שתף קטע נבחר
צילום:  AFP, EPA

הקורונה והכיס שלכם: כך הנגיף שהגיע מסין משפיע על הצרכנים בישראל

משבר הקורונה נותן את אותותיו, ויבואני הדגים מדווחים כי משלוחי הדגים לישראל מסין חדלו לחלוטין - מה שעלול להוביל לעליות מחירים. גם רשתות האופנה מתריעות מפני השלכות על פעילותן בעקבות סגירת מפעלי הייצור בסין, וכך גם רשתות החשמל. ומה קורה במקרה של ביטול נסיעות לחו"ל? בדיקת ynet

 

 

משבר הקורונה נותן את אותותיו: יבואני הדגים מדווחים היום (ג') כי משלוחי הדגים לישראל מסין חדלו לחלוטין, אולם בשלב זה עדיין יש מלאי זמין. בעקבות זאת, מחיר דג פילה אמנון קפוא צפוי לעלות בקרוב, שכן מדובר בפריט מזון מהבודדים שמיובאים מסין. מדובר במוצר פופולרי בקרב הצרכנים הישראליים, לאחר ששר האוצר, משה כחלון, ביצע הורדה דרמטית של קרוב ל-50% בגובה המכס על הדג.

 

עוד לפני החולה הראשון: כך פוגע הקורונה ברשתות האופנה הישראליות

בין אופטימיות זהירה לחשש מאסון: הבורסות עדיין אדישות לקורונה

חשש מגל התייקרויות בעקבות משבר הקורונה

מאפל עד נינטנדו: קורונה פוגע גם בטכנולוגיה

 

ברשתות השיווק הגדולות נמכר קילוגרם אמנון פילה קפוא במחיר של 24.9-29.9 שקלים. לדברי אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי, היבואנים כבר העבירו דרישה להעלות את המחיר לקמעונאיים בשלושה שקלים לקילוגרם. רביד מוסיף כי מאחר שבמחסני הקירור ברשת קיים מלאי של הדג, הוא עדיין נמכר במחירו הרגיל בשלב זה.

שנגחאי סין נגיף וירוס קורונה (צילום: AFP)
השלכות הנגיף הגיעו למשק הישראלי? נגיף הקורונה בסין(צילום: AFP)

גם רמי לוי מסר כי בשלב זה האמנון עדיין במלאי, אך אם ייווצרו חוסרים - המחיר צפוי לטפס. יגאל פסקוביץ, בעלי חברת יבואני דגים ובשר, סיפר: "דיברתי עם היצרן הסיני שדיווח כי אמורים לחזור שם לעבודה סדירה ב-15 בחודש, אבל אין בינתיים ודאות והמשלוחים פסקו. כרגע יש עוד סחורות במלאי - אבל לא הרבה". גם מרשת המזון נטו נמסר כי המשלוחים פסקו - אבל יש עדיין מלאי.

 

משבר ברשתות האופנה

גם רשתות האופנה נאלצות להתמודד עם הנגיף. שבוע לאחר הדיווח הראשון שהוציאה דלתא ובו מסרה כי אינה צופה פגיעה מהותית בפעילותה בעקבות הארכת חופשת ראש השנה הסיני, מעדכנת כעת יצרנית ההלבשה התחתונה כי היא מעבירה פעילות מהמפעלים הסגורים בסין למפעלים אחרים שלה ברחבי בעולם.

 

לדלתא מערך ייצור גלובלי בבעלותה, ובאמצעות קבלני משנה במצרים, צ'כיה, טורקיה, בולגריה, ויאטנם, מינמאר, תאילנד, בנגלדש ומקסיקו. החברה פועלת כעת מול המפעלים, קבלני המשנה והספקים שלה במדינות הללו על מנת להעביר אליהם חלק מהייצור שלה.

 

החברה עדכנה כי ספקיה בסין מסרו לה שבשלב הזה יש חזרה חלקית לעבודה במפעלים, ושהמצב צפוי להמשך מספר שבועות. החברה הודיעה כי היא לא צופה פגיעה מיידית בפעילותה, אך כמו מתחרותיה, קסטרו וגולף, גם בדלתא צופים כי ככל שתימשך השבתת העבודה בסין, תהיה לכך השפעה שלילית על החברה בטווח הארוך.

 

הבוקר דיווחה גם גולף על פגיעה צפויה בעקבות סגירת פעילות הייצור בסין ואתמול מסרה קסטרו הודעה דומה. מרבית הייצור של חברות האופנה הישראליות נעשה בסין ולכן הן חשופות לפגיעה ומחסור במלאי בפריטי החורף הבא, שאמורים להיות מיוצרים בשבועות הקרובים.

 

גולף, המנוהלת על ידי רביב ברוקמאייר, מבצעת חלק מהותי מהרכישות שלה בסין. מפעלי הייצור עמם עובדת החברה אמנם לא ממוקמים במחוז חוביי, אך בדומה לקסטרו, גם הספקים של גולף הודיעו לה כי הם אינם שבים לעבודה סדירה לאחר חופשת החג. החופשה אמורה הייתה להסתיים ב-9 בפברואר לאחר שהממשל הסיני האריך אותה בשבוע בשל התפרצות הנגיף. כעת בוחנת גולף אתרי ייצור חלופיים בהם תוכל לייצר - במקרה של המשך השבתת המפעלים.

נגיף ה קורונה סין ערי רפאים קניון בייג'ינג (צילום: רויטרס)
עיר רפאים בגלל הקורונה: קניון נטוש בבייג'ינג(צילום: רויטרס)

בחברה הבת עדיקה כבר חברו למפעלי ייצור חלופיים בטורקיה ומדינות נוספות, לאחר שהמנכ"ל דדי שוורצברג מסייר בחו"ל מזה שלושה שבועות ובוחן חלופות ייצור. גולף ביצעה הזמנות מוקדמות של סחורה מסין ולכן בטווח הקצר אינה צופה פגיעה בפעילות השוטפת, אך גם היא עלולה להיפגע בטווח הבינוני והארוך, ככל שתימשך השבתת המפעלים בסין והעובדים הסינים לא ישובו לעבודה.

 

חברות האופנה הישראליות נמצאות בימים אלה במצב של אי ודאות. בסין קיימת אי בהירות בכל הנוגע להתפשטות הנגיף, והאמצעים שיש לנקוט כדי להתמודד עם המגפה, ומרבית המפעילים סגורים מזה שלושה שבועות. בימים האחרונים החלו חלק מעובדי המשרדים לשוב לעבודה ובשבוע הבא אמורים לחזור גם עובדי הייצור, אך בשלב זה, כאמור, קיימת אי בהירות.

 

אתמול, כאמור, דיווחה גם קסטרו כי היא צפויה להשפעה עתידית בשל נגיף הקורונה. קסטרו שיגרה אף היא נציגים למדינות שונות בעולם, שתרים אחר אתרי ייצור חלופיים לסין. חברות האופנה עלולות להרגיש השפעה של מחסור במלאי של פריטי החורף הבא. פריטי קולקציות הקיץ כבר נמצאים בישראל, מכיוון שהחברות מקדימות ייצור והזמנה מדי שנה מתוך ידיעה שהמפעלים יהיו סגורים לרגל ראש השנה הסיני. בכל שנה חלק מעובדי המפעלים לא שבים לעבודה לאחר חופשת החג, מה שיוצר מחסור בכוח אדם, והשנה המחסור יהיה גדול עוד יותר, ובמפעלים הסינים צופים כי חלק ניכר מהעובדים ייעדר גם לאחר שתמוגר המגפה.

598 (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

גם שוק מכשירי החשמל עלול להיפגע

נגיף הקורונה צפוי להשפיע לרעה לא רק על ענף האופנה, אלא גם על ענף מוצרי החשמל. בניגוד לענף האופנה, ששם השחקניות חשופות לתחרות גבוהה ואולי יחששו להעלות מחירים, בענף מוצרי החשמל מדברים כבר היום על עליית מחירים שיכולה להגיע לעשרות אחוזים בעקבות הפגיעה בייצור הסיני.

 

"המחירים יעלו במזגנים ובמוצרי חשמל כי כל הסינים העלו את המחירים השבוע. מפעלים שחזרו לפעול ביקשו תוספת מחיר של 4%-5% כי הם צריכים להביא עובדים ולמדוד להם חום", סיפר גורם בשוק החשמל, "השוק יתייקר במזגנים ומוצרי חשמל ב-5% לפחות כי יהיה פחות היצע. יבואנים קטנים שהביאו בשנה שעברה מזגנים ב-800 שקל לרשתות המזון ייעלמו מהשוק כי לא יהיה להם מאיפה להביא סחורה. זה יקטין את התחרות והחברות הגדולות של המזגנים יעלו מחירים".

 

הגורמים שעלולים להיפגע מיידית הם יבואני חשמל קטנים, שנשענים על יבוא מוגבר מסין של מוצרי קו לבן, קומקומים, שואבי אבק ועוד. גם היבואנית ניופאן, שבשנים האחרונות מרבית המאמצים שלה מושקעים במותג הסיני האייר, עשויה להיפגע. כך גם המילטון יבואנית המותג הסיני שיאומי.

 

המילטון מסרה: "המחסור במספר מוצרים מורגש, עיקר המחסור הוא בטלפונים ניידים שהושקו לקראת סוף שנה שעברה והמלאי בהם פחות באופן טבע, לדוגמה MI9t pro. כמו כן, ניתן לראות מחסור במוצרים שנמכרים בכמויות קטנות יותר מהניידים, מנורות חכמות, משקל חכם וכו'. מוצרים שהוזמנו לפני ההתפרצות בדרך ויגיעו כרגיל. עם זאת, אספקה חדשה כרגע מתעכבת. אנחנו בקשר רציף מול היצרן אבל כרגע עוד אין תחזיות ברורות להמשך".

 
 

יבואניות גדולות יותר כמו אלקטרה מוצרי צריכה ותדיראן, שמייצרות את המזגנים שלהן אצל הענקיות הסיניות מידאה וגרי, ייפגעו פחות מכיוון שלמפעלים הללו יש יכולת לספק מוצרים בצורה יעילה ומהירה יותר מאשר המפעלים הקטנים. ככל הידוע, מפעל מידאה חזר לפעול ביום ראשון האחרון והקים מרפאה בתוך המפעל. כל עובד שנכנס למפעל נבדק, ואם יש לו חום הוא מועבר לבידוד.

 

"אין ספק שתהיה לקורונה השפעה על שוק החשמל", אומר מנכ"ל של אחת מיבואניות החשמל. "אף אחד לא יודע להעריך מה גודל ההשפעה וכמה זמן היא תימשך. אבל לא רק שמרבית מוצרי החשמל מיוצרים בסין, אלא גם מוצרים שמיוצרים בטורקיה, פולין, רומניה ותאילנד כמעט כולם נשענים על חלפים שמיוצרים בסין. יכול להיות תנור שמיוצר בסלובקיה, אבל מספיק שהכפתורים שלו מיוצרים בסין - אי אפשר לייצר את המוצר".

 

בעולם החשמל המפעלים היצרניים מנסים להיות יעילים, וקונים חלקים מסין לפי תוכניות עבודה ולא מחזיקים מלאי. כך שגם אם רכיב אחד קטן חסר, אי אפשר לייצר את המוצר, וגם אם מפעל ינסה להיות יעיל ולייצר חלק שקיים בו מחסור, הזמן שייקח לו לעצב אותו, להקים קו ייצור ולייצר את המוצר הוא משמעותי ויקר. "המפעלים עצמם איבדו ייצור וירצו לפצות את עצמם", מסביר יבואן של מוצרי חשמל.

ווהאן סין נגיף וירוס קורונה (צילום: APA)
מקומיים בעיר ווהאן בסין עם מסכות נגד הנגיף(צילום: APA)

לדבריו, "גם ספקי המשנה שלהם יעלו להם מחירים. זה מסלול שבו גם היצרן, גם יצרני המשנה, גם המותגים עצמם - כולם יצטרכו להחזיר לעצמם את ההפסדים. אם יהיה מחסור בסחורה, החברות יצטרכו למכור פחות פריטים ויעלו את המחיר של המוצרים. עליית המחירים הזו תתגלגל לחברות ותגיע עד לצרכן".

 

פגיעה בענף האלקטרוניקה והצעצועים

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), היבוא לישראל מסין מגיע להיקף של כ-6.7 מיליארד דולר בשנה, בעיקר אופנה, מוצרי צריכה וכימיקלים. היבואנים המקומיים לא חוששים רק ממחסור במוצרים: "אם המשבר יחמיר, מחירי הסחורות יעלו בכ-20% עקב הצורך למצוא מוצרים חלופיים", אמר לאחרונה ל-ynet יוסי סרודי, בעלי היבואנית ח.י. אלקטרוניקה. "הבעיה העיקרית היא לא במוצר המוגמר אלא בחומרי הגלם המיוצרים בסין. כל הרכיבים של טלפונים סלולריים או של טלוויזיות מיוצרים בסין, גם אם המוצרים עצמם מקוריאה. אפילו הפלסטיק של הטלוויזיה מיוצר במפעלים בסין".

 

גם באיגוד לשכות המסחר חוששים מעליות מחירים אם המשבר יימשך. לדברי נשיא האיגוד אוריאל לין אף החל להיערך משאל בקרב יבואנים ויצואנים כדי להבין את צורכיהם ואת משמעות משבר הקורונה עבורם. "אנחנו מודאגים. סין הולכת ונסגרת לתנועת סחורות ואף אחד לא יודע כמה זמן זה יימשך", ציין לין.

 

לצד ענף מוצרי האלקטרוניקה לבית, גם ענף הצעצועים תלוי כמעט כולו ביבוא מסין - בהיקף של 300 מיליון דולר לשנה. מאיר קלוגהפט, בעל חברת משחק נא ויבואן צעצועים סיפר כי המשבר עדיין לא מורגש מבחינת מחסור וקיימת אלטרנטיבה בתעשיית הצעצועים באירופה, "אבל הכמות לא מכסה את צריכת הצעצועים לא בישראל ולא בעולם, וגם המחיר גבוה יותר".

נגיף קורונה ברחובות בייג'ינג (צילום: AFP)
נגיף קורונה ברחובות בייג'ינג(צילום: AFP)

משבר נגיף הקורונה אף צפוי לפגוע בכל ענף האלקטרוניקה, כמו גם בענף המחשבים והטלקום - פגיעה שתורגש בשיבושים באספקה, במחסור במוצרים, ואולי גם בעליות מחירים, בעיקר בגלל סגירת המפעלים בסין ובשל עוצר הטיסות שהוטל עליה. בנוסף, מפעלי ענק של חברות סיניות, כמו פוקסקון ופגטרון, המנהלות קווי ייצור גדולים עבור ענקיות האלקטרוניקה העולמיות, מושבתים וכך גם יצרניות של שבבי זיכרון. גוגל, פייסבוק, אפל, ואחרות סגרו את משרדיהן ומפעליהן בסין, ועובדי הפיתוח הונחו לעבוד מהבית. אפל סגרה גם את כל החנויות שלה במדינה, בינתיים עד 9 בפברואר.

 

יצרניות הסמארטפונים הגדולות - אפל, LG, סמסונג, וכמובן המקומיות וואווי, שיאומי, אופו ואחרות - מפעילות בסין קווי ייצור גדולים. סמסונג, שרק באחרונה העבירה חלק מהייצור של מכשיריה להודו ולווייטנאם, תיפגע אולי פחות. אבל פוקסקון, למשל - הענקית המייצרת עבור חברות מערביות מאייפונים ועד טלוויזיות ומחשבים ניידים - סגרה את מפעליה רשמית עד אמצע פברואר.

 

הפסדים בעקבות ביטול נסיעות לחו"ל

אחת הבעיות שבה נתקלו מי שתכננו נסיעה למזרח הרחוק בתקופה הקרובה היא בביטוחים השונים. נכון להיום, כל עוד אין אזהרת מסע למדינות היעד, חברות התעופה והתיירות אינן מחויבות להעניק החזר כספי על גובה הכרטיס, המלון או החבילה שהוזמנה.

 

כמו בימי שגרה, ניתן להזמין ביטוח על ביטול נסיעות לחו"ל: לכל חברה יש את התנאים שלה לגבי המועד האחרון להזמנת הביטוח, ועלותו נעה בין עשרות שקלים ל-10% משווי כרטיס הטיסה. חשוב לציין כי הביטוח אינו מכסה לרוב על כל עלות הנסיעה ובית המלון, כך שעלולה להיות פגיעה נוספת בכיס של הצרכן.

 

באשר לביטוחי נסיעות לחו"ל, נכון להיום חברות הביטוח הבולטות בתחום לא מדווחות על שינויים כלשהם, גם בהזמנת ביטוחים למדינות במזרח הרחוק, שגובלות בסין או שבהן התגלו מקרי קורונה. לא חל כל שינוי גם בעלויות הביטוחים (פרמיות), אך ייתכן כי אם המשבר יחריף, יחולו גם עדכונים כאלה, כאשר ישראל בוודאי תושפע ממה שקורה בתחום בכל העולם, שכן חברות הביטוח מכסות את עצמן ברכישת ביטוח על רוב הפוליסות דרך מבטחי משנה.

 

 

איזה טיסות בוטלו מישראל?

נכון להיום הופסקו הטיסות מנתב"ג לסין ובחזרה שבוצעו באמצעות חברות התעופה אל על, קת'אי פסיפיק וסצ'ואן איירליינס. הקו להונג־קונג של אל על ממשיך לפעול בתדירות מצומצמת, זאת משום הירידה בביקוש. מאל על נמסר כי כל זמן שאין הנחיה של משרד הבריאות המורה על אזהרת טיסה להונג קונג, הטיסות יימשכו בתדירות שתיבחן לגופו של עניין.

 

האם יש ירידה במספר הטיסות? 

למרות שאין מספרים רשמיים, גורמים בענף מעריכים כי מדובר ב־50% ואף יותר ירידה בהזמנות לטיסות ולנופשונים בחו"ל לחודש הקרוב. תעשיית הטיולים המאורגנים למזרח גם היא נפגעה משמעותית.

 

ביטלתי את הטיול המאורגן מחשש להידבקות, האם כספי יוחזר? 

תלוי במדיניות ובטוב ליבן של חברות הנסיעות. חלק מהחברות מאפשרות לבטל תמורת קנס. לאחרות אין עדיין תשובה ברורה אלא אם ביטלו את הטיול מיוזמתן. בכל מקרה, חשוב לציין כי כל זמן שאין אזהרת משרד הבריאות לגבי אותו יעד, הסוכנות איננה מחויבת להחזר מבחינה משפטית. "חוק חדש יחסית מאפשר כיום לסוכנים להציע לקונה בעת הרכישה שני מסלולים: עם זכות ביטול וללא", הסביר עו"ד מיכאל אטלן הממונה על רשות ההגנה לצרכן, "אם רכשתי חבילה ללא זכות ביטול, אין אפשרות לבטלה ללא הסכמת הסוכן".

 

מה אומר חוק הגנת הצרכן לגבי ביטולי נסיעות? 

לפי החוק מי שקונה באינטרנט כרטיס טיסה רשאי לבטלה עד 7 ימי עסקים לפני מועד הטיסה, ותוך שבועיים מיום הקנייה הוא ישלם קנס של 100 שקלים בלבד. מי שקונה כרטיס מסוכן, יכול לבטל עד שבועיים לפני הטיסה וישלם קנס של 100 שקלים או 5% מערך הכרטיס. כל היתר ישלמו קנסות על ביטולים בהתאם למדיניות חברת התעופה או יפסידו את כל כספם, תלוי במועד הביטול.

 

האם לאזרחים ותיקים יש הקלות בביטולים?

לפי חוק הגנת הצרכן אזרחים ותיקים, כאלה עם צרכים מיוחדים, או עולים חדשים שאינם מדברים את השפה ואשר רכשו כרטיס ברשת שאליה התלוותה שיחת טלפון - יכולים לבטל את הכרטיס מארבעה חודשים מיום הקנייה ועד שבוע לפני הטיסה עצמה.


פורסם לראשונה 11/02/2020 10:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: AFP
נגיף הקורונה בסין. השלכות גם על ישראל
צילום: AFP
מומלצים