שתף קטע נבחר

"אנחנו הנקמה": להתפלל 200 מטר מהגטו

ביום הכיפורים יהיה בית הכנסת מלא במתפללים - יהודים מקומיים ותיירים ישראלים ויהודים שיעשו את הצום בוורשה, אבל הרב סטמבלר יודע שיש לו עוד דרך ארוכה עם הקהילה שהייתה מנותקת לחלוטין מיהדותה: "ובכל זאת, אנחנו מתפללים כאן, במקום שבו היטלר ביקש להחריב אותנו"

   ( )

בית הכנסת בבית חב"ד ורשה, בירת פולין, ממוקם במקום מיוחד: ברחוב Słominskiego 19 – כ-200 מטרים מהאוּמְשְלַגְפְּלָץ שממנו נשלחו יהודי ורשה אל מותם במחנה ההשמדה טרבלינקה. מהצד השני הוא מרוחק כ-500 מטרים מתחנת הרכבת גדנסקי, שממנה יצאו היהודים שגורשו בגירוש השקט של שנת 1957 ו-1968.

 

<< כל מה שמעניין בעולם היהודי - בפייסבוק שלנו. היכנסו >>

 


 

הרב שלום בער סטמבלר, שליח חב"ד בוורשה, אומר כי "המיקום הזה מזכיר לנו את משנה האחריות של היותנו כאן, אחריות יהודית, וגם משמש מעין נקמה בהיטלר שרצה להחריב את עם ישראל. אנחנו כאן, ומתפללים 200 מטרים מאותו מקום שיהודים נשלחו בו אל מותם, ואנחנו חוגגים שבט אחים גם יחד. והמסקנה המתבקשת: עם ישראל חי".

 

"היה פה ניתוק של החיים היהודיים"

לפני 15 שנים נוסד בית הכנסת, והוא משמש כ-15 אנשים שמגיעים מידי יום לשחרית, ועוד כ-30-60 מתפללים המגיעים בשבתות. לרב סטמבלר יש קשר למשפחות רבות בקהילה, גם כאלו שאינן פוקדות את המקום.

 

התרת נדרים ערב ראש השנה בבית הכנסת הרב סטמבלר מכוסה בטלית (באדיבות בית חב
התרת נדרים ערב ראש השנה בבית הכנסת. הרב סטמבלר מכוסה בטלית(באדיבות בית חב"ד ורשה)

 

ביום הכיפורים יהיה בית הכנסת מלא במתפללים – יהודים מקומיים ותיירים ישראלים ויהודים שיעשו את הצום בוורשה. הרב סטמבלר מעריך שיגיעו בסביבות ה-70 בני אדם. "כשמדברים על יהדות פולין אחרי השואה, המשטר הקומוניסטי ושני הגירושים שהיו כאן – חשוב לציין שהאירוע הכי יהודי שיש זה לא תפילת יום כיפור. זאת עובדה. בחנוכה יכולים להגיע מאות לקונצרט שאנחנו עושים. הייתה הפסקה. ניתוק של החיים היהודיים, והמושג של יום כיפור בבית כנסת מלא – לא קורה כאן. היהודים שגרים פה לא יודעים שביום כיפור חייבים להגיע לבית הכנסת".

 

הרב סטמבלר מספר כי אינו מפרסם את האירוע, ואם שואלים אותו האם להגיע לבית הכנסת עם רכב או שלא לבוא בכלל – "אני אומר אל תבוא, ואל תחלל את יום כיפור". מצוות היום היא לא לעשות מלאכה ולצום. לפעמים אנו עוזרים ליהודים שגרים קצת יותר רחוק ושומרים חדרים ודירות ללינה".

 

הרב סטמבלר מניח תפילין ליהודי שהגר לורשה ממינסק השכנה (באדיבות בית חב
הרב סטמבלר מניח תפילין ליהודי שהיגר לוורשה ממינסק(באדיבות בית חב"ד ורשה)

 

כל שנה - יותר נשים

בבית הכנסת מקפידים על שירים וניגונים רבים. "הניגון העוצמתי ביותר הוא זה ששרים חסידי חב"ד בסיום תפילת 'נעילה' – מארש נפוליאון, שיש לו שורשים היסטוריים במלחמת נאפוליון והרוסים, ובשאיפתו של האדמו"ר הזקן שהרוסים ינצחו".

 

אך התפילה העוצמתית היא "ונתנה תוקף". הרב סטמבלר מספר שאין צורך להכביר מילים בבית הכנסת על התפילה, "כדי לראות שהעיניים דומעות מהיותנו במקום הזה שמוקף במחנות השמדה".

 

בבית הכנסת האורתודוכסי יש הפרדה בין נשים וגברים. מספר הנשים גדל מידי שנה, ולכן מגדילים את עזרת נשים. ביום כיפור, מספר הרב, מדברים רבים מהמתפללים על עלייה לארץ. "אנשים חושבים שיוכלו לממש יותר את היהדות שלהם אם יעלו לישראל".

 


 

יום כיפור בערוץ היהדות :

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות בית חב"ד ורשה
ללמד מהתחלה
באדיבות בית חב"ד ורשה
מומלצים