משבר נגיף הקורונה צפוי לפגוע בכל ענף האלקטרוניקה, כמו גם בענף המחשבים והטלקום – פגיעה שתורגש החל מן השבועות הקרובים בשיבושים באספקה, במחסור במוצרים, ואולי גם בעליות מחירים, בעיקר בגלל סגירת המפעלים בסין ובשל עוצר הטיסות שהוטל עליה.
2 צפייה בגלריה
אנשים עם מסיכות ליד חנות אפל בבייג'ינג
אנשים עם מסיכות ליד חנות אפל בבייג'ינג
מסתובבים עם מסיכות ליד חנות אפל בבייג'ינג
(צילום: EPA)
סין היא אחת היצרניות – וגם הצרכניות - הגדולות בעולם של המוצרים הללו, ויותר מ-50 חברות מהמובילות בעולם - אמריקאיות, אירופיות ויפניות - הן בעלות נוכחות משמעותית באיזור ווהאן עצמו, מקור ההתפרצות. לשם המחשה, התוצר במחוז חוביי, שבו שוכנת ווהאן, הגיע ל-595 מיליארד דולר בשנת 2018 - לא רחוק מהתפוקה הכלכלית שמייצרת לונדון בשנה.

אפל סגרה את החנויות

בנוסף, מפעלי ענק של חברות סיניות, כמו פוקסקון ופגטרון, המנהלות קווי ייצור גדולים עבור ענקיות האלקטרוניקה העולמיות, מושבתים כרגע, וכך גם יצרניות של שבבי זיכרון. גוגל, פייסבוק, אפל, ואחרות סגרו את משרדיהן ומפעליהן בסין, ועובדי הפיתוח הונחו לעבוד מהבית. אפל סגרה גם את כל החנויות שלה במדינה, בינתיים עד 9 בפברואר.
יצרניות הסמארטפונים הגדולות – אפל, LG, סמסונג, וכמובן המקומיות וואווי, שיאומי, אופו ואחרות - מפעילות בסין קווי ייצור גדולים. סמסונג, שרק באחרונה העבירה חלק מהייצור של מכשיריה להודו ולווייטנאם, תיפגע אולי פחות. אבל פוקסקון, למשל - הענקית המייצרת עבור חברות מערביות מאייפונים ועד טלוויזיות ומחשבים ניידים - סגרה את מפעליה רשמית עד אמצע פברואר. היא תאפשר לעובדים המקומיים לעכב את חזרתם לעבודה, ולהאריך את חופשת ראש השנה הסיני. המהלך הזה לבדו ישפיע קשות על מלאי המכשירים, וככל הנראה יגרום בתוך זמן קצר למחסור. נינטנדו היפנית, המייצרת בסין את קונסולת נינטנדו סוויץ' המצליחה שלה, אישרה כי נגיף הקורונה כבר משפיע על המלאים.
2 צפייה בגלריה
נינטנדו סוויץ'
נינטנדו סוויץ'
צפוי מחסור. נינטנדו סוויץ'
(צילום: shutterstock)
התפרצות הווירוס רק מתוספת לצרות האחרות שפוקדות השנה את ענף הטכנולוגיה: מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין והברקזיט באירופה. ג'אנג מינג, כלכלן באקדמיה הסינית למדעי החברה, אמר ל"פיננשייל טיימס" כי הנגיף עלול להוריד את הצמיחה הכלכלית של סין מתחת ל-5 אחוזים בשנה ברבעון הראשון.
ווהאן היא גם מרכז גדול לייצור רכב, ויש בה עשרה מפעלי רכב גדולים, כולל כאלה המנוהלים על ידי יצרניות בינלאומיות כמו הונדה, רנו, פולקסווגן, ב.מ.וו, דיימלר וג'נרל מוטורס. הענף מהווה כ-20 אחוז מכלכלת העיר ומעסיק 200 אלף עובדים באופן ישיר ויותר ממיליון בעקיפין.