שתף קטע נבחר

תחום שבת, טלטול, אווירת יום חול: כל הבעיות במרתון בשבת

האצנית החרדית ברכה דויטש הודיעה שלא תשתתף במרתון האולימפי לאחר שהוזז לשבת, ולמי שתהה מה הבעיה לרוץ בשבת - הנה כמה תשובות, חלקן מפתיעות. למשל, אין בעיה לרוץ בשבת (אבל יש בעיה לשחק כדורגל)

בראשית השבוע הכריזה הרצה הדתייה, ברכה (ביטי) דויטש, כי לא תשתתף בתחרות המרתון באולימפיאדה, לאחר שזו הוזזה לשבת. הוויתור שלה מתווסף לשורת ויתורים מצד אמנים, יוצרים וספורטאים דתיים – המפורסם שבהם, פרישתה של להקת "שלווה" מהתחרות שהייתה עשויה להביא אותה לבמת המתמודדים באירוויזיון, בשם השמירה על קדושת השבת.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

   

אלא שלא בדומה ל"שלווה", היו מי שביקשו להבין מה בין תחרות ספורט לחילול שבת, ומתברר כי קיים ויכוח הלכתי עתיק בשאלה באלו ענפי ספורט מותר לעסוק בשבת, בין ברמה האישית ובין במסגרת תחרויות מקצועיות. הפוסקים השונים, כך מסתבר, חלוקים מימי הביניים ועד לימינו אלה.

 

קיראו עוד בערוץ היהדות

 

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון צהר, מקפיד לרוץ בימי חול, עשרה קילומטרים סמוך למקום מגוריו, והוא בהחלט מבין את האצנית החרדית: "יפה נהגה כשהחליטה לוותר על השתתפות באולימפיאדה", הוא אומר. "הריצה שמותרת בשבת היא רק לצורך מצווה או תענוג, כמו במשחק תופסת, או סתם למרחק קצר כשאדם רוצה 'להתפרק'. ריצת מרתון שכרוכה במאמץ והזעה רבים, היא איננה לשם תענוג - ואסורה לכל הדעות". לכך הוא מוסיף טיעון הלכתי: "חלק מהריצות הארוכות נעשות מחוץ ל'תחום שבת', וממילא הריצה כרוכה באיסור נוסף".

 

הרב שלמה אבינר והרב אברהם סתיו (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, אורות) (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, אורות)
הרב שלמה אבינר והרב אברהם סתיו(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, אורות)

 

ומה עם תחרות ג'ודו, למשל?

"כשלעצמה היא איננה אסורה", אומר הרב סתיו, "אם היא לא כרוכה בחילול שבת, כגון הסעת שחקנים, מדידת זמנים, רישום שלהם וכו', כמו שמקובל בכל תחרות מקצועית. גם משחק כדורסל באולם סגור, לכאורה, איננו אסור, זאת לעומת משחק כדורגל שהוא בעייתי במקרה ולא מדובר בקרקע מרוצפת, אלא במגרש של דשא או חול, בגלל בעיה של 'השוואת גומות' שהיא מלאכה האסורה בשבת. יחד עם זאת, גם אם התחרות איננה אסורה, חובה לציין כי האווירה ביום שבת מתאימה לתחביבים אחרים - ופחות לתחרויות ספורט".

 

"מנוגד ליסוד יום השבת"

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת "אורות שאול", סבור כי "יכול להיות שמבחינה פורמלית אפשר למצוא היתר לכך, כי אין איסור מפורש. אבל לדעתי זה מנוגד לחלוטין למצוות השבת, שכן היא יום שבתון", לדבריו, "ואין להשתתף באירועי ספורט תחרותי בשבת".

 

הוא מדגיש כי "יש לי הערצה עצומה למוותרים ולמוותרות על כך. האם אפשר שיהיה היתר מיוחד במצבים ייחודיים? כמו בכל מצב בהלכה – כנראה שכן, אבל נקודת המוצא היא שזה מנוגד לחלוטין ליסוד יום השבת".

 

"ספורט תחרותי אסור גם ביום חול"

הרב שלמה אבינר אינו פוסל ספורט שהוא בשבת: "למרות שהרמב"ם ציין 'הזהירו נביאים וציוו שלא יהיה הילוכך בשבת כהילוכך בחול', כאשר מדובר בריצה לשם תענוג - היא מותרת, כפי שכבר נפסק בשולחן ערוך. הדין תקף גם לג'ודו.

 

Beatie Deutschת Marathon runner  (Photo: Oren Aharoni)
האצנית החרדית ברכה דויטש(Photo: Oren Aharoni)

 

"לגבי כדורגל, יש בעיה מצד הקרקע, כי חוששים שבמהלך המשחק תהיה 'השוואת גומות'. בתלמוד הירושלמי גם כתוב על מקום בשם 'טור דשמעון למה חרב? מפני שהיו משחקין בכדור', אבל כנראה ששם שיחקו הרבה. ספורט לשם תענוג מותר בשבת, כשזה נעשה במידה זעירה, כי זו צריכה להיות 'שבת ל-ה'' ולא 'שבת לספורט'".

 

ומה לגבי ספורט תחרותי? הרב אבינר סבור כי זה "אסור גם ביום חול, כי זה הבל הבלים. לא מתחרים על דברים כאלה. אם זה בשבת, זה הרבה יותר מסובך, כי כל אירוע ספורט כרוך במערכות רבות שמופעלות בשבת. מאחר ואני שותף בכל המערכות האלו שגורמות לחילול שבת של אחרים, לכן זה בלתי אפשרי ובוודאי שאסור".

 

לרוץ בשבת - רק לשם הנאה

הרב מנחם פרל, ראש מכון "צמת" לפתרונות טכנולוגיים-הלכתיים בשבת, מציג את הדילמה, בהסתמך על השולחן ערוך (סימן ש"א סעיף ב'): "בחורים המתענגים בקפיצתם ומרוצתם מותר וכן לראות כל דבר שמתענגים בו". "הסעיף הזה נכתב אחרי שבסעיף הקודם קבע השולחן ערוך שאין לרוץ בשבת", הוא אומר. "לכן, אם אני רץ לשם הנאה כמו ילד, בלי סטופר או חשבון, זה יהיה מותר. אבל מי שעושה את זה כספורט, או בתחרות - בין אם מול אנשים אחרים, ובין אם מול עצמך, בניסיון לרוץ יותר מהר ממה שרצת אתמול - זה יהיה אסור".

 

לגבי אימון בשבת בג'ודו, או בענף ספורט דומה, קובע הרב פרל כי הדין יהיה דומה לריצה. "לגבי כדורגל, כדורסל ושאר משחקי כדור, הנושא שני במחלוקת. מחבר 'השולחן ערוך' אסר את הדבר בסעיפים ש"ח ומ"ה, אבל רבי משה איסרליש, גדול פוסקי אשכנז במאה ה-16, התיר זאת".

 

אינספור אפשרויות לחילול שבת

הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר ומי שמרכז את פרויקט החדשו"ת ב-ynet מטעם "צהר", מבהיר: "אסור לרוץ בשבת לצורך ספורט. וכן הוא לשון השולחן ערוך - 'אין לרוץ בשבת אלא אם כן הוא לדבר מצווה כגון לבית הכנסת או כיוצא בו' (שא, א). והסביר המשנה ברורה, 'שנאמר וכבדתו מעשות דרכיך', ודרשו: 'שלא יהא הילוכך בשבת כהילוכך בחול, שדרך האדם למהר ולרוץ אחר עסקו' (שם, סק"א). טעם זה הוא לאיסור של סתם ריצה, והיא מותרת כאמור, לדבר מצווה או לתענוג.

 

"וכך כותב בהמשך השולחן ערוך: 'בחורים המתענגים בקפיצתם ומרוצתם – מותר'. ועל זה כתב במשנה ברורה: 'אפילו לכתחילה, שזהו עונג שלהם'. אולם כאמור כל זה דווקא אם הריצה היא למצווה או לתענוג. אבל אם האדם רץ לצורך ספורט - כתב על זה ערוך השולחן: 'אין רצין בשבת כדי להתעמל, אבל מטייל כדרכו אפילו כל היום כולו...' כלומר, אף על פי שאין בריצה איסור מהתורה - גזרו חכמים ואסרו לרוץ, אלא אם כן הריצה היא לתענוג או לצורך מצווה, כמו לרוץ לבית הכנסת".

 

בריצת מרתון הוא מחמיר עוד יותר: "ישנו חשש לאיסורים נוספים: בשבת אסור לצאת מחוץ לתחום העיר - כקילומטר אחד מחוץ לעיר. בריצת מרתון שהיא מעל 40 ק״מ יש אפשרות שהריצה תהיה גם מחוץ לעיר. בנוסף, במקום שאין בו עירוב - אסור לטלטל חפצים בשבת. בחו"ל, ברוב הערים הגדולות, חוץ ממקומות שיש בהן קהילות יהודיות גדולות - אין עירוב. הרצים צריכים לקחת איתם סימון מספר הרץ, מים ועוד חפצים שכאמור אסורים בטלטול מחוץ למקום שבו יש עירוב.

 

"בנוסף, וזה אולי הטעם העיקרי - תחרות ובעיקר בינלאומית מלווה בחילולי שבת רבים של צלמים, אנשי תקשורת ועוד. ובכלל, כל ההתנהלות סביב התחרות איננה תואמת את רוח השבת היהודית. אשר על כן, גם אם ימצאו פתרונות נקודתיים לבעיות שהועלו כאן - אין נראה שראוי לשומרי שבת להשתתף בתחרות כזו. הנמנעים מלהשתתף בתחרויות בשבת מטעמים אלה מגדילים שם ישראל וערכיהם בעולם, ומגיע להם עידוד וחיזוק".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
ברכה דויטש
צילום: אורן אהרוני
מומלצים