השולטים במערכות השונות. בהשוואה לפנמרה "המשפחתית", הטייקן קצרה ב-9 ס"מ (496 ס"מ) ובסיס הגלגלים שלה קצר ב-5 ס"מ (290 ס"מ). היא רחבה ממנה ב-3 ס"מ (196.5 ס"מ) ונמוכה ב-4 ס"מ (138 ס"מ).
פורשה מציינת כי יחידת ההנעה החשמלית תאפשר להציע מרחב מחיה ראוי לנוסעים מאחור, עם אפשרות לשניים או שלושה מושבים לפי בחירה. לטייקן צמד תאי מטען - קדמי זעיר בנפח 81 ליטר ואחורי ראוי בנפח 366 ליטר.
יחידת ההנעה משלבת מנוע חשמלי מלפנים ומאחור המייצרים הנעה כפולה. למנוע האחורי תמסורת בעלת שני יחסי העברה - קצר לטובת תחילת נסיעה וזינוק מהיר, ארוך לטובת צריכת חשמל נמוכה. מחשב ניהול שולט בפעולת המנועים ומאפשר מעבר בין הנעה אחורית, קדמית או כפולה על-פי צורך. לדברי פורשה, ליחידה החשמלית תגובת מצערת והכוונת מומנט לפנים-אחור מהירות פי חמישה ממנוע בעירה פנימית. בקרת היציבות מהירה פי עשרה והדיפרנציאל האחורי מוגבל החלקה אלקטרוני מהיר עד פי 50.
הטייקן תוצע בשלב ראשון בשתי גרסאות - טורבו עם 680 כ"ס ו-86.7 קג"מ, טורבו S עם 761 כ"ס ו-107.1 קג"מ. הביצועים מסחררים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.2 שניות ו-2.8 שניות בהתאמה בדרך למהירות מרבית של 260 קמ"ש בשתיהן. מצברי ליתיום-יון בקיבולת 93.4 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה של 412 ק"מ לטורבו S, ו-450 ק"מ לטורבו.
לדברי פורשה, הטייקן היא המכונית החשמלית הראשונה עם מערכת 800V, גדולה כפליים מהמקובל. עובדה זו אמורה לאפשר טעינה מהירה (עד 270KW) המוסיפה 100 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך כחמש דקות, או מ-5% ל-80% ב-22.5 דקות. שימש בעמדה ביתית (11KW) יאפשר טעינה מלאה בתוך כשש עד שמונה שעות.
פורשה מציינת כי מיקום המצברים ברצפת במכונית מאפשר מרכז כובד נמוך אפילו מזה של ה-911 הסופר-ספורטיבית, וחלוקת משקל מאוזנת לפנים-אחור. מערך המיתלים משלב כריות אוויר בכל פינה עם מרווח גחון משתנה: הגבהה של 2 ס"מ לטובת נסיעה בכביש משובש או מעבר פסי האטה, הנמכה של 2.2 ס"מ לשיפור היציבות הכיוונית והקטנת מקדם הגרר במהירות גבוהה.
בנוסף היא מצוידת במוטות מייצבים אדפטיביים המאפשרים נטרול זוויות גלגול גם בעומס פניה מרבי, היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים ובלמים קרמיים (420 מ"מ מלפנים ו-410 מ"מ מאחור). הטייקן קבעה זמן הקפה של 7 דקות ו-42 שניות במסלול הנורבורגרינג, שיא למכונית ארבע דלתות חשמלית בייצור סדרתי.