שתף קטע נבחר

היסטוריה במפרץ: איחוד האמירויות הכירו בקהילה היהודית

הקהילה שחיה עד היום מתחת לרדאר רשאית מעתה לקיים את מנהגי דתה באופן חופשי ובגלוי. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". "כעת מתקיימים דיונים על הקמת בית כנסת, מסעדה כשרה ואפילו מקווה", מספר הרב מארק שנייר בראיון מדובאי. היהדות מתעוררת גם בבחריין ובקטאר

הרב מארק שנייר עם השר לסובלנות באיחוד האמירויות, השייח' נחיאן ()
הרב והשייח': הרב מארק שנייר עם השר לסובלנות באיחוד האמירויות, השייח' נחיאן
 

איחוד האמירויות הכיר בקיומה של קהילה יהודית באופן גלוי, וזאת לרגל ביקורו ההיסטורי של האפיפיור. הקהילה שחיה עד היום מתחת לרדאר, נכללה לראשונה בספר רשמי שמכיר בקהילות הדתיות השונות שחיות באמירויות - ורשאית לקיים את מנהגי דתה באופן חופשי ובגלוי. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".

 

<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 


 

ביקורו ההיסטורי של האפיפיור פרנסיסקוס באיחוד האמירויות הוא הראשון של אפיפיור קתולי בחצי האי ערב. ההכרה בקהילה היהודית לרגל המאורע מופיעה בספר רשמי, "חוגגים סובלנות", שבו יש התייחסות לכל הדתות שמיוצגות במדינה: בהאים, ארמנים, בודהיסטים, קופטים, הכנסייה האוונגליסטית וגם זו הקתולית, הינדו, יהודים ועוד.

 

עוד קהילות בערוץ היהדות : 

 

האפיפיור הגיע לאבו דאבי כדי להשתתף בוועידה למען שיח בין-דתי שממומנת על ידי מועצת החכמים המוסלמית של איחוד האמירויות – יוזמה המבקשת לקדם איסלאם מתון וסובלני, לצד 150 מנהיגי דתות מכל העולם, נוצרים, מוסלמים ויהודים. איחוד האמירויות הזמינו לוועידה גם את הרב מארק שנייר, רב אמריקני בכיר שייסד ועומד בראש הקרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית.

 

בקרוב: מקווה ומסעדה כשרה?

הרב שנייר נחשב לבן-בית בארמונות המפרץ הפרסי, ומשמש כיועצם של מלכי ונסיכי המפרץ הפרסי לענייני יהדות. על ההכרה ההיסטורית בקהילה היהודית הודיע איחוד האמירויות על ידי פרסום ספר שהרב שנייר היה מעורב בכתיבתו. השר לסובלנות באיחוד האמירויות, השייח' נחיאן, כתב גם הקדמה לספר שמכיר בקהילה היהודית באמירויות.

 

"צעד משמעותי שיאפשר לקהילה היהודית הקטנה הזאת לצמוח". הרב שנייר עם הספר
"צעד משמעותי שיאפשר לקהילה היהודית הקטנה הזאת לצמוח". הרב שנייר עם הספר

 

בשיחת טלפון מדובאי סיפר הרב ל-ynet על פגישתו לראשונה עם הקהילה היהודית בדובאי שפעלה עד היום מתחת לרדאר. "הם נפגשים בכל שבת בבית כנסת שממוקם בבית פרטי עם ארון וספר תורה", אמר. "הם מקיימים קידוש כל ערב שבת. יש להם אפילו יושב ראש אבל אין להם רב".

 

הוא הוסיף כי "בזכות ההכרה הרשמית מתקיימים דיונים על הקמת בית כנסת, מסעדה כשרה ואפילו מקווה. ההכרה הרשמית היא צעד משמעותי שיאפשר לקהילה היהודית הקטנה הזאת לצמוח ולגדול".  

 

 

"שאיפה כנה לגדול"

לדבריו, הקהילה היהודית בדובאי היא קטנה מאוד אבל דינמית, צעירה וגדלה. "לא מדובר רק בקהילה של יהודים שגרים פה, אלא גם ביהודים שמעורבים בעסקים ובמסחר כאן, בדובאי ואף באבו דאבי, וזה צעד היסטורי חשוב מאוד לא רק באמירויות, אלא במפרץ הפרסי כולו".

 

כמה יהודים חיים באיחוד האמירויות?

שנייר: "אף אחד לא באמת יודע, אבל עכשיו הם יוכלו לקיים מפקד. אני שמעתי על מספרים שנעים בין 150 משפחות ועד 2,000-3,000 איש. מעכשיו הקהילה היהודית באיחוד האמירויות לא תהיה עוד מתחת לרדאר, אלא עובדה פומבית".

 

יהודי בטלית, נוצרים והינדואיסטים בספר הסובלנות של האמירויות ()
יהודי בטלית, נוצרים והינדואיסטים בספר הסובלנות של האמירויות

 

לדברי הרב שנייר, "איחוד האמירויות ביקשו ממני להופיע בפני הקהילה היהודית בשבת, ערב ההכרה הרשמית בהם. זאת הייתה הפעם הראשונה שדיברתי בפני הקהילה. זאת קהילה דינמית. יש להם ארוחת שבת נפלאה, קבלת שבת. יש הרבה משפחות צעירות. זאת הייתה תפילה כמו בבתי כנסת בכל העולם, בשבת מיוחדת עם ברכת החודש (שבו בירכו את חודש אדר א' שחל היום, ג', ומחר).

 

"זה לא היה שונה מתל אביב או ניו יורק. רובם חיים עכשיו בדובאי אך במקור הם מדרום אפריקה, אירופה וארה"ב. הרגשתי שאיפה כנה מצד הקהילה לגדול. כאמור, זאת לא רק שאלה של משפחות יהודיות שגרות כאן, אלא של יהודים שמעורבים בעסקים ומסחר".

 

הרב שנייר הוסיף כי "כתוצאה מחימום הקשרים בין ישראל והמפרץ, עוד ועוד יהודים מגיעים לאזור כתיירים ובודקים אותו כיעד תיירותי או עסקי-מסחרי. זאת הסיבה שבכירים בבחריין, באמירויות ובקטאר התקשרו אליי לסייע בפיתוח חיים יהודיים במפרץ הפרסי. לכן גם חשוב לבנות תשתית. קטאר, למשל, יודעת שלמשחקי המונדיאל יגיעו אלפי יהודים, ולכן פנתה אליי כדי לייעץ לה כיצד להגיש להם אוכל כשר".

 

חיים יהודיים גם בבחריין

כיום יש קהילה יהודית מוכרת גם בבחריין, המונה 37 יהודים בסך הכול. "יש להם בית כנסת שלא מתפקד", הוא אומר, "אבל מלך בחריין והחצר המלכותית מינו אותי ליועץ המיוחד למלך, ואחד מתפקידיי כרגע זה לעזור לבנות חיים יהודיים בבחריין".

 

הרב שנייר עם מלך סעודיה, מלך בחריין ונסיכים מהמפרץ (באדיבות הרב מארק שנייר )
הרב שנייר עם המלך חמד בן איסע מנסיכות בחריין(באדיבות הרב מארק שנייר )

 

לפני כחודשיים נחשף לראשונה דבר קיומו של בית הכנסת בדובאי, לאחר שהקהילה חנכה אותו רשמית. רבים בקהילה היהודית המקומית ששמרו לאורך השנים על דיסקרטיות, היו מעדיפים להמשיך בדרך הזו. דעת הקהל במדינה היא ברובה פרו-פלסטינית וישנם מקומיים אשר רואים בחימום היחסים עם ישראל סוג של בגידה. עם זאת, כפי שאמר אז אחד מחברי הקהילה - עורך הדין רוס קריאל - "אני מרגיש שהשלטונות היו רוצים שנרגיש בנוח ושנוכל להתפלל בה בגלוי וללא הסתרה".

 

בשבתות ובחגי ישראל מתאספים בווילה כמה עשרות מתוך כ-150 חברי הקהילה היהודית, לתפילה ואירועים משותפים. לקהילה עצמה אין רב, אך יש לעיתים ביקורים של רבנים שמגיעים למקום. לאחר התפילה, שכוללת גם ברכה לשלומו של נשיא דובאי, מתיישבים הנוכחים לסעודת שבת הכוללת חמין מסורתי – אם כי ללא בשר, מכיוון שלא ניתן להשיג בשר כשר במדינה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים