בשיתוף בנק הפועלים


המשבר שהחל מאז פרוץ הקורונה לא פסח על גני הילדים ומעונות היום הפרטיים. בחודש האחרון הודיעו אלפי מפעילי גנים ומעונות יום כי אם לא יתקבלו פיצויים מהמדינה, בשנת הלימודים הבאה הם לא יפתחו מחדש, או לחילופין ייאלצו להעלות את תשלומי ההורים כדי לפצות על הנזק הכלכלי שנגרם להם במשבר הקורונה.
כדי להבין לאן הולכים מכאן, בדומה למשדרים הקודמים שעשינו ננסה גם הפעם לצלול לעומק לקשיים וגם להזדמנויות. מה יכולים מפעילי הגנים ומעונות היום לעשות כדי להמשיך ולפעול, מה יכולות להיות ההשלכות הכלכליות והמשפטיות, איך מתווכים את המידע בין הגננות להורים ואלו נקודות של אור בכל זאת אפשר לקחת מהימים הללו?
על כל אלו ועוד, קיימנו דיון ער עם חברי הפאנל במשדר המיוחד שלנו: יניב בר אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים; יעל שוורץ, יועצת חינוכית ומדריכת הורים בכירה; שלי פילוסוף מנהלת גן חוות הפטל בבאר יעקב; ועו"ד גדי קיי, מהתאחדות מעונות היום הפרטיים. בנוסף הצטרפו אלינו דרך ה-ZOOM פרופ' עמוס רולידר, המכהן כראש המחלקה ללימוד מדעי ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת, וד"ר גיל מאור, מנהל מכון ד"ר קשב ומרצה באקדמית גליל מערב. צפו בפאנל המיוחד בראש הכתבה.
המשדר מתקיים במסגרת פרויקט מיוחד של אולפן ynet בשיתוף להב ובנק הפועלים. בימים הללו אנו מקיימים מספר מפגשי למידה והעשרה ייחודיים עם מומחים מהשורה הראשונה ואנשי מקצוע מהטובים בתחומם - רפואה משלימה, תיירות ונופש, מסעדות, תרבות והופעות, חינוך, חנויות, סטארטאפים, סחר מקוון ועוד. המומחים יתנו כלים רלוונטיים ועדכניים שיסייעו לעצמאים להכין את העסק לאתגרי השוק החדש, וגם יספקו לצרכנים מידע על הזדמנויות שכדאי לנצל דווקא בתקופת פוסט קורנה - ויחד נוכל להחזיר את המשק למסלול.

"המצב בשטח לא פשוט", אומר בר אור. "מעונות היום הפרטיים נכנסו לתוך מצב קורונה במצב של קריסה ענפית. אנחנו נמצאים בהתמודדות לא פשוטה מול הרשויות המקומיות, משלמים שימוש חורג 17% מע"מ 30% מס, לא קיבלנו שום זכויות בחוק הפיקוח ובחוק המצלמות, לא רק זה עוד שללו מאיתנו המון זכויות בעיקר בחוק המצלמות, יש סעיפים בחוק הפיקוח שמספיק תלונה קטנה במשטרה כדי גם לשלול"
"ועם כל זה הגיע הקורונה. אנחנו חודשיים שלמים מממנים את הפעילות מכיסנו והכיסים ריקים"
מה קורה אצלכם בגן?
פילוסוף: "יש את אפקט החשש והפחד של ההורים וגם של הצוותים. צריך ללמוד לסמוך מחדש בכלל על מערכת החינוך לגילאים האלה". לדבריה בהיבט הכלכלי גם היו התמודדויות שהיה צריך לתת עליהם את הדעת. "אם מחזירים כספים, לא מחזירים. מגיעים להסדרים אחרים או חדשים, וזה תהליך. זה לוקח זמן".
מה השאלות המרכזיות שאתם שואלים את עצמכם היום לקראת השנה הבאה ועם סיום השנה הזאת?
בר אור: "קודם כל אנחנו מחכים ומצפים לקבל את המענקים כי מפעימה לפעימה לפעימה כולנו בתחום הזה קצת מחסירים פעימה. לא יודעים איך להתמודד עם כל הנושא הכלכלי והמימון. יש הרבה שאלות חינוכיות פדגוגיות. הורים חוששים קצת להירשם לשנה הבאה. מעבר לזה הקליטה והפרידה בשער היא לא פשוטה, לא עבור ההורה ולא עבור הילד, גם חגיגות ימי ההולדת שצריך לחגוג בלי ההורים".
"אנחנו מדברים על כ-2000 גנים שכבר נסגרו ועל 10,000 ילדים שכבר אין להם מקום החל מהחודש האחרון שחזרנו לפעילות. אנחנו עושים את כל המאמצים כדי להחזיק את מי שאפשר להחזיק אבל המצב הכלכלי בהחלט נותן את אותותיו".
ומה עם הפן החינוכי?
שוורץ: "אני דווקא הופתעתי לטובה. אני עובדת עם הורים וגם עם צוותים חינוכיים, מלווה הרבה מאוד גננות, והיה לי חשש איך תהיה החזרה. הייתי בטוחה שזה הולך להיות די קטסטרופלי. כי זו בעצם הייתה תקופה של יותר מחודשיים שילדים והורים היו צמודים מאוד אחד לשני, זה לא אפילו כמו החופש הגדול כי בחופש הגדול יש יציאה מהבית למקומות, וזה זרם ממש יפה, באמת היו מקרים מעטים וזה בדרך כלל יושב על ילדים שיש להם יותר קשיי הסתגלות או דברים כאלה באופן טבעי".
ובזווית המשפטית, מה מומלץ עכשיו להוסיף בחוזה הרישום?
"אפשר לקבוע בחוזה שבמידה והגן ייסגר שכר הלימוד - גם אם לא ישולם במלואו, אז לפחות ישולם לפי ההוצאות הקשיחות והקבועות - דמי שכירות, ארנונה. ככל שמדובר בחוזה חדש ולא בחוזה שאנחנו מבקשים לשנות אותו תוך כדי תנועה, אין מניעה לעשות את זה".
השאלה היא האם באמת הורים יחתמו. סעיף כזה יתקבל?
"כן" אומרת פילוסוף. "בשקיפות מאוד גדולה. זה אחד הדברים שהנחו אותי לאורך כל התקופה הזו. שהורים ידעו מול מה בעלי הגנים מתמודדים, מול הרשות המקומית, מול הממשלה, מה המחויבויות שלנו, באילו כספים מדובר, וככל שראיתי שאני שקופה איתם ומאוד הגונה כלפיהם, קיבלתי את אותה ההגינות בחזרה".


לדבריה, נשאלות כבר שאלות לגבי שנה הבאה. "יש חששות שצפים וגם את רואה את זה ברישום של הילדים לשנה הבאה. הורים מאוד מחכים לדעת מה יקרה, מה יהיה שוב פעם אם יהיה גל נוסף של קורונה. אין תשובות חד משמעיות וכפי שפעלתי בהגינות אני אשתדל לפעול כך בהמשך. מקווה שיהיה איזשהו פתרון משפטי שיעגן אותנו ומצד שני גם לא יפגע בהורים, כי הנטל חייב באמת להתחלק בצורה כזאת שהממשלה תבין את המשמעות וזה לא ייפול - לא עלינו כבעלי עסקים פרטיים וגם לא על ההורים עצמם".
ואיך אפשר להראות להורים את ההתנהלות בגן בלי שהם יכולים להיכנס כדי לרשום את הילדים??
שוורץ: "אפשר להגיע כשהגן סגור אחר הצהריים ולראות ולהתרשם, זה לא אותו דבר כמו שרואים בגן שהוא פעיל ועובד אבל עדיין אפשר להיחשף לגן". שוורץ גם מאוד ממליצה לגננות לעשות סרטונים, לצלם. "שהגננות יקבלו אישור מההורים לעשות סרטונים של איך הגן עובד, ואז לשלוח להורים את הסרטונים האלה כדי שההורים יוכלו לראות".
כיצד נבצע קליטה של ילדים בתחילת השנה כאשר ההורים לא יכולים להיכנס לגן?
פרופ' רולידר: "חוסר הוודאות ובעיות הקליטה הם בעיות שלנו - המבוגרים - לא של הילדים. צריכים להכין את הילד לפני שהוא חוזר לגן. לא על ידי דיבור, אלא על ידי חשיפה, משחק, הכרת הסביבה. צריכה להיות תכנית הדרגתית מוכנה מראש. אנחנו צריכים לדאוג בבית להרגלי האכילה, השינה, המשחק, הקרבה".
"החכמה להכיר את המצב החדש, להכין את הילד, ואם הילד מרגיש שהוא לא יכול, כי ילדים בנויים אחרת, אנחנו בוודאי נאמץ אותו אל ליבנו, נחכה בסבלנות, אם נצטרך נשאל בעל מקצוע ולאט לאט נעשה את זה בלי שנפגע בנפשו וביכולתו להסתגל. בואו נירגע".
בשיתוף בנק הפועלים